Najbolji avangardni filmovi


Često se poistovećuje termin avangardni sa terminom eksperimentalni. Ja, međutim, pod terminom avangardni podrazumevam umetničko delo koje stavlja akcenat na eksperiment, ali i pripada epohi avangarde koja se razvijala u Evropi počev od I svetskog rata, pa sve do kraja tridesetih godina. Što se tiče filma, avangarda je dostigla svoj vrhunac tokom dvadesetih, pre svega u Francuskoj, ali je bila prisutna i tokom tridesetih, a zatim, tokom četrdesetih, nakon što su brojni umetnici iz zaraćene Evrope prebegli u Ameriku, značajna dela stvarana su prevashodno u SAD-u. Među brojnim avangardnim umetničkim pokretima, nadrealizam se najbolje primio na polju filma, ali su mnoga značajna kinematografska ostvarenja uključivala impresionistički, ekspresionistički, futuristički i druge stilove. Avangardni film podrazumeva eksperimentalnu formu kroz koju neobični likovi, motivi i teme, obično izneti nelinearnom naracijom, izazivaju pozitivnu kontemplativno-emotivnu reakciju gledalaca, iako se ona manifestuje kao šok, uznemirenost ili tek nelagodnost. Ovi filmovi naizgled ne nose bilo kakvu poruku (što je očigledno kod apstraktnih filmova, koji nastaju (a)ritmičnom montažom fotograma i različitih vrsta animacije), ali izoštravaju kod publike čulo opažanja i stvaraju kod nje jedan aktivan stav u smislu nastojanja da se, umesto tradicionalne, konvencionalne recepcije jednog umetničkog dela, zauzme novi, originalni pristup.

Avangardni filmovi su sasvim osobeni, inovativni, ekscentrični i ponekad zastrašujući. Oni istražuju teme vremena i prostora, snove, fantazije i ličnu percepciju, zatim površine, teksture, tonove, svetlost i senku i njihove odraze. Po svojoj dužini najčešće su kratkometražni, ali vremenom, sa razvojem avangarde i filmske tehnike, nastaje sve više dugometražnih filmova. Data lista od 50 najboljih avangardnih filmova prema mom subjektivnom izboru, koja sledi nakon ovog uvodnog teksta, teži da uključi sve vidove i vrste eksperimentalnog filma iz navedenog perioda. Iako su moje preokupacije vezane za drugačiju vrstu filmova (što je vidljivo pratiocima ovog bloga), smatram da sam na osnovu svog gledalačkog iskustva ipak sposoban za ovakav poduhvat. Svakako da nisam odgledao baš sva bitnija ostvarenja, ali čini mi se da ovakva lista sadrži prave smernice za buduće fanove avangardnog, ali i eksperimentalnog filma uopšte. Pogotovo iz razloga što sam bio striktan u svom izboru i izostavio neke filmove koji sadrže dozu eksperimentisanja, kao što su filmovi nemačkog ekspresionizma ili sovjetski revolucionarni filmovi, ali gde taj eksperimentalni aspekt ne preteže nad tradicionalnom naracijom i dramaturgijom.

50. H2O (1929) - Ralph Steiner

49. Autumn Mists (1929) - Dimitri Kirsanoff

48. The Soul of the Cypress (1921) - Dudley Murphy

47. Moods of the Sea (1942) - John Hoffman, Slavko Vorkapich

46. Manhatta (1921) - Charles Sheeler, Paul Strand

45. Arabesque (1929) - Germaine Dulac

44. Dnevnik Glumova (1923) - Sergei M. Eisenstein

43. The Mysteries of the Chateau of Dice (1929) - Man Ray

42. Rhythmus 21 (1921) - Hans Richter

41. The Madness of Doctor Tube (1915) - Abel Gance

40. The Smiling Madame Beudet (1923) - Germaine Dulac

39. Voice of the Nightingale (1925) - Wladyslaw Starewicz

38. Filmstudie (1926) - Hans Richter

37. Chess Fever (1925) - Vsevolod Pudovkin

36. The Imaginary Voyage (1926) - René Clair

35. The Life and Death of 9413, a Hollywood Extra (1928) - Robert Florey, Slavko Vorkapich

34. L'Age d'Or (1930) - Luis Buñuel

33. At 3:25 (1924) - René Clair

32. Nothing But Time (1926) - Alberto Cavalcanti

31. The Bridge (1928) - Joris Ivens

30. Zvenigora (1928) - Aleksandr Dovzhenko

29. At Land (1944) - Maya Deren

28. Dreams That Money Can Buy (1947) - Hans Richter

27. Everyday (1929) - Hans Richter

26. The Fall of the House of Usher (1928) - Jean Epstein

25. Diagonal Symphony (1924) - Viking Eggeling

24. Anemic Cinema (1926) - Marcel Duchamp

23. Return to Reason (1923) - Man Ray

22. Überfall (1928) - Ernö Metzner

21. Rain (1929) - Joris Ivens

20. Zero de Conduite (1933) - Jean Vigo

19. Sherlock Jr. (1924) - Buster Keaton

18. Rebus Film Nr. 1 (1925) - Paul Leni

17. The Seine Meets Paris (1957) - Joris Ivens

16. Ménilmontant (1926) - Dimitri Kirsanoff

15. Ballet Mcanique (1924) - Fernand Léger, Dudley Murphy

14. The Fall of the House of Usher (1928) - James Sibley Watson, Melville Webber

13. Ghosts Before Breakfast (1928) - Hans Richter

12. The Seashell and the Clergyman (1928) - Germaine Dulac

11. À propos de Nice (1930) - Jean Vigo

10. The Blood of a Poet (1932) - Jean Cocteau

09. Sentimental Romance (1930) - Sergei M. Eisenstein

08. Entr'acte (1924) - René Clair

07. People on Sunday (1930) - Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer, Fred Zinnemann

06. Berlin: Symphony of a Great City (1927) - Walter Ruttmann

05. The Idea (1932) - Berthold Bartosch

04. One Week (1920) - Buster Keaton

03. Man with a Movie Camera (1929) - Dziga Vertov

02. Meshes of the Afternoon (1943) - Maya Deren, Alexander Hammid

01. Un Chien Andalou (1929) - Luis Buñuel

Comments

Popular posts from this blog

Chime (2024) – Kiyoshi Kurosawa

Najbolji vestern filmovi

House of Sayuri (2024) & A Strange House (2024)