
Ljubitelji neonoara, pogotovo njegove
skandinavske varijante, trebalo bi da su već odgledali „Insomniju”, moderni
norveški klasik koji je u drugoj polovini devedesetih bio jedan od pokretača
talasa mračnih krimića, trilera razvijanih kroz psihološki razrađenu
dramatizaciju, a snimanih masovno od Danske, preko Švedske, do Norveške kao
nacionalne, ali veoma često i kao internacionalne produkcije. Vrlo brzo je
popularnost ovog specifično skandinavskog ogranka žanra, najpre preko
literature, romana, a onda i filmova i TV serija prešla okean i uticala da
komercijali skloni Holivud rimejkuje neke od tih originalnih ostvarenja. Upravo
je „Insomnija” inspirisala Kristofera Nolana da 2002. snimi istoimeni film koji
se, osim promenjenih izvesnih manje bitnih detalja, striktno drži svog izvornog modela. Agresivna sveprisutnost
Holivoda je bila razlog da mi nekako sa radara nestane norveški film, a na njemu se iznenada pojavi američka kopija, pa sam sve do danas ovu priču povezivao
isključivo sa Al Paćinom i podnebljem Aljaske, a ne sa Stelanom Skarsgordom i
skandinavskim severom. Kako bih se iskupio za to što sam, još jednom nasedajući
na holivudsku propagandu, tj. na pisanja pojedinih „priznatih” kritičara kojima
je Nolanov film superiorniji od Skjoldbjergovog, izbegavao da odgledam originalnu
verziju, evo prijanjam uz tastaturu i porađam tekst o ovom za mene sve do skoro
skrivenom dragulju.

Svakako da ni Insomnija iz 1997. nije sasvim
originalan film. I on u mnogome crpi inspiraciju preko okeana, iz radova
nezavisnih američkih autora kakvi su, recimo, Dejvid Linč i Abel Ferara.
Konkretno, priča počinje slično onoj u „Tvin Piksu”. Pronađeno je telo ubijene
tinejdžerke Tanje u jednom malom mestu na severu Norveške. Kao ispomoć lokalnim
snagama reda poslat je detektiv Engstrem sa kolegom Vikom iz centrale norveškog
FBI-a, iz Osla. Engstrem je Šveđanin koji je prebegao u norvešku policiju zbog
seksualne afere koju je imao sa prvim svedokom iz jednog svog slučaja. Upoznajući
se sa njegovim likom vidimo da se radi o iskusnom, sposobnom policajcu koji, i
pored ove mrlje u svojoj karijeri, poseduje visok ugled među norveškim
kolegama. Kada policija uđe u trag potencijalnom ubici, smeštaju mu zasedu, ali
osumnjičeni uspeva da pobegne. Potera se odvijala iznad ovog malog provincijskog
grada, u brdima obavijenim maglom, pa je došlo do toga da Engstrem greškom, umesto
begunca, upuca kolegu Vika. Pošto ga u tom trenutku niko nije video, a svi
smataju da je i Vika ubio ubica tinejdžerke, Engstrem skriva svoj pištolj i lažira
čitav događaj.
Uprkos tome što je rastrojen zbog smrti kolege,
ovaj prepredeni policajac narednih dana uspeva da identifikuje ubicu. Identifikaciji je prethodilo saznanje da je Tanja često posećivala Jona Holta, uspešnog lokalnog romanopisca čije je knjige obožavala. Od
trenutka kada Holt, videvši da je raskrinkan, švedskom detektivu prizna svoj zločin, ali ga i uceni jer je
video kako je Vik ubijen, počinje psihološka igra između ove dvojice i otvaraju
se karte koje nam obelodanjuju moralnu iskvarenost ne samo zločinca Holta, već i detektiva-gasterbajtera sa uzornom karijerom. Iz zone „Tvin Piksa” sada ulazimo u zonu „Zlog
poručnika” Abela Ferare. Engstrem, kako ne bi bio prijavljen za ubistvo Vika, sa
Holtom dogovara da njegov pištolj podmetnu Tanjinom dečku iz škole, Eilertu, i
tako mu prikače ubistvo. Da li će im ovaj plan uspeti ili će istina izaći na
videlo, kako ona oko Tanjinog ubistva, tako i ona oko Vikovog, prepuštam vam da
sami proverite. Međutim, ono što impresionira u ovom drugom delu filma nije sam
rasplet priče koliko ta unutrašnja, psihološka borba, koja se odvija u
Engstremu. On nije sušto ovaploćenje zla, kakvo je lik Harvi Kajtela u
Ferarinom filmu. Skarsgordov lik ima savest koja se manifestuje kroz nesanicu
tokom večnog arktičkog dana. I sama njegova postupanja su moralno ambivalentna.
