
U
vreme kada je i Verner Hercog snimio svog „Kaspara Hauzera“, Akira Kurosava je,
takođe, posegao za temom divljaka, istina, plemenitog divljaka. Više u duhu
rusoovskog romantičarskog pristupa, a onda i strukturalističke paradigme, koja
je tada bila na vrhuncu popularnosti (bazirana, u suštini, na levi-strosovskoj
tvrdnji da „civilizovan“ um ima istu struktura kao i „divlji“ um), Kurosava je
preispitivao domete civilizacije poredeći je sa onim iskonskim; netaknutom
prirodom i izvornim čovekom kao njenim sastavnim delom. Taj čovek je skroman,
štedljiv, nesebičan, požrtvovan – obziran i prema prirodi i prema drugim
ljudima doprinoseći na taj način ostvarivanju prirodne ravnoteže i kosmičkog
sklada. Kurosava je u to vreme, u stvari, čeznuo za svojim ličnim unutrašnjim
skladom. Za vreme petogodišnjeg stvaralačkog hijatusa, do pred snimanje „Dersu
Uzale“, on se borio sa svojim demonima pokušavši čak i da izvrši samoubistvo.
Najverovatnije zbog toga se vratio svojoj staroj ideji da ekranizuje memoare
ruskog istraživača Vladimira Arsenjeva. Jer, sa ovim zapisima o pripadniku
jednog primitivnog tunguskog plemena i njegovom življenju u skladu s prirodom,
kao da je i sam Kurosava pokušao da se resetuje na izvorna podešavanja; da
proba da odbaci breme civilizacije, a sa njom i vremenitost, očisti karmu i
prosvetli se, onako zenovski živeći po instinktu i inerciji fizičko-fiziološke nužnosti.
Na dalekom istoku Rusije Vladimir
Arsenjev se 1910. godine vraća u sibirsku oblast Usuri koju je
kartirao u dva navrata, počev od 1902. Tamo traži grob Dersu Uzale, svog lokalnog vodiča,
kojeg je tu sahranio pre tri godine, prilikom svog drugog boravka zbog
topografisanja terena. Sada na tom mestu niče naselje, a Arsenjev se sa nostalgijom
priseća svog prvog boravka i susreta sa Dersuom od pre osam godina. Ovaj je kapetanu
Arsenjevu i njegovim sadruzima, istraživačima, omogućio da se lakše snađu na
nepoznatom terenu tokom surove sibirske zime zahvaljujući svojim sposobnostima
i veštinama. Tada im je bio cilj da kartiraju područje jezera Kanka. Dersu je u
ovom poduhvatu obezbeđivao bivake za noćenje, hranu i siguran put, čak je i
spasio život kapetanu zadužujući ga time za ceo život. Ali, Arsenjev je bio ganut
i zbog čiste duše tog plemenitog divljaka, pa kad su se rastajali na
transsibirskoj pruzi nije mogao da sakrije suze.
Pet
godina kasnije Arsenjev se sa svojom istraživačkom četom vraća u tu Tungusku
oblast kako bi nastavili kartiranje terena. Sada, u ovom drugom delu filma,
pratimo pohod tokom letnjeg perioda. Arsenjev posle višemesečnog rada konačno
nabasa na Dersua. On im se i ovog puta pridružuje i predvodi ih kroz nekultivisanu divljinu prepunu
opasnosti. Na brzacima jedne reke Dersu ponovo spašava Arsenjeva rizikujući
sopstveni život. Tu su i ratoborna plemena koje srećno zaobilaze, ali koban se
ispostavi susret sa sibirskim tigrom. Dersu, iako mu to plemenska tradicija
zabranjuje, iz prinude ubija tigra. Prema verovanju, tim potezom on je
zapečatio svoju sudbinu, jer će izgubiti sposobnosti za lov od kojeg živi, a
onda će i stradati onako kako je stradao i sam tigar.
Vremenom
Dersu zaista i gubi oštro oko, ne može više precizno da gađa u lovu, pa pristaje da
pođe sa Arsenjevom u grad i da tamo proživi svoje pozne dane. Međutim, iako je
ljubazno primljen od kapetana, njegove žene i sina, ne uspeva da se navikne na to
da je veći deo dana zatvoren između četiri zida. Konačno reši da se vrati u
sibirsku tajgu i nastavi po starom. Arsenjev ne može i neće da ga zaustavi, jer shvata
da Dersu nije stvoren za život u civilizaciji, pogotovo što mu pomalo i zavidi na takvoj
sudbini... Posle izvesnog vremena stigne vest da je kapetanova vizit-karta
nađena na telu jednog ubijenog nomada. Arsenjev na mestu zločina shvati da je
Dersu, a to je upravo on, ubijen puškom koju mu je sam poklonio. Ubijen je
puščanim metkom, kao i onaj tigar... Dersua sahranjuju na tom usamljenom mestu, u šumi, a
Arsenjev mu na humku pobija štap kojim se ovaj plemeniti primitivac probijao
kroz život.
