
Niste navikli ovde
često da vidite frišku robu. To stoga što sam prilično sumnjičav na sve ono što
se distribuira u današnje vreme, u vreme političke korektnosti i nedostatka
kuraži (i novca) da se beskompromisno zagrize u nešto izistinski proizašlo iz
uma i duše filmskog stvaraoca, da se bez ograda pretoči vizija autora, koliko
god ona ne bila po volji moćnih pojedinaca ili grupa i u skladu sa oveštalim
društvenim moralnim normama i standardima, u zaokruženo, nepatvoreno delo namenjeno širokom
auditorijumu. Ne mogu da kažem da su filmovi koje ovde sada predstavljam suva esencija takvih načela, ali
uvek vitalna japanska kinematografija je najbliža nekakvom idealnom uzoru.
Barem se to meni tako čini, jer nalazim i da najkomercijalniji japanski
filmovi, oni koji podilaze pisanim i nepisanim pravilima i publici, mogu da
sadrže nešto subverzivno, ono što narušava uhodani poredak i tera savesnog i
visprenog gledaoca na preispitivanje sopstvenih stavova. Zapravo, od ova tri filma,
tri psihološka trilera, nismo dobili reinvenciju žanra, ali smo dobili efektna
ostvarenja koja u pojedinim aspektima donose svežinu i originalnost. Međutim,
oni imaju i svoje mane koje se tiču pojedinih neprirodnih narativnih rešenja,
usiljenih peripetija, tj. obrta u radnji, kao i sveukupnog utiska o filmu u
celini. Za ovo poslednje, odnosno koliko dubok trag su ostavili na nas ovi
filmovi, ostavićemo vremenu da sudi. Ipak, već sada mogu reći da sva tri filma
zaslužuju vašu pažnju i da su vredna gledanja.

Serpent's Path (2024) - Kiyoshi Kurosawa. Ovo je rimejk filma istog autora iz 1998.
(OVDE), koji je snimljen na predlog Kurosavinog francuskog producenta. Kostur
priče je ostao isti. Otac kidnapovane i ubijene devojčice angažuje pomagača u
potrazi za krivcima. Njih dvoje i sami izvode otmice potencijalnih egzekutora i time
pokreću spiralu zla koja ne dovodi samo da ubistava nedužnih, već i iznosi na
videlo destruktivne i zločinačke porive i patologiju samih osvetnika,
ožalošćenih roditelja. Rimejk nije sasvim dosledan originalu i to na ključnim
mestima koja su onom prvom filmu dala transcendentni kvalitet, skok izvan
žanrovskih ograda. Umesto lika Niđime, profesora teorijske fizike, koji je
mastermajnd sprovođenja osvete, a ujedno i (zli) demijurg čije nivelisanje
ovozemaljskih kazni i zasluga simboliše njegova genijalna učenica izvodeći nepogrešivo jednačine jedne iz drugih u nizu, sada imamo Miđimu, ali Sajoko, dakle ženu, psihologa koji,
umesto da nam svojom pojavom sugeriše neki viši entitet i isprovocira nas na
kontemplaciju o dobru i zlu uopšte, svodi celu priču na psiho(pato)loški
aspekt date ličnosti.
Radnja se sada dešava
u Parizu gde Albert angažuje Japanku Sajoko da mu pomogne da otkrije ubicu svog
deteta. U istrazi dolaze do saznanja da iza svega stoji bivša Albertova firma koja se tajno
bavi trgovinom ljudskih organa pod paravanom zbrinjavanja napuštene dece. Njih
dvoje kidnapuju sumnjive Albertove bivše kolege i zatvaraju ih u jedan udaljeni
napušteni magacin gde pokušavaju da iznude njihovo priznanje. Umesto priznanja
dobijaju prebacivanja krivice sa jednog na drugog zaposlenog, što u konačnici dovodi do osude vrhuške ove organizacije, ali i do relativizacije uloge Alberta i
njegove žene u celom ovom biznisu. Paralelno sa krvavim obračunima pratimo i Sajokinu psihijatrijsku
praksu na slučaju Jošimure, još jednog japanskog gasterbajtera u Parizu, koji
ne može da se uklopi u ovu njemu sasvim stranu sredinu. Dakle, kao što je
Niđimina talentovana učenica simbolizovala transcendentnost kao prikrivenu težnju u karakteru originalnog filma, tako Jošimura sa svojom psihozom i samoubilačkim tendencijama
simbolizuje psihopatološku nit kao osnovnu crtu rimejka. Ni on, a ni ona
devojčica nemaju drugu svrhu u filmu. Stoga, francuska verzija Serpent's Path-a može se smatrati doslednijom
žanru psihološkog trilera od japanskog originala i tako posmatrana, kao
žanrovski uradak, zadovoljava u svojim uskim granicama.
