The Forbidden Room (1977) – Dino Risi

 

O uticaju arhitekture kao prirodne eksterijerne scenografije na atmosferu i ugođaj u nekom filmu, ali i kao katalizatora radnje koja se tamo odvija, govorio sam već pri osvrtu na film The Disappearance. Međutim, neminovno se nameće ista tema i kada je u pitanju italijanski film, takođe iz te 1977. godine,  Anima Persa iliti „Izgubljena duša”, inače internacionalno poznat pod nazivom The Forbidden Room. Za razliku od ekstravagantnih modernih građevina upotrebljenih u kanadskom filmu, u „Izgubljenoj duši” koristi se urbani prostor Venecije sa njenim istorijskim arhitektonskim stilovima, mada se radnja uglavnom odvija u staroj poluruiniranoj vili gotskog tipa. To i ne čudi, s obzirom da ovde imamo priču nalik onoj iz „Doktora Džekila i mister Hajda” sa svim svojim gotskim aksesoarom; tajnu odaju sa njenim uznemirujućim sadržajem do koje vode mračni hodnici, pusti saloni i zapušteno privatno pozorište sa nesagledivim kulisama, kao i misteriozne, ekscentrične likove sa bremenom bola i patnje koje im je donela kleta sudbina. Prema načinu na koji se filmski koristi arhitektura Venecije „Izgubljenu dušu” bih mogao da postavim između dve krajnosti koje donose filmovi Death in Venice (1971) i Don't Look Now (1973), između gracioznosti osunčanih građevina na vodi, kanala, laguna i mostova koji vode preko njih, kao i jarko osvetljenih prostranih i visokih kitnjasto uređenih soba i dvorana, i, sa druge strane, svega toga uronjenog u mrak senki iz kojih vreba manijakalni ubica.


A u taj vodeni supstrat, iz kojeg niče (neo)klasika oplemenjena vizantijskim kupolama i gotskim šiljcima, a začinjena otomanskim arabeskama, jednog vedrog dana uplovljava mladi Tino. Njega su roditelji poslali kod tetke Elize u Veneciju, jer je on tamo upisao umetničku akademiju sa željom da izučava slikarstvo. Ali čim je ušao u tetkinu staru ogromnu kuću i upoznao se sa njenom arhaičnom senovitom unutrašnjošću, kao i tajnama koje ona nosi (zabravljenim vratima pred stepeništem koje vodi na tavan), njegova preokupacija biva preusmerena sa slikarstva na tetka Elizin porodični život. Delovi te tajne su i krici koji dolaze odnekud odozgo, a zatim i ličnost njegovog teče Fabija. Fabio je gasni inženjer, uticajan u društvu, koji komanduje u svojoj kući čvrstom rukom. Zapostavlja svoju sebi potčinjenu ženu (ona se dosađuje provodeći dane sama sa starom kućnom pomoćnicom Anetom), tako što ceo dan boravi van kuće; popodne, nakon posla, druži se sa sumnjivim tipovima kartajući se i kockajući se po kafanama.


Ispostavlja se da ona zabravljena vrata i nisu baš sasvim zamandaljena, pa porodična tajna brzo procuri. Tino od Anete saznaje da je na tavanu zatvoren Berto, Fabiov ludi brat. Zatim mu Eliza kaže da je Berto bio opsednut njenom maloletnom ćerkom iz prvog braka, pa kada se ona udavila u jednom od venecijanskih kanala, jer je bežala od njega, on poludi. Na kraju mu je i Fabio priznao da brata drži zatvorenog zbog mahnitog ponašanja, ali za devojčicinu smrt okrivljuje suprugu Elizu zbog njenog neodgovornog postupanja prema svojoj ćerki. Fabio često razgovara sa Tinom obilazeći s njim Veneciju, upoznaje ga s gradom i prenosi mu svoje stavove o različitim stvarima. Tina iznenađuju Fabiovi nazori, pogotovo tretiranje mentalno obolelih osoba. Za njega su oni normalni ljudi, ali neshvaćeni od onih navodno normalnih. Takav Fabiov stav je ipak razumljiv kada se uzme u obzir da je on potpuno posvećen svom obolelom bratu; hrani ga, neguje, dovodi mu prostitutke i trudi se da mu priušti sve ono što sebi mogu da obezbede i tzv. normalni ljudi.


