Kurosavini filmovi su
krcati duhovima-sablastima. Gotovo u svakom kadru osećamo njihovo prisustvo
bili oni vidljivi ili nevidljivi. Jer ti duhovi su odraz usamljenosti,
otuđenja, jeze svakodnevnog življenja i straha od života i od smrti koja kao
Demoklov mač visi nad glavama stanovnika ove planete. Zbog toga su oni, ti
duhovi, i kad su vidljivi, više dati kao deo inventara; niko se na njih ne
osvrće, prihvataju se zdravo za gotovo kao neizostavni deo zlehude sudbine koja
prati protagoniste ovih filmova. Ta neobičnost, da duhovi preminulih lunjaju,
tj. stoje ili lebde u svom pasivnom prolongiranom prisustvu na ekranu u društvu
kontemplativno nastrojenih likova od krvi i mesa koji su ih svesni, ali im ne poklanjaju
pažnju, kao da je prirodan rezultat promišljanja ovih
likova od krvi i mesa, promišljanja koje iznosi na površinu egzistencijalnu
strepnju izluženu u oblik tih pretećih eteričnih spodoba. I kao što je takvo neprijatno
osećanje strepnje neodređeno i neukorenjeno u određenom uzroku, dakle
apstraktno, takvi su i ti duhovi – otelotvorene apstrakcije, pa otuda od njih
ne vreba nikakva neposredna opasnost. Za razliku od Kurosavinog gotovo
metafizičkog pristupa hororu, velika većina ostalih pripadnika branše preferira
fizički horor, čak i kad su u pitanju duhovi. Kada kažem „fizički horor“ mislim
na konkretizaciju i samih duhova u lik, pa čak i u karakter preminule osobe, a
onda i na njihovu preduzimljivost i spletkarenje koje je od ove naše zemaljske sorte.
Jedan od malobrojnih
izuzetaka, kojim se Kurosava približio svojim žanrovskih saborcima [sic!],
tadašnjim brojnim pobornicima priče o duhovima, popularnog trenda u Japanu na
prelazu milenijuma, bio je film Seance.
Duh devojčice, koji se tu javlja, zadobio je malo više štofa, pokazuje
direktniju pretnju živim akterima, onima koji su je poslali u smrt. Nije baš da
smo sada, mi gledaoci, izloženi jump scare efektima, ali u par navrata nam se zaledi krv u
žilama. Do ovih trenutaka vodi pedantno konstruisana priča o skromnom bračnom
paru Sato; mužu Kođiju, tehničaru zvuka, i njegovoj ženi Đunko, konobarici i vidovnjaku sa
darom za komunikaciju sa duhovima umrlih. Nakon što povremeno biva pozvana od
policije da pomogne u potrazi za žrtvama zločina, shvatamo da kod Đunko rastu
apetiti i da sve više želi da se posveti svom talentu, da zarađuje za život kao
medijum, posrednik između sveta duhova i našeg materijalnog sveta. Ukazaće joj se šansa za promociju svojih paranormalnih sposobnosti kada se jedna
kidnapovana devojčica sticajem neobičnih okolnosti nađe u njenoj kući. Naime,
dok je Kođi u šumi snimao zvuke krošnji drveća izloženog vetru, u blizini je ta
oteta devojčica bežala pred kidnaperom da bi, konačno, našla skrovište u kutiji
sa opremom za snimanje zvuka. Na kraju dana Kođi je ne primećujući ništa
neobično utovario kutiju u prtljažnik svog karavana i odvezao se kući. Stvari
je, zatim, izvadio iz auta i ostavio neraspakovane u garaži.
Sutradan je policija
pozvala gospođu Sato i zamolila je da pomogne u potrazi za nestalim detetom.
Predala joj je devojčicine lične stvari kako bi preko njih pokušala da otkrije
gde se ova nalazi. Kada je kod kuće uzela u ruke devojčicinu maramicu odmah se
trgla i kao privučena magnetom krenula u garažu. Tamo je Kođi otvorio kutiju sa
audio opremom i pred njima se ukazalo onesvešćeno telo deteta. Sada se Đunko
našla u dilemi da li da zove hitnu pomoć i policiju i tako prebaci sumnju na
sebe kao otmičara iz interesa koji ima kao vidovnjak i ujedno predstavi
sebe kao prevaranta, ili da sakrije devojčicu rizikujući njeno zdravlje, ali
poentirajući kao medijum-saradnik tako što će navesti policiju da je nađe na
mestu koje je ona unapred odredila. Izbor pada na ovo drugo. Malodušni i povodljivi
Kođi pristaje na podmukli plan svoje žene, ali sve njegove fatalne posledice
tek će se videti nakon što devojčica smrtno strada Kođijevom nepažnjom. Ne samo
da su ovo dvoje sada u opasnosti da odgovaraju za ubistvo, već su i na meti
osvetoljubivog duha. U ovom trenutku film iz sfere (natprirodnog) psihološkog
trilera prelazi u zonu „visceralnog“ cerebralnog horora,
jer, kao što rekoh, Kurosava u „Seansi“ pojavu duha konkretizuje u jednoj
određenoj ličnosti, preminuloj ali spremnoj da deluje postmortem ugrožavajući fizičku egzistenciju našim protagonistima.
