
To da tek sad prvi put pišem o nekom domaćem igranom filmu nije
posledica toga što baš sasvim prezirem našu kinematografiju ili što radim za
neku stranu obaveštajnu službu koja me plaća da indoktriniram narod promocijom slobodoumne,
maštovite, fantazmagorične umetnosti filma nastale u demokratskim zemljama, već
najpre zbog toga što mi domaći film sa svojom ogoljenom realističnošću otvara
bolne rane svakodnevnog življenja u tranzicionom ludilu koje traje već trideset
i pet godina. Sav moj punoletni život, od 91. i služenja vojnog roka u ratom
zahvaćenoj zemlji, preko silnih demonstracija protiv rata i autoritarnog režima
Slobodana Miloševića, potom započetih demokratskih promena već u startu
sasečenih ubistvom novoizabranog premijera, pa preko povratka na vlast
desničarske, u krv ogrezle tzv. „crveno-crne“ koalicije, koja je do danas,
posle decenije urušavanja institucija kako bi ih zamenio jedan čovek,
svevladalac, postala leglo kriminala, razmahane korupcije kojom se nemilice bogati
bulumenta kumovski povezama sa predsednikom zemlje, a narod rapidno siromaši i strada,
i bukvalno gine kao kolateralna šteta, rekoh, sav moj život, javni život, bio
je noćna mora. Dakle, elementi ove moje noćne more deo su sadržaja velike
većine srpskih filmova, ali ne samo sadržinski, nego i formalno, oni, ti
filmovi, su ogoljeno „realistični“, što znači da izostaje vizuelna stilizacija, na primer,
koja bi barem kao lepak za oko privukla i mene i mnoge druge, jer bismo tako lakše
ispili tu čašu žuči. Ovakve tipične karakteristike domaće kinematografije odlikuju
i „Kordon“, film Gorana Markovića, ali postoje drugi razlozi zbog kojih evo
sada pišem o njemu.

„Kordon“ pamtim, iako je i on pun gorčine koju nosi naša stvarnost, po
osećanju optimizma u sebi, tj. u meni. Tada, početkom dvehiljaditih, postojala
je prvi put nekakva nada da možemo da očekujemo bolji život, šta god to
značilo. I ovaj film, koji otvoreno govori o bolnim društvenim dešavanjima
tokom Miloševićevog režima, delovao je na mene kao pružena ruka prema svim
ostrašćenim stranama, pro i kontra režimskim, jer je i organe reda, kao produženu ruku države, prikazao ljudski, sa svim svojim manama i vrlinama. A te mane, zaključujemo, nisu samo odraz ličnosti, već i posledica pripadnosti određenoj grupi i plod psihologije mase te grupe koja kao stihija guta individue. Drugo, u opisanim
događajima sam i učestvovao kao deo studentskog protesta zbog krađe na
lokalnim izborima održanim u novembru 1996. Sve do aprila naredne godine
trajale su demonstracije; protestne šetnje studenata i pridruženih građana, kao
i dežuranje uz policijski kordon u Kolarčevoj. Ova pobuna meni je tada delovala
više kao igra nerava u pat poziciji u kojoj su se našli ušančeni protestanti i
policija. Možda grešim, ali mislim da je agresivnost policije, ali i pobunjenih
studenata, u filmu preuveličana. Svakako, najčešće su okupljanja bila mirna, a
policija uzdržana. Goran Marković, prema scenariju Nebojše Romčevića,
predstavlja priču o jednom policijskom vodu koji se u blindiranom minibusu vozi
kroz Beograd i razbija demonstracije ili je na smeni u kordonu kod Terazija. Sa
jedne strane su policajci: Zmaj, komandant voda, zatim batinaši Crni, Seljak,
Dušan i Kole i vozač Uroš, a sa druge protestanti Zorica i Aca, momak i
devojka, kao i mnogi drugi koji se uglavno utapaju u masu koja odiše sirovom
energijom, uglavnom pozitivnom, ali i destruktivnom kada se sukobi sa
policijom.
Na početku filma Zorica sa dečkom Acom, koji je ujedno i snimatelj za
neki od retkih opozicionih medija, beži pred policijskom poterom. U jednom od
pasaža centra grada se sakriju i tako uspeju da izbegnu hapšenje, a onda, čim
potera odmakne, povataju se iza jednog auta dok kamera, koja je sa zemlje
snimala policiju, nastavlja da radi. Odmah potom saznajemo da je Zorica
Zmajeva ćerka i da, pored toga što su na suprotnim stranama, brine za oca i čak
mu, dok je u kordonu, pruža bočicu lekova istovremeno kada druge studentkinje
kite cvećem štitove, kacige i revere na uniformi postrojenih „kerova“.
