Killers on Parade (1961) vs. Our Marriage (1962) – Masahiro Shinoda
Masaširo
Šinoda je jedna od perjanica japanskog novog talasa, filmskog pokreta nastalog
na prelazu u šezdesete godine prošlog veka. To je vreme kulminacije ubrzane
transformacije Japana iz bede posleratnog perioda u visokorazvijenu zemlju,
jednu od velesila modernog sveta. Ovakav munjevit industrijski uspon
podrazumevao je i kolateralnu štetu u vidu brojnih žrtava tranzicije,
osiromašenih ljudi, ali se odrazio i na kulturni identitet Japanaca. Umesto
tradicionalnih vrednosti patrijarhalnog društva ukorenjenog u stroge etičke
principe, na snagu stupa kapitalističko-konzumeristički moral koji sledi
najniže ljudske nagone, materijalističke prohteve za bogatstvom i komforom do
kojih se stiže preko gomilanja novca. Sada božanski atributi sa duhova predaka,
bogova budističkog panteona i svetosti izgubljenim ratom iskompromitovanog cara
prelaze na njegovo veličanstvo novac. Više se ne biraju sredstva da se do njega
dođe, čak i po cenu da se izgubi čast i ugrozi život drugog. Na taj način
država i društvo postaju iskvareni do srži, a mladi ljudi u formativnim
godinama dezorijentisani, jer su razapeti između dostojanstva tradicije i nemilosrdnog
pragmatizma novog doba. Oni su, kao takvi, i najčešća tema novotalasnih filmova
u kojima im se pristupa na jedan radikalan način. Već te prelomne 1960. nastaju Cruel Story of Youth Nagise Ošime, Everything Goes Wrong Sejđun Suzukija, Bad Boys Susumu Hanija. Takođe, i
stariji reditelji se bave sličnim temama bez pardona: Korejoši Kurahara u The Warped Ones, recimo, pa čak i Mikio
Naruse u Autumn Has Already Started i
u When a Woman Ascends the Stairs,
oboma iz 1960. Te godine oštru kritiku tranzicionog društva ogrezlog u
korupciji daju i Jošišige Jošida u Blood
Is Dry i Akira Kurosava u The
Bad Sleep Well.
Vlasnik
jednog građevinskog preduzeća angažuje udruženje profesionalnih ubica da
eliminiše mladu novinarku koja istražuje mahinacije u toj kompaniji. Od tog
trenutka selimo se među ubice, živopisne ekstravagantne likove prikazane kao
obične ljude koji pokušavaju da žive od svog „poštenog“ rada. Devetoro članova
udruženja sada reše da se nadmeću kako bi najbolji, najprecizniji strelac,
dobio posao. Pobednik je novopridošli mladić koji još uvek nije član sindikata
ubica, ali najbolje gađa. On upoznaje svoju žrtvu, novinarku, i zaljubi se u nju. Otkriva
da su njeni roditelji nezakonito istisnuti iz biznisa od strane njegovog
nalogodavca, vlasnika građevinske firme, pa reši da joj pomogne u
pribavljanju dokaza o njegovoj umešanosti u kriminalne radnje. Kada taj građevinski mogul otkrije njihovu zaveru obaveštava udruženje ubica, a ovi onda
preduzimaju akciju uklanjanja zaverenika... Iako se prema prethodnim redovima
čini da je Killers on Parade
narativno jasno izdiferenciran, činjenica je da je sam zaplet maskiran ekscentričnim
likovima ubica, apsurdnim dijalozima i situacijama, kao i slepstik humorom. To
i ne čudi, s obzirom da je scenario pisao Šuđi Terajama, avangardni umetnik
poznat po svojim eksperimentalnim, nadrealističkim filmovima. Dakle, akcenat
prelazi sa u suštini teške, kompleksne priče o povezanosti kriminala, privrede
i, konačno, države na lepršavu, štos-komediju o osećajnim, muzikalnim ubicama
koji se voze u oldtajmeru, autu iz američkih gangsterskih filmova nastalih tridesetih godina,
a upadaju u zgode i nezgode izvučene iz Terajamine najluđe mašte.
Još
kraći film je Our Marriage. U sat i
pet minuta smeštena je konvencionalna priča o dve sestre iz siromašne porodice koje
su sazrele za udaju, pogotovo starija od njih, Keiko, za koju je sa 22 godine krajnje
vreme da se uda. Tako bar misle njeni roditelji i okruženje. U situaciji je da
bira između Komakure, fabričkog radnika na minimalcu, Macumota, starog
porodičnog prijatelja, nekadašnjeg crnoberzijanca, i uglednog sina predsednika
sindikata u fabrici u kojoj i sestre rade. Mogućnost izbora je samo privid, jer
su roditelji rešeni da ćerku udaju za sina sindikalnog lidera, dok ona ima
dilemu između preostala dva prosioca. Zapravo ona pokušava da izvaga između
ljubavi i interesa i, iako je više naklonjena Komakuri, odlučuje se za
Macumota, jer ovaj zarađuje 30 hiljada jena, što je po njenoj proceni dovoljno
za zasnivanje porodice. Pored toga što roditelji vuku na svoju stranu, njena
mlađa sestra ističe da mora da sluša svoje srce, a ono kaže da bira Komakuru.
Rasplet nam govori da su se stvari u Japanu promenile, da deca više ne moraju
da slušaju roditelje, ali ni svoje srce, već da te stvari srca uzimaju
preduzetnički i da ljubav pretvore u biznis, odnosno biznis u ljubavnu i bračnu vezu.
Slažem se sa napisanim. Gotivim skoro sve što sam do sada pogledao od Šinode, ali njegovo ejpovanje Ozua i Mizogučija me uglavnom ostavlja ladnim.
ReplyDeleteInače nije mi jasno kako mi je do sada promakao Demon Pond, moram to pod hitno da ispravim. Ja sam do skoro bio ubeđen da je u pitanju horor, a na kraju ispade da je romantična fantazija? Siguran sam da je vizuelno raskošan jer dolazi s' kasnijeg dela njegove karijere (što me sada podseti da imam na hardu Pertified Forest i Gonza Spearman, i njih bi valjalo uskoro da pogledam).
Obično onaj ko gotivi Killers on Parade dosađuje se na Our Marriage. I obrnuto, onaj ko uživa u klasičnom storitelingu Our Marriage-a zblanut je nastranostima Killers-a. Zbog toga sam ih i ukrstio u istom postu :)
ReplyDeleteJavi za utiske kada pogledaš te filmove. I ja imam dosta rupa u Šinodinoj filmografiji.