„Dersu
Uzala“ je podeljen na dva dela. Prvi deo prati prvu ekspediciju u surovim
uslovima polarne klime, dok je drugi većinom posvećen narednoj ekspediciji
obavljenoj tokom letnjeg perioda. Na prvi pogled razlika se nameće kroz
vizuelni utisak. Ali ne čini se da je razlog neujednačenoj fotografiji
različito prirodno osvetljenje prisutno tokom zime, odnosno leta. Biće pre da
je Asakazu Nakai, redovni Kurosavin direktor fotografije, koji je rukovodio
snimateljskom ekipom i na ovom projektu, više umešao svoje prste u prvi deo filma, jer su tu dobijeni rezultati na planu vizualnosti impresivni.
Fantastični prizori blještave beline snega, caklenja leda, večernjeg kristalnog
rumenila rasutog po površini jezera pokrivenog ledenom pločom i snežnom pokoricom, neodoljivo uvlače gledaoca u
ovaj magičan svet prirode nedodirnute ljudskom rukom. Zapravo, sićušne titrave ljudske
prilike – mutne tačke u nepreglednom zamrznutom prostranstvu, u kojem se preko
daleke ravne linije horizonta preliva plavetnilo iz olovnoplavog odsjaja lednika u
plaho plavotno sivilo neba, kao da naglašavaju tu beskrajnu i večnu
konstantnost kosmičkog ustrojenja.
Nasuprot
tome, u drugom delu filma fotografija je nekako tupa i ravna, a sa njom takva
postaje i sama priča. U prvom delu ova avantura drži pažnju, jer se tek
upoznajemo sa zanimljivim Dersuovim likom i to kroz teškoće koje je on prinuđen
da rešava. Veština sa kojom on to radi u klinču sa pretećom sibirskom zimom,
koja iscrpljuje i izgladnjuje sve članove ekspedicije, ostavlja bez daha.
Uvučeni smo u tu borbu za preživljavanje, ali su nam ostavljeni i „prazni“ minuti
tokom kojih kamera hvata lepotu i mirnoću pejzaža. Tek tokom tih intermeca mi
se praznimo od balasta civilizacije, gotovo da doživljavamo katarzu putem koje
silazimo u neiskvarenu iskon čovečanstva. Ta katarza je i lek od depresije, od
samoubilačkih tendencija koje su ophrvale Kurosavu. Kao da je njegov beg u
bespuća Sibira, prvi i poslednji put snimajući film van Japana, bio beg od
otuđenja modernog društva, beg od izvitoperenosti ka istinskom sebi.
Zahvaljujući ovom filmu i njegovom terapetskom uticaju na autora, bar ja to tako pretpostavljam, stvoren je preduslov da on nastavi da snima filmove. U suprotnom ne bismo dočekali da vidimo još neka njegova remek-dela kakva su, recimo, „Kagemuša, senka ratnika“ ili „Ran“.
Sa
drugom ekspedicijom, uz još neke uzbudljive epizode, one sa brzacima i tigrom,
izgubili smo taj isceljujući katarzični osećaj. Fokusirani smo na samu avanturu
u kojoj se smenjuju realni događaji sa mitskim
primordijalnim slikama još uvek živim u Dersuovom umu. Završnica filma je narativo i
dramaturški nerazrađena, narodski
rečeno – zbrzana. Motivi koji Dersua najpre odvode u
urbano društvo, a potom ga vraćaju u prirodno okruženje, su neubedljivi. Zbog
toga se takav završetak, koji uključuje i Dersuovu smrt, ne dotiče dovoljno
gledaoca, ne donosi potreban impakt. Bar ne toliko koliko je autor memoara tome težio.
Jer ovaj plemeniti divljak je ideal istinskog čoveka, ubeđuje nas narator Arsenjev, a mi
se na kraju nedovoljno jako vezujemo za njega, ne toliko da bi nas njegova smrt
dirnula do suza. Utoliko ovaj film nije ispunio svoj cilj – dakle zbog odsustva
dramske napetonsti i klimaksa u situaciji kada se Dersu dvoumi kakvom životu da se privoli, a posredno, jer nije u potpunosti zadovoljio ni estetske
kriterijume, niti izbistrio i zaokružio Kurosavinu umetničku viziju. Takođe, nije
do kraja propratio ni opštu težnju svog vremena – da se naglasi primarna
struktura, kao nepromenljiva svevremena bazična (kripto-)realnost, jedinstvena matrica u korenu pojavnog sveta koju promovišu društvene nauke
druge polovine XX veka, pre svega strukturna antropologija za koju su rudimentarni običaji zasnovani još u prvobitnoj
zajednici i ponašanja članova te zajednice proistekla iz njih prisutni i danas.
Comments
Post a Comment