Filmični lokaliteti (IX) – Banatska ravnica - leto

 


Kratak predah od sivila crno-belih filmova i savremenih tema koje oslikavaju sumornu sliku svakidašnjice donose nam žive boje leta u ravnom Banatu. Van monotonije ušorenih seoskih kuća i geometrijski pravilno ukrštenih ulica nalazi se prostrani beskrajni atar. Dokle god nam pogled dopire, sve do prave, isto tako beskrajne, linije horizonta, pružaju se biljne kulture u punom cvatu, u zrelim plodovima ili u svežim otkosima na oštroj strnjici, tu i tamo presovanim u bale slame.







Nakon što je žito pokošeno, dok se razbarušeni kukuruz sočno zeleni, još suncokret, zaodenut u jarko žuti oreol, ponosno pogledom prati sunce na njegovoj nepokolebljivoj putanji.




I dok pčele zuje oko 
„okrenutih prema suncu“, a pčelari nadgledaju svoje košnice sladeći se gustim suncokretovim medom, mislite: „Samo nam još Zaharije fali sa svojim `Znanjem-imanjem`. Al` ta man` te se andraka!






Vratimo se već na ovu pitominu kultivisane prirode! Jer, zapravo, i te banatske njive su ušorene, kao i same košnice i seoske kuće, a obližnja reka i nije reka, već pravolinijski prokopan kanal. Stoga svaki zalutali pužić ili divlji cvet, što narušava vojničku disciplinu poljoprivrednih sistema, prenu
prolaznika i privuku njegovu pažnju.




Ovakav ambijent mene asocira na bezbrižno detinjstvo, na radosne letnje dane kada sam sa drugarima jurcao kroz nepokošeno žito ili kroz guste redove visokog kukuruza i suncokreta. Kada sam se penjao na rolo bale slame i bezuspešno pokušavao da ih zakotrljam. Na vreme u kojem sam se tajno kupao na Begeju čekajući pristanak šlepa sa čije palube sam skakao u bunker pun žita. Za mene su takva sećanja ravna onim koja su imali blizanci Seizo i Jukihiko u filmu „Selo snova“. Ravna pre svega po gorko-slatkoj toplini koju nosi sećanje na detinjstvo i koju nosi ovaj film. Ukoliko bi se takav film pravio u Banatu, onda bi on umesto japanskih vulkanskih planina uveo plodne oranice, umesto ograničenih vidika unutar izlomljenog horizonta uneo nedogledne vidike koje tek u beskonačnosti nebo i zemlja zatvaraju neuhvatljivom pravom linijom, umesto brzog planinskog potoka prikazao mirnu a, opet, plahu ravničarsku reku. Sve ostalo bi moralo da ostane isto...


Village of Dreams (1996) - Yôichi Higashi

Village of Dreams (1996) - Yôichi Higashi

Village of Dreams (1996) - Yôichi Higashi

Comments

Popular posts from this blog

Chime (2024) – Kiyoshi Kurosawa

Najbolji vestern filmovi

House of Sayuri (2024) & A Strange House (2024)