Imam zaista jaku
želju da ovde češće predstavljam i neke filmove iz produktivne korejske kinematografije, ali to je mukotrpan posao.
Mukotrpno je gledati tolike osrednje filmove bez imalo originalnosti i, čak,
napadno podražavalačke, gotovo onako kako se to radi u parodijama, da bi se
došlo tek do ponekog kvalitetnijeg naslova. A neki veliki ljubitelj parodija
nisam, pogotovo ne nenamernih parodija. Otuda, da ne bih više uludo gubio
vreme, stajem sa gledanjem i odlučujem se da ovde predstavim jednog
natprosečnog „korejca”, koji pomalo iskače iz šablona, i jednog prosečnog koga
odlikuju svi oni gore pomenuti atributi. Ono što ih povezuje to je miks
romantične drame i akcionog trilera, žanrova koji su našli plodno tle u Koreji
i koji odražavaju sve one popularne klišee prisutne u holivudskoj produkciji i,
uopšte, savremenom komercijalnom filmu. Takođe, u oba filma radnja se odvija
van Koreje, u egzotičnim gradovima (posebno za Azijate) kakvi su Sijetl i
Amsterdam, pa se u njima mogu videti likovi različite rasne pripadnosti, odnosno čuti
različiti jezici: engleski, korejski, mandarinski… Mešavina žanrova, žanrovskih
idioma, šarenilo rasa i jezika, kao i pitoresknost ambijenta, svi zajedno čine
da, ako ništa drugo, uživamo u raskošnoj audio-vizuelnoj predstavi koju nam ovi
filmovi nude. U svakom slučaju, i u jednom i u drugom možemo osetiti ambiciju,
elan i posvećenost celokupne filmske ekipe da napravi jedan upečatljiv i
uzbudljiv film uprkos činjenici da su ti voljni momenti često ispoljeni bez mere
i kontrole.
Late Autumn (2010) – Kim Tae-yong
U Late Autumn, koji svojim naslovom
asocira na sumorno kišno vreme u inače kišovitom Sijetlu, u glavnoj ulozi se
nalazi kineska glumica Tang Vej, poznata široj javnosti po svom angažmanu u još
jednom korejskom filmu, Decision to Leave Čan-Vuk Parka. Njena svedena
gluma, mirnoća koja skriva unutrašnju napetost, tugu i očaj, obeležila je „Kasnu
jesen” i, možemo slobodno reći, izvukla je iz gliba korejskog mejnstrima. Kao
antipod liku šarmantne, vesele devojke u Crossing Hennessy-ju, nastalom iste godine, ali u
Hongkongu, ovde njen lik Ane doživljava veliku tragediju. Ona ubija muža u
samoodbrani, jer ju je ovaj napao sumnjičeći je za preljubu. Kažnjena je za ovo
delo na višegodišnju robiju. Tokom izdržavanja zatvorske kazne, sedam godina od
početka služenja, saznaje da joj je majka umrla, pa biva privremeno puštena na
slobodu kako bi otišla na sahranu. Seda na autobus i putuje s juga na sever
Amerike, u Sijetl u kojem živi njena rodbina.
Na početnoj stanici u
autobusu upoznaje Huna, korejskog emigranta, koji je moli za novac da plati
kartu. Za uzvrat joj nudi svoj ručni sat kao garanciju da će joj u Sijetlu
vratiti pare. Potom, čini se da Hun polako potpada pod čini ćutljive i,
naizgled, ledeno hladne Ane, pa po dolasku u Sijetl pokušava da utanači ponovni
susret ne zbog novca i sata, već zbog same privlačne Kineskinje. Tokom ugodno
provedenog zajedničkog popodneva on saznaje za predstojeću sahranu, pa sutradan
pronalazi Anu pred odrom u jednoj kapeli. Sa groblja zatim zajedno sa
ožalošćenim članovima porodice odlazi u restoran na ručak. Hun definitivno otkriva
svoje karte kada se za vreme ručka pobije sa bivšim Aninim dečkom, a onda i narednog
dana kada neplanirano ulazi za njom u autobus prema jugu, nazad u njeno mesto služenja
zatvorske kazne.
