Rano ujutru 8.
novembra 1930. godine pariski pravnik i amaterski filmski stvaralac Žerald Fleri
izašao je napolje u potrazi za odgovarajućim svetlom da bi kompletirao snimanje
jezera Le Tuit. Istog dana ovaj Francuz iz gornje Normandije nestaje pod do danas nerazjašnjenim okolnostima. Iza njega je ostao porodični film snimljen tog
leta, ali tek nakon što je, sedamdesetak godina kasnije, otkriven u njegovom
zaboravljenom malom filmskom arhivu i zatim rastauriran, bio je dostupan javnosti. U vreme kada se
obeležavalo sto godina od prvog kinematografa i prve javne projekcije,
katalonski autor Hose Luis Gerin je iskoristio ovaj sačuvani privatni nemi film
za stvaranje još jednog svog eksperimentalnog uradka, ovog puta dugometražnog
meta-filma o procesu stvaranja narativnog (doku-)filma iz postojećeg arhivskog
materijala.
Naime, Gerin je u
„Vozu senki“ prvo prikazao postojeći, sirovi snimak, u formi „home video-a“,
ugodnog života jedne bogate francuske familije s kraja dvadesetih godina
prethodnog veka u trajanju od dvadeset minuta. Zatim je, u vremenu sadašnjem,
prošarao kamerom kroz tu istu scenografiju; prostrano imanje sa veličanstvenom
vilom s koje pada pogled na grad Le Tuit i krivudave obale Sene. Taj središnji deo
filma, koji je predstavljen u boji, traje dvadeset i pet minuta. Poslednji,
ujedno i najduži deo, u trajanju od preko pola sata, prikazuje in vivo Gerinov rediteljsko-montažerski
rad. Sada on, kombinujući crno-bele segmente sa stare celuloidne trake međusobno, ali
i sa onim novosnimljenim u boji, pokušava da stvori priču, uspostavi
narativni tok koristeći svoju maštu u odgonetanju i konstruisanju karaktera i
međuljudskih odnosa iz likova i situacija o kojima zna samo onoliko koliko se može
videti na preživelim snimcima. Dakle, nije imao uvid u bilo kakvu predistoriju
ove familije, ni u kakva dokumenta i fakta, osim onoga što se nalazi na staroj,
oštećenoj, nemontiranoj, nemoj filmskoj traci.
A rezultat ovakvog
pristupa je jedno poetski intonirano, magično, originalno i čistokrvno filmsko
ostvarenje. Zaista, ono hvata duh samog filma kao medija i kao vizuelne
umetnosti. Jer bez i jedne reči, samo uz pomoć ambijentalnih zvukova i
povremene atmosferične muzike, pre svega slikom, statičnim kadrovima i njihovom
nadahnutom montažom u drugom i trećem delu filma, „Voz senki“ generiše
uzbudljivu sagu, gotovo detektivsku priču o tajnim vezama unutar jedne prosečne
imućne porodice i o misterioznom nestanku jednog od njenih članova. Gerin to
ostvaruje pomenutom trodelnom strukturom, jer njome on kroz dvodelni uvod
priprema teren za uzbudljivi zaplet i peripetiju, tj. preokret, a onda završava
ostavljajući nas u mraku, ili barem zapitane nad sudbinama „glavnih junaka“,
jer nam je kroz otvoreno prikazan postupak svog rada, građenja zapleta, Gerin
stavio do znanja da ovakav rasplet nije posledica spoznatih činjenica, već da
je on njegova čista uobrazilja. Ali i film, uopšte, po svojoj prirodi jeste čista
uobrazilja, pa to Gerin nije ni morao da nam kaže. Potrebno je samo, ono što pronicljivi gledaoci očekuju, da ta fiktivna građevina bude dosledna sama sebi.
U uvodnih dvadeset
minuta mi se preko sačuvanog Flerijevog filma upoznajemo sa njegovom brojnom
porodicom; babom, dedom, majkom, ocem, Hortenzijom, njegovom najstarijom
sestrom, i sa još četvoro mnogo mlađih braće i sestara. Pored posluge u okrilju
toplog porodičnog doma možemo videti i strica Etiena. On zabavlja svoju
bratunčad mađioničarskim trikovima, dok se oni igraju po dvorištu ljuljajući se
na ljuljašci, polivajući se vodom ili nadtrkujući se sa psom, a odrasli članovi
porodice sede za baštenskim stolom i uživaju u opuštenom razgovoru tokom toplog
letnjeg prepodneva. Kasnije vidimo i Hortenziju na biciklu, a onda i porodični
odlazak kolima na kupanje na Seni. Ovaj prvi uvodni deo je potpuno bez zvuka,
pa čini kontrast narednom segmentu u kojem kamera danas, sedamdeset godina
kasnije, ulazi na posed, a zatim i u prostorije porodične vile Flerijevih, imanja
sačuvanog u svom prvobitnom stanju, donoseći nam jesenje boje i gluve zvukove
prirode iz dvorišta, odnosno sa sačuvanog pokućstva u enterijeru doma.
Taj središnji segment
pokušava da transcendira stvarnost, da nam sugeriše da je nešto i zaostalo od
duša i života predaka koji su nekad nastanjivali ovaj sada napušteni porodični
kutak. Time Gerin pokušava i da nam predstavi suštinu filma kao sedme umetnosti.
