
Kao protivteža
osebujnoj filmskoj produkciji Dalekog istoka javlja se, na sredokraći puteva
prema mediteranskim semitskim zemljama i, konačno, Evropi, usko profilisana, redundantna,
ali upečatljiva i sugestivna, iranska kinematografija sa brojnim ostvarenjima
visokog kvaliteta ovenčanim značajnim nagradama na renomiranim svetskim
filmskim festivalima. Nekako taj nastanak iranskog „novog talasa” i njegov
razvoj prati putanju karijere Abasa Kijarostamija. Uporedo sa Kijarostamijevim
svetskim probojem, zahvaljujući filmu Where
Is the Friend's House? iz 1987. godine, probija se i iranska
kinematografija i postaje prestižna i cenjena i takav svoj status zadržava do
dan-danas. Ona svoje uticaje vuče prevashodno iz italijanskog neorealizma, ali variranjem
tema koje su vezane za lokalne običaje, kulturu i tradiciju, kao i uvođenjem
autorskog glasa putem stilizacije realističkog diskursa poetičkim pristupom i
magičnim realizmom ili formalno-strukturnim poigravanjima, stiče originalnost i
prepoznatljivost širom globalnog šara. Konkretno, kada je reč o Kijarostamiju, poseban akcenat je na pseudodokumentarističkom
pristupu u prikazu iranskog društva, njegovih srednjih i nižih slojeva, korišćenjem naturščika, posebno dece, i njihove neizveštačenosti i iskrenosti. Takav karakter ima pre svega njegova „Koker trilogija” koja se sastoji od
pomenutog Where Is the Friend's House?,
kao i od And Life Goes On i Through the Olive Trees iz 1992, odnosno
1994. godine. Ali svrstavanje ovih filmova u pomenutu trilogiju potiče od određenih
kritičara, dok sam Kijarostami poslednja dva filma vezuje za svoj naredni, Taste of Cherry iz 1997. Naime, on
smatra da je veza u „kritičarskoj trilogiji” slabašna i ostvarena tek preko
zajedničkog mesta radnje – sela Koker u planinama severnog Irana, u
pretpriobalju Kaspijskog jezera. Po njemu su And Life Goes On i Through
the Olive Trees jače povezani, tematski, sa Taste of Cherry, jer sva tri govore o dragocenosti života. Kako god
bilo, i on i oni se slažu da su središnja dva filma deo zajedničke celine, pa
ih i ja ovde stavljam u ovaj „dabl bil” post.

Ipak, i „Život ide
dalje” i „Kroz maslinjake”, kao meta-filmovi koji promišljaju o filmu kao
narativnoj fikciji, polaze od „Gde je kuća moga druga?” i priče o dečaku Ahmedu
koji nesvesno odnosi sa sobom kući školsku svesku svog druga Muhamada. Ovaj se
nalazi pred isključenjem iz škole zbog toga što je više puta zaboravljao da na
časove ponese svesku, pa sada Ahmed pokušava da mu je do kraja dana, a pred sutrašnju
nastavu, vrati kako bi stigao da uradi domaće zadatke. Muhamad živi
u susednom selu na nepoznatoj adresi, pa potraga za drugom postaje avantura
tokom koje Ahmed sreće različite ljude i upoznaje se sa njihovim sudbinama.
Povod za nastanak filma „Život ide dalje” bio je stravičan zemljotres koji je
gotovo sasvim uništio Ahmedovo selo Koker nekoliko godina nakon što su
stanovnici ovog mesta „glumeći sami sebe” zabeleženi na Kijarostamijevoj
filmskoj traci. Režiser filma (Kijarostamija utelovljuje profesionalni glumac)
sa svojim sinom iz Teherana odlazi u Koker kako bi našao svoje male
glumce-naturščike Ahmeda i Muhamada. Uspeva da se probije kroz kolone izbeglica
i nekako da stigne u zonu zemljotresa. Njegovo putovanje liči na Ahmedovu
avanturu iz Where Is the Friend's House?,
s obzirom da zapravo ne zna gde da traži, pa njegova cik-cak potraga vodi ka
brojnim ljudima i sudbinama obeleženim ne samo podnebljem u kojem žive, već i
aktuelnom katastrofom izazvanom potresima koji su ih ostavili bez najmilijih,
bez kuća i imovine.
