
Upotrebih pre nekoliko nedelja izraz cinéma
vérité, što je francuski prevod sa ruskog kovanice кино-правда, odnosno film-istina. Tvorac te kovanice je Dziga Vertov,
čuveni sovjetski avangardni stvaralac dokumentarnih filmova, koji je još s
početka dvadesetih godina XX veka u okviru udruženja Kinoki počeo da objavljuje
radikalne manifeste o pravcima kojima kinematografija treba da ide. „Konvencionalni igrani film je nemoćan, pa treba da
bude zamenjen novim filmom zasnovanim na organizaciji dokumentarnog materijala
zabeleženog kamerom”, kaže jedan od tih manifesta. Zapravo, time se ističe „apsolutna sposobnost filmske aparature da reprodukuje stvarnost onakvu
kakva ona zaista jeste, kao i potreba montiranja radi aranžiranja te stvarnosti
u izražajnu i ubedljivu celinu. Ta doktrina, koju je Vertov nazvao kino-oko,
znatno je doprinela estetici montaže koja je, kao što ćemo videti, posle 1924. dominirala
sovjetskim nemim filmom.” (Dejvid A. Kuk). Upravo u tom periodu manifestȃ
nastaje serija dokumentarnih filmova, filmskih novosti pod nazivom Kino-Pravda.
Vertov je zajedno sa Mihailom Kaufmanom, kamermanom, i Jelisavetom Svilovom,
montažerkom, snimio 23 kratka filma, koji su nastali kako bi se testirale njegove
filmske teorije. Kino-Pravda je, stoga, za Vertova prvi filmski
rad iza kojeg čvrsto stoji, ali puno ostvarivanje njegovih doktrina počelo je
da se dešava od dugometražnog filma „Kino-oko” iz 1924, da bi kulminiralo sa
remek-delom iz 1929. godine – „Čovek sa kamerom”.

U filmskim novostima Kino-Pravda
Vertov se fokusirao na novo sovjetsko društvo nastalo posle Oktobarske
revolucije i građanskog rata veličajući proletarijat naspram poraženih retrogradnih carističkih i buržoaskih elemenata, njegov borbeni radni duh, masovnost pokreta i organizaciju koja sada
uključuje uz radnike i široki sloj seljaka. Kao i posle svake revolucije
društvo se gradi iz temelja, poništava se sve što je prethodilo da bi nastalo ono novo,
bolje. U SSSR-u, kao savezu socijalističkih republika, uklanja se carski poredak i feudalno-buržoaski
sistem zajedno sa crkvom koja ih je podupirala. Nema više Boga, ali se na
njegov pijedestal uzdižu Marks, Engels i, pre svega, Lenjin. Nastaju nove
institucije, organizacije i udruženja kojima upravljaju radnici – članovi
komunističke partije. Često se održavaju javni govori visokih predstavnika
državnih organa s ciljem da se podigne radni elan, nužan kako bi se zemlja što
brže oporavila i izgradila. I na sve strane defiluju obični ljudi u grupama sa
revolucionarnim parolama, dok nepregledne ozarene mase sa strane likuju. Te prve
postrevolucione godine donele su ogroman entuzijazam ne samo u Sovjetskom
Savezu, već i u inostranstvu među pripadnicima komunističkog pokreta... Sve to
možemo da vidimo i osetimo na Vertovljevoj filmskoj traci u duhu „kino-istine“
koja glasi: brojni snimljeni fragmenti stvarnosti tako su uklopljeni da sada u jednoj
uređenoj celini pružaju uvid u dublju istinu, onu koja je nedostupna golom oku.
A možemo konkretno da vidimo već u prvoj epizodi gladnu decu, kao
podsećanje na tekovine prethodnog režima, zatim zaplenu crkvene imovine i
dragocenosti čijom prodajom bi se namirile armije siromašnih. Tu je i storija o
suđenju menjševicima pred narodnim sudom. Ovo suđenje se prikazuje i tokom
narednih sedam-osam epizoda uz po još nekoliko priloga različitog sadržaja. Oni
se odnose na radne akcije u kojima učestvuju tenkovi, kao što je ravnanje
terena za aerodromsku pistu, zatim na postavljanje pruge i tramvajskih šina,
otvaranje elektrostanice, rad u industrijskim pogonima, stavljanje u funkciju telefonske centrale i radija. Zastupljene su i brojne manifestacije
povodom novoustanovljenih praznika kojima se obeležava Prvi maj – Dan rada,
godišnjica revolucije i drugi jubileji, kao i proslave pod okriljem
komunističke partije. Prikazani su i kongresi Kominterne ili Komsomola,
omladinskog komunističkog saveza. Masovne scene obavezno uključuju fokus na
mladima, čija čila lica simbolizuju svetlu budućnost nove socijalističke
države. Sve ove pomenute teme se prožimaju tokom celog serijala uz izuzetke koje čine pojedini
specijali kao što je onaj posvećen smrti Lenjina.
