
Dame
i gospodo, na redu za predstavljanje je jedan od mojih najomiljenijih filmova među
onima nastalim u XXI veku. Kako bi on takav status imao i kod vas,
neophodno je da niste alergični na to što bi Ameri nazvali „deliberate pace“, a
što vodi u reakciju tipa „as interesting as watching paint dry“. Za utehu onima koji jesu alergični primenjena filmska tehnika barem nije u stilu „fly on the wall“. Naprotiv,
reditelj Cai Ming-Ljang, predvodnik generacije drugonovotalasnih tajvanskih
sineasta, u filmu Goodbye, Dragon Inn,
pedantno je osmislio i organizovao svaki taj dugi, statični kadar, komponujući
likove u prostoru bioskopa (sa svim svojim senovitim i tajnovitim
kutkovima on igra podjednako važnu ulogu kao i sami likovi) i ambijentalne zvuke u
i oko bioskopske zgrade, koji kompenzuju odsustvo dijaloga. Da bi ovaj film
postao vaš favorit morali bi, takođe, da budete duboko vezani za bioskop u koji
ste išli kao dete, a onda naprasno ostali bez njega, pošto je bio zatvoren
zajedno sa hiljadama drugih pod pritiskom industrije kućnog videa. Samo u
takvima melanholija se iz sumornih likova i skučenih, mračnih, memljivih
prostorija već uveliko ruiniranog bioskopa u Tajpeju pretapa u nostalgiju koja
steže srce. Svaki taj dugi kadar donosi vidljive i nevidljive sablasti koje naziremo
ili sami vajamo u zamračenom enterijeru bioskopa. Naš pogled ima sve vreme sveta
da raščivijava te duboke senke sluteći u njima naše sopstvene demone, duhove
nestalog bioskopa koji smo pohodili tokom svog detinjstva.

Čujemo
najpre glas iz off-a: „Kina, Ming dinastija, godina 1457. U to vreme evnusi su
imali posebne privilegije i moć. Kontrolisali su dve grupe: Fance gardu i
Brokatnu carsku gardu. One su bile nemilosrdne i zločinačke brigade koje su predstavljale
strah i trepet za obične ljude. Predvodili su ih vešti, hrabri ratnici bez
skrupula...“ Ispostavlja se da čujemo glas sa platna i da se nalazimo u
bioskopu okruženi retkim posetiocima koji su došli da pogledaju nekadašnji
veliki hit na Tajvanu, Dragon Inn iz
1967. godine, film King Hua, legendarnog autora borilačkih, mačevalačkih
kung-fu filmova. To je, dakle, film u filmu Goodbye,
Dragon Inn, koji prati dešavanja oko same projekcije tokom tih skoro dva
sata sažetih u osamdeset minuta. Pratimo jednu mladu, hromu radnicu u bioskopu
koja prodaje, cepa karte i čisti i održava bioskopsku salu, WC, hodnike i kabinu
sa projektorom. U toj kabini ne vidimo operatera, ali pretpostavljamo da je
ranije pustio film i da sada negde luta da bi se pojavio tek na samom kraju projekcije. Potom
pali svetla u sali, premotava film, gasi svetlo u kabini i odlazi u kišnu noć,
dok ga njegova hroma ali lepuškasta koleginica čežljivo posmatra.
Među
gledaocima se nalazi jedan starac sa unukom i nekoliko usamljenih osoba. Osim
dede i unuka i jednog sredovečnog čoveka, čini se da niko drugi ne gleda
pažljivo film. Mladić iz Japana se meškolji i često menja mesto ili izbegavajući
nemirne i bučne pojedince ili unoseći se u intimni prostor mirnih i tihih
muškaraca, možda tražeći ljubavnika kako bi zadovoljio svoje homoseksualne sklonosti. Usamljena žena napadno
se pribija iza Japanca grickajući semenke i pljuckajući oko sebe, dok mu s
druge strane jedan muškarac pod nos podmeće bose noge prebacujući ih preku
naslona iz višeg reda. Većina njih se tokom projekcije šetka ili do WC-a ili
naokolo pušeći cigare i protežući noge u mračnim nusprostorijama. Tek u drugoj
polovini filma čujemo i prvu repliku: „Da li znaš da je ovaj bioskop uklet“,
reče jedan posetilac u crnom ledenog izraza lica našem Japancu tokom puš-pauze.
To su, maltene, sva dešavanja u ovom meditativnom filmu melanholične atmosfere,
atmosfere čežnje i nostalgije za nestalim bioskopima. Ipak, na kraju prisustvujemo
još jednom kratkom razgovoru, ovoga puta između starca i sredovečnog usredsređenog
gledaoca koji je na kraju projekcije čak i pustio suzu. Iz sale izlaze samo njih
dvojica sa dečakom, starčevim unukom, dok ostali posetioci netragom nestaju.
Mlađi čovek starijeg oslovljava sa profesore, pozdravlja ga i čudi se da je
došao da vidi film; „niko više ne ide u bioskop“, kaže mu, „i niko nas se više
ne seća“. Guglajući možemo saznati da su ova dva čoveka glumili u filmu Dragon Inn pre skoro četrdeset godina, a
isto tako posredno saznajemo i da je ovo bila poslednja projekcija u tom
bioskopu. Nigde nam se to direktno ne kaže, ali naša intuicija podstaknuta opštim
utiskom kojeg film stvara navodi na takav zaključak.
