Filmični lokaliteti (I) – Kineski zid
Od ovog jubilarnog 99.
posta na vašoj Filmooniriji započinjem seriju predstavljanja vizuelno
atraktivnih lokaliteta kroz objektiv moga fotoaparata. Vizuelno atraktivnih u
smislu da me navode da ih zamišljam kao scenografiju za film koji bih voleo da
gledam. Lokaliteti koje ću predstaviti su prirodni ili artificijelni, naseljeni
ili nenaseljeni, urbani ili ruralni, ovde u Srbiji ili širom Zemljinog šara. To
su ambijenti u kojima dominira kopno ili voda, ravnica, brda i planine ili
more. Arhitektura grada ili sela, kulturno-istorijskih spomenika ili modernih
građevina. Ili ništa od svega toga, jer su u fokusu ljudi, a sve ostalo je samo
gradivna materija za mizanscen.
Fotografski materijal
prikazan u ovom i budućim napisima načinjen je na mojim putovanjima po Srbiji i
inostranstvu ili je dobijen na lokalitetima iz mog kraja za koje sam intimno
vezan. U trenutku kada su nastajali, ovi snimci nisu bili koncipirani kao kadrovi
potencijalne scenografije za film, pa će se mnogima često činiti da pred sobom
imaju tek putopisnu reportažu. Ipak, naknadnom intervencijom prilikom selekcije
fotografija i njihove obrade za potrebe ove rubrike na blogu, naglasio sam estetski
aspekt snimljenih prizora i, nadam se, podigao kvalitet fotografija na viši
nivo. Time sam, mislim, uz propratni tekst, ispunio svoj zadatak, a to je da
izvučem na videlo sav filmični potencijal prisutan na posećenim živopisnim
lokalitetima.
U jesen 2014. bio sam na
Kineskom zidu, na njegovom krajnjem istočnom delu, nadomak Pekinga. Ovaj deo
čuvenog fortifikacionog objekta, koji se proteže hiljadama kilometara, relativno
skoro je obnovljen i namenjen turistima, jer se nalazi na samo sat vožnje od
glavnog grada NR Kine. Sadrži i sve propratne sadržaje za tu namenu; prodavnice,
restorane, suvenirnice, ali oni ne uspevaju da skrenu pažnju sa pompezne
građevine koja je simbol moći kineske imperije i kontinuiteta trajanja kineske civilizacije,
kontinuiteta koji se proteže na pet milenijuma.
Kada se ispnete na zid iz
podnožja, sa nivoa parkinga, a zatim strmim stepeništem i do prve stražarnice,
pred vama pukne pogled na beskrajnu vijugavu zmiju koja se pruža preko oštrih
vrhova surih planina. Pogled je ograničen izmaglicom koja sakriva sunce i čini
prizor turobnim. Pomislili bi da je to smog koji se proširio iz Pekinga, ali
prosečno obrazovan i informisan Kinez (možda zaveden spinovanjem vladinih
medija) objasniće vam da se radi o sitnim česticama peska koje nanose
severozapadni vetrovi iz pravca pustinje Gobi, a takođe i da je Peking uronjen
u ovaj oblak peska i prašine, a ne u oblak smoga.
Već kod prve stražarnice,
nakon tek stotinak metara uspona, prosečni turista izgubi dah i postaje mu
jasno zašto se komunikacija između ovih vojnih ispostava vršila vatrenim
signalima umesto kurirskom službom. E sad, ono što bi bilo karakteristično za ovakvu konfiguracija terena, iz aspekta filmičnosti lokacije, to je da ona omogućava
neobične uglove snimanja, iz donjeg i gornjeg rakursa pod uglom i preko 45
stepeni, često sa deformacijom ili potpunim izostankom linije horizonta.
Veliki kineski zid je bio mesto snimanja mnogih kineskih istorijskih filmova u kojima je prikazana
njegova funkcija kroz vekove; odbrana severnih granica kineske imperije od
nomadskih varvarskih plemena. Ali on je poslužio i kao pozadina za mnoge domaće
i strane filmove na savremene teme. To je podrazumevalo i žanrovsku raznovrsnost
i različite autorske pristupe, ali i različitu scenografiju koja varira od
zapuštenih neobnovljenih delova zida izgrađenog od drveta, opeke ili kamena do rekonstruisanih
upeglanih delova namenjenih turistima.
Impozantnim građevinama u
jednom surovom planinskom pejzažu nedostaju ljudi kako bi se u scenu unela životnost;
temperament ratnika u kostimima iz različitih istorijskih perioda ili elan savremenih
avanturista u osvajanju Velikog zida. Nedostaje i toplina u srcima davno
razdvojenih ljubavnika koji se ponovo sreću u jednoj od stražara na zidu kao
simbolu, u ovom slučaju, spajanja, trajnosti i stabilnosti jedne emotivne veze. Ili možda nedostaju tek
duhovi svih onih stradalih u izgradnji zida i kasnije u njegovoj odbrani. Scena
u kojoj se može namirisati krv svih onih koji su uzidani u temelje zida ili su
iskrvarili na njegovim grudobranima.
Ili je, možda, dovoljno da mizanscen
upotpunjuju turisti; pravi, u nekakvom dokumentarcu o putovanjima, ili fiktivni,
u igranom filmu na savremene teme. Pejzaži i prirodne kulise u kadrovima tada ne moraju da dolaze do izražaja.
Lokalno stanovništvo ili
glumci žute rase su fotogeničniji za ovakav ambijent. Njihova kao ugljen crna
kosa i oči sa sjajem, koji potiče iz najdubljih ponora crnila, čine protivtežu bledunjavom
sivilu okoline.
U kosinama njihovih očiju
kriju se tajne ovog predela, kao da one korespondiraju sa strminama planinskih grebena na horizontu i kosinama zida koji se pruža preko njih u vidu oreola. Te tajne, zbog nemogućnosti da se iskažu rečima, ostaće večita misterija... Osim možda za one pripadnike drugih rasa sa
pronicljivim okom, okom nalik na objektiv filmske kamere, i stoga sposobnim da vide i ono naoko nevidljivo.
Dok tako razmišljam, bacam
pogled dole iza sebe i procesuiram svoj zamišljeni film o reci ljudi koji se
uspinju vijugavim beskonačnim putem preko planinskih vrleti, zastajući na svakih
dve stotine metara u kulama-odmorištima gde preispituju svoju savest. Ostaju
tamo koliko je potrebno da se koriguju, a zatim sa redefinisanim planovima
nastavljaju dalje. Međutim, izišavši na put i prativši njegovu vijugavu
trajektoriju zapadaju u hipnotički trans koji im briše sećanje na proces
preispitivanja na prethodnom odmorištu. Utom stižu do sledeće kule-odmorišta
gde ponavljaju postupak nesvesni da su to već učinili dvesta metara ranije.
Izlaze opet na put, sagledaju ga kao vijugavu beskrajnu zmiju pred sobom, upadaju u
trans i tako u nedogled...
Comments
Post a Comment