
Svestrani japanski sineasta Gakuriju Iši, kakve god filmove da pravi –
pankerske, sajberpankerske, komedije, drame, trilere, naučno-fantastične ili
samo fantastične, tj. fantazije, u duši je buntovni roker. Kao takav on neće
dozvoliti da kopira druge, ali ni sebe, pa otuda svaki njegov film je jedno
neponovljivo iskustvo. Iši čak ni svoje ime ne može dugo da trpi. Rođen kao
Tošihiro ušavši u svet filma preimenovao se u Sogo, ali ni to nije bilo zauvek,
pa je kasnije tokom karijere postao Gakuriju. Film, predmet ovog teksta, je iz „Sogo“ razdoblja, ali iz njegove kasnije faze, kada je Iši počeo da pravi
dugometražne filmove i izvan sfere sirovih „mutantskih“ pank filmova o neutaživoj
mladeži. Nakon nekoliko prefinjenih psiholoških drama i trilera, a onda i
kraćeg perioda eksperimentisanja unutar sajberpank i akcionog žanra, 2004.
godine je snimio kontemplativnu psiho-dramu Mirrored
Mind iliti „Reflektovani um“.
Mirrored Mind pripada Išijevim „ženskim“
filmovima, ostvarenjima sporijeg tempa koja su više introvertna, zadiru dublje
u um i dušu, a onda i mistična i atmosferična. Ona i odmotavaju jednu spiralnu
evolutivnu nit ženskosti, onakvu kakvu je Iši vidi. U filmu Labyrinth of Dreams jedna tinejdžerka vođena
strašću ulazi u vezu sa muškarcem osumnjičenim za ubistvo, ali kasnije
paranoično strahujući za svoj život izazove njegovu smrt. U Mirrored Mind imamo mladu ženu u
depresiji koja pokušava da uđe u sopstveni um kako bi rešila svoje psihičke probleme.
Konačno, u Bitter Honey vidimo
jednu plitkoumnu, veselu devojku-zlatnu ribicu. Zapravo, ona je zlatna ribica, ali javlja se u ljudskom
obliku kao priviđenje-muza poznatog pesnika. U suštini, kod Išija
žena nije sasvim sa ovog sveta, ne samo u smislu ideala fizičke lepote ka kojem
teže umetnici, već i u smislu njene intuicije i mentalnih veza sa natprirodnim
(August in the Water) koje su možda
uzrok ili posledica osetljivosti njene psihe.
Mlada glumica snima film po sopstvenom scenariju o svom životu, odnosno
o psihičkoj krizi u kojoj se iznenada našla. Mi slušamo njenu ispovest i iz
njenog samačkog stana, ali i iz filmskih scena, a govori nam da sve ono što je
za nju ranije bilo stvarno, istinito, više nije tako pouzdano. Sada joj se čini da je sve
to: sunce, nebo, drveće, more, samo plod njene uobrazilje. Čak sumnja da i ona
sama postoji. Kao da jedan deo njenog uma (jedina istinska stvarnost) egzistira
nezavisno, izvan nje, i posmatra je sa visine, nju i sve ostale ovozemaljske
stvari, kao svoju sopstvenu refleksiju. U jednom trenutku, dok u izlogu gleda u
monitor u kojem se vidi nemirno more i daleki horizont, iznenada se pojavi
nepoznata devojka odmah uz njen potiljak ćutke gledajući u to beskonačno more.
Njih dve se potom nađu u tropskom raju i tamo kao da ova misteriozna devojka pokušava
da reši krizu identiteta naše nesrećne junakinje. Kaže joj da mora da se vrati
kući, jer je tamo čekaju rodbina, prijatelji i obaveze, a ovo tropsko ostrvo će
od sada zauvek biti s njom kao postojano živo sećanje.
Glumica se potom budi u bolnici gde joj je upravo ispran stomak od tableta
kojima je pokušala da se ubije. Na susednom ležaju tog trenutka umire ona
misteriozna devojka sa tropskog ostrva. Potom, dok lagano promiču oblaci nebom,
čujemo glas glumičinog partnera. On nas uverava da se ona oporavila i da je
nastavila svoj normalan život. Vidimo je na krovu zgrade na kojem zaliva cveće.
Čupa iz saksije jedan bokor sitnog rastinja i prstima trlja njegovo blatnjavo
korenje... Shvatamo da se ovde radi o pokušaju pronalaska onog izvornog sebe,
sebe koji je baziran na iskonskim vezama sa prirodom i kosmosom. Kao kontrast
nam se nameće život u otuđenom gradu, prenaseljenoj metropoli u kojoj, kao u
mravinjaku, svako ide svojim putem, za svojim poslom, izgrađujući i održavajući
društvenu strukturu na račun sopstvene individualnosti. A rezultat toga je
melanholija, depresija i mnoge druge psihičke bolesti kod pojedinaca – rezultat pretvaranja
tropskog raja u urbani pakao.
Sogo Iši nam je priredio još jedan halucinantni trip, ovaj put
prelamajući oprečnost ambijenta urbane džungle i prirodne primorske sredine
toplog juga kroz nepouzdanu svest glavne junakinje. I jedan i drugi ambijent
imaju snoviđajni kvalitet i intenzitet ostvaren kombinacijom dugih statičnih
kadrova sa prizorima često kaleidoskopski umnoženim i, s druge strane, atmosferične, prigušene
minimalističke muzike. Kao da ona dopire do nas kroz vodu, kroz okean sveprisutan i
sveprožimajući u i oko svesti protagonistkinje. A svest protagonistkinje je i
naš okvir u ovom filmu, neprobojni okvir koji nam onemogućuje da vidimo
istinski velegrad i istinsko tropsko ostrvo. Vidimo ih onakve kakvi nam se
predstavljaju njenim izvitoperenim umom, odnosno filmskim trikovima Išijeve
ekipe. Uzimajući u obzir, čini se, fenomenološku metodu i zadirući u nasleđe Kantovog transcendentalnog
idealizma koje se javlja u vidu različitih subjektivizama, ali i uz diskrepanciju lakanovskog „ega“ i onog „ja“ decentriranog u odnosu na samog sebe, Iši nam sugeriše da je „materijalni svet“ relativan, da je onakav kakvog ga svako od nas vidi i sebi predstavi. Isto
kao što je i filmski prikaz metropole (Angel
Dust, Electric Dragon 80.000 V, Mirrored Mind) ili ruralnih krajeva (Labyrinth of Dreams, Mirrored Mind) u njegovim filmovima osoben
i prepoznatljiv, različit od bilo čijeg drugog umetničkog ovaploćenja.
Za sobom ostavljamo još jedan beskompromisan, alternativni i andergraund
film velikog Išija. Bilo da se on zvao Tošihiro, Sogo ili Gakuriju i bez obzira
na činjenicu da je snimao sadržajno, žanrovski, pa i tehnički, raznovrsne
filmove, nemamo dilemu da se iza svakog od njih nalazi isti čovek, veličina
čiji je autorski pečat duboko utisnut u beskrajnu filmsku traku svetskog kinematografa.
Comments
Post a Comment