Elokventno i poetički rečeno, on ovde motiv duha iz metafizičke jeze prevodi u
psihološki užas.
I na ovoj novoj teritoriji
Kurosava se vrlo dobro snalazi. Napravio je jedan komercijalni horor film
sledeći pravila žanra, ali tu i tamo uspeva da utisne i svoj lični pečat.
Glavni likovi su obični ljudi koji se nađu u ekstremnoj situaciji i, čak i
tada, oni se ponašaju racionalno. Dakle, ne radi se o neobičnim tipovima,
ekscentricima, čudacima. Ne čak ni o samotnjacima i otuđenim ljudima, ali, ono
što prvenstveno odlikuje Kurosavin pogled na svet, okružuje ih atmosfera
teskobe, prokletstva, užasa nadolazeće kataklizme ili barem slutnje da se nešto
strašno loše sprema čovečanstvu. Seance
je i sofisticiraniji i intelektualniji od svojih žanrovskih kompanjona. Na
početku filma, kroz razgovor između šefa policije i mladog saradnika,
diplomiranog psihologa, iznosi se (nad)naučno objašnjenje fenomena pojave
duhova. Varira se Jungova teorija o kolektivnom nesvesnom sa „elektro-vokalnim
fenomenom“ izvesnog medijuma Von Seeley-a po kome je duh astralna projekcija
identična fizičkom telu koje je emituje. Kao dokaz toj tvrdnji pomenuti
parapsiholog navodio je primer brojnih ljudi širom sveta koji su viđali svoje dvojnike
pred smrt. Ovu teoriju s početka filma Kurosava je iskoristio kasnije kada
Kođija proganja duh devojčice. U jednom trenutku Kođi vidi svoga dvojnika. U
rastrojstvu ga polije benzinom i zapali (bar se to njemu tako čini) misleći da
će tako skinuti prokletstvo sa sebe. Publika, s primisli na teoriju Von
Seeley-a, to tumači kao znak njegove predstojeće smrti, dok Kurosava u ovom
motivu dvojnika vidi i potencijalnu temu za svoj budući film. Par godina
kasnije nastaće Doppelganger, takođe
sa Kođi Jakušom u glavnoj ulozi (vidi OVDE).
Seance
je efektan i kao triler i kao film strave i užasa, jer je radnja zanimljiva i
napeta, a duh devojčice u zelenoj haljini povremeno zastrašujući. Za razliku od
komične predstave jednog drugog duha koji je Đunko viđala u restoranu gde je
zaposlena (duha na čijem je licu u predelu očiju veštački zamućen ekran, a koji
se kreće klizeći, kao da se nalazi na beskonačnoj fabričkoj traci), duh
devojčice nije tako jeftino kompjuterski obrađen, već je sama naneta šminka na njeno
telo odlično odradila posao. Zapravo, na njenom licu i rukama nalazi se zemlja
iz plitkog groba u koji je zakopana. U klimaktičnim horor scenama kadriranjem i montažom ona
se iz nejasne pozicije drugog plana polako premešta napred u fokus, a onda naglo
dovodi neposredno naspram Kođija izazivajući šok kod gledalaca. Opet, s takvim
efektima se ne preteruje, rafinirano su dozirani i kombinovani sa nekoliko bizarnih scena, kao
što je ona pomenuta sa Kođijevim dvojnikom. Sa druge strane, glavna mana ovog filma
je u povremenoj zbrzanosti scenarija. U trenutku kada shvate da se u njihovoj
kuću nalazi kidnapovano dete (treba suzbiti dosta neverice da se prihvati razvoj događaja koji do toga dovodi) bračni par Sato povlači neke neočekivane poteze.
Neočekivne s obzirom na dotadašnju karakterizaciju ovih likova kao pristojnih
običnih ljudi. Ta nepotkrepljena transformacija u ljude sposobne za prevaru po
cenu igranja sa životom deteta više bode oči od pojedinih nelogičnih poteza
muža i žene u sprovođenju prevare, jer se ovi mogu opravdati stresnim stanjem u
koje je bračne partnere takva situacija dovela. Sve u svemu, i jedna i druga vrsta
manjkavosti nije toliko očigledna da bi narušila generalno dobar utisak o ovom
filmu. Uostalom, čini se da je on (inače rađen kao TV projekat) bio samo
odskočna daska za možda i najbolji Kurosavin film, Pulse iz naredne 2001. godine.
Comments
Post a Comment