Autor Kođi Vakamacu,
koji se tokom svoje karijere najviše bavio ženskom seksualnošću i
eksploatacijom te seksualnosti kao načinom da se figurativno prikaže autoritarnost političke
moći, na kraju svoje karijere napravio je film koji uzdiže ženu u neko više, nedodirivo
i nedostižno biće. Ona je tu, u filmu Hotel
Blu Kaien ili Petrel Hotel Blue, za
karnalno prisutnog i potentnog muškarca samo erotska prikaza koja budi njegov polni
nagon, a posledično i agresiju kojom on eliminiše svoju konkurenciju u borbi za to žensko
božanstvo. A ta borba je oštra, jer se radi o kriminalcima koji ne prezaju ni od toga
da onog drugog usmrte. I kad to konačno učine, žele da se skrase vodeći miran
porodični život. Ali kao što su oni zauzeli tuđe mesto pokraj ove eterične
lepotice, tako na njihovo mesto zatim dolazi drugi, jači. Jer i nad jačim ima
jači, i tako se neprestano alfa-mužjaci menjaju, dok ta idealizovana žena
opstaje sejući kroz hladni oreol lepote zlo i nesreću. Kao boginja Kali,
ili neki njen pandan iz budističkog panteona, ona ima moć da ono što je
stvorila svojim ženskim atributima i uništi.
Na početku filma
upoznajemo se sa Jukijom u trenutku njegovog otpusta iz zatvora nakon izdržane sedmogodišnje
kazne zbog pljačke i fizičkog napada na radnike obezbeđenja koji su prevozili
novac. On je prilikom pokušaja pljačke imao dva saradnika; Koheija, koji je izbegao hapšenje, i Jođija, koji je isplanirao ovu akciju, ali se nije pojavio u određeno vreme na zakazanom mestu, pa nije
ni učestvovao u poduhvatu ostavljajući tako svoje kompanjone na cedilu. Stoga se Jukio
sada uputio pravo kod Koheija, kako bi od njega saznao za Jođijevu novu adresu, jer želi
da se osveti čoveku koji ih je izdao. Kohei ga je nervozno primio zbog toga što je Jođiju obećao
da će ćutati o njegovom mestu prebivališta, a Jukiju je bio dužan,
pošto ga ovaj nije ocinkario na sudu. Zahvaljujući naklonosti i nepokolebljivosti kolege po oružju proveo je prethodnih
sedam godina u prijatnom porodičnom okruženju umesto u zatvoru. I pored toga
Jukio je ipak uz pretnje morao da pribavi traženu adresu, pa se zatim uputio na udaljeno ostrvo Ošima, na kojem Jođio vodi jedan zabačeni restoran.
Jođio se iznenadio
što vidi Jukija i odmah pada na kolena moleći ga za oproštaj. Pritom nudi i
veliku sumu novca kako bi ga obeštetio za tih proćerdanih a mučnih sedam
godina. Kao razlog njegove izdaje navodi Riku, ženu u koju je bio zaljubljen,
tj. strah da je ne izgubi. Rika je i sada pored njega i zajedno s njim
opslužuje restoran. Jukiju se ona svidi na prvi pogled zbog čega najpre traži
od Jođija da ga tu noć zameni u njegovom krevetu. Nemajući kud očajni
ugostitelj pristaje, pa Jukio biva opijen sladostrašćem koje mu priušti Rika.
Zapravo, noć s njom predstavljala je nadrealno iskustvo sačinjeno od meke
ženske puti, seksualne čežnje, opscenih vizija i varljivosti Rikine pojave,
njene prozračnosti i neuhvatljivosti. Sutradan, još uvek ne shvatajući šta ga
je prethodne noći snašlo, Jukio prima novac od Jođija, ali onda ovaj nasrne na
njega, pa se u žaru borbe uhvate za guše. Stisak Jukijevih ruku bio je
smrtonosan. Kada se rešio Jođijevog beživotnog tela Jukio zauzima njegovo
mesto, preuzima mu i ženu i rukovođenje restoranom.
