Na ovom blogu sam vas
navikao da očekujete prevashodno osvrte na filmove iz Evrope i Azije (Dalekog
Istoka) i, tu i tamo, još ponešto iz Amerike. Postoji ovde, pride, još
jedan do dva rivjua australijskih filmova, pa, prema tome, potpuno izostaje
samo Afrika. Međutim, pravila ili navike postoje da bi se kršili, odnosno da
bi nametnuli izazov da se zakorači i van njih, na (prećutno) zabranjenu teritoriju ili na terra incognitu. Stoga, evo me konačno
i na Crnom kontinentu povodom, po mišljenju kritičara, jednog od najboljih
afričkih filmova svih vremena. Kada kažeš Afrika ili afrički film, onda očekuješ
pesak i sunce, savanu i divlje životinje, obnažene primitivne crne ljude i
netaknutu prirodu,.. pleme, ritual, magiju… Sve to može se naći u remek-delu Sulejmana
Sisea, znamenitog sineaste iz Malija, filmu „Svetlost” (prevod reči yeelen sa
jednog od lokalnih plemenskih jezika). Pre nego što pređem na sadržaj filma
mislim da je korisno da vam ovde prenesem uvodna objašnjenja, koja u vidu
ispisanog teksta umesto uobičajene najavne špice, kao prolog u knjizi, uvode
gledaoca u tu, za nas „civilizovane ljude”, misterioznu, mističnu i surovu
plemensku (pred)kulturu.
„Vrelina stvara vatru
i dva sveta, zemlja i nebo, postoje kroz svetlost… Za Bambara narod komo je božansko saznanje. Ono se uči
pomoću `znakova` i kao takvo pokriva sve oblike znanja i životnog iskustva. Kora je sedmo i najviše veće inicijacije
Bambara. Njegov simbol je sveti lešinar, ptica prostranstava i znanja, amblem
mu je drveni konj, simbol ljudskog duha, a skiptar izrezbarena drvena izdužena ploča
zvana krilo kore. Kolonkalani, magični stub, koristi se da
bi se našle izgubljene stvari i da se pronađu i kazne lopovi, izdajice i
lažovi. Krilo kore i magični stub se
koriste u Maliju vekovima.”
Ne samo da je ovakav
intro bio neophodan za razumevanje ovog filma, već je potrebno imati i određeno
predznanje o funkcionisanju plemenske zajednice uopšte; o prvobitnoj religiji,
mitologiji, a posebno o mitovima o nastanku univerzuma, ali i o teoriji nastanka
i funkcionisanja prvobitnog patrijarhata. Dakle, od istorije religije Mirče
Elijadea do korena edipovog kompleksa pohranjenog u plemenskoj borbi za starešinstvo između oca i sina u učenju Zigmunda Frojda, stiče se uvid u metaforički i
metafizički potencijal Siseove priče. A ona se zasniva na drevnoj malijskoj
usmenoj legendi o mukotrpnom putu sazrevanja mladića po
imenu Nianankoro iz plemena Bambara. On poseduje magijske moći i kao takav probudio je zavist
rođenom ocu Somi, čarobnjaku iz reda kore,
koji ga se odrekao još na rođenju. Mi ga upoznajemo kao mladića koji živi sam
sa svojom majkom, ostarelom mudrom ženom, koja ga podučava komou. Znajući da se ljubomorni i osvetoljubivi Soma odlučio da ga kazni zbog veštog
upražnjavanja magije zahvaljujući spoznanju učenja bogova, ona ga šalje
njegovom stricu Điguiju, mudracu oslepljenom božjom svetlošću pri borbi sa bratom
za očevo magijsko nasleđe, da bi od njega dobio zaštitu i potrebne savete. Tu
počinje Nianankorova odiseja kroz zemlje Bambara, Fulani i Dogan.
Najpre ga u jednom
plemenu na teritoriji Fulani optužuju da je ukrao kozu. Hvataju ga i dovode do
njihovog kralja Rouma Bola. Pred izvršenje smrtne kazne Nianankoro uspeva da
opčini i neutrališe pripadnike plemena. Zabezeknuti kralj reši da se
sprijatelji sa obdarenim mladićem i da ga zamoli da mu pomogne da se osloboti
ratnički raspoloženog susednog plemena. Kada ih progna sa obližne pustopoljine
volšebno šaljući na njih rojeve pčela, Nianankoro dobija još jedan zadatak od
kralja. Naime, da pomogne da njegova najmlađa žena, Atou, rodi muško dete. Međutim,
osamivši se s njom, mladi čarobnjak izgubi moć bacanja čini, jer je bio
seksualno pobuđen i, čak, prinuđen da spava sa Atou. Shvativši da je prekršio
plemenski kodeks časti pokajnički priznaje kralju svoj greh i zbog toga traži
svoju smrt. Ali kralj pokaže samilost i odluči samo da progna i Nianankoroa i
svoju najmlađu ženu. Sada, dok ovo dvoje nastavljaju put ka stricu Điguiju, za vratom im diše mladićev otac Soma, koji je uporan u svojoj poteri. On pritom koristi kolonkalani, magični stub, koji nose
dvojica pomagača, a koji navođen bogovima sledi Nianankoroa. Konačno, mladić i
devojka stižu do dobrog i mudrog strica Điguija. Starac sada može da kompletira krilo kore, izrezbarenu svetu drvenu
ploču, s obzirom da mu sinovac donosi od svoje majke blistavi kristal, fetiš
koji omogućuje da se krilo kore stavi
u funkciju. Ono sada predstavlja Nianankorovo oružje u borbi protiv njegovog
oca.
