
Sinoćnim ovlašnim češljanjem Youtube-a, s ciljem
da pronađem neke novije japanske kratkometražne filmove, došao sam do izbora od
osam ostvarenja u trajanju između 15 i 20 minuta (sa izuzetkom jednog nešto
kraćeg i jednog nešto dužeg rada), ostvarenja koja se bave usamljenošću u
visokotehnologizovanom japanskom društvu. Tim temama je obeležena većina
filmova koje sam pogledao, pa je ovaj moj odabir, može se reći, reprezentativan
za aktuelnu ponudu. Last Scene, Neo Portraits i Automation, čije radnje se
odigravaju u bliskoj budućnosti, jači akcenat stavljaju na visokosofisticirane
tehnološke izume i prevlast koju oni imaju nad ljudskim, suviše ljudskim, dok
se ostali bave samim čovekom i njegovom usamljenošću u okruženju očišćenom od
duševnosti i empatije. U pitanju su umereno interesantni i intrigantni filmovi
koji i svojim kvalitetima ostaju u granicama umerenog, ali zavređuju pažnju zbog
svoje fokusiranosti na bolne tačke današnjice kao, uostalom, i zbog toga što
nam svedoče o stavu i filmskoj poetici mladih autora. Izuzev veterana i svetski
priznatog reditelja Hirokazu Koreede, ovde su zastupljeni još uvek neafirmisani
sineasti. Zanimljivo je da su neki od njih stranci (dva Britanca i jedan
Finac), ali prema rezultatima njihovog rada čini se da su se svojski potrudili
da izgledaju „japanski”.

Last Scene (2025) – Hirokazu Koreeda. Scenarista Kurata pred odlazak na filmski set u
restoranu sreće devojku koja ga podseća na glavnu glumicu TV drame, one koja se
trenutno snima po njegovom tekstu. Devojka se predstavlja kao njegova unuka
pristigla iz budućnosti s namerom da promeni sudbinu televizijske drame kao formata, a onda i životni
put svoje majke – glumice bez posla. Naime, format televizijske drame je nestao sa malih ekrana nakon što je Kuratin scenario filmovan i kao takav spustio gledanost na najniže
grane. Ključ se nalazi u poslednjoj sceni, u rečenici koju izgovara baka
vremenske putnice, tadašnja glumačka zvezda. Sada Kurata uz asistenciju svoje unuke pokušava da promeni završni dijalog kako bi izašao u susret očekivanjima publike, ali i bolje
verbalizovao tu finalnu emotivnu scenu. Konsekvence ovakvog poteza su
nesagledive, jer je prvobitni neuspeh Kuratu i glavnu glumicu uveo u međusobni brak iz
kojeg se rodila devojčica čiji kasniji glumački poziv trpi zbog te majčine velike
mrlje u karijeri. Posledično, i Kuratina unuka je trpila zbog neuspešne karijere svoje
majke. Sada, pak, postoji mogućnost da se budućnost promeni nabolje kada se radi o sudbini
dramskog TV formata, ali time bi se produžila i uspešna karijera Kurate i popularne glumice čime bi se njihovi životni putevi razišli i tako sprečio brak između njih dvoje, a onda i rođenje devojke pristigle
iz budućnosti, njihove unuke.
Paradoks promene budućih događaja povratkom u prošlost
komplikuje ovu hirokazuovsku melodramu o porodičnim vrednostima. Pored primese naučne
fantastike tu su prisutni i elementi komedije i satire, posebno onda kada devojka stavlja
rejting određenog televizijskog programa i njegov opstanak ispred sopstvene egzistencije. Ali, kao i u velikoj većini Koreedinih ostvarenja, ipak na kraju
preteže afinitet ka toploj ljudskoj drami, saosećanju i onom japanskom osećaju
praznine u duši usled ograničenosti malog čoveka da se pred beskonačnim i beskrajnim strahotnim svemirom pruža i traje, odnosno da slobodno voli i da bude voljen. Taj završni osećaj gorčine u ustima spašava
ovaj film od svoje banalnosti, naivnosti i derivativnosti. Ta „poslednja scena”
neće promeniti sudbinu kratkometražnog filma kao formata, ali možda hoće inovativna upotreba
mobilnog telefona u procesu snimanja filma. Sponzorisan od iPhone-a Koreeda je u
Last Scene prevashodno bio sklon
eksperimentu sa novom kamerom i njenim mogućnostima snimanja u pokretu, brzog
zumiranja, kadriranja, kao i drugim njenim performansama poredeći ih pritom sa onim što se dobija standardnom filmskom opremom. Možda je tek u ovom smislu kratki film „Poslednja scena” uspeo da opravda očekivanja i bar na taj način ostvari svoj cilj.
Neo Portraits (2023) – Gazebo. Takumi je školarac koji se ne zadovoljava virtuelizacijom života njegove pokojne majke putem njene žive slike u „android okviru”.
Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji on, njegov otac i baka mogu i dalje da
komuniciraju s preminulom, ali za razliku od ovo dvoje Takumi izbegava da se suoči sa takvim majčinim ovaploćenjem. On je više za direktne međuljudske kontakte, za to da može
da dodirne osobu pored sebe i oseti njenu toplinu, kao što njegova nastavnica Hana preferira
štampanu, opipljivu knjigu u odnosu na onu elektronsku. Takumi se zbog takvog
njenog stava, neposrednosti u odnosima sa ljudima i stvarima bez posredovanja
tehnologije, zbližava sa nastavnicom koja gotovo da mu postaje zamena za majku.
Međutim, kada i ona umre stradavši u saobraćajnoj nesreći, jedini način da i dalje može da je
sluša i gleda jeste instalacija „android okvira”… Pod pseudonimom „Gazebo”
nalazi se možda čak i nekakav AI softver, ali pod tim imenom prisutna je, svakako, i
kreativna snaga koja je ljudski, suviše ljudski, iznela problem odnosa
sofisticirane tehnologije i čovekove izvorne prirode. Pred nama su prednosti i
mane modernizacije i ne sasvim jasan stav autora po tom pitanju. Čini mi se da
on ipak oseća neophodnost materijalnog razvitka koji donosi sve one spravice i alatke bez kojih je danas život nezamisliv, ali, podvlači, one nam ujedno i osiromašuju živote otuđujući nas od društva, bližnjih i, konačno, od samih sebe.
Automation (2017) – Kenjo McCurtain. Stidljivi kancelarijski službenik Hiro nabavlja
ženu-robota, kućnu pomoćnicu, koja će mu spremati stan, pripremati hranu, prati,
peglati i raditi sve ostalo što muž inače očekuje od svoje žene, jer je Hiro
samac lišen bilo kakvih intimnih veza sa suprotnim polom. A intimnost mu,
upravo, nedostaje i u zajednici sa ovom robotizovanom ženom, odnosno sa tim
ženstvenim robotom. Da li je ipak vreme da cveće, koje hladno i mehanički prima
mašina u liku žene, pokloni komšinici od krvi i mesa koji pulsiraju životnim
damarima, videćemo u ovih petnaest minuta, taman dovoljnom vremenu da se ova jednostavna i jednosmerna premisa filma razradi do kraja. Možda je ova priča pomalo oveštala,
ali je data kratko, jasno, efektno i, još jednom, ljudski, suviše ljudski.

The Widow (2018) – Kenjo McCurtain. Britanac Kenđo Mekarten, filmadžija na privremenom
radu u Japanu, autor je još jednog filma u ovom pregledu. „Udovica” je „kratki
metar” u vidu ispovesti žene srednjih godina o svom susretu ugovorenom preko
interneta sa mladim gospodinom, navodno arhitektom jedne američke firme, s
ciljem ostvarivanja intimne veze. Udovica Tomoko, nakon nekoliko nedelja
redovnih susretanja između njih dvoje, počinje da sumnja u arhitektu i njegove
iskrene namere. Uverava sebe da je njen kavaljer oženjen i da planira da je
iskoristi prilikom iznajmljivanja zajedničkog stana. Gledaoci nisu sasvim
uvereni u njeno objektivno viđenje situacije, kao ni u istinitost izreke koja
se pronosi Japanom: „Widowers grow maggots, widows grow flowers”. Ali ova priča je
i konstruisana tako da stavlja naglasak na vizuru nepouzdanog naratora. To nam
se i obelodanjuje na kraju filma direktno, jer smo izazvani od strane same
udovice koja nas gleda u oči. Ona nas uverava da mi (na osnovu viđenog u filmu)
neke njene lične stvari poznajemo bolje od nje same, a onda završava i pitanjem
upućenim gledalačkom auditorijumu: „Dakle, ko sam ja?” Mekarten kroz „Udovicu”
oblikuje misteriju koja se bazira na tajnama ličnosti protagonista, ali je ovaj
put 15 minuta malo vremena da se likovi i njihov međusobni odnos razviju, a
onda i poslože tako da grade jednu duboko motivisanu koherentnu dramsku
radnju.

Transferring (2012) – Jun'ichi Kanai. Joko je izolovana u svom razredu, možda samo
zato što je lepotica i izaziva zavist kod drugarica. Teško joj pada
usamljenost, ali kada u razred stigne Liza (učenica čija se porodica često seli
iz grada u grad zbog čega ona ni ne želi da stvara prijateljstva kako bi izbegla
bolne rastanke), Joko u njoj pronalazi srodnu dušu. Nastoji da ostvari kontakt i
pored toga što Liza to ne dozvoljava. Uporno je prati svaki dan nakon
škole do kuće, ali na kraju samo poljubi kapiju uz Lizine reči: „Ne prati me
više!”. Konačno, svojom upornošću joj umekša srce, pa postanu prijateljice.