Ana je konačno
podlegla Hunovom udvaranju na jednoj usputnoj stanici, kada se opraštaju uz
strastan poljubac i Korejčevo obećanje da će je čekati za dve godine na istom
mestu, nakon što ona izađe iz zatvora. Ali Ana ne zna da je prethodno Hun otet
od strane muža žene sa kojom je spavao (ne zna, zapravo, ni da je on žigolo po
profesiji) i da mu je namešteno ubistvo
iste te žene. Ne zna ni šta se dešava kada pred polazak autobusa Hun nestaje, a
ubrzo zatim čuje zvuk policijske sirene… Ovakav zloćudan kraj filma deluje
šokantno, jer je publika laganim intimnim zbližavanjem protagonista bila
pripremana za hepiend u kojem će taj dugi strasni poljubac i obećanje o
ponovnom susretu i okončati ovu poznojesenju romansu. Međutim, osvetnički
triler je pravo niotkud uleteo u završnicu ove romantične drame i ujedno
prizvao u sećanje sam početak i Aninu osvetu mužu. Da li je to bila dobitna
formula, taj žanrovski krosover, rekle su blagajne bioskopa kada je u pitanju
zarada od filma, ali mnogo važnije je da sa aspekta narativno-dramaturške uslovljenosti
i kompaktnosti ovakav razvoj događaja ima svoju glavu i rep, a i čvrsto telo u
sredini koje ih spaja.
Sitne oveštale
sentimentalnosti i patetika, uz ne baš uverljivu glumu Koreanca Hjun Bina u ulozi
Huna, bile su zamaskirane senzualnošću i sugestivnošću staložene a nadmoćne
glume Tang Vej. U početku njena mirnoća i ledeni stav deluju drveno, ali
kasnije, privikavajući se na takav izraz, shvatamo da je on upravo takav s
razlogom, jer je Ana napregnuta da zadrži svoj bes i očajanje da oni ne bi pokuljali
napolje u vidu eksplozije. To se na kraju i dešava u restoranu kada na glupi, infantilni
a izmišljeni Hunov argument da se pobio sa Aninim bivšim dečkom zbog toga što
je ovaj uzeo njegovu viljušku, pada u histeriju vičući na svog bivšeg dečka,
koji ju je izneverio jer se u međuvremenu oženio: „Zašto si mu uzeo viljušku!…
Zašto si mu uzeo viljušku!!!”. Zatim i tone u neutešan plač dopuštajući da sva
ona nagomilana gorčina izađe iz nje. Pored Tang Vej svetla tačka je i reditelj Kim
Tae-Jong, koji je svojom dirigentskom palicom uspeo da uskladi raspoloženje
njegove glavne junakinje sa ambijentom hladnog i vlažnog, sumornog Sijetla i da
takvu atmosferu podcrta rafiniranim muzičkim skorom.
Daisy (2006) – Andrew Lau
Za razliku od Late Autumn, u kome romantična drama
preteže, i čak zalazi u oblast arthausa, u filmu Daisy primetan je ujednačen odnos melodrame, akcije i trilera.
Međutim, melodrama je toliko zašećerena dvostrukom romansom i rediteljskim
prenaglašenim poetskim postupkom kojim je obrađuje, da smo potpuno
nepripremljeni za iznenadne izlive nasilja u obračunima između policije i
kriminalaca. Potpuni fokus na ljubavnu priču ne ostavlja prostora
testosteronima da iniciraju intelektualni mačo-involment. Jednom rečju, za povoljan
rasplet puškaranja ne dajemo ni pišljiva boba. Čak osećamo da će pogibija dečka
glavne junakinje, policajca u civilu, ili njenog drugog dečka, plaćenog ubice,
biti samo odskočna daska za nove slatko-gorke izlive emocija naše simpatične
junakinje, što smo (nenamerno) izazvani da priželjkujemo. Ta naša miljenica je Hje
Jang, mlada slikarka koja živi u Amsterdamu sa svojim dedom. Radnim danima ona
radi u njegovoj antikvarnici kao prodavac umetnina. Tamo je iznenada počelo svakodnevno
da joj stiže cveće od nepoznatog obožavaoca. Vikendom na glavnom trgu ona crta
portrete prolaznika i kada sredne jednog svog zgodnog zemljaka, Korejca Jeong
Vua, poželi da je on taj tajni obožavatelj. Upoznaju se dok mu je Hje Jang
crtala portret, a onda i počnu da se druže uz tople izlive ljubavi.