U raspletu filma
neminovno dolazi i do susreta između konfrontiranih oca i sina. Svestan da je u
pitanju konačni obračun i da će jedan od njih da strada, mladić poverava
Atouji, sada svojoj ženi i budućoj majci njegovog deteta, svoj plašt koji će,
ukoliko pogine, da nastavi da nosi njegov sin. Na bojištu krilo kore tako dejstvuje da je snopom svetlosti sa svog kristala
sposobno da uništi bilo šta ili bilo koga u svom okruženju. Ono demonstrira
volju bogova. Nije neophodno reći da je volja bogova u plemenskoj Africi
usklađena sa cikličnim protokom vremena; čovek se rađa, inicira se kroz rituale
i faze života i, kada podari novi život, onda umire. Generacija Some i Nianankoroa
je opcrtala svoj krug i može da nestane u rođenju Nianankorovog i Atouinog
sina. O tom kružnom protoku vremena govori i ciklična struktura filma, jer na
njegovom početku i kraju vidimo dete sa suncem u pozadini na horizontu ocrtanom talasastim
peščanim dinama. Nakon što detetov otac strada na kraju filma, ono iskopava
nojevo jaje iz peska i, dok naš pogled prelazi sa izvađenog jajeta na tek
izašlo sunce, predaje ga majci, a ova njemu krilo
kore, koje će ovaj da nosi sa sobom kroz život. Sve dok mu ono samo ne bude
došlo glave i prešlo u ruke budućih pokolenja.
Ceo film je protkan
ritualima i simboličnim prizorima punim „znakova” neshvatljivih našem
savremenom civilizovanom racionalnom umu. Svakodnevni plemenski život i komunikacija
odvijaju se iracionalnim tokovima, preko instikata, slutnji, sujeverja, a putem
verskih delatnih praksi i metaforičkog proročkog govora. Otuda, jedini mogući
pristup „Svetlosti” od strane „neobaveštenog” gledaoca je osećajno-intuitivni. Jer
slikoviti prizori, kao što je ritulal majčinog polivanja mlekom svog golog tela,
mlekom iz plutajućih posuda, dok sedi u vodi jezera, a s ciljem da privoli
boginju vode da pomogne njenom sinu, su poetičke predstave koje se ne konzumiraju
fragmentarno, logičko-analitički, već u celini, kao takve. Natprirodne moći
posvećenih čarobnjaka stvaraju nadrealne slike koje imaju svoju sopstvenu
logiku i realnost. U to smo ubeđeni, jer je Sise u autentičnom
okruženju među autentičnim ljudima verno rekonstruisao verske rituale i magijske
prakse prisutne vekovima na tom prostoru. Onda i možemo poverovati da se Nianankorou
u posudi za proricanje na površini vode ukazao očev preteći lik, ili da se
žrtvovana kokoška pri Sominom prizivanju bogova sama od sebe zapalila, ili pak
postaje normalna stvar da se Nianankorou na njegovom putu ukazuju natprirodna
stvorenja kao bića od krvi i mesa. Onda nam je jasno i da ono nojevo jaje, dok
iskopano prelazi iz ruku deteta u ruke majke, nije samo simbol, već i da
zapravo jeste sam kružni tok smenjivanja života i smrti.
To su samo neke od
magičnih slika koje nam upriličava Sise sa svojim glumcima-naturščicima i preostalom
filmskom ekipom (setim se uvek onog albino-crnca i divljeg psa koje je Soma
svojim činima naterao da kretanjem unazad do magičnog stuba ponište svoj život i
tako ih žrtvuje da bi umilostivio bogove za svoj poduhvat). Nadovezujući ih i preplićući
stvorio je jedno magično tkanje koje u sebe uvlači i začaranog gledaoca,
gledaoca koji je, usredsređen na ove halucinantne slike, kao hipnozom dospeo do
kolektivnog nesvesnog. Onom ko je u stanju da se okrene ka svom unutrašnjem ja i
korenima kolektivnog iskustva „Svetlost” omogućuje da sagleda ono destruktivno
iracionalno, ali i da dosegne do najviših vrednosti duhovnog nasleđa i mudrosti
generacija predaka koji su taloženi milenijumima.
Comments
Post a Comment