Confession (2024) - Nobuhiro Yamashita. Asai i Đijong su planinari koji se nađu
zavejani u snežnoj mećavi prilikom uspinjanja na jednoj od zahtevnih planinskih
ruta. Njih povezuje članstvo u istom planinarskom savezu gde je Asai ujedno i
predsednik, a Đijong pridruženi član stigao studentskom razmenom iz Koreje.
Takođe, njihovo prijateljstvo učvršćuje i emotivna veza u kojoj su obojica bili
sa istom devojkom, Sajuri, a koja je nestala prilikom jedne ranije planinarske
ekspedicije. Sada, dok leži povređen i do pola zavejan vejavicom, Đijong,
osećajući da im se bliži kraj, iznenada prizna Asaiju da je zadavio Sajuri i da
je ostavio njeno telo u planini. Asai je u neverici, ali suzbija misao o tome i
fokusira se da nađe izlaz iz ove teške situacije. Ispevši se na obližnju
uzvišicu nazre kroz gust sneg osamljenu brvnaru, pa uprti Đijonga i odnese ga
do ove planinske kuće. Unutra nalože vatru, skinu odeću da se zajedno sa
ostalim njihovim stvarima suši, a onda dok sede oko vatre grejući promrzle
udove, Asai sanira Đijongovu povredu. Zatim prilegnu da odmore i tek sad se ona
misao o ubistvu Sajuri vrati Asaiju u centar pažnje, pa on prežvakavajući datu
činjenicu umisli da će Đijong pokušati da ga ubije kako bi uklonio jedinog koji, mimo njega, zna šta se desilo sa nesrećnom devojkom. Đijong je teško pokretan zbog
povređene noge, ali ima nož i fizički je jači i prgaviji i, što je sada Asaiju
poznato, ne preza ni od ubistva. Igra nerava započinje između ove dvojice, a
onda i zapravo vidimo ostvarenje Asaijevih slutnji – Đijong nasrće na svog
kolegu koji beži po prostranoj kolibi spašavajući živu glavu.
Iz Asaijeve
retrospektive događaja mi saznajemo da je i on lično mogao biti uključen u
Sajurijino ubistvo, ali Asaijevo gledište je nepouzdano, jer se ispostavlja da
se njegove noćne more i fiktivni strahovi mešaju sa stvarnošću. Otuda i
ubilačke namere i agresivni Đijongovi nasrtaji možda su samo plod Asaijeve
uobrazilje. Ovakav rasplet priziva u sećanje veliki broj psiholoških trilera
koji se baziraju na poremećenoj svesti glavnog junaka. Nobuhiro Jamašita je
iskusan reditelj, ali prvi put se ogleda na ovom terenu. Iako sa Confession nije doneo
nikakav doprinos u reimaginaciji ovog podžanra, uspeo je da
napravi uzbudljiv film, koji u ograničenom trajanju od svega sat i deset minuta
kontinuirano upumpava destilovani adrenalin u vene gledalaca. Konačno, rasplet
i završna scena kao da se prenose u vizuru sveznajućeg pripovedača, tako da nam
se čini da smo na kraju ipak raščivijali stvarne događaje od umišljenih. Adekvatan
izbor glumaca i podela uloga u dvočlanom glumačkom ansamblu, kao i
klaustrofobični ugođaj sveden na prostor izolovane planinske barake, dodatno
doprinose stvaranju saspensa i lansiranju Confession-a
u grupu trilera koji zavređuju pažnju ljubitelja ovog filmskog pravca.
