
U sledećih pet filmova predstaviću
tematsko-motivske varijacije film noara sa izuzetkom one najčešće njegove
varijante u kojoj je akcenat na motivu femme
fatale. Dakle, umesto fatalne žene ovde ću predstaviti obične dobronamerne ljude
sa margine, one sa kojima se sudbina surovo poigrala; siromašnog emigranta kome
je lice unakaženo u požaru, kidnapovanu ženu kojoj je nametnut novi identitet,
uspešnog detektiva sa rascepom ličnosti, državnog agenta koji kao neophodni
šraf sistema nema svoj porodični život i, konačno, vojnika ranjenog u borbi
nakon čega je izgubio pamćenje. Među ovim filmovima su i intimne noar drame i misterije, kao i
pseudodokumentaristički krimići; tri filma Džozefa H. Luisa i po jedan film
Roberta Florija i Džozefa L. Mankijevica. Osim Florijevog filma svi ostali su
nastali u kriznim godinama, neposredno po završetku II svetskog rata, u vreme
kada su američki nezavisni filmovi tematski i idejno bili najoporiji, najgorči,
prepuni pesimizma, osećaja beznadežnosti i očaja. Shodno godišnjem dobu,
odnosno ovim letnjim vrućinama, birao sam ipak nešto vedrija, lakša ostvarenja,
ali svakako i isključivo ona koja poseduju određeni kvalitet i, istovremeno,
potencijal da zabave i razonode.

The Face Behind the Mask (1941) - Robert Florey. Američki san se ruši kao kula od karata za mađarskog
emigranta Janoša Saba kada on već prve noći u Novom svetu, u jednoj njujorškoj
hotelskoj sobi, biva zahvaćen požarom i trajno osakaćen opekotinama trećeg
stepena. Njegovo lice zahvaćeno nekrozom je sada neprepoznatljivo i širi užas
među ljudima. Čak i kad stavi privremenu gumenu masku ljudi ga izbegavaju, pa
Janoš niti nalazi prijatelje, niti posao kojim bi se izvukao iz siromaštva.
Zbog toga on u nuždi pribegava kriminalu. Zajedno sa Dinkijem, sitnim lopovom
sa dokova Njujorka, koji ga se jedini ne gadi (valjda zato što njegova
unutrašnja ružnoća korespondira sa Janoševom spoljašnjom rugobom), postaje
obijač sefova čime sebi obezbeđuje ugodan život. Međutim, Janoš je u suštini
dobar čovek i on se, kao takav, zgražava nad tim svojim nedelima. Kada upozna slepu devojku i
uđe u intiman odnos sa njom, reši da napusti svet kriminala i skući se na
idiličnom seoskom imanju. Ipak, to neće biti lako, pošto je sada već isuviše
ukorenjen u podzemlju. Kriminalci iz njegove bande pripremaju mu smaknuće, jer
sumnjaju da ih je izdao. U njihovom napadu strada mu žena, pa Janoš, sada bez
bilo kakvog razloga da živi, sprema osvetu i bivšim kompanjonima i sebi. Sebi,
i zbog toga što ne može da živi sa svojom nemirnom savešću.

„Lice iza maske” je vozilo namenski pravljeno za
Petera Lorea. Ono zadovoljava sve glumačke osobenosti ovog emigranta prihvaćenog
u Holivudu zahvaljujući ponajviše ulozi patetičnog psihopate-ubice u klasiku „M”
Frica Langa. Od prispeća u američku filmsku industriju on je pretplaćen na
dubiozne likove raspete između najdubljih mrakova duše i svesti o svojoj
grešnosti, što im daje tragičnu sudbinu dodatno uzdignutu Loreovom
čuvstvenošću, strastvenošću zauzdanom varljivim mirom zgrčene mimike i gesta. I u ovom
filmu Lore nam pruža kontraste duše; dobrotu i nežnost u osnovi, koji se u
ekstremnoj situaciji borbe za preživljavanje pretvaraju u nemilosrdnost i
okrutnost. Ali savest nikad ne miruje i u konačnici njegov lik ne preza ni od dizanja ruke
na sebe kako bi se oslobodio svog zlog alterega. To samoponištavanje u
Loreovoj izvedbi ima razmere pathos-a,
strasne uzvišenosti do gotovo bolesnog stanja plemenite patnje. Za gledaoce je
njegova žrtva katarzična i ujedno iskupljuje čitav film, koji ni po čemu
drugom, osim po utelovljenju kompleksnog lika Janoša, ne zavređuje posebnu pažnju.
