Pošto mi neki zameraju na
suviše mračnim i teškim filmovima koje ovde predstavljam (na to mogu samo da im
kažem da je i stvarnost koja se preliva u filmove takva), evo da i njima
ugodim; stavljam na tapet jedan lepršavi mali film iz perioda kada se budio
zvuk na filmu, a sa njim i radost i eskapistička sreća vrcavih mjuzikla. Ipak, „Dajte
nam slobodu!“ Rene Klera pored puke zabave predstavlja i satiru na nehumano
industrijsko društvo. Time, kao i naglašenom duševnošću priče, koja ide
uporedo sa nadrealnim i fantastičnim ugođajem, Kler je dao dubinu i kolorit
ovom komičnom mjuziklu. Mada, on se ne bi složio sa izrazom „kolorit“, barem ne
sa njegovim bukvalnim smislom, jer je ovde akcenat na kontrapunktnoj upotrebi
zvuka. Kler je, uporedo sa sovjetskim sineastima, bio pobornik asinhronog zvuka
u filmu i njegovom doprinosu montaži. Kao produžetak montaže kadrova dijalozi,
muzika i ambijentalni zvuci mogu se upotrebiti ne samo sinhrono,
„naturalistički“, već i kao kontrateža slikama, čime one zadobijaju veću
ekspresivnost. Kako je on nekada proročki govorio: „Imitacija stvarnih zvukova
izgleda ograničeno i razočaravajuće, stoga, moguće je da je budućnost pre u
interpretaciji zvukova.“ Nekako neprimetno zvučni filmovi prešli su iz faze
direktno izgovaranih reči u mikrofon pred kamerom u zvučni asinhroni i
kontrapunktski film. Danas gotovo da ni neprimećujemo revolucionarnost tih
prvih Klerovih zvučnih filmova, jer je postalo normalno, recimo, da razneženo
Emilovo lice upereno u rešetku prozora gledamo u kadru tokom kojeg slušamo
umilnu muziku, a pritom ne znamo da li to peva njegova duša pobuđena lepim,
sunčanim jutrom ili peva neko u stanu preko puta Emilove zatvorske ćelije; da
li je to glas sa gramofona ili glas devojke na terasi koju ugledamo u sledećem
kadru.
Emil i Luj su zatvorenici
koji pripremaju beg iz zatvora. Uspevaju da prerežu rešetku na prozoru i da
izađu u zatvorsko dvorište. U trenutku kada nameravaju da pomoću užeta pređu
preko visokog spoljnog zida zatvora primete ih čuvari. Emil uviđa da neće moći
obojica da se izvuku, pa odmamljuje žandarme omogućujući tako prijatelju bezbedno
bekstvo. Sada, dok Emil ponovo broji svoje zatvorske dane, Luj uspeva na
slobodi da od uličnog prodavca ploča brzo napreduje i konačno postane vlasnik
poslovne imperije, fabrike gramofona. Potom i Emil, konačno, izlazi iz zatvora, ali
ga ponovo hapse, jer džabalebari na ulici kao skitnica. Iz apsa, kroz
prozor zatvorske ćelije, zagleda se u jednu devojku koja živi u stanu preko puta. Očajan
što nije na slobodi pokuša da se obesi o rešetku prozora, ali rešetka puca, a
on se momentalno provuče kroz novonastali otvor, spusti na ulicu i sačeka
devojku da siđe iz stana. Prateći je saznaje da ona radi u fabrici gramofona
kao sekretarica jednom od direktora. Pokuša da se uvuče u poslovnu zgradu i, kada
prepozna svog prijatelja Luja kao vlasnika kompanije, a i ovaj se seti njega,
dobije posao na fabričkoj traci. Luj se prvo snebivao pred svojim poslovnim
kolegama, ali ubrzo počne otvoreno da razgovara i da se druži sa svojim
zatvorskim sapatnikom, koji mu je, na kraju, svojom nesebičnom pomoći i
omogućio život na visokoj nozi.
Rad na fabričkoj traci
podseća Emila na život u zatvoru i jedino što ga ispunjava je svakodnevno viđanje
devojke iz stana preko puta zatvorske zgrade. Saznaje da se zove Žana i da je
njen stric zaposlen takođe u Lujevoj kompaniji. Priznaje Luju da želi da se
oženi njome, pa ga zamoli da posreduje kod njenog strica. Svi oni zajedno se
sad upru da ovu Emilovu želju ispune, ali prepreku nalaze u jednom mladiću,
takođe zaposlenom u Lujevoj fabrici, koji je osvojio Žanino srce. Potom,
uporedo sa splašnjavanjem ljubavnog ushićenja kod Emila, razvija se ponovo
prijateljski odnos između dvojice zatvorskih ptičica, koji u međusobnom
druženju traže razbibrigu i radost, jer i Luj ima svoje probleme; otkrili su
njegov identitet izvesni sumnjivi tipovi i sada ga ucenjuju. Ujedno, i pored
sveg bogatstva i moći, i on se oseća skučen i suspregnut u životu, kao da je u
zatvoru. U trenutku kada se uvodi potpuna automatizaciju fabričkih traka, povodom čega
Luj drži govor u kojem i obznanjuje da predaje upravu kompanije u ruke radnika,
policija saznaje da je moćni veleposednik zapravo odbegli robijaš. Luj je prinuđen da se
pridruži Emilu, koji je takođe u begu pred policijom, i bez cvonjka u džepu, ali sa
osmesima izazvanim mirisom slobode u nozdrvama, njih dvojica kreću peške u
široki, šarenoliki svet.