#Manhole (2023) - Kazuyoshi Kumakiri. Ako vam se čini da je prostor izolovane
planinske barake nedovoljno klaustrofobičan, onda je prava stvar za vas
spuštanje kamere u šaht i odvijanje celokupne radnje u filmskom trajanju od
preko sat i po u ovom skučenom mračnom, vlažnom i zagušljivom prostoru. Možda ćete
na osnovu ovog opisa, kao i onog na IMDb-u: „A situational thriller depicting
the struggle of a man who fell into a manhole.”, pobeći glavom bez obzira od
ove, pomislićete, jednodimenzionalne smaračine, ali, u tom slučaju, grdno ćete
se prevariti, jer „Šaht” prostornu i tematsku skučenost prevazilazi virtuelnom
beskonačnošću koju pruža pametni mobilni telefon. Šunsuke Kavamura je, po
povratku sa žurke uprličene povodom njegove sutrašnje svadbe, pripit upao u
otvoreni šaht. Kada se probudio iz nesvestice shvatio je da je gadno povredio
nogu, a da do površine zemlje vode raspadnute lestvice, tako da mu je izlazak
iz podzemlja bio onemogućen. Srećom, telefon je ostao neoštećen prilikom
njegovog pada i sada on poziva bivšu devojku, jedinu dostupnu u to gluvo doba noći, koju moli za
pomoć. Ispostaviće se, nakon što je konsultovao GPS, zatim zvezdanu navigaciju
sa svog pametnog telefona, a onda i otvorio fiktivni profil na društvenoj mreži
predstavljajući se kao mlada zgodna devojka da bi privukao pažnju brojne
populacije sa društvenih mreža, da se nalazi u rejonu svoje srednje škole. Shvata
da ga je neko namerno drogirao i odneo tamo. Ova činjenica mu evocira uspomene na
traumatičnu mladost i zločin koji je počinio zbog svojih neizlečivih kompleksa.
Time se sužava krug potencijalnih izvršilaca na nekoliko osoba koje imaju
razlog da mu se osvete i to baš sad, uoči njegove svadbe.
Manhole je najoriginalniji od ova tri razmatrana filma, jer
uspeva da savremena tehnička komunikaciona sredstva, na do sad neviđen način,
ugradi funkcionalno u radnju i zaplet filma donoseći osećaj multiverzuma,
prisustva paralelnih svetova, što stvarnih, što artificijalnih, koji se
ukrštaju kroz Šunsukeov mobilni telefon i isto tako skučen prostor kanalizacione cevi. Na taj način naizgled jednosmeran
film poprima široku razuđenost i bogatstvo dešavanja koja se dinamično prepliću,
a nekako ipak uspevaju da se koherentno uklope u smislenu priču. Ipak, od
početka filma i osećaja misterije ravnog onom iz najboljih epizoda „Zone
sumraka”, naslojavaju se i nagomilavaju sitne nelogičnosti u vezi sa pomenutom
Šunsukeovom nezgodom i njegovim pokušajima da se iz nje izvuče. Najklizaviji
teren je u samoj završnici filma kada isplivavaju na površinu neverovatne
pojedinosti iz prošlosti glavnog aktera i kada su na delu čudesni vratolomnim
preokreti kojima se demaskiranje identiteta Šunsukeovog otimača odlaže do samog
kraja filma. U svakom slučaju, zabava i uzbuđenje su zagarantovani tokom celog
trajanja ovog „multimedijalnog spektakla”. Kažem „Multimedijalnog” zbog toga što
suvoparnu mračnu fotografiju podzemnog ambijenta oživopisuje šareni ekran
mobilnog telefona kojeg vidimo u kadru svaki put kada se odvija prepiska na
društvenoj mreži indikativna za razrešenje istrage ili kada se otvaraju bitne
slike i videa evokativni i podsticajni za Šunsukeove flešbekove – još jedan
način da se prenebregne šturost premise: „A situational thriller depicting the
struggle of a man who fell into a manhole.”
Je l' se zna kada će Cloud da izađe? Deluje dosta zanimljivije od ovog rimejka.
ReplyDeleteNe pitaj me! Kao što rekoh gore, ja nisam fokusiran na novitete. Pažnja mi je rasuta na celu istoriju filma:)
ReplyDeleteIpak, Kurosavu uvek iščekujem sa nestrpljenjem...