Prvi izrazito važan
kritični trenutak u razvoju filma kao umetničke forme bila je pojava zvuka. Do tada nemi filmovi
odjednom su progovorili zahvaljujući pojavi tehničkih preduslova da se zvučni
zapis utisne na filmsku traku. Prethodno nije bilo moguće tako čvrsto
sinhronizovati sliku i zvuk, pa je bila praksa da se ili koristi živa reč
naratora i muzička pratnja klavira i orkestra ili da se govor i muzika
reprodukuju sa neke vrste fonografa. Zapravo, zvučni film nije nastao odjednom,
već postepeno. Primer jednog takvog, prelaznog ostvarenja predstavlja film Lonesome, odnosno „Usamljeni“, Pala
Fejoša, tada naturalizovanog Amerikanca koji je, kao i mnogi nadareni sineasti
sa prostora razorene Austrougarske monarhije, tokom dvadesetih prešao u Holivud.
Lonesome iz 1928. je, u stvari, tek
drugi njegov američki film nastao nakon sada izgubljenog The Last Moment-a, a pre Broadway-a
i The Last Performance-a. Svi ostali
njegovi snimljeni filmovi nastali bilo prethodno u Mađarskoj, bilo nakon ova
tri, u okviru evropskih kinematografija tokom tridesetih godina, danas su teško
dostupni ili sasvim nedostupni. Međutim, ovo ostvarenje o kojem danas pišem doseže vrhove nemog filma, pa se potraga, pronalaženje i
restauracija drugih njegovih radova, posebno onih iz neme faze, prirodno
nameću.
Lonesome
je „prelazni film“ u smislu da su na nemu osnovu dodati ambijentalni zvukovi i,
u par navrata, dijalog između glavnih glumaca, ali u izolovanim studijskim
uslovima. Takvu situaciju je nametnula još uvek primitivna audio tehnika, pa
ove scene deluju veštački nakalemljene kao, uostalom, i delovi na kojima je
crno-bela filmska traka obojena. Ali u svakom drugom pogledu ovde se radi o
jednoj gotovo savršenoj melodrami sa jakom, i danas aktuelnom porukom, poslatom
putem eklektične primene eksperimentalnih vizuelnih tehnika. Feješ je zanat
učio u Mađarskoj, ali i pod Maksom Rajnhardom u Beču i pod okriljem stručnjaka
iz UFA-e, kao što je Fric Lang. Stoga, narativno (i vizuelno) Lonesome podseća na tada aktuelni Berlin: Symphony of a Great City i film,
koji će kasnije nastati u Nemačkoj, People on Sunday. Međutim, za razliku od
pomenutih, posebno ovog prvog, „Usamljeni“ nije doku-drama, već u celini igrani
film. U njemu se razvija jednostavna priča o mladiću i devojci iz radničke
klase koji se susreću jednog dana na prazničnom karnevalu, zaljube se na prvi
pogled, a onda provode zabavno popodne na plaži i veče u luna parku, da bi
potom u masi izgubili jedno drugo bez traga koji bi ih mogao ponovo povezati u
ljudskom mravinjaku kakav je Njujork.
Meri, operater na
telefonskoj centrali, i Džim, radnik na fabričkoj traci, su dvoje mladih koji
žive sami i osećaju se usamljeno. Njihove kolege, drugovi i drugarice su u vezi
ili barem u ugodnom društvu prijatelja, pa je Merijino i Džimovo osećanje nepripadanja
utoliko izraženije. Nakon povratka sa posla jedne subote imaju potrebu da izađu
među svet, jer je Dan nezavisnosti i svi su na ulici. Kada sa svojih prozora
ugledaju natpis na turističkom autobusu „Mnogo zabave na plaži“ reše da se
odvezu i provedu prijatno popodne na Koni Ajlendu. Do tada se film razvija u
dva paralelna toka prateći odvojene rutinirane živote ovo dvoje usamljenika, a
onda ih sudbina spoji u ovom autobusu gde odmah primete jedno drugo i počnu
kriomice da se posmatraju. Kada stignu na odredište Džim krene da prati Meri
koja je isprednjačila, ali ni ona Džima ne ispušta iz vida, tako da su neminovno
morali da se sretnu i upoznaju. Provode zajedno ugodne trenutke na plaži
kupajući se i sunčajući se uz čavrljanje o koječemu. Ali to čavrljanje i
međusobni topli pogledi ih zbližuju, tako da reše da nastave svoje druženje u
luna parku. Tamo se ludo provode sve do incidenta na rolerkosteru gde Meri pada
u nesvest nakon što se točak vozića zapali. U zbrci koja potom usledi Džim
zabunom završi u policiji. Kasnije, kada ga otpuste, vraća se u luna park, ali potragu
za partnerkom, kao i partnerkinu za partnerom, koja traje do duboko u noć, konačno prekida letnja provala oblaka. Očajni, i
Meri i Džim, pokisli i pokunjeni vraćaju se u svoje samačke apartmane.
