
Roaring Twenties iz svoje nemosti prelaze u
zvučne holivudske zlatne tridesete u kojima preovlađuju mjuzikli i krimići;
prvi zbog konačno čujnog zvučnog efekta u raskošnim scenama sa pevanjem, plesom
i muzikom, a ovi drugi zbog popularnosti priča o gangsterima u krizno vreme
posle kraha berze i uvođenja ad hoc
vladinih mera koje su za posledicu imale procvat kriminala i formiranje
kriminalnih klanova. Do tada su krimi priče plasirane slušaocima u vidu
radio-drama, a sa pojavom zvuka na filmu nastala je mogućnost da se one filmuju
i u vidu slikanog pozorišta predstave širokom gledalačkom auditorijumu. Sa
razvojem zvučnog filma sve manje se poklanjala pažnja zvuku, odnosno
dijalozima, a sve više vizuelnosti scena i kadrova, pa se postepeno
prevazilazila ta pionirska statična faza zvučnog filma koju ću sada ovde da
predstavim kroz pola tuceta danas velikoj većini filmofila nepoznatih filmova.
Oni su s razlogom izvan vidokruga, jer su falični iz više razloga, ali, s druge
strane, tipični su za taj period, kulturni i društveni, i vredni pažnje makar
gledano iz tog ugla – kulturološko-sociološkog. Radi se o jeftinim filmovima,
mahom snimanim u studiju na osnovu scenarija na bazi petparačkih krimi priča i romana. Oskudna
finansijska sredstva pored svođenja na studijske uslove ograničavaju i dužinu
trajanja, odnosno količinu kupljene filmske trake, na nešto preko sat vremena
izmontiranog materijala. A tokom tih šezdesetak minuta zatrpani smo obiljem
dijaloga snimljenih iz prve (bez mnogo dublova), koji su pravili problem i reditelju i montažeru kako da ih uklopi tako
da se ne izgubi smisao priče dat u pisanom predlošku. Rezultat je bivao
manje-više uspešan, a najviše neuspešan. Nekakav (stereo)tipični presek takvih ostvarenja trudio
sam se da dam kroz sledeći izbor filmova:
The King Murder (1932) - Richard Thorpe. Jedan od prototipa krimića/misterije iz
tridesetih je ovaj „kejper” (caper), što bi
rekli Amerikanci. A to bi značilo da se ovde radi o jednoj komplikovanoj (do
neverovatnosti) priči o uceni i ucenjenima. Miriam King je ubijena nakon što je
ucenila poslednjeg od svojih brojnih ljubavnika, takođe ucenjenih ljudi. Ona je
pokušala da mu iznuti pet hiljadarki na osnovu pretnje da će obelodaniti ovu
tajnu vezu, isto kao što je to radila već bezbroj puta. Međutim, ovaj put
iznuda je imala za cilj da pokrije Miriamin dug prema jednom kriminalnom gangu.
Sada, posle ubistva, stvara se krug osumnjičenih u kome se nalazi
kriminalac-iznuđivač, zatim njen aktuelni ljubavnik, kao i jedan od prethodnih
i njegova žena, ali umešan je čak i policajac, prijatelj detektiva koji radi na
ovom slučaju. Policajac je uplašen da mu žena ne sazna da mu je Miriam bila
ljubavnica, dok je motiv za ubistvo njen poslednji izabranik mogao da ima
(pored velike sume koju ne želi da plati) u činjenici da bi otkrivanje afere sa
ženom sumnjivog morala oštetilo njegov ugled. Nekako film se, i pored velikog
broja ukrštenih potpriča koje se razvijaju oko svakog osumnjičenog, ipak
logično odmotava sve do samog kraja i raspleta u kojem se otkriva da je jak otrov,
kojim su bile premazane oštre stvari (igla gramofona, recimo) u apartmanu
žrtve, bio uzrok smrti, a onda i ko je ubica. Sam ubica je na mestu zločina sve
priznao usled prigovora savesti, jer, ukoliko prećuti, mislio je on, neko od
njegovih prijatelja bi mogao da se recne na oštre delove pokućstva. Lik Miriam,
kao zavodljive zle žene, nam pokazuje kako se klasični krimić postepeno
razvijao u ono što je kasnije nazvano film noar. Šteta samo što ona rano
zagine, pa o njenom karakteru potom saznajemo iz druge ruke.