Kroz otvorenu komunikaciju sa Holtom obelodanjuje se njegova kompleksna
ličnost. Zapravao, kao da je Holt njegov alter ego, zla strana njegove
ličnosti.
Podjednako važan elemenat u karakterizaciji Skarsgordovog
lika igra i pejzaž i podneblje severa, predeo daleko iznad arktičkog kruga.
Tokom proleća i leta, perioda tokom kojeg se radnja odigrava, sunce ne zalazi.
Hladna severna svetlost boji i dane i noći; mutna svetlost koja maskira likove,
ali i stvara senke na njihovoj duši. Engstrem tokom „belih noći” ne može da
spava. Bezuspešno pokušava da lepljivom trakom pokrije sve svetlosne prolaze
duž okvira prozora u svojoj hotelskoj spavaćoj sobi. Neispavan je, iscrpljen i
razdražljiv tokom dana. Dodatnu konfuziju stvaraju i njegove halucinacije. Da
li je njegovo stanje organizma i povremeno etičko zastranjivanje samo posledica
geografske širine na kojoj se nalazi? Reditelj koristi ambijent i snimljene kadrove kao
način da nas ispuni melanholijom (ili, bolje reći, da nam razveje osećanja), a
onda i dezorijentiše i time oslika unutrašnje stanje svog glavnog junaka. Ne
samo tupa, isprana svetlost i magla, nego i geometrijska sterilnost Engstremove
spavaće sobe i stana njegovog alter ega, Holta, dočaravaju emotivnu prazninu glavnog
lika. Jedini kontrast tom sivilu daju žive boje prostora ispred recepcije
hotela u kojem detektiv postaje intiman sa mladom recepcionarkom. Ali vrlo
brzo ta hladnoća podneblja ohladi i tu, tek začetu osećajnost.
I dalje ću se zadržati na vizualnosti „Insomnije”,
jer je njena priča sama po sebi, sada, posle bezbroj direktnih i indirektnih sinematskih
aluzija na ovaj i njemu slične filmove iz poslednje decenije XX veka, postala
oveštala i izgubila nekadašnju subverzivnost. Ipak, ona je konstruisana
pedantno u svoj svojoj složenosti, tako da ima svoju glavu, rep, ali i funkcionalno
telo čiji svaki deo predstavlja neizostavnu kockicu u mozaiku. Možda bi se jedino
mogla dati primedba na smisao zataškavanja ubistva kolege Vika, koje je Engstrem
izveo bez jakih argumenata, jer se ono, ubistvo, desilo slučajno i to zbog toga
što je već pomalo senilni Vik zalutao u magli. Opet, neobično psihičko stanje u
kojem se nalazi Šveđanin vraća lopticu na stranu ambijentalnih specifičnosti,
dana bez noći i bez sna, što je u konačnici dovelo do njegovog nervnog
rastrojstva i relativizovalo utemeljenost i promišljenost njegovih poteza. Dakle,
opet smo na polju vizualnosti koja, netipično za film-noir, odiše svetlošću, utuljenom belinom difuzne svetlosti polarnog
dana, umesto crnilom noćnih senki koje u filmovima ovog pravca kao da se
protežu na celu polarnu noć. Paradoksalno je da ta tupa belina, isto kao i tamne
senke u noaru, podražava mračne kutke ljudske duše i isto tako, sada u
svojevrsnom film-blanc-u, gradi
atmosferu koja, kao personifikacija Engstremovog drugog „ja”, oponira našem
protagonosti u vidu alter-protagoniste.
Comments
Post a Comment