U prvih desetak minuta filma uvodimo se u zatvorsko okruženje i u živote
i svetonazore glavnih likova preko pesme. Kao u tipičnom mjuziklu monolozi i
dijalozi, ali pre svega, misli pojedinaca i grupe iznose se pevanjem, koje kao
da je unutrašnji glas, nepatvoreni izraz istinskog osećanja, želja i htenja. Na
taj način mi stičemo pouzdano saznanje o životu u zatvoru i o karakterima i
stremljenjima Emila i Luja. To je početni zamajac koji pokreće radnju, a koja
se nastavlja sada uglavnom dramskim govornim dijalozima. Ali muzika je i dalje
tu, kao ritam u batu koraka postrojenih zatvorenika ili, kasnije, u
repetativnom radu fabričke trake i radnika na njoj. Ipak, odnekud (iz školske
učionice možda) dopire pesma i stihovi: „Rad je obavezan, jer rad znači sloboda“.
Dok nam ovi apsurdni stihovi odzvanjaju u glavi, posmatramo uporedo
arhitektonsko zdanje zatvora sa organizacijom života unutar njega i
arhitektonsko zdanje fabrike gramofona sa svojom organizacijom rada. Kao odraz
u ogledalu jedno drugome sliči. Masivne zgrade sa dugačkim sterilnim prostorijama
ispunjene ljudima upregnutim radom koliko i okovima i lancima. Gde je tu sloboda?! Da nije sloboda samo
u rečima pesme i u neostvarenoj Emilovoj ljubavi? Ne, sloboda je prvenstveno u
Emilovom i Lujevom vedrom duhu koji savladava lance modernog nehumanog industrijskog
društva upravo pevajući o slobodi i ljubavi:
„Nikad ne misli o ženidbi kad si rođen da živiš na putu. / Dok iščekuješ
šta će ti godine mudrosti doneti, misli o ljubavi kao o epizodi. / To je naša
sudbina, stari prijatelju... * Stari prijatelju, Zemlja je okrugla. / Žene su tamo gde
god da odeš. / Tek kada iscrpimo sve puteve, vreme je da se uspori. / Svuda,
ako iskoristiš šansu, svuda je život melodija. / Svuda je vino i romansa. / A onda,
sve je do nas dvojice... i do slobode!“
Dakle, kao što rekoh u
uvodu, Rene Kler je uspeo da u formu i sentiment mjuzikla uvije neke ozbiljne
teme, pa tako ne osećamo sasvim gorčinu koju one nose. Time je dobio na
popularnosti i gledanosti svog dela i, samim tim, poturio masama kritične
probleme modernog društva koje nikoga ne mogu da ostave ravnodušnim, već ga
provociraju da razmisli o stanju u kakvom živi. Nažalost, te rak rane
društva su veće i dublje danas nego tada kada je film snimljen. Ne samo da je
on ukazivao na otuđenje radnika industrijskog doba, već nagoveštava i pojavu
veštačke inteligencije. Istina, ta veštačka inteligencija u filmu nema mračnu senku
kao što to ima danas, nego je deo bajkovitog hepienda koji je neizostavan u
svakom mjuziklu. Dok Emil i Luj pevaju o ljubavi i slobodi, u novoj
automatizovanoj fabrici robotizovane mašine rade same, a radnici radno vreme
provode družeći se kroz igru i zabavu, šetajući, pecajući itd. Ne vidimo da se
oni i dosađuju, ali kada se zasite tim svojim hobijima doći će i dosada, a onda
i razmišljanje, preispitivanje i samosvest. Svest o sopstvenom biću, njegovoj
autentičnosti, duševnosti i duhovnosti. O ljudskosti koja vidi te osobine i kod
drugoga i pomaže da se živi skladno i mirno u zajednici izgrađenoj na međusobnoj
ljubavi i poštovanju. Ali da ne idemo toliko daleko. Već i ono što smo videli u
završnici filma je samo po sebi utopistički zašećereno viđenje sveta, viđenje
nadahnuto istim onim poletom koji uznosi i Emilov i Lujev optimizam. Zbog toga
verujem da će ovaj film, a i moj rivju konačno, staviti osmeh zadovoljstva na sva
vaša lica, onakav kakav donose srećni snovi.
Comments
Post a Comment