Waterfront Lady (1935) - Joseph Santley. Roni radi za Meka u ilegalnom kazinu smeštenom
na brodu. Mek mu ponudi partnerstvo zbog Ronijeve posvećenosti poslu i ispoljene
lojalnosti. Međutim, tokom policijske racije Mek u borbi slučajno ubije policajca,
a Roni preuzima odgovornost na seb; uzima pištolj iz ruku Meka i beži na
obalu. Tamo preuzima lažni identitet i kao pomorac Bil postaje komšija skromnim
porodicama mornara i ribara. Planira sa Mekom, nakon što se jedno vreme
primiri, da beži iz zemlje, ali se ispreči mlada Džoan, ćerka kapetana
Obrajena. Njih dvoje se zaljubljuju, međutim, vremenom među stanovnicima ovog
doka Bil počinje da izaziva sumnju, jer znaju da je potraga za nestalim ubicom
u toku. Konačno, njegov navodni prijatelj, Aleks, vraća se s mora i otkriva da
Bil zapravo nije Bil. Roni je prinuđen ponovo da beži, pa uz Mekovu pomoć
nalazi brod koji uskoro kreće prema jugu. Još jednom, poslednji put, želi da se
vidi sa Džoan upravo na proslavi njenog rođendana. Tu se pojavljuje i Mek da bi
ga ispratio na put, ali nesvesno navuče i policiju za sobom. Snage zakona su se
nameračile na Ronija, pa ga posle kraće borbe hvataju i tako je, čini se, ova
tužna priča završena. Ipak, ne gasite vaše uređaje pre odjavne špice, jer sledi
„božja ruka”. Mek, zamislite, priznaje da je ubio policajca iz nehata, sve kako
bi oslobodio Ronija. Ovi nekadašnji tajkuni su zaista meka srca, pa Mek možda i
zasuzi kad Roni i Džoan umesto u emigraciju reše da krenu u mali biznis –
otvoriće zajedno restoran morskih specijaliteta! Očekujete sada da se osvrnem
kritički na ovaj film i možda kažem neku pametnu? Ne bih ovaj put, hvala! Idemo
dalje…

The Outer Gate (1937) - Raymond Cannon. Čini se, zaista, da su tajkuni posle prve
velike svetske ekonomske krize bili meka srca, jer evo, još jednom magnat
nadmašuje svojom humanošću svoje uposlenike, sitnu boraniju, koja vrluda
tamo-vamo kao bez kompasa. Džon Borden, vlasnik građevinske kompanije, ima
mezimca među zaposlenima. To je Bob, arhitekta sa konstruktivnim idejama i,
stoga, potencijalom za napredovanje, ali pre svega dobija prođu kod gazde zbog
toga što je u emotivnoj vezi sa njegovom ćerkom. Stvari se preokreću naglavačke
kada Boba osumnjiče za mahinacije kojima je oštetio firmu za veliki novčani
iznos. Iako nema čvrste dokaze, Borden ga prepušta policiji i sudu koji ga
kažnjava sa petnaest godina zatvora. Zapravo, Bob je tamo proveo samo pet
godina tokom kojih je gledajući rešetke ćelije zamišljao svoje građevinske
projekte koji uključuju metalne šipove, šipke i armaturu. Pored toga, našao je
vreme i za planiranje osvete Bordenu. Pušten je iz zatvora ranije, jer je pravi
krivac priznao zločin, pa zajedno sa zatvorskim drugom Todom i njegovim
pajtosima gangsterima smišlja da Bordenu uzvrati istom merom. Iako ga je ovaj
sa svojom ćerkom uz duboko kajanje primio nazad u porodično krilo, Bob
istrajava u svom naumu, pa kad Borden stavi u sef pozajmice svojih poslovnih
partnera, kriminalni klan uz Bobovu pomoć krade novac. Borden zna da iza
pljačke stoji Bob, ali uzima krivicu na sebe, jer sada i on prihvata tu
osvetničku igru po kojoj je dužan da se proporcionalno iskupi za Bobov zatvorski
staž. Ne treba reći da se između dve strane, između dobra i zla, Bob ipak na
kraju prikloni svom osećajnom gazdi (vraća mu novac i spašava od zatvora) i njegovoj ćerki koja ga još uvek voli… Izveštačena
priča sa besmislenim obrtima, neubedljivi likovi, kruti glumci izazivaju
podsmeh gotovo tokom celog trajanja filma. Zabava zagarantovana!

