
„Zašto pisati o nekim
starim, davno apsolviranim filmovima?” – pitate se vi, a ja vam odgovaram da
takvih „apsolviranih” filmova nema i neće ih biti. Protok vremena, sa društvenim
i kulturnim promenama koje nosi, a onda i senzibilitet i način mišljenja novih
generacija gledalaca, utiču da oni sagledavaju klasične i, uopšte, filmove iz ranijih epoha iz drugačijeg ugla. Ta konstantna revizija uz prateću revalorizaciju
može da afirmiše, reafirmiše, ali i raskrinka neke ranije filmove za koje se
činilo da imaju zacementiranu reputaciju. Svakako da postoje i ona dela koja su
nedvojbeno remek-dela ili, pak, istorijski osvedočeni promašaji, ali i kod njih
se, barem u detaljima, mogu otkriti nova, do sad neviđena značenja i time
doprineti njihovom višeznačnom čitanju na način na koji to sam autor
svojevremeno nije mogao ni da zamisli. Iz perioda Novog Holivuda ovde vam
predstavljam dva ostvarenja koja danas imaju bolji tretman nego što je to bilo
u vreme njihovog nastanka: The
Outfit i Rolling
Thunder. U to doba, kada je bioskopsko platno zapljusnulo nasilje, seks,
cinizam, uzdizanje antiheroja u heroje, moralna indiferentnost nije mogla da
naiđe na razumevanje među publikom, ali ni među kritičarima. Oni su, čak, bez
bilo kakve vrednosne procene, odbacivali takve filmove apriori. Međutim, vremenom je prag tolerancije na ovakav
radikalizovani tretman civilizacijskih vrednosti kroz kontra-kulturu znatno snižen i uz
brojne moderne komercijalno uspešne filmove koji relativizuju etičke principe
došlo je i do prevrednovanja filmova iz holivudskih sedamdesetih. Jedan od
najzaslužnijih za njihovu današnju popularnost je Kventin Tarantino, koji je i
kao autor i kao filmofil-kritičar doprineo otkrivanju i isticanju kvaliteta ovih
filmova. U njegovoj knjizi eseja iz 2022. godine, Cinema Speculation, posebno se osvrće i na dva skrajnuta bisera
koja ću sada ovde opisati, a i pomalo analizirati.
„Dok je zaplet u
klasičnim holivudskim filmovima organski srastao sa stremljenjima, željama,
motivacijom i ciljevima glavnih likova, u Novom Holivudu ti likovi su sasvim
podređeni zapletu.” Tek shodno ovoj kvalifikaciji Tomasa Šaca možemo potpuno da
razumemo smisao misterioznosti karaktera Roberta Duvala u filmu The Outfit („Organizacija”) ili Vilijama
Devejna u filmu Rolling Thunder („Oslobođeni
gnev”). To su ćutljivi likovi, oni koji ne govore, već delaju. A njihova
delatnost je osveta. Borilačkom i pucačkom veštinom, a zahvaljujući svojoj
hladnokrvnoj usredsređenosti na cilj definisan i konvergentnom narativnom strukturom
filma, oni temeljno igraju po matrici beskompromisnog akcionog krimića
eliminišući jednog po jednog svog dušmanina sve do onog na vrhu piramide zla.
Dakle, njihova osveta nije iz viših pobuda, kako bi se suzbilo zlo na račun
dobra (mada možda posledično dolazi do toga), ona je krajnje lična – zbog
sopstvenih interesa, patnje i bola nanetih gubitkom svojih najrođenijih. Ali ta
patnja i bol se, kao što rekoh, ne vide na njihovim licima. Njihovi potezi, kao
i izrazi lica, su mehanizovani, kao da su oni marionete neke više sile koja
vodi njihovu ruku. Tu više nema samilosti ili bilo kakvih osećanja, pa otuda ni
neodlučnosti niti kolebanja; njihov put je pravolinijski, kao naracija u svojoj
linearnosti, sve do neizbežnog kraja kojim se ispunjava čvrsto zacrtani cilj.
Erl Meklin po izlasku iz
zatvora, nakon što je odslužio kaznu zbog posedovanja nelegalnog oružja,
saznaje od svoje devojke Bet da mu je brat ubijen. Ona mu kaže i da je
Organizacija izvršila to ubistvo, iako je sa dotičnim mafijaškim udruženjem
pripremila klopku za Erla u motelu u koji ga to veče odvodi. Pošto je za dlaku
izbegao smrt uspeva da razoruža plaćenog ubicu i da mu iznudi priznanje o
identitetu nalogodavca. Odvlači Bet sa sobom do auta i odveze se dalje ka destinaciji
Džeka Menera, onog koji je platio za njegovo ubistvo, slušajući usput devojčina
plačevna opravdanja zbog toga što ga je izdala; pretili su da će joj iseći lice
ukoliko ne sarađuje. Menera zatiče u krugu prijatelja tokom igranja pokera. Dok
mu Mener daje na znanje da je sa bratom opljačkao banku koja pripada
Organizaciji, Erl zahteva da mu se isplati još 250 hiljada dolara za
pretrpljene duševne patnje [sic]. Ne dobija pare, ali pre nego što ode puca Meneru u ruku stavljajući mu do znanja da neće lako odustati od
traženog novca.