Da stvori iluziju stvarnosti ne pomoću specijalnih efekata, već preko same
izvorne prirode medija. On pušta kameru da lagano klizi po art nuvo nameštaju i
tapetiranim zidovima, starim časovnicima, minijaturnim skulpturama i crno-belim
fotografijama pokojnih vlasnika. Njen pokret prati melanholična klasična muzika
kojoj takt daje kretanje klatna na još uvek ispravnom zidnom satu. Lagana
promaja pomera prozračne zastore nad krevetima u spavaćim sobama kao i zavese
na prozorima. Čini se kao da se senke u mračnoj kući kreću i da će se svakog
trenutka iza neke od njih pojaviti sablast nekog pokojnika. Zapravo, mi osećamo
već kroz impresionističko treperenje i svetlucanje lišća u dvorištu kuće, a
onda i kroz igru senki unutra, ostvarenu primenjenim klasičnim filmskim
tehnikama, da duhovi Flerijevih zaista još uvek opsedaju ovo imanje nad Senom.
Na ovaj način nas je
Gerin, gradacijom tenzije, pripremio za osnovni zaplet koji se sastoji u
sledećem. Pomno proučavajući svaku sličicu u sačuvanom Flerijevom filmu, Gerin je
naslutio izvesne tajne emotivne veze između pojedinih osoba, pa pokušava da ga
rezovima, zumovima, sloumoušnom itd. tako prekroji da on stekne smislenu ljubavnu
fabulu. Najpre je zaključio da je stric Etijen prekomerno naklonjen njegovoj
bratanici Hortenziji i onda montirao film koji govori o ovoj zabranjenoj, ali sasvim platonskoj ljubavi. Ipak, dublje ponirući u svaki kadar i u svaku celuloidnu
sličicu koja ga sačinjava, Gerin shvata da je naklonost, u stvari, postojala
između Etijena i Dončele, kućne pomoćnice. Znaci koji ukazuju na njihovu vezu
bili su diskretni i, nekako, uvek u pozadini prvog plana u kojem se najčešće
nalazi mlada i lepa Hortenzija. Sada on mora da premontira film i da za planiranu
igranu verziju angažuje i glumicu koja će igrati Dončelu. Po svemu sudeći i taj
njegov nesuđeni igrani film bio bi opet nekakav eksperiment. Ili bi bio
fikcionalizovana potpuno verna kopija Flerijevih kadrova, odnosno, čak, pojedinih izdvojenih sličica sa filmske trake, čime bi faktički predstavljao slajdšou fotografija.
Ili bi on bio, modernim rečnikom rečeno, mocumentary,
kombinacija arhivskog dokumentarnog materijala i novosnimljenih igranih scena.
Ovakvom koncepcijom priče
Žerald Fleri i njegov misteriozni nestanak je privremeno izmešten na marginu
dešavanja, ali bi se, čini se, taj potencijalni Gerinov film ipak završio
rekonstrukcijom tog kobnog jesenjeg jutra na jezeru Le Tuit. Fleri sa kamerom u
ruci prilazi čamcu na obali, ulazi u čamac i namešta kameru sa postoljem na
pramcu, a zatim seda pozadi i uzima vesla. Lagano zaokreće čamac odvajajući se
od obale i zavesla u jutarnju izmaglicu koja teško zaleže na mirnu površinu
vode... Zapravo taj nesuđeni Gerinov film je samo deo „Voza senki“, u njegovoj
funkciji je, film u filmu, i uloga mu je bila jedino da demonstrira proces
nastanka filma. Jer „Voz senki“ nije film o Žeraldu Fleriju i njegovoj
porodici, već je to film o filmu uopšte, o magiji filma, ali i o mukotrpnom
putu kojim se do te magije stiže. Hose Luis Gerin nas je sasvim uvukao u tu
magiju i njome opčinio, iako nam sve vreme uporno potura činjenicu da mi samo
gledamo projektovane slike na platnu sa stare filmske trake, kao i „proizvoljne“ montažne rezove na njima izvedene od strane reditelja. Ili nam, pak, servira
nove snimke kao doslovnu kopiju Flerijevog originalnog materijala nagriženog
zubom vremena. Ali, i pored toga, mi verujemo u iluziju koju stvaraju slike
izgrađene od same neuhvatljive svetlosti. Verujemo da je Etijen zaljubljen u
Hortenziju, ali, isto tako, i da je njegova draga, u stvari, Dončela. Verujemo
da je Dončela ona svetla tačka na obodu šume, koju vidimo u dalekoj pozadini
dok nam Hortenzija maše s bicikla, jer to nam je tako predstavljeno. Verujemo
da vilu Flerijevih i danas pohode njihove seni, jer ih je film svojom
sugestivnom moći oživeo. Imamo strah od toga šta ćemo otkriti iz Hortenzijinog
pogleda koji nam zumom i rasčlanjivanjem na pojedinačne frejmove režiser iznosi
na tacni. Jer ono što otkrijemo i doživimo na filmu veće je ili, barem, jednako
onome što donosi stvarnost. Ali, stvarnost je najčešće banalna, a dobar film to
nije nikad.
Comments
Post a Comment