Iz današnje perspektive Kino-Pravda
deluje kao jedan konvencionalni dokumentarni serijal društvenih aktuelnosti,
koji sada ima samo istorijski značaj (dokument jednog burnog vremena), ali
svakako da je on u vreme svog nastanka doneo određene novitete na polju forme
filmskog medija. Korišćenje skrivene kamere, neobičnih uglova snimanja, smene širokih
kadrova u masovnim scenama sa krupnim planom ekspresivnih lica koja personifikuju tu zatalasanu ljudsku masu, doprinelo je da se gledalac oseti prisutnim u
središtu dešavanja. Pored toga, inventivna slobodna montaža deluje sugestivno u
smislu iznošenja i preciziranja ideja i ideala revolucije. U tom smislu
povremeno se oseća jak propagandni efekat, ali većinom smo podvrgnuti objektivnoj slici stvarnosti. U pojedinim dužim epizodama ponovo su prikazani neki delovi već emitovanih filmskih novosti, međutim oni su vešto umontirani i kao takvi, u novom
kontekstu, deluju sveže i originalno. U jednoj od kasnijih epizoda zalazimo i
iza kamere, kada vidimo montažni postupak koji sprovodi Svilova u filmskoj
laboratoriji praveći rezove na traci sa koje i gledamo Kino-Pravdu. U 16. epizodi, u okvirnu priču o komunističkoj omladini i
njenom slobodnom vremenu, ubačen je kratki eksperimentalni igrani film Sergeja Ejzenštajna, „Dnevnik
Glumova“, koji prikazuje glumce pod maskom pajaca i njihovu lakrdiju. Takođe,
storija sa suđenja menjševicima i belogardejcima je igrana, tj. predstavlja rekonstrukciju
događaja iz 1918. godine, a tu i tamo su ubačene još po neke vinjete u kojima
se samo simulira stvarnost.
Iako još uvek nije nastupilo vreme u kojem će Vertov da se razmaše sa
upotrebom kamere i montaže upražnjavajući trik-fotografiju, mikro-snimanje,
animaciju, višestruku ekspoziciju ili podeljeni ekran, neizbežan je uticaj trendova tog vremena,
modernizma koji je revolucionisao umetnost. Već u drugoj deceniji prošlog veka široko rasprostranjeni
futurizam primio se i u SSSR-u, gde je zadobio specifičnu formu pretvarajući se u konstruktivizam. Veličala se moć, brzina, tehnologija i doba mašina. Bilo je
prirodno da kinematografija i njena mehanizovana aparatura postane deo ovog
pokreta. Ni Kino-Pravda nije ostala
imuna na ovakve tendencije. Povremeno brza i ritmična montaža, kojom se
naglašava rad mašina, fabričkih postrojenja, motocikala, automobila, vozova,
aviona, daje ovom filmu ukus avangarde. Smrt Lenjina, emotivno prikazana u 21.
i 22. epizodi, bila je prekretnica u razvoju Sovjetskog Saveza uopšte, ali i
same njegove umetnosti. Dolazak Staljina značio je postepeno gašenje umetničkih
sloboda; čvrst kurs u novoustanovljenom socijalističkom realizmu doveo je do
toga da se modernističke umetničke prakse okrive za „isticanje estetske forme
dela na račun njegovog ideološkog sadržaja“, pa je kasnih tridesetih godina i
Dziga Vertov pao u Staljinovu nemilost, jer je optužen za „formalističke
greške“.
Kino-Pravdu možete da gledate na Youtube-u bez zvuka, ali sa uglavnom jasnom
kontrastnom slikom, tek povremeno preeksponiranom, tako da su svetli delovi ekrana
nerazaznatljivi, ili suviše mračnom, pa se tada tamni delovi slike ne mogu jasno
razabrati. Digitalizaciju je izveo Austrijski filmski muzej, pri čemu su
obrađene 22 epizode, sve osim dvanaeste koja nije sačuvana.
Comments
Post a Comment