
Kratak predah od sivila
crno-belih filmova i savremenih tema koje oslikavaju sumornu sliku
svakidašnjice donose nam žive boje leta u ravnom Banatu. Van monotonije
ušorenih seoskih kuća i geometrijski pravilno ukrštenih ulica nalazi se
prostrani beskrajni atar. Dokle god nam pogled dopire, sve do prave, isto tako
beskrajne, linije horizonta, pružaju se biljne kulture u punom cvatu, u zrelim
plodovima ili u svežim otkosima na oštroj strnjici, tu i tamo presovanim u bale
slame.
Nakon što je žito pokošeno,
dok se razbarušeni kukuruz sočno zeleni, još suncokret, zaodenut u jarko žuti oreol,
ponosno pogledom prati sunce na njegovoj nepokolebljivoj putanji.
I dok pčele zuje oko „okrenutih prema suncu“, a pčelari nadgledaju svoje košnice sladeći se gustim suncokretovim
medom, mislite: „Samo nam još Zaharije fali sa svojim `Znanjem-imanjem`“. Al` ta man` te se andraka!
Vratimo se već na ovu pitominu kultivisane prirode! Jer, zapravo, i te banatske
njive su ušorene, kao i same košnice i seoske kuće, a obližnja reka i nije reka, već pravolinijski prokopan kanal. Stoga svaki zalutali pužić ili
divlji cvet, što narušava vojničku disciplinu poljoprivrednih sistema, prenu prolaznika i privuku njegovu pažnju.
Ovakav ambijent mene
asocira na bezbrižno detinjstvo, na radosne letnje dane kada sam sa drugarima
jurcao kroz nepokošeno žito ili kroz guste redove visokog kukuruza i
suncokreta. Kada sam se penjao na rolo bale slame i bezuspešno pokušavao da ih
zakotrljam. Na vreme u kojem sam se tajno kupao na Begeju čekajući
pristanak šlepa sa čije palube sam skakao u bunker pun žita. Za mene su takva
sećanja ravna onim koja su imali blizanci Seizo i Jukihiko u filmu „Selo
snova“. Ravna pre svega po gorko-slatkoj toplini koju nosi sećanje na detinjstvo i koju nosi
ovaj film. Ukoliko bi se takav film pravio u Banatu, onda bi on umesto
japanskih vulkanskih planina uveo plodne oranice, umesto ograničenih vidika
unutar izlomljenog horizonta uneo nedogledne vidike koje tek u beskonačnosti
nebo i zemlja zatvaraju neuhvatljivom pravom linijom, umesto brzog planinskog potoka
prikazao mirnu a, opet, plahu ravničarsku reku. Sve ostalo bi moralo da ostane isto...
%20-%20Y%C3%B4ichi%20Higashi.jpg) |
Village of Dreams (1996) - Yôichi Higashi |
%20-%20Y%C3%B4ichi%20Higashi.jpg) |
Village of Dreams (1996) - Yôichi Higashi |
%20-%20Y%C3%B4ichi%20Higashi.jpg) |
Village of Dreams (1996) - Yôichi Higashi |
Comments
Post a Comment