Neutešni Džim stavlja ploču
na gramofon i pušta pesmu Always,
koja je svirala u luna parku dok je bio sa Meri. I dok su išli stihovi I’ll be loving you always začuje lupanje
sa druge strane zida i glas koji ga moli da zaustavi muziku. U trenutku shvati
da je to Meri, njegova prva komšinica koju nikad nije upoznao. Upada u njen
stan gde, mokri od suza i kiše, ovo dvoje padaju jedno drugom u zagrljaj... Nemojte
da vas zavara ovaj moj opis koji navodi na patetičan šmek filma. Preterana
sentimentalnost je izbegnuta na tri načina. Prvo; glumom glavnih aktera koji su
urasli u svoje uloge, iskrenošću koja iz toga proizilazi, a onda i hemijom uspostavljenom
između Barbare Kent i Glena Trajona. Drugo; sladunjavost zagorčava atmosfera
otuđenosti koja se oseća tokom čitavog filma. Jer upravo u masi, među ljudima
sa namaknutim maskama poželjne sreće, Džimov i Merijin usamljeni život bode
oči, a onda i njihovi demaskirani, očajni izrazi lica dok su zatvoreni sami
sa sobom između četiri zida. I treće; sam preokret na kraju filma, saznanje da Džim i Meri
žive u susednim stanovima, da ih samo jedan zid deli sve to vreme koje su
proveli očajnički tražeći svoju srodnu dušu. Tu stižemo i do poruke i poente
filma, koja je danas još aktuelnija nego tada. „Usamljeni“ nas uz odjavnu špicu
ostavljaju ne uljuljkane uz još jednu razonođujuću ljubavnu priču, već svesno
pobuđene da razmišljamo o otuđenju u današnjem svetu. Ni ja ni vi, verovatno, ne
znamo ko su nam komšije u zgradi u kojoj živimo. Ćutke prolazimo jedni pored
drugih ni ne želeći da se međusobno upoznamo. Ljudi su postali samo sredstvo za
sticanje sopstvene materijalne koristi. Emocije su isključene, svuda vlada
proračunatost i surovi racio. Gazi se preko živih ljudi da bi se ostvarili
lični, sebični interesi...
Kvalitet filma je i u
njegovoj čvrsto postavljenoj narativnoj strukturi koja teče iz dvojnog toka,
uliva se zatim u jedan, a onda opet divergira uz šokantno saznanje da su
paralelni tokovi zapravo jedan jedini, jer Džim i Meri odavno žive (neznajući) jedno
pored drugog. Sa druge strane, prvi deo filma stvara nam širu sliku dinamičnog
gradskog života, dok drugi deo unosi u fokus intimni život protagonista. Zbog
toga, u prvom delu filma primenjeni su razni tehnički trikovi kako bi se
odslikala ta užurbana svakodnevica metropole. Prepliću se višestruka
ekspozicija, podeljeni ekran, nemirni kadar izazvan pokretljivom kamerom, a sve
je to dato u kratkim rezovima. Takođe, u drugom delu filma, kada se Meri i Džim
nađu u šljaštećem luna parku ispunjenom ljudima u akciji na vratolomno
pokretljivim zabavnim spravama, navedene eksperimentalne tehnike snimanja po uzoru
na tekovine pokreta „Kino-oko“ Džige Vertova Feješ ponovo koristi, ujedno naglašavajući
izgubljenost pojedinca u masi, a time i njegovu otuđenost u današnjem preterano urbanizovanom svetu. Za
razliku od scena u kojima Džim i Meri progovore izjavljujući jedno drugom svoju
ljubav, a Džim usput kaže neku i o teretu usamljenosti, ove vizuelno raskošne
scene dinamičnog života u metropoli prirodno se uklapaju u tkivo filma. One
govore same po sebi znakovito o modernom društvu, o odnosu pojedinca i mase,
ali i o emocijama glavnih junaka, bilo kada su oni usamljeni i tužni, bilo u
trenucima kada su srećno spojeni i kada im široki osmesi na licima otkrivaju
zaljubljenost istinitije od samih izgovorenih reči.
Comments
Post a Comment