Međutim, njihovo prijateljsto je rezervisano zbog distance koju svesno stvara
Liza; poprilično hladno oni razmenjuju romane, zajedno odlaze u bioskop i
diskutuju o knjigama i filmovima sve dok ne istekne nedelja dana i ne stigne
vest o Lizinoj ponovnoj selidbi. Liza sada poslednji put prelazi rastojanje od te, još
jedne, privremene škole do tadašnje, isto tako privremene, kuće osvrćući se s
nadom da je Joko prati. U tom trenutku Liza je ponovo svesna surove istine da
je mnogo lakše biti sam, jer onda neće patiti zbog bolnih rastanaka sa prijateljima.
S gorčinom se završava ova priča, isto tako i sa mojim uverenjem da sam odgledao jedan
mali, ali emotivno moćan film zahvaljujući, pre svega, uverljivim nastupima
mladih glumica. Između njih je uspostavljena hemija koja se širi i vezuje i sve
ostale elemente koji čine jedan filmski produkt, odnosno zabašuruje eventualne
njegove slabosti.
One Step (2018) – Michael Williams. Još jedan japanski film o usamljenoj učenici i
njenim traumama zbog maltretiranja od strane školskih drugova (temi tako čestoj
u dalekoistočnim kinematografijama koje naglasak stavljaju na filmove o
problemima odrastanja), ali ovaj put režiran od strane došljaka – Britanca po imenu Majkl Vilijams. On
je, međutim, koristio opšta mesta u okviru ovakvog koncepta varirajući samo način na
koji naša heroina vrši samoubistvo. Nažalost, taj novitet koji uključuje
koračanje prema moru, iz dana u dan za korak duže, sve do konačnog utapanja,
deluje besmisleno, pogotovo što se i njen dečko odlučuje da po njenoj smrti
skonča na isti način. Ako bih trebao da za jedan od ovih ovde predstavljenih
naslova kažem da ih preskočite, onda bi to bio baš ovaj film.
Engagement (2023) – Tetsutaro. Vrlo malo je podataka o Engagement-u i o autoru
pod oznakom Tetsutaro, što me čudi, jer je „Angažman” jedan od najoriginalnijih i najzabavnijih šortsa datih u ovom postu. Tu se radi
o mladom filmskom autoru koji očajnički traži producenta za svoj projekat i dok
je u praznom hodu nalazi kojekakve fizičke poslove kako bi mogao da preživi.
Dani mu prolaze u odlasku na posao, povremenim susretima sa posrednicima iz
filmskog biznisa, džogiranju, a opsedaju ga bubice koje ga teraju da gluvari po
ćoškovima, skuplja opuške pa ih pali praznim upaljačem ili šeta noću u majici
kratkih rukava iako je zimsko doba. On je umetnik sa stavom, koji ne želi da mu
se budući film aplouduje na Youtube-u, jer tamo, kako kaže, uošte nema
interesantnih filmova i jer ne želi da mu se film skipuje ili seče reklamama.
On hoće da napravi bioskopski film. Čitava druga polovina Engagement-a prolazi u njegovoj raspravi sa predstavnikom jedne producentske
kuće na tu temu, jer ga ovaj ubeđuje da su i Amazon i Netflix, odnosto
televizija isto tako dobri mediji za plasman njegovog budućeg uradka... Neobični
uglovi kamere, dugi kadrovi, uvrnut humor i pankerski vajb koji Engagement nosi sa sobom zainteresovaće
staru gardu filmofila odraslih na filmovima Kevina Smita, recimo. U pobrojane
kvalitete moći će tzv. Tetsutaro da uveri brojni jutjuberski auditorijum (ako ne i samo njih jer je malo verovatno da se još negde može naći ovaj film) uprkos skepsi glavnog njegovog junaka prema ovoj popularnoj platformi. Treba reći i da se prikačeni video na Youtube-u još uvek ne seče reklamama zbog toga što mu je gledanost zasada niska. Sasvim nezasluženo!

Tokyo Solitude (2024) – Teemu Jarvinen. Finski fotograf, koji snima noćne prizore u svetskim
metropolama, napravio je ovaj kratkometražni film bez radnje, ali sa
hipnotičkom atmosferom tokijskih ulica jedne kišne noći. U njemu nas kroz grad
vode influenserka koja kroz prozor svoga stana iz jednog nebodera posmatra urbanu džunglu s visine, zatim utučeni porodični čovek na svom pohodu kroz četvrti noćnih
klubova i na kraju jedna introvertna dama u šetnji na kiši pod prozirnim
kišobranom. Noćna svetla, huk grada nad nepreglednom masom ljudi i automobila,
dobovanje kiše po asfaltu i izražajna lica protagonista okarakterisana i
ambijentalnom pozadinskom muzikom, kao da imaju funkciju da nas polako udalje
od ljudskih drama koje smo intenzivno proživljavali u prethodnim filmovima.
Ovom sinematičnom razglednicom Tokija i Japana zaključujem i ovaj post i
pozivam vas da pogledate sve ove filmove, možda baš i ovakvim predloženim
redosledom, ali ni neki drugi potencijalni poredak ili način gledanja (svi odjednom
ili jedan po jedan sa većim vremenskim razmacima) neće uticati da se mnogo
drugačije dožive pojedinačno sva ova ostvarenja.
Comments
Post a Comment