Za sve vreme svog boravka u tetkinom stanu, nakon saznanja da je Berto zatvoren na tavanu, Tino je išao gore i krišom posmatrao kroz ključaonicu njegove histerične nastupe tokom kojih se, s licem namazanim šminkom, plazio i kreveljio izvijajući pritom telo i mlatarajući rukama. Međutim, jednom, kada je tamo otišao sa svojom drugaricom sa likovne akademije, ne zatiče Berta na tavanu. Ulazi sa devojkom unutra i dok posmatraju enterijer ispunjen dečjim igračkama i svakojakim kršom pojavljuje se Fabio na pomoćnom ulazu. Tinu, prizivajući u pamćenje Bertov lik s kojeg u mislima pokušava da stare šminku, sevne kroz glavu da su možda Fabio i Berto jedna te ista osoba. Šokira ga zatim i iznenadna pojava Elize u kostimu devojčice.


Iz priloženog se da videti da se film bazira na ideji podvojene ličnosti. A šizoidno razdvajanje nastaje usled traume izazvane smrću voljene osobe. Autor nas postepeno uvodi u ove teške porodične tajne kroz lik tek pridošlog Tina. Kao da vidimo kroz njegove oči, jer mnogo češće nego njega gledamo Elizu, a zatim i Fabija, onako kako nam oni postepeno otkrivaju tajne doma Stolc. Time smo čvrsto privoljeni da odgonetnemo ovu misteriju, a i zavedeni do samog kraja kada nam se otkriva Berto, zapravo, Fabiovo potisnuto drugo ja, ali i upletenost njegove žene koja pruža bespogovornu podršku Fabiovim fiksacijama vezanim za patološku ljubav prema njenoj ćerki. Vitorio Gasman, kao podvojena ličnost, i Katrin Denev, kao potčinjena uplašena žena, verno nam prenose razjedano tkivo ova dva lika. Gasman je neprepoznatljiv u ulozi razularenog alterega svog lika, ali i njegov Fabio kao sam ego je kompleksna, paradoksalna ličnost puna tajni. Stara gotska vila je pandan takvom Fabiju sa svom svojom lavirintskom strukturom po kojoj su postavljene brojne različite senovite prostorije, a u okviru kojih se prostire gusta ornamentika. Naravno, podrum ili tavan su rezervisani za ono najskrivenije i najpotisnutije u jednoj ličnosti, pa se jezgro misterije lika ili filma nalazi baš tamo.


Dino Rizi je za „Izgubljenu dušu” koristio scenario Bernardina Caponija, Arđentovog saradnika na filmu Profondo Rosso, jednom od istaknutih predstavnika đalo podžanra. Iako Anima Persa ne pripada ovom pravcu prema striktnim žanrovskim pravilima, ipak se oseća upliv đalo estetike preko patologije likova, njihovih opsesija, pre svega prema drugom polu, uzdignutih do fetišizacije i, konačno, erotskog naboja koji iz toga proizilazi. Morbidna atmosfera gotskog okruženja dovodi u direktan sukob sveprisutni eros sa tanatosom oličenim u ludilu glavnog lika, čime možda najpre dospevamo u domen gotskog horora, iako zbog odsustva krvi i direktne strave, moglo bi se reći, ipak ostajemo u sferi psihološke drame-trilera. Još jedna stvar koja „Izgubljenu dušu” približava đalu, a ujedno njegova slaba tačka, je začudnost likova i događaja ili, otvoreno rečeno, izazivanje neverice u postojanje tako „bolesnih” osoba, kao i prilična izveštačenost radnje koja mora da isprati takve „preterane” ličnosti. Pored Caponija Rizi je u svom timu koristio usluge još jednog manje-više stalnog svog saradnika, Tonina Deli Kolija, kao direktora fotografije. Zrnasta tekstura slike, koja se pretvara u teksturu „pletene tkanine” (bar mi tako izgleda na kopiji koju sam gledao), zastire ekran, pokriva gotski ambijent i tako pojačava senke svojom mekom sumaglicom. Iako se završetkom filma ova priča o ludilu svela na otrcanu alegoriju sukoba između svesti i podsvesti, alegoriju tipa dr Džekil – gosp. Hajd, u celini uzev „Izgubljena duša” je nadahnjujuće sinematsko iskustvo, ali i uzbudljiva misterija čije razrešenje i nije toliko unapred vidljivo, a ni neverica u takav rasplet nije tolika da se ne može lako suzbiti.

Comments

Popular posts from this blog

Perfect Days (2023) – Wim Wenders

Chime (2024) – Kiyoshi Kurosawa

Dial M for Murder (1954) – Alfred Hitchcock