Nakon što smo do ovog
trenutka pratili priču iz ugla slikarke, sada slušamo Jeong Vuov glas u
retrospektivnoj naraciji, pa saznajemo da je on korejski policajac na tajnom
zadatku raskrinkavanja narko-dilera koji održavaju evro-azijsku krijumčarsku
rutu. Od njega saznajemo, i mi i Hje Jang, da on nije tajni isporučilac cveća,
tih famoznih belih rada. Nakon unakrsne paljbe na trgu, tokom koje je Hje Jang
ranjena u obračunu između policije i kriminalaca, kao uostalom i Jeong Vu koji
je zatim prebačen u Koreju, mi se prebacujemo u vizuru misterioznog slikarkinog
obožavaoca, nemilosrdnog plaćenog ubice, Park Jia. Saznajemo iz njegove
naratorske retrospektivne ispovesti da je on zaljubljen u Hje Jang već jedno duže
vreme. Dobro ju je upoznao posmatrajući je i prateći je kradom. Uz nju je
zavoleo bele rade, koje joj šalje, slikarstvo i impresionizam, ali i klasičnu
muziku.
Tokom oporavka Hje
Jang, koja je ostala nema posle ranjavanja, Park Ji joj se predstavlja i ubrzo postaje
njen prijatelj. Ne usuđuje se da joj izjavi ljubav, jer vidi da je ona još uvek
zaljubljena u Jeong Vua. Pokušava da je impresionira svojim interesovanjima
koja se poklapaju sa njenim opsesijama, ali i pored toga Park Ji ne uspeva da
je osvoji. Inače, ona ne zna da je baš Park Ji snajperom ranio Jeong Vua i da
će se njih dvojica još jednom direktno sukobiti u policijskoj akciji ciljanoj
da se Vuov napadač privede pravdi. Ali zato konačno saznaje da joj je Park Ji
tajno slao bele rade, da joj je izgradio viseći most preko rečice na koju
odlazi da slika i još neke fine stvari koje svedoče o njegovoj ljubavi prema
njoj. U finalu filma, u vatrenom obračunu, pašće žrtve unutar ovog muško-žensko-muškog
emotivnog trougla i direktno će biti sučeljena melodrama sa akcijom i trilerom.
Zapravo, doći će do utapanja jednog u drugo tako da nam upucavanje, nasilje i
smrt izazivaju i nežna osećanja, a požrtvovanje, posvećenost i ljubav, pored
sladunjavog zanosa i adrenalinom pumpan borbeni duh.
Daisy se, u želji da nam sva ova raznovrsna, polivalentna i
višestruka dešavanja sažme u jedan film i, čak, u jedan zamršeni rasplet,
poklizao i prikazao kao prepotentna šarena laža. Hongkoški režiser Lau se
predstavio kao iskusan i vešt direktor fotografije, ali je njegova autorska
vizija zakazala; sentimentalnu priču datu stereotipnim scenarijem dodatno je
razmekšao patetično-poetskom fuzijom sloumoušna i klasičnih popularnih i
pevljivih kompozicija. Umesto da nam izazove plemenita osećanja, opteretio nas je
stidom pred sopstvenim jeftinim saosećanjem sa tragičnom sudbinom glavnih
likova, čija žrtva u kontekstu rediteljskog postupka i zdrave pameti postaje
komična. Ipak, Daisy je koristan kao
ilustracija jednog tipičnog korejskog (wishful
thinking) blokbastera, sa svim svojim vrlinama i manama. Sa druge strane, Late Autumn je, opet, ilustracija kako
je moguće prevazići rigidne okove žanra. Ukoliko autor nije sposoban da u
okvirima žanra hrabro i inventivno transgresira u subverziju, kako to čine Kim
Ki-Duk, Čan-Vuk Park ili Bong Džun-Ho, onda bi morao da pokuša, kao Kim
Tae-Jong u filmu Late Autumn, da transgresira
iz žanra u autorski arthaus film, barem približno onako kako to rade Čang-Dong
Li ili, na primer, Hong Sang-Su. U suprotnom bićemo beznadežno izgubljeni u beskrajnom polju „belih rada”.
Comments
Post a Comment