Odlazi zatim najpre kod bivšeg
partnera Kodija, kojeg Organizacija takođe proganja. Sa Kodijem i Bet planira
pljačku u restoranu koji pripada Organizaciji, a kada to učini prelazi i na njihov
sef u dobro čuvanoj zgradi. Konačno uspeva da stigne i do glavnog šefa ove kriminalne
družine, Mejlera, od kojeg traži onih 250 hiljadarki. Ovaj mu obeća novac, ali je
to samo mamac da ga uvuče u smrtonosnu zamku. Erl i Kodi tada nekako uspevaju da se spasu, međutim, prilikom sledećeg obračuna, puškaranja u kojem ubijaju Menera, Bet gubi život.
Odlučni u nameri da idu do kraja i da se osvete bosu i njegovoj organizaciji,
njih dvojica reše da uđu direktno u osinje gnezdo, dobro čuvano sedište mafije. Fokusirani
na svoj plan da ubiju Mejlera i miniraju zgradu likvidirajući svakog ko im se
nađe na putu, naši žestoki momci uleću unutra stvarajući opšti rusvaj i gungulu
i ističući tako kolika je njihova žeđ za osvetom ili, pak, koliko
njima sopstveni i tuđi životi malo znače. Bilo jedno ili drugo, rezultat je
isti – zgrada je u plamenu, a ljudi padaju pokošeni u snopovima. Ko će iz svega
toga da izvuče živu glavu više nije ni bitno, barem Erlu i Kodiju, jer gledaoci
ipak priželjuju da se osveta sprovede do kraja kako bi pravda bila zadovoljena.

Već iz ovog sižea se da
videti koliko je The Outfit
nihilistički nastrojen film. Dehumanizovano moderno društvo sledi isključivo
trag novca i materijalne interese, a povremeno se čini da osveta zbog smrti
svojih najbližih predstavlja samo izgovor za davanje oduška nagomilanom
potisnutom besu stečenom življenjem u svetu koji nije po meri čoveka. Zaleđeni
osmeh na licu Roberta Duvala u ulozi Erla svedoči o tom otuđenom svetu i o tome
koliko život malo vredi. Zbog ovakve mentalne i emotivne prividne letargije film se čini
ravnim, bez živosti, dok se ubistva i potencijalne žrtve ređaju po brojevima,
rutinski. Odnos između Erla i njegovog partnera, kao i između našeg (anti)junaka i
njegove devojke je isto tako ravan i hladan. Čini se da je to deo smislenog rediteljskog
postupka. Džon Flin, koji je napisao scenario na osnovu svog omiljenog krimi
romana, napravio je naizgled jednostavan akcioni film sa linearnim odmotavanjem
radnje uz ravnomerno doziranje dramskih scena sa šturim ali efektnim dijalozima
i kratkih scena obračuna vatrenim oružjem u kojima se vide samo ključni detalji
pucnjave. Dakle, imamo ekonomično pripovedanje uz klasičan montažni postupak
izveden i unutar kadra i između kadrova na način da dobijamo skladno komponovanu
celinu. Ovako filigranska režija scenaristički uverljivo date priče, uz savršen
kasting glavnih glumaca i magnetične pojave Duvala i Karen Blek, čini da je „Organizacija”
vredna novih gledanja i ponovnih procena njene vrednosti u svetlu današnje
stvarnosti i njenih ideala, iluzija i razočarenja.
U The Outfit-u nije toliko izražen društveni kontekst u kojem se
odvija radnja. Kriminalni milje može da bude samo jedan kancerozni pipak inače
korektnog državnog sistema. Možda se to može reći i za savremeni ambijent u
filmu Rolling Thunder, ali tamo ipak
vidimo u pozadini rat u Vijetnamu koji generiše napetost i konfrontaciju između
ratnih veterana i ostatka društva. Dok narod slavi svoje borce, pa čak im i
zavidi na stečenoj slavi, ovi drugi se bore sa svojim demonima i traže način da
se što bezbolnije uklope u društvo. Jer otkako su major Čarli Rejn i narednik
Džoni Voden otišli u Vijetnam prošlo je sedam godina. Dovoljno vremena da oni
sada osete koliko se svet promenio u međuvremenu. Čarli se vratio svojoj ženi i
sinu, ali ubrzo shvata da ga žena ostavlja i odlazi sa drugim. To mu zadaje
dodatne probleme koji se nadovezuju na one traume sa ratišta, traume koje su posledica svakodnevnog zlostavljanja u
zatvoru od strane Severnovijetnamaca. Sada je prinuđen da posećuje
psihijatra kome otvoreno kaže da neće dozvoliti da mu žena odvede sina ni po
koju cenu. Ali neće biti potrebno da poradi na tom pitanju, jer će mu
kriminalci uleteti u dom, ubiti ženu i dete, njemu zdrobiti šaku u nastojanju
da saznaju gde drži novac koji je dobio od lokalne zajednice skupljen
dobrovoljnim prilozima za veterane, a zatim i pobeći sa parama.
