House of Sayuri (2024) & A Strange House (2024)
Čini se da je J-horor, kao pravac unutar žanra
strave i užasa poznat po motivu osvetoljubivih duhova nasilno skončalih žena, iscrpljen
poslednjih godina, ne samo na domaćem terenu, u Japanu, već i širom filmskog
sveta koji je svojevremeno prihvatio ovu plodnu i unosnu formulu. Ipak, tu i
tamo, i danas može da iskrsne poneki ovakav film, takav da polazi od
prepoznatljivog paterna, ali i od ambicije da se on, taj patern,
varira i pretvori u nešto novo, drugačije. House of
Sayuri i A Strange House su dva
ostvarenja nastala u prethodnih godinu dana, a koja inventivno prevazilaze
granice J-horora i transgresiraju ka nečemu koliko-toliko unikatnom. Kođi
Širaiši, veteran horor žanra koji se nikad nije slepo potčinjavao pravilima, u „Sajurijinoj
kući” kombinuje stravu, splater i komediju na neobičan način. S druge strane,
Junići Išikava u „Čudnoj kući” na priču o duhovima kalemi ritualna ubistva tako
transformišući i uhodane šeme trilera, ali i folklornog horora. Dakle, složene i
kompleksne priče bazirane na tradicionalnim yūrei
storijama su ovde dovele do ukrštanja različitih stilskih pravaca utičući na
nastanak originalnih dela, ali one su bile u oba slučaja donekle i preterano
komplikovane što je uslovilo njihovu neuverljivost i posledično tome gledateljsku
recepciju sa dozom neverice. U daljem tekstu ću se više zadržati na manama i
vrlinama razmatranih filmova, a ukratko ću i prepričati njihov sadržaj pažljivo
odmeravajući reči kako ne bih otkrio i ono što vi sami treba da otkrijete
oblikujući svoju svest tokom trajanja filma kroz neizvesnost, strah,
misteriju, čuđenje i zaprepašćenje.
Intro u ovu horor-komediju predstavlja scena u
kojoj jedno gojazno dete, čije su dimenzije prenaglašene, uzima metalnu šipku i
nasrće na rođenu majku dok ga ona poziva da se konačno priključi familiji za stolom
tokom večere. Kada, potom, vidimo jednu drugu porodicu pri useljenju u istu tu
kuću, dvospratnicu na periferiji jednog manjeg grada, predosećamo da će njeni
članovi da budu žrtve mračnog nasleđa koje ih tamo čeka. Tako i biva. Čim se
pojavi priviđenje onog gojaznog deteta i još jedne male, krhke devojčice, novi
stanari postaju njihove marionete i život im najednom visi o koncu. Redom su
žrtve: otac, deda, majka, punoletna ćerka i najmlađi sin. Svi oni umiru
stravičnom smrću tako što budu napadnuti od strane džinovskog deteta sa pajserom
ili se pobiju međusobno, pošto ih zaposeda zlo koje obitava u kući. Preživeli
su jedino unuk, srednjoškolac, i njegova senilna baba. Od tog trenutka na
sredini filma mešavina jeze i splatera prelazi u miks u kojem dominira
komedija. Naime, baba ustaje iz kolica i čiste svesti, bodra i preduzimljiva,
razmrdava unuka iz njegove depresije i malodušnosti s ciljem da zajedno s njim
krene u osvetu. Pod devizom „u zdravom telu zdrav duh” podstiče unuka da vežba
i jača volju, tako da vremenom stečenom samouverenošću odagnava strah i na taj
način uz pomoć preporođene starice isisava energiju onostranim entitetima, slabi
ih, ali ipak ne može da ih se oslobodi sve dok ne eliminiše i razlog njihove
ozlojeđenosti. Baba preuzima stvar u svoje ruke, kidnapuje porodicu koja je
živela tu pre njih i suočava je sa njenim preminulim članom; duhom devojčice
koja, ispostaviće se, ima debele razloge da sa sobom u grob ponese kletvu
bačenu na oca, majku i sestru.
U ovom drugom filmu iz faha o ukletim ili
misterioznim kućama, osvetnički ženski duh je tek prva karika u dugom lancu
zločina proisteklih iz posmrtne kletve ubijene. Štaviše, kasniji zločini i
žrtve tek su indirektno vezani za preminulu. Ne preko njenog otelotvorenog
zloćudnog duha, već preko sujeverja potomaka njene familije koji veruju u mit o
osveti posle smrti. Kako bi izbegli kletvu oni izvode ritual žrtvovanja tek
rođene sopstvene dece… Otkrivam vam epilog „Čudne kuće”, ali do tog epiloga je
vrlo dug zavojit put sa mnoštvom rukavaca, zaplitanja i rasplitanja kroz
preokrete. Na početku Amemija, jutjuber koji se bavi okultnim, na ucrtanom
planu stana koji namerava da kupi njegov poslodavac, otkrije tajnu nišu između
kuhinje i dnevne sobe. Konsultujući dizajnera Kuriharu nalazi vezu između tog
zazidanog prostora i dečje sobe sa kupatilom na gornjem spratu. Dečja soba je
bez prozora, a ima i jedan tajni prolaz ka podrumu, pa Amemija i Kurihara
zaključe da je ovaj stan idealno konstruisan za otmice i ubistva. Kada otkriju
da je u blizini tog stana nađeno raspalo telo muškarca, Amemija odluči da istraži
ovaj slučaj do kraja kako bi dobio uzbudljivu priču za svoj program na internetu.
Nakon jedne od emisija Juzuki, anonimni pratilac ovog programa, pozvoni na
vrata Amemijinog studija i predstavi se kao žena onog ubijenog muškarca. Sada
njih dvoje zajedno potraže familiju koja je živela u tajanstvenom stanu, pa našavši
je otkriju da i ovaj njihov novi dom takođe sadrži tajne prolaze. Potom se
ispostavi da je Juzuki zapravo sestra žene koja tu živi sa mužem i sinom. Ova tu
boravi inkognito već duže vreme, pa sada Juzuki pokušava da sazna zašto joj se
sestra krije čak i od najbližih rođaka. Dalja istraga ih vodi i u staro seosko
domaćinstvo u kojem su ponikle ove dve otuđene sestre. U njemu će, opet kroz
tajne prolaze, stići i do konačne istine. Juzuki će posle silnih peripetija dobiti
nazad sestru i sestrića, a Amemija uzbudljivu priču i obilje pratilaca na svom
kanalu posvećenom istraživanju okultnog.
Comments
Post a Comment