Rika je, zaista, kao
deo inventara u ovom restoranu. Muškarci se smenjuju, a ona ostaje u svojoj
standardnoj sedećoj pozi sa cigaretom između senzualnih prstiju ili usana. Ona ne
govori zato što govore njene ženske obline u pripijenoj prozirnoj beloj
haljini, dok je u halucinacijama muškaraca ona sasvim ogoljena, kao što su
ogoljeni crni brežuljci spepeljene lave ovog vulkanskog ostrva. Kao bela tačka
u tom crnom pejzažu, toliko crnom da on dobija ljubičasti odsjaj koji se reflektuje
i sa teških učestalo promičućih oblaka, ona nestaje i gubi se u somnambulnoj žudnji
njenih muških sledbenika. A pored Jođija i Jukija tu su i jedan redovni gost
restorana, jedan lokalni policajac i Jukijev prijatelj iz zatvora koji mu
dolazi sa planom za novu pljačku. Svi oni potpadaju pod Rikine čini i postaju
jedan drugom neprijatelji u borbi do istrebljenja. Kao da ona pod miškom nosi
Pandorinu kutiju sa koje je otpao poklopac, pa njišući se zanosno, polako i po
malo prosipa oko sebe sva zla ovog sveta, dok je zaostala nada ne u kutiji, već
je ona upravo Rika, kao sveprisutna muška čežnja.
Riku je Vakamacu i
zamislio i prikazao kao nedodirljivo božanstvo, božanstvo savršene ženske lepote. Ona je
idealizovana prema kanonu tipično muški shvaćene ženskosti; duga, ravna kosa, krupne
oči, pune usne, vitko telo sa naglašenim oblinama. I kao ideal ona je
nedostižna, što je prikazano ili u vidu njene sablasno nematerijalne telesnosti; iznenadnih
nestajanja i pojavljivanja, izmicanja pred muškarcima u snovitoj poteri preko ostrvskih
crnih dina – ili u vidu fatalnosti; muško izgaranje u težnji ka njoj završava
smrću. Na kraju ona ostaje sama. Vidimo je kako kleči i moli se pred statuom jednog
ženskog božanstva, a onda ustaje i stapa se s njim da bi konačno postali jedno... Rika, kao boginja ženskog seksipila, ujedno je i simbol erotske strasti uopšte, a takođe i
destruktivnosti koju ona sa sobom nosi. Dok sedi za šankom elegantno držeći
cigaretu i tek povremeno povlačeći dimove, njen izraz lica je ledeno hladan, a
figura kao okamenjena. Ona je, zapravo, kul faca. Ona je i opasna, jer iz te ledene lepote se sluti fatalni
ishod muške sudbine. Sa druge strane, ta opasnost koja vreba u lepoti je i
izazov i stoga privlačna muškarcu. Rika je privlačna i kao oličenje slobode, slobode
oličene u njenoj zatvorenosti u sebe i u krug duvanske izmaglice opisan seksi
pokretima ruke, prstiju i usana.
Petrel Hotel Blue se može smatrati „mekšim” Vakamacuovim filmom, jer ne
sadrži ekstremnije scene seksa i nasilja, a ne nameće nam ni neku posebnu
političku poruku eksplicitno (ukoliko izuzmemo tiradu o nuklearnom lobiranju u Japanu
izrečenu od strane jednog gosta restorana). Ali Vakamacu nam umesto toga daje
jednu sočnu i znakovitu alegoriju ženske seksualnosti i muške požude. Kroz
fantastičan lik Rike i surove momke iz kriminalnog miljea, koje ova fantazma u vidu lepotice menja iz korena, dočarana nam je večna igra zavođenja i kobna priroda
ljubavi. Sterilne i pustošne kulise, kao što je siva, ogromna zgrada zatvora iz
kojeg izlazi Jukio, a onda i široko uzburkano more koje opkoljava pusto ostrvo
prekriveno vulkanskim pepelom, kao da odslikavaju jalovost muških nastojanja da
se pokori žensko. Slikovite lokacije nadomestile su mali budžet Wakamatsu
Production-a. Nedovoljna finansijska sredstva ipak su uticala da ovaj
film deluje jeftino i da se percipira kao nepretenciozni projekat bez ambicija u smislu dostizanja velike gledanosti,
ali kvalitetan scenario i umešna režija doprineli su da Petrel Hotel Blue ostane dugo u sećanju one šačice istinskih zaljubljenika u film.
Comments
Post a Comment