Goodbye, Dragon Inn je savršen upravo u svojim
dugim, statičnim kadrovima snimanim fiksiranom kamerom. Svaki kadar je temeljno
osmišljen i tako umontiran da sa ostalima čini jedinstvenu
dinamičko-meditativno-emotivnu celinu. Mirnu, likovnu kompoziciju tek povremeno
narušava usporeno fluidno kretanje likova, nemiran plamen upaljača i žar
cigarete ili povremena pojava crne mačke u dnu hodnika snimljenog širokougaonim
objektivom. I potpuno „zamrznuti“ kadrovi i oni u kojima se javlja pokret,
vešto su ukomponovani sa ambijentalnim zvukovima. Prvi sa žumorenjem kiše koja neprestano
pada napolju, a drugi sa potmulim glasovima i zvucima sa platna, odakle stiže i
tradicionalna, ritmična kineska muzika koja je u skladnom odnosu sa odjekujućim
sinkopiranim ritmom šepanja hrome radnice tokom njenog kretanja kroz duge
prazne hodnike. Svi ovi vizuelni i audio efekti usmereni su ka generisanju tog
slatko-gorkog gušećeg osećanja tuge i nezadovoljive čežnje
za povratkom onih starih idiličnih bioskopskih dana. Odušak
od tog gušećeg osećanja dobijamo kroz apsurdni humor stvaran na temelju
postojanja ovih živih sablasti posejanih po bioskopskim odajama. Njihovo
nelogično ponašanje ili karikirano upražnjavanje uobičajenih aktivnosti tokom
projekcije razvedrava našu čamotinju indukovanu osnovnim tonom filma. Iako su
ove „sablasti“ u principu opipljive i realistične osobe, zahvaljujući rediteljevoj mistifikaciji putem stvaranja apsurdnih situacija i opšteg ugođaja, koji pretvara kino dvoranu u ukleto mesto, poverujemo da su to ipak duhovi ili seni likova sa
platna, likova projiciranih tokom svih ovih godina, zatim gledalaca koji su
pohodili ovaj bioskop prethodnih decenija, kao i samog bioskopa koji upravo
umire.
Cai
Ming-Ljang je sa Goodbye, Dragon Inn dao
najbolju moguću posvetu eri gledanja filmova u bioskopu. Gledanju filma u masi
koja zajednički diše i uzdiše, smeje se i plače ili se plaši ne samo od
događaja koji joj stižu sa platna, već i od onih koji joj stižu iz sale; od
strane nemirne dece, razgovorljivih parova, nezajažljivih žvakača hrane,
neurednih i prljavih posetilaca koji vonjaju. Strah da te oni sa leve i desne
strane ne izlaktaju, oni iza ne zatrpaju ljuskama suncokreta i orose pljuvačkom, a oni ispred ne budu glavati
i uspravni k’o da imaju oklagiju u leđima i tako zaklone pola platna. Cai
Ming-Ljang je sa Goodbye, Dragon Inn razgrnuo
u svakom od nas, nekadašnjih posvećenih bioskopskih gledalaca, i lična draga sećanja i
probudio nostalgiju za našim sopstvenim bioskopskim počecima. Kao što je njemu Dragon Inn, očigledno, predstavljao
repernu tačku za one divne filmske snove koje prevashodno prva iskustva iz
bioskopa mogu da donesu, tako su i meni i mojoj generaciji kung-fu filmovi bili prva veza sa
bioskopom, a onda preko njega i doprineli da zavolim film. I to film kao
vizuelni spektakl, akciju u širokom prostoru oplemenjenom lepotom pejzaža, film
kao pozornicu ispunjenu dopadljivim glumcima i njihovom harizmom. Naravno, tek
kasnije usledilo je i dublje promišljanje filmova i svest o celishodnom,
svrsishodnom, zaokruženom delu kao produktu zajedničkog rada reditelja/scenariste
i ostalih njegovih nevidljivih saradnika, duhova čije seni takođe pohode
bioskopske sale. Ali da bi se stiglo do takvih stanovišta, moralo je najpre da
se ode u taj hram, tu svetinju filmofila, i detinje naivno i prostosrdačno
uživa u filmu.
Možda sam ga gledao u pogrešnom raspoloženju, ali sem 3 sjajne scene, uglavnom me je smorilo ovo ostvarenje. Imao sam osećaj kao da gledam onu scenu čišćenja parketa u Twin Peaks: The Return na loop-u 80 minuta.
ReplyDeleteDaću mu možda još jednu šansu nekad, jer obožavam neke druge Tsaijeve filmove; Rebels of the Neon God, Vive L'amour, Wayward Cloud, What Time is It There...takođe i Help Me Eros koji je režirao njegov česti saradnik.
Da, Tsai je čudo! Meni, eto, Goodbye, Dragon Inn je omiljeni. Razumem tvoju odbojnost prema njegovim statičnim dugim kadrovima, nisi jedini, ali ja uživam u toj avetinjskoj nepomičnosti sablasnog bioskopa. Kao da gledam napeti horor film... I da, Help Me Eros sam smetnuo sa uma, ali gotovo mogu da obećam da ću jednog dana i o njemu nešto napisati!
ReplyDelete