The Green Cockatoo (1937) -
William Cameron Menzies. Ovako „fenomenalni” filmovi nisu mogli da ne nađu odziv preko okeana,
pa su vrlo brzo Britanci počeli da kopiraju svoju braću Amerikance. Ali uz
poslovičan engleski moralizatorski ton i produbljeniju dramu (ili možda više
rečitost) ovde vidimo da se kriminalci ili oni koji su u opasnosti da se sudare
sa kriminalom preispituju, pomalo i filozofiraju i, tako, kroz ove duže dramske
pasaže stižu na pravu stranu. U filmu „Zeleni Kakadu”, za razliku od prethodno
pomenutih američkih, primetan je i vizuelno drugačiji stil – naglašeni
kjaroskuro, koji će da dođe do punog izražaja u eri film noara. Taj vizuelni
utisak dobijen interakcijom scenografskih elemenata i osvetljenja, adekvatno
uhvaćen kamerom, sigurno da je bio bitan u priči koju je vodio rediteljskom
rukom Vilijam Kameron Menzis, inače stručnjak za produkcijski dizajn na mnogim
filmovima. A priča se odnosi na Ajlin, devojku sa sela koja dolazi u London u potrazi
za poslom. Već pri izlasku iz voza nabasa na žrtvu okršaja u podzemlju; Dejv je
izboden nožem, jer je prevario svoje partnere u mahinacijama na klađenju na
trke pasa. Ajlin pridiže teško ranjenog Dejva i vodi ga do obližnjeg hotela. Ovaj je potom šalje svome bratu Džimu da mu kaže da mora da otputuje iz grada.
Za Ajlin kreće policija pošto Dejv odmah po njenom izlasku iz sobe umire, a nju osumnjiče za ubistvo. Ona nalazi Džima u „Zelenom kakaduu”, njegovom baru, pa
zajedno s njim, velikodušnim pomagačem, beži pred policijom. Tek kasnije Džim
saznaje da policija traži i njega da mu saopšti da mu je brat ubijen, ali i od
Ajlin saznaje naknadno da je ona bila s Dejvom neposredno pre nego što je ovaj
umro. Kriminalci koji su mu ubili brata sada žele da likvidiraju i njega i Ajlin, ulaze im u trag, pa dolazi i do fizičkog obračuna. Posle nekoliko žestokih duela pesničenjem, u kojima
je Džim pokazao svoje vrhunsko borilačko umeće, ološ je savladan i priveden
zakonu, a dvoje pobednika, koje je povezao gospodin slučaj neraskidivim vezama, odluče da
odu iz metropole i na selu nađu svoj mir. Bukoličkom idealizacijom i započinje
i završava film koji je u suštini dosta nasilan i raspojasan uprkos stegnutom
mentalitetu uglađenih Engleza.