Možda samo još po onoj završnoj sceni umiranja u pustinji u kojoj u jednom
trenutku preko prizora peščanih dina u duploj ekspoziciji vidimo i peščani sat
koji samo što ne iscuri i koji prazneći se pretvara svoja zrnca peska u
beskonačnu pustinju, simbol izjalovljene prošlosti, proćerdanog Janoševog života.
My Name Is Julia Ross (1945) - Joseph H. Lewis. Džulija Ros očajnički traži posao. Posreći joj se
kada na birou za nezaposlene sazna da je podobna za ličnog sekretara gospođe
Hjuz. Ali, zaspavši prve noći u vili Hjuzovih, budi se tek dva dana kasnije kao
Merion Hjuz, žena Ralfa, sina vlasnice imanja. Zapravo, porodica i osoblje na
ovom udaljenom imanju na jugozapadu Engleske pokušavaju da je ubede da je ona u
stvari psihički obolela Ralfova žena. Ona je, pak, svesna da je objekat
manipulacije, a šta je zaista posredi saznaćemo kasnije. Navešću samo da je u
pozadini svega Ralfova nasilna priroda, prikriveno ubistvo i majčinska
bezuslovna, može se reći bolesna, ljubav prema sinu. Lik Džulije Ros nije
psihički labilan, kakvi su često glavni karakteri u noar filmovima, pa ni mi
nismo u dilemi da joj se podmeće lažni identitet. Dakle, misterija ovde nije u
liku Džulije/Merion, već u porodičnim razlozima Hjuzovih da se ovakva igra
odigra. U tom smislu pred sobom imamo korektno ispripovedanu krimi priču sa
zanimljivim zapletom, laganim rasplitanjem bez šokantnih obrta i sa očekivano
srećnim krajem. Uz fascinantne pejzažne snimke morskih litica Kornvola i viktorijanski
ugođaj starog zamka, sa uživanjem ćete pred televizorom provesti lenjo
letnje popodne.
So Dark the Night (1946) - Joseph H. Lewis. E, sada pred sobom imamo glavnog junaka kao psihični
labilnu osobu. Anri Kasan je vrhunski pariski detektiv za kojeg njegovi
pretpostavljeni i kolege smatraju da je iscrpljen danonoćnim radom, pa je
potrebno da ga pošalju na duži odmor negde u unutrašnjost, tamo gde vlada
seoski mir. Kasan konačno pristaje i na svom ruralnom odmoru biva smešten u
jednoj seoskoj gostionici. Iako nalazi zaklon od poslovnih briga, on tamo
zaradi nemir duše, jer se zaljubi u gostioničarevu ćerku, devojku koja je
verena za seoskog momka Leona. Nanet, kako se već zove devojka, uzvraća Anriju
ljubav i kada reši da raskine veridbu i obaveže se detektivu, ona i Leon
netragom nestaju. Kasnije pronalaze Nanetin leš, pa pomisle da je Leon ubica,
ali kada nađu i njegovo mrtvo telo istraga se nađe u ćorsokaku. Kasan uz pomoć
lokalne policije opsesivno istražuje ovaj slučaj, ali bez ikakvih rezultata.
Konačno, kada ostane bez osumnjičenih posumnja čak i u samog sebe.

Ovaj trenutak sumnje predstavlja
početak šokantnog obrta, koji je takav kakav jeste, dakle šokantan, jer ga gotovo ništa nije
nagoveštavalo. Analitički mozak visprenog detektiva koji rešava i najteže
slučajeve, njegovo logičko rezonovanje i moralni kredibilitet su uvek čvrst
oslonac kod gledalaca u filmovima u kojima se rešava zagonetno ubistvo i on,
takav detektiv, nikada nije u krugu osumnjičenih. Pogotovo ne naš lik koji je u
ovom filmu isuviše pitom, dobronameran i uviđavan, toliko da čak pristaje da
preda devojku koju voli njenom upornom bivšem ljubavniku pod izgovorom da je suviše
star za nju. Utoliko pre rasplet filma deluje izveštačeno, nategnuto, s obzirom
da se sama priroda Anri Kasana drastično menja, ali i film u celini pravi salto
mortale u svom tonu, jer iz jednog pastoralnog, seoskog ugođaja naivne
dobroćudnosti prelazi u zlokobni vajb, ugođaj obeležen šizofrenijom. Kada to kažem mislim na šizoidna rešenja u scenariju; rupe, odnosno nelogičnosti koje potkopavaju legitimitet date fabule. Ipak, uz manje
suzbijanje neverice i ovo je jedan solidan film za uživanje tokom toplih
letnjih dana.
