Najbolji avangardni filmovi
Često se poistovećuje termin avangardni sa terminom eksperimentalni. Ja, međutim, pod terminom avangardni podrazumevam umetničko delo koje stavlja akcenat na eksperiment, ali i pripada epohi avangarde koja se razvijala u Evropi počev od I svetskog rata, pa sve do kraja tridesetih godina. Što se tiče filma, avangarda je dostigla svoj vrhunac tokom dvadesetih, pre svega u Francuskoj, ali je bila prisutna i tokom tridesetih, a zatim, tokom četrdesetih, nakon što su brojni umetnici iz zaraćene Evrope prebegli u Ameriku, značajna dela stvarana su prevashodno u SAD-u. Među brojnim avangardnim umetničkim pokretima, nadrealizam se najbolje primio na polju filma, ali su mnoga značajna kinematografska ostvarenja uključivala impresionistički, ekspresionistički, futuristički i druge stilove. Avangardni film podrazumeva eksperimentalnu formu kroz koju neobični likovi, motivi i teme, obično izneti nelinearnom naracijom, izazivaju pozitivnu kontemplativno-emotivnu reakciju gledalaca, iako se ona manifestuje kao šok, uznemirenost ili tek nelagodnost. Ovi filmovi naizgled ne nose bilo kakvu poruku (što je očigledno kod apstraktnih filmova, koji nastaju (a)ritmičnom montažom fotograma i različitih vrsta animacije), ali izoštravaju kod publike čulo opažanja i stvaraju kod nje jedan aktivan stav u smislu nastojanja da se, umesto tradicionalne, konvencionalne recepcije jednog umetničkog dela, zauzme novi, originalni pristup.
Avangardni filmovi su sasvim osobeni, inovativni, ekscentrični i ponekad zastrašujući. Oni istražuju teme vremena i prostora, snove, fantazije i ličnu percepciju, zatim površine, teksture, tonove, svetlost i senku i njihove odraze. Po svojoj dužini najčešće su kratkometražni, ali vremenom, sa razvojem avangarde i filmske tehnike, nastaje sve više dugometražnih filmova. Data lista od 50 najboljih avangardnih filmova prema mom subjektivnom izboru, koja sledi nakon ovog uvodnog teksta, teži da uključi sve vidove i vrste eksperimentalnog filma iz navedenog perioda. Iako su moje preokupacije vezane za drugačiju vrstu filmova (što je vidljivo pratiocima ovog bloga), smatram da sam na osnovu svog gledalačkog iskustva ipak sposoban za ovakav poduhvat. Svakako da nisam odgledao baš sva bitnija ostvarenja, ali čini mi se da ovakva lista sadrži prave smernice za buduće fanove avangardnog, ali i eksperimentalnog filma uopšte. Pogotovo iz razloga što sam bio striktan u svom izboru i izostavio neke filmove koji sadrže dozu eksperimentisanja, kao što su filmovi nemačkog ekspresionizma ili sovjetski revolucionarni filmovi, ali gde taj eksperimentalni aspekt ne preteže nad tradicionalnom naracijom i dramaturgijom.
50. H2O (1929) - Ralph Steiner
49. Autumn Mists (1929) - Dimitri Kirsanoff
48. The Soul of the Cypress (1921) - Dudley Murphy
47. Moods of the Sea (1942) - John Hoffman, Slavko Vorkapich
46. Manhatta (1921) - Charles Sheeler, Paul Strand
45. Arabesque (1929) - Germaine Dulac
44. Dnevnik Glumova (1923) - Sergei M. Eisenstein
43. The Mysteries of the Chateau of Dice (1929) - Man Ray
42. Rhythmus 21 (1921) - Hans Richter
41. The Madness of Doctor Tube (1915) - Abel Gance
40. The Smiling Madame Beudet (1923) - Germaine Dulac
39. Voice of the Nightingale (1925) - Wladyslaw Starewicz
38. Filmstudie (1926) - Hans Richter
37. Chess Fever (1925) - Vsevolod Pudovkin
36. The Imaginary Voyage (1926) - René Clair
35. The Life and Death of 9413, a Hollywood Extra (1928) - Robert Florey, Slavko Vorkapich
34. L'Age d'Or (1930) - Luis Buñuel
33. At 3:25 (1924) - René Clair
32. Nothing But Time (1926) - Alberto Cavalcanti
31. The Bridge (1928) - Joris Ivens
30. Zvenigora (1928) - Aleksandr Dovzhenko
29. At Land (1944) - Maya Deren
28. Dreams That Money Can Buy (1947) - Hans Richter
27. Everyday (1929) - Hans Richter
26. The Fall of the House of Usher (1928) - Jean Epstein
25. Diagonal Symphony (1924) - Viking Eggeling
24. Anemic Cinema (1926) - Marcel Duchamp
23. Return to Reason (1923) - Man Ray
22. Überfall (1928) - Ernö Metzner
21. Rain (1929) - Joris Ivens
20. Zero de Conduite (1933) - Jean Vigo
19. Sherlock Jr. (1924) - Buster Keaton
18. Rebus Film Nr. 1 (1925) - Paul Leni
17. The Seine Meets Paris (1957) - Joris Ivens
16. Ménilmontant (1926) - Dimitri Kirsanoff
15. Ballet Mcanique (1924) - Fernand Léger, Dudley Murphy
14. The Fall of the House of Usher (1928) - James Sibley Watson, Melville Webber
13. Ghosts Before Breakfast (1928) - Hans Richter
12. The Seashell and the Clergyman (1928) - Germaine Dulac
11. À propos de Nice (1930) - Jean Vigo
10. The Blood of a Poet (1932) - Jean Cocteau
09. Sentimental Romance (1930) - Sergei M. Eisenstein
08. Entr'acte (1924) - René Clair
07. People on Sunday (1930) - Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer, Fred Zinnemann
06. Berlin: Symphony of a Great City (1927) - Walter Ruttmann
05. The Idea (1932) - Berthold Bartosch
04. One Week (1920) - Buster Keaton
03. Man with a Movie Camera (1929) - Dziga Vertov
02. Meshes of the Afternoon (1943) - Maya Deren, Alexander Hammid
01. Un Chien Andalou (1929) - Luis Buñuel
Comments
Post a Comment