Racket Busters (1938) -
Lloyd Bacon. U
drugoj polovini tridesetih primetna je veća ambicioznost producenata, ali i
samih „umetnika” na setu. Uz to, i sam žanr je evoluirao. Filmovi su manje
eskapistički, tj. bazirani na individualnim sudbinama u kriminalnom miljeu kojeg preplavljuju vedre perspektive, a više
odražavaju samu mračnu društvenu stvarnost. Iznose se afere koje su uzdrmavale državu
u vremenu krize posle sloma berze, vremenu prohibicije i prenošenja unosnih
legalnih poslova u sivu zonu. Tada dolazi do borbe između sindikata i
kriminalizovane vrhuške preduzeća. Zapravo sami kriminalni bosovi osnivaju svoje
firme koje kontrolišu tržište, često nelegalnim sredstvima, reketom, recimo. U
filmu teniskog naziva, Racket Busters,
svedoci smo uspona Cara Martina, jednog od šefova podzemlja na Menhetnu, koji
želi da preuzme sindikat vozača kamiona kako bi kontrolisao i industriju i
trgovinu u ovom delu Njujorka. Na taj način može da uslovljava i ucenjuje
proizvođače i trgovce uzimajući im reket. Država konačno reši da stane na
put Caru, pa reaktivira državnog tužioca Alisona čiji je zadatak da pronađe
svedoke Martinovog šikaniranja i iznude. Međutim, uplašeni svedoci odbijaju da
svedoče. Konkretnije se u filmu prati trio iz sindikata kamiondžija, Deni,
Skits i Pap, koji su ucenjeni da pređu kod Martina. Skits i Pap odolevaju do
kraja, ali ne mogu da izbegnu opake posledice, dok Deni balansira kako bi
obezbedio novac za svoju trudnu ženu. Ali ove male pojedinačne priče zauzimaju
tek sporadično prostor, jer veći deo filma obiluje masovnim scenama koje se
odvijaju na sastancima sindikata, uličnim protestima ili, pak, u prenapučenim
prostorijama državnog tužioca ili šefa podzemlja. Upravo zbog naglaska na
društvenim zbivanjima, deplasiranim (?) za današnje vreme, i zbog rasutosti
rafalnih dijaloga na više strana, bez stvarnog fokusa na individuu, na određeni lik, gledaocu
opada pažnja. A i prisustvo Hemfrija Bogarta u ulozi Cara Martina je svedeno i
mnogo manje popunjava ekran nego lica Denija, Skitsa i Papa, čiji interpretatori
nemaju harizmu da bi nosili film na svojim plećima.

Persons in Hiding (1939) -
Louis King. Harizmu, međutim, ima
Patricia Morison kao Dot, bezosećajna, beskrupulozna crnka čija lepota, kao
lepak za muve, privlači muškarce. Ali ona je izabrala sitnog kriminalca Fredija
kako bi ga pretvorila u velikog mafiozu sposobnog da zadovolji sve njene
potrebe. A one svakako ne obuhvataju ljubav, već luksuzne stvari: skupocena
krzna, parfeme… Njih dvoje sada zajedno putuju po Americi i pljačkaju sve što
im se nađe na putu ne oklevajući ni kada treba da se zapuca. Jadnik Fredi je
zacopan u nju i slepo izvršava sve njene paklene zamisli, tako da je neminovno
da usled njene nezajažljivosti za novcem jednom konačno i dolija. On će tada
možda i da se pokaje zbog svojih zločina, ali pokvarena Dot nema dušu i stoga je
nepopravljiva. Ovde je u građenju karaktera femme fatale, za razliku od lika
Miriam iz The King Murder, stvar
progresirala do stupnja krajnje podmuklih fatalnih žena široko
rasprostranjenih u krimićima iz četrdesetih. Oseća se ta zlokobna atmosfera
koja je u narednoj deceniji intenzivirana fatalističkim tonom filma i stilizovanom fotografijom
karakterističnom za film noar. Priča koja se bazira na istinitim događajima iz
perioda prohibicije, a oko kriminalnih likova kakvi su Boni i Klajd ili Mašin
Gan Keli, ima svoju narativnu autentičnost i konsekventnost, pa Persons in Hiding u celini iskače iz ove
grupe ovde predstavljenih „kriminalnih krimića”. Zapravo, radi se o jednom malo
poznatom dragulju koji zavodi kao što Dot opija njen omiljeni parfem „Tantalajzing”. Ipak, i ovo je
jedan pre svega zabavan film brzometnih dijaloga, sa akcijom iza kuloara
pozorišno postavljene scene, ali i živim utiskom da se sve to pred nama odvija,
kao kad zatvorenih očiju slušamo radio-dramu i imaginacijom dočaravamo sebi sve
one događaje koji se kriju iza reči. Time smo barem pošteđeni loše glume i
vizuelnih specijalnih efekata tipičnih za tadašnju B-produkciju. A i razvijamo
svoju maštu. Malo li je?!
Comments
Post a Comment