
Jedan od filmova koji je na
mene ostavio najjači utisak u poslednje vreme jeste kineski vestern Mountain Patrol. Neizbežna je ovakva žanrovska
kvalifikacija, s obzirom da se radnja odvija na krajnjim jugozapadnim marginama
Kine, sasvim na suprotnom kraju od prestonice, u neprohodnim visokim planinama
i visoravnima Tibeta do kojih pipci državnog sistema gotovo da ne dopiru. Otuda
je tamošnji narod prinuđen da se samoorganizuje u sprovođenju zakona i zaštiti
od svakojakih bandi, lopova i ubica. Jedna od takvih ozloglašenih grupa je
družina lovogradica nameračenih na tibetansku antilopu radi njenog dragocenog
krzna. Kada je nemilosrdni izlov ove endemske vrste postao pretnja njenom
opstanku, obični stanovnici ovih krajeva, seljani koji žive u i od prirode, pa onda
i brinu o njenom očuvanju, udružuju se u planinsku patrolu; postavljaju
ispostave duž ovog širokog prostranstva i patroliraju u terenskim vozilima kako
bi sprečili krivolov. Budući da su obe strane u ovom sukobu naoružane, između
njih se vodi pravi rat i to u takvoj meri da predvodnici patrole i bandi
lovokradica doživljavaju ovaj rat i lično – ili ja ili ti, ko sa štitom, ko na štitu – na snazi je borba do istrebljenja. „Planinska
patrola“ je nastala po istinitom događaju i predstavlja vesternizovanu priču o
poteri za odmetnicima sa naglašenim apokaliptičnim tonom kojim priziva u
sećanje prve filmove iz serijala o „Pobesnelom Maksu“.
Ga Ju je poslat iz Pekinga,
iz svoje novinske agencije, na Tibetansku visoravan, u Kekešjili, kako bi
istražio i dokumentovao svojim foto-aparatom život jedne tipične planinske patrole.
Tamo je upoznao Ritaja, vođu grupe, u trenutku kada se zajedno sa svojim
saborcima spremao da krene u potragu za bandom krivolovaca na tibetansku
antilopu. Povod je bilo ubistvo jednog od članova patrole dok je ovaj obezbeđivao
životno stanište tih plahih stvorenja na udaljenoj ispostavi. Odlučni u nameri
da osvete druga i zaustave lovokradice jednom i zauvek, vidžilanti se
naoružavaju do zuba i u tri terenska vozila kreću u poteru. Nakon par dana
stižu na poprište krvoprolića; sveži, oglodani od strvinara, skeleti antilopa u
ogromnom broju leže u bespućima ogoljene planinske visoravni.
Ne čekajući ni časa, s
obzirom da pretpostavljaju da su i počinioci blizu, nastavljaju jurnjavu za njima. Ubrzo
nailaze na grupu seljaka koji odriču da su učestvovali u masakru. Zapravo, oni su
mahom vozači i krznari koji su bili plaćeni da pomognu lovokradicama.
Patroldžije nisu uspele da iznude priznanje o kretanju ubica antilopa, ali su
saznali gde se nalaze oderane kože. Sada, natovareni sa pet-šest zarobljenika i
kamarama krzana, nastavljaju poteru. Međutim, posle nekoliko dana ostaju na
rezervi benzina i na malim količinama hrane. Prinuđeni su da oslobode zarobljenike,
a jedno svoje vozilo pošalju nazad po namirnice i gorivo. Narednog dana im se i
kvari jedan od preostala dva džipa, pa samo vođa Ritaj, novinar Ga i vozač nastavljaju
da slede tragove odmetnika. Kada i njima rezervoar presuši, uporni Ritaj, samo
sa Ga Juom pored sebe, suludo istrajava dalje pešačeći kroz negostoljubive
planinske vrleti. Kao da ne očekuje da će konačno, iza jedne od zaleđenih
peščanih dina, iskrsnuti mnogočlana naoružana banda i brutalno ga
lišiti života...
Ovaj film ne bi bio snimljen po
istinitom događaju da Ga Ju nije preživeo i stigao nazad u Peking sa friškom,
šokantnom pričom koja je u novinama 1996. godine pobudila pažnju šire javnosti.