Reditelj stiže u selo
u kojem živi Muhamad i nalazi stanovništvo rasuto po šatorima. Raspituje se,
ali ne saznaje ništa o svojim mladim glumcima. Iako je put gotovo nepristupačan
četvorotočkašima, on reši da nastavi dalje prema Kokeru. Uz put nailazi na
seljake od kojih konačno dobija naznaku da se Ahmed, a možda i Muhamad, kreću
putem ispred njega. Dok pokušava svojim autom da savlada strmi uspon, a u
daljini vidimo dve tačkaste figure, film se naprasno završava ostavljajući nas
u dilemi da li su ona deca napred zaista glavni junaci iz filma „Gde je kuća
moga druga?”. Jedna od niza vinjeta u ovom poludokumentarcu o životu nakon
zemljotresa odnosi se na mladi bračni par koji se venčao neposredno nakon ove
elementarne nepogode. Iako su mlada i mladoženja zavijeni u crno, jer su u nesreći izgubili
veliki broj svojih rođaka, nisu hteli da odlažu svadbu – život mora da ide dalje. Kao sinegdoha ova umetnuta epizoda sažima celinu i
simbolizuje žilavost života koji se ne predaje ni pred ovakvim nepojamnim
kataklizmama, pa kao takva postaje okosnica sledećeg Kijarostamijevog filma, „Kroz
maslinjake”. U njemu se prikazuje ono što se dešavalo iza kamere tokom snimanja
filma „Život ide dalje”. Opet imamo reditelja, i opet profesionalnog glumca u
ulozi Kijarostamijevog alterega, koga vidimo kako vrbuje seljane za uloge u njegovom filmu.
Poseban problem predstavlja uloga mladoženje, jer Husein treba sa Tahere da glumi
muža i ženu, a ispostaviće se da je on u stvarnosti njen uporni a neuspešni prosilac.
Tahere ne govori s njim zbog toga što ga je njena baba odbila iz razloga što je
siromašan i nepismen. Međutim, on ne odustaje i nastoji da dopre do Tahere i
ubedi je da pođe za njega. Oni sada, uvučeni u film, u tu jednu svoju scenu u
kojoj su muž i žena, provode vreme zajedno i između izgovaranih dijaloga i
spuštenih klapni mi pratimo Huseinovo udvaranje i Taherenino nepokolebljivo
ćutanje.
„Kroz maslinjake” je
korak više u meta film, još dalje iza „četvrtog zida”, odnosno prodor u sam
proces stvaranja filma. Pratimo iscrpljujuće snimanje scene u kojoj se Husein
oblači, obuva i napušta kuću, dok mu žena, Tahere, pomaže i odgovara na njegove pridike. Zbog
intimnih trvenja u životu filmski dijalog između njih se ne odvija tečno, pa je
reditelj prinuđen da više puta ponavlja ovu scenu. I kada se, konačno, ona
snimi, a klapna padne, Husein nastavlja da ide za Tahere nadajući se da će
uspeti da iznudi priznanje da ga voli. I ovaj film se završava širokim
kadrom u kome nestaju glavni glumci ocrtavajući cik-cak putanju, putanju kojom
se mukotrpno probijamo kroz život. Isto kao i u „Život ide dalje” ključna
dešavanja na kraju filma: susret, izjave, priznanja, dešavaju se u najdaljoj
tački totalnog plana, ultratotala, u tački u kojoj se barem prividno okončava rasplet, jer
se naziru i naslućuju izvesna dešavanja od presudnog značaja za filmsku priču i
njenu zaokruženost. Možda je Kijarostami želeo da mistifikuje stvar ili da
prepusti gledalačkoj mašti da sama razreši radnju prema svom nahođenju, ali
imam utisak da je taj široki kadar sa kilometarski udaljenim mizanscenom njegov način
da predstavi ljudski život kao zrnce peska u beskrajnoj peščanoj pustinji. U tom širokom
prostranstvu, planetarnim i kosmičkim razmerama, životni put i položaj čoveka
je mizerno sićušan. Tako su i naša osećanja, stremljenja i nade, u koje
polažemo sve svoje račune, od malog značaja za jednu globalnu sliku. Ipak,
čovek svojim dejstvovanjem u toj pustinji, u kojoj pesak tu i tamo rekristališe u divne pustinjske ruže ili se pretvara u plodne oaze, iscrtava svoju putanju,
ostavlja nekakav svoj trag u vidu dijagrama, kako to reče jedan filmski
kritičar. On „dijagramatično” ocrtava svoj put ili kao Ahmed, pešačeći od
sela do sela u potrazi za Muhamadom, ili kao reditelj, koji autom traži ovu
dvojicu, ili pak kao Husein, dok očajnički prati svoju ljubljenu Tahere. Na
pitanje da li takav život ima smisla Kijarostami će se ustremiti
u filmu „Ukus trešanja” u kojem će Badi, potencijalni samoubica, nastojati da dođe do pozitivnog odgovora pre nego što bude kasno. Ali definitivnih odgovora ni tamo nema. Oni se jedino mogu naći iza našeg „četvrtog zida”, u
svakom od nas ponaosob, u zoni samosvesti pobuđene našim ličnim doživljajem autorove vizije predstavljene na bioskopskom platnu.
Comments
Post a Comment