The Undercover Man (1949) - Joseph H. Lewis. Ovaj noar je iz grupe onih temeljnih filmskih rekonstrukcija
funkcionisanja mafije, koja u ovom slučaju za temu ima utaju poreza. Usled takvog, argumentativnog pristupa nastaje gotovo
dokumentaristički krimić u kojem su suprotstavljeni vladini agenti angažovani na zaštiti potraživanja federalnog trezora i moćna kriminalna organizacija sa širokim
spektrom poslova preko kojih se peru pare, ali i zakida porez državi. Agenti
pokušavaju da ubede računovođe mafije da otkriju manipulacije na koje su bili
prinuđeni od strane glavnog bosa, da svedoče na sudu protiv njega i tako operu
svoj obraz. Međutim, jedan po jedan potencijalni svedok biva likvidiran od
strane svog poslodavca, a opet, oni kriminalci koji i zaglave iza rešetaka
bivaju odmah i oslobođeni zahvaljujući intervenciji korumpiranog advokata Orurka.
Imena, pak, i pojedinci i nisu toliko važni, jer je cilj ovog filma da se
uopšteno prikaže mehanizam pljačkanja državne blagajne, a onda i odgovor te države
u vidu rada sposobnih agenata na raskrinkavanju takve kriminalne šeme i njenih glavnih
aktera. Tako i zvezda filma, Glen Ford, samo je jedna bezlična karika u lancu
uhodanih dešavanja preuzetih iz stvarnosti funkcionisanja državnog aparata. Istina,
on i njegova dva saborca, skicirani su i kao porodični ljudi, ali se u ovom
filmu karakteri dalje ne razvijaju. Dakle, The
Undercover Man je relevantan danas isključivo kao istorijski dokument, dok je
kao umetničko delo, to jest delo popularne kulture, prisutan samo kao puka
zabava. Ipak, treba pohvaliti Luisovu umešnu režiju, fluidnu naraciju i pored njene epizodične prirode, i tenziju koja gradaciono raste u akcionim scenama. Da bi dobili i nešto više nego što je njegova gola zanatska veština moraćemo da pričekamo na dolazak Džona Altona na mesto direktora fotografije kako bi dobili film (The Big Combo) kojim će tehnički proces inscenacije zadobiti glazuru izrazite noar stilizacije.

Somewhere in the Night (1946) - Joseph L.
Mankiewicz. Storija o Džordžu Tejloru
je priča o marincu SAD-a pod amnezijom, koji osim svog imena i adrese hotela u
Los Anđelesu, u kojem je boravio, ne zna ništa o sebi. Gotovo dvočasovni film je mukotrpni put, skoro
neprohodna staza za protagonistu i gledaoce kojom se dolazi do njegovog pravog identiteta.
Od hotela preko tajnog pisma izvesnog Lari Kraveta koji mu ostavlja pet hiljada
dolara, zatim preko noćnog kluba u kojem je radila njegova pokojna devojka, mafijaša
iz tog noćnog kluba u poteri za nestalim novcem s kojim je i Kravet ispario,
preko čitača sudbine, prevaranta koji mu pominje Kravetov plen u iznosu od dva
miliona dolara ukraden od nacista tokom ratnih okršaja u Evropi, sve do svedoka
ubistva koje je Kravet počinio… i do veze između Tejlora i Kraveta nižu se brojna
lica, raznovrsne lokacije, uzbudljivi događaji ali gotovo isključivo verbalne
prirode zbog čega je ovaj dugi film iscrpljujuće gledalačko iskustvo. Scene su noćne i
dobro je vizuelno pogođena atmosfera ove mračne priče, ali šta vredi kad smo
svim čulima fokusirani na ono što će akteri da kažu u svojim rafalnim tiradama,
jer samo rečima se odmotava ova priča, filmska priča bez upečatljivih slika,
bez jasne vizuelne simbolike i naglašene stilizacije. Čini mi se da je ovakav pristup
i tipičan za Mankijevica ako uporedim ovaj film sa njegovim ostalim ostvarenjima
koja sam do sada gledao. Ali ovo mi je tek prvi njegov noar, pa još uvek ne odustajem. Preostali su mi House of Strangers, No Way Out i 5
Fingers.
Comments
Post a Comment