Reagovala je i vlast šaljući državne snage koje će u narednom periodu raditi na
zaštiti ugroženih vrsta. Kako smo obavešteni na odjavnoj špici filma, od
trenutka uplitanja države u ovaj problem, do pred premijeru „Planinske patrole“ u 2004. godini, broj antilopa je porastao sa zanemarljivih deset hiljada (u odnosu na nekadašnji
milionski broj) na trideset hiljada jedinki. Ne znam da li je i sam film uticao
na javnost u Kini kao i ta novinska reportaža (večito je pitanje u kolikoj meri umetnost može da menja svet), ali svakako je delovao na filmofile i filmske
teoretičare i kritičare svojim estetskim vrednostima. I to širom planete, s
obzirom da je film potpomognut od strane velikih američkih filmskih kompanija
Columbia Pictures i Warner Bros. Ove su možda osetile taj zapadnjački (vestern)
potencijal filma, ali svakako nisu priželjkivale i taj nihilistički ugođaj koji
film nosi.

Kekexili: Mountain Patrol donosi osećaj bespomoćnosti koji čovek mora da
ima kada se nađe u planinskim bespućima okovanim ledom i šibanim oštrim, hladnim
vetrovima, a na desetine i stotine kilometara udaljen od civilizacije. Surovost
prirode odražava se i na licima i karakterima domorodaca (većina glumaca su
obični seoski ljudi iz lokalne zajednice), pa nemilosrdni obračuni između
naoružanih grupa deluju prirodno i uklapaju se u sveopšti pejzaž Kekešjilija.
Ta divlja lepota umešno je uhvaćena kamerom, koja nam je prenela te unikatne sugestivne prizore verodostojno i bila zaslužna za autentičnost ove vestern sage. Preneta
u ambijent američke prerije i u vreme Divljeg zapada ova priča ni po čemu ne bi
mogla da se ističe u moru sličnih holivudskih filmova. Osim možda po svojoj nasilnosti i apokaliptičnom
tonu, ali onda bi ličila na pojedina ostvarenja iz domena špageti-vesterna.
Dakle, pojedine akcione i avanturističke scene uklopljene u prirodni ambijent Kekešjilija donose originalnost ovom filmu. Na primer, kada član patrole upadne u živi pesak odmah pored puta ili
kada jedan od vidžilantija juri za lovokradicom, ali taj trk i jednog i drugog
se pretvara u iscrpljujuće puzanje po zemlji usled gubitka daha, a zbog proređenog
vazduha na visini od oko pet hiljada metara. Verodostojno su snimljene i te
akcione scene i one prikivaju gledaoca za ekran, isto kao i ubedljiva priča i
fascinantni prizori netaknute prirode snimljene u brojnim totalima.
Totali ne omogućuju da se
dublje unesemo u pojedinačne likove, već nam svode veću grupu na određeni tip.
Članovi patrole su grubi i sirovi, kao i priroda koja ih okružuje, ali
dobrodušni, nesebični i ponosni na sebe, svoju porodicu i svoj zavičaj. Članove
bande odlikuje, pored grubog fizičkog izgleda, i grub, zloćudan karakter.
Njihovi pomagači, seljaci koji su plaćeni za određene usluge u krivolovu, su
sebični i potkupljivi, bez savesti. A tibetanske antilope („glume“ ih mongolske
gazele sa montiranim rogovima?!), osuđene na pogrom, su uplašene i spremne da se u svakom trenutku daju u beg. Jedino Ga Ju nema svoju
grupu. On je tu onaj pripovedač u trećem licu, sasvim nevidljiv iako uvek tu
prisutan. I opstaje sve do kraju kako bi nam preneo ovu potresnu priču. On je i
jedini pobednik uz šačicu preživelih antilopa koje su dočekale da ih država konačno
zaštiti. Naravno, krivolov nije potpuno iskorenjen kao što ni kriminal, uopšte,
nije iskorenjiv. Film, bar kroz svoj epilog u vidu optimističkog natpisa pred
odjavnu špicu, ipak daje nadu, jer nam pokazuje da uvek postoje neki borci za
pravdu, za naše okruženje, za prirodu i njena stvorenja, makar oni bili i personifikacija autoritarne kineske vlasti. I ta mukotrpna borba na duge staze
donosi konačno i poneku mrvicu dobra i boljitka. Isto kao što oplemenjujuća umetnost, na taj način posmatrano, može biti angažovana i od određenog uticaja na društvo – da se ono mic po mic menja
nabolje.
Comments
Post a Comment