Saznajemo ponešto o privatnim životima i ostalih članova ove policijske jedinice. Dušan,
koji se otvoreno ne slaže sa državnom politikom, mora ženu već sutra da vodi na
veštačku oplodnju, pa vreba da šmugne sa dužnosti. Crni je posesivno ljubomoran i
nasilan muž, čije dete boluje od leukemije, a Kole je hrvatski Srbin, izbeglica
iz Dalmacije kojeg zbog toga ne prestaju da zovu Hrvat, iako im on na to uvek oštro
odbrusi. Zaplet se zasniva na Acinom hapšenju i Zmajevom saznanju (putem one
snimljene VHS kasete) da je ovaj spavao sa njegovom ćerkom. Tada on zajedno sa svojim
batinašima ubije boga u njemu i pritom mu izbije oko. Tako teško povređenog odnose ga u bolnicu, gde dolazi do susreta oca Zmaja i ćerke Zorice, ali gde
se, takođe, sreću i Crni i njegova žena i dete. Dok se ove porodične drame
zakuvavaju, Seljak, policajac iz provincije prvi put u Beogradu, gubi se u
gradskoj noći i na klupi uz Dunav sa jednom bakicom, koja evocira uspomene na pokojnog muža, kroz suze se dotiče
svoje familije i seća svojih preminulih...
„Kordon“ počinje i završava se sirovim dokumentarnim snimcima sa
demonstracija, pa u početku iz jednog takvog snimka glatko prelazimo u igrane
scene, jer je film u celini snimljen kamerom „iz ruke“. Dakle, imamo osećaj da
gledamo dokumentarac, autentične snimke, štaviše, da smo prisutni in medias res, u srcu događaja in vivo. Takođe, radnja se odvija noću i
film je prilično mračan, što ostavlja mogućnost da se i neke stvari naslute u
svoj svojoj grozoti (mislim na primenjeno policijsko nasilje). Ton filmu daje i
muzika Zorana Simjanovića; elektronski, ritmično izraženi skor, koji evocira sećanje na
bubnjanje grupe Dragoljuba Đuričića, bubnjare čiji je neprekidni tribalni ritam
podizao energiju i elan demonstrantima i gotovo ih bacao u trans. Glumački,
film nosi na svojim plećima Marko Nikolić kao Zmaj, marljivi i lojalni
policijski oficir, koji je rastrzan između dužnosti prema službi i ljubavi
prema svojoj buntovnoj ćerci. Ostali su rutinski odigrali svoje uloge
naglašavajući tek pojedine karakterne crte lika, koje su striktno u funkciji
radnje i zapleta filma. Ta radnja deluje dramaturški uverljivo, ali je povremeno i izveštačena u smislu da sadrži suviše koincidentnih situacija. Policajci
pojedine demonstrante sreću više puta, na više različitih mesta, iako se
njihova brojnost meri hiljadama, dok se u završnici filma desi da se u istoj
bolnici u isto vreme nađu članovi porodice i Crnog i Zmaja, što je bilo zgodno
da se namah, bez vremenskih i prostornih skokova, rasplete radnja i film
privede kraju. Razlog tome delom možda mogu da budu budžetska ograničenja, ali pored
tih nelogičnosti nema drugih većih manjkavosti uobičajenih za srpski film; prevelikih
digresija van glavnog toka naracije, ispraznih dijaloga, pa ni šmiranja
glumaca.
Ipak, Markovićev „Kordon“ nije moja šolja čaja, kao uostalom i većina
domaćih filmova, zbog naglašenog realističkog diskursa. Ne samo što se radi o
realističnim događajima lišenim dublje psihologizacije, već su oni i suvo
realistički filmski tretirani. Nema znakovitijih filmskih slika; domišljatih metafora,
simbola, hiperbola, pa ni film u celini nema osetniju alegoričnu slojevitost čime bi suptilnije a oštrije kritikovao represivni režim. U njemu
u jednom trenutku vidimo kako pred našu policijsku zasedu, koja iščekuje
protestnu kolonu, iz šume putem izbija ogromna ženska figura golih grudi i
raširenih ruku. Pre nego i pomislimo na upliv fantastike u Markovićev cinéma vérité izraz pred nama se
stvori kamion na kojem se nalazi dotična plastična statua, a za njim i ostala
vozila nadolazećeg cirkuskog karavana. Kakogod, ova čudna slika bi mogla
da ima i neko dublje značenje, ali ga ja u filmu ne vidim. Isto tako je mogao
da naiđe i neki čiča sa magarcem... Kažem još jednom, „Kordon“ je ovde okačen
iz nekih mojih ličnih razloga, ali i zbog aktuelnog političkog trenutka u Srbiji.
Možda će neki od vas biti razočarani ovim sudarom sa stvarnošću na blogu na
kojem obično bežimo od nje, od ove naše sumorne svakodnevice, ali i kod mene,
kao i kod vas, pretpostavljam, dešavaju se situacije i trenuci kada potonemo do
guše u glib naše političke stvarnosti. Tada besni, a nemoćni da nešto promenimo, u mogućnosti smo
samo da se priključimo naizgled mirnoj, ali ispod površine uzavreloj masi u protestu i da izvikujemo parole
nalazeći tako odušak. U suprotnom, ako dozvolimo da se sve te frustracije gomilaju unutra u nama,
i ako ćutimo više od predviđenih petnaest minuta, može da se desi da
EXPOdiramo. Ovaj post je u neku ruku moj krik koji me oslobađa nakupljenog
besa. Kao kad bih se proderao izvikujući, recimo: Korupcija ubija!
Comments
Post a Comment