Nakon oporavka od
zadobijenih povreda Čarli stavlja zašiljenu kuku namesto desne šake, podmazuje
oružje i zajedno sa Lindom, grupi devojkom koja mu je svečano uručila one
prikupljene dolare i ključeve od novog crvenog kadilaka, kreće, upravo u tom kadilaku, u poteru za četvoricom ubica. O njihovom identitetu je saznao od ženinog
ljubavnika koji ima vezu u policiji, a koji odvraća Čarlija od osvete
zahtevajući da stvar prijavi organima reda. Uprkos tome, Čarli zajedno sa
Lindom kreće ka Meksiku u osvetnički pohod. Pritom koristi Lindu kako bi
izvukao informacije, iako ona ne zna šta mu je na umu. Zahvaljujući tome što je
zaljubljena u njega, on bespogovorno dobija njenu pomoć. Čak i kada sazna da
planira osvetu, ona ne želi da ga ostavi. Konačan obračun sa ubicama dešava se
u jednoj javnoj kući gde se okupljaju preživeli članovi bande. Čarli je ubedio
svog ratnog druga, Vodena, da mu pomogne u opsadi i puškaranju. Voden je,
takođe, neprilagođen u novim, mirnodopskim uslovima u kojima sada živi, pa i
odbačen od porodice, tako da nema šta da izgubi ako se priključi Čarliju. Isto
kao i u „Organizaciji” i ovde se u osvetničkom pohodu nalaze dva prijatelja i
partnera i devojka jednog od njih. I isto kao u Flinovom prethodnom filmu iza
hladne spoljašnjosti protagonista ne proviriju bilo kakva osećanja. Sve je
podređeno neizbežnoj osveti. Jedan jedini i krajnji cilj svih njihovih
nastojanja. Kao da će ubistvom svojih krvnika rešiti sve probleme na kugli
zemaljskoj. Oni bi nam verovatno cinično odgovorili da „sreću čine male stvari”.
Sreća za njih, ili bolje reći zadovoljenje, je upravo uništenje zlikovaca čime
će iskupiti žrtvu svojih bližnjih, a društo time ne dobija ništa više od neznatnog olakšanja težine na tasu zla. Više od toga ne može se ni očekivati. S takvim razmišljanjem i oporim ukusom u ustima opraštamo se od ovog filma.

Da u američkom društvu sve
nije štimalo kako treba tokom Vijetnamskog rata, a i posle njega, može se
videti ne zahvaljujući Džonu Flinu, koji je sklon da pravi čiste akcione
filmove bez mnogo promišljanja o širem društvenom kontekstu, već zahvaljujući scenarističkom zahvatu Pola
Šredera. Njegov angažovani scenario poslužio je prethodne godine Skorsezeu da
napravi svoje remek-delo, „Taksistu”, o reperkusijama rata u Vijetnamu na
stanje nacije kod kuće. U „Oslobođenom gnevu” slična je pozadina priče, ali je
ta ratna kriza i psihoza kod glavnog junaka kroz negativnu sublimaciju pretvorena u drastičniji ubilački pohod. Dok je De Nirov lik u „Taksisti” histeričan, Čarli
je depresivno povučen u sebe i čini se da ta prva, dramska polovina filma, sa
mirnom površinom ispod koje ključa, ima veću snagu od muskulativne eksplozivne
završnice. Još jednom je glavni lik sa svojim misterioznim ćutljivim nastupom
nosilac i radnje i dobro ušuškanog podteksta kojeg ipak naslućujemo kroz pogled
čiji emotivni raspon ide od manijakalnog ubice do gonjene životinje. Vilijam
Devejn je, kao i Duval u „Organizaciji”, pravi izbor za glavnog glumca. Njihove
harizmatične pojave su pogonsko gorivo filmova koji zbog toga nisu samo
repertoarski akcijaši, već i uverljive karakterne studije ne samo napaćenih i
mentalno rastrojenih likova u rigidnom sistemu nad kojim se nadvija senka rata,
nego i samog tog represivnog sistema.
Comments
Post a Comment