Little Mom (2021) – Céline Sciamma

 


Još pod utiskom jučerašnjih potresnih šesnaest minuta tišine i, potom, pet minuta rajskog zvuka koji steže srce – mono no avareovske pesme „Cveta trešnja u planini“ Zorana Simjanovića, odlučih se da danas predstavim jedan tih, nežan, nevin film. Da, takav film morao bi da se bavi decom, tim malenim, još uvek neukaljanim stvorenjima. Možda će i ona jednog dana biti zli, korumpirani biznismeni i državnici, ali zasad ona su zaigrana u svom svetu, svetu gde su kuće od čokolade, a prozori od marmelade, i gde je ta njihova igra, razuzdana bujnom maštom, benigna i za njih i za druge. Ona je, pak, i lekovita za osmogodišnju Neli, koja je upravo ostala bez voljene bake u filmu Little Mom, odnosno Petite Maman, kako naslov glasi u originalu i kako je već internacionalno prihvaćen. Neli zajedno sa majkom Marion i ocem odlazi u bakinu kuću i tamo njih dve pakuju stvari kako bi ih odneli u grad u kojem žive. To veče Marion se posvađa sa svojim mužem i sutradan ujutru iznenada otputuje. Neli ostaje sama s tatom, koji mora da sredi neke svoje nedovršene poslove, pa je prepuštena sama sebi. Naime, bakina kuća je na osami, na obodu šume gde ne žive drugi ljudi.


Od majke je saznala da je ona u njenim godinama u toj šumi gradila sebi kolibu. Vođena radoznalošću krene da je pronađe, ali umesto kolibe među rastinjem naleti na devojčicu koja vuče poveću granu. Neli priskoči da joj pomogne, a ova je odvede do mesta na kome se nalazi više takvih debelih grana uvezanih u kupu. Shvatila je da bi to mogla da bude ta mamina koliba. Zapravo, i sama devojčica jako liči na Neli i zove se Marion, kao Nelina majka. Sumnje posejane u tom pravcu su joj se sasvim obistinile kada ih je kiša oterala u kuću te devojčice, jer ta kuća je identična kući Neline bake. I ne samo to; u spavaćoj sobi leži njena baka, glavom i bradom. Istina, mnogo mlađa nego kada je bila na samrti, ali nije bilo dileme; njena nova drugarica je u stvari njena majka iz doba svog detinjstva. Ono što je usledilo je druženje između dve devojčice kroz igru. Najčešće su to bile zamišljene predstave, jer Marion želi da postane glumica kad poraste. Neli je pred Marion tajila da joj je ova majka. Verovatno iz znatiželje, da bi mogla bolje da je upozna. Kao da je osećala da iz dečje iskrenosti može više da sazna o njoj, između ostalog i da utvrdi zbog čega je njena majka nesrećna i nezadovoljna žena.


Jednog dana otac pravo iznebuha reče Neli da se sutra vraćaju u grad. Moraju da stignu na majčin rođendan. Ali i mala Marion sutra slavi, njen deveti, pa Neli zamoli oca da prenoći kod drugarice. Ta noć oproštaja od njene majke kao njene vršnjakinje, poslužila je Neli da joj otkrije svoju tajnu. Međutim, Marion nije iznenađena. Kao da je i ona znala da su njih dve od iste krvi. Na taj deveti rođendan Marion predstoji i operacija kojom bi se izlečila od nasledne bolesti koju i njena majka nosi i od koje je, kako videsmo na početku filma, rano umrla. Operacija bi joj omogućila i da u zrelim godinama postane majka. Svaki strah od ishoda hirurške intervencije sada otklanja saznanje da je Neli njena ćerka, da je živa i zdrava. Sreću zamućuje 
samo to što se mala Marion i Neli verovatno više nikad neće videti kao takve, kao vršnjakinje. Opet, nagoveštava nam se u završnici da i tome ima leka.


Sa Nelinim ulaskom u šumu u potrazi za maminom kolibom ulazimo i u njen svet mašte. Sadržaj tog maštanja je posledica nenadanog majčinog odlaska zbog melanholičnog raspoloženja kome je inače sklona. Takođe, Neli nije uspela da se oprosti sa bakom pre njene smrti, nije stigla barem da joj kaže doviđenja, pa sada ima potrebu da u svojoj mašti i nju prizove. Zbog toga je u Nelinom iskonstruisanom svetu mama Marion njena drugarica sa kojom može iskreno da razgovara, a baka živa, mnogo mlađa i zdravija, i prijemčivija za tople osmehe i milovanja kako njene ćerke, tako i ćerkine drugarice (čitaj: unuke). Naravno, u mašti, kao i u najlepšim snovima, Neli od svoje majke uspeva da sazna i da ona nije kriva za njenu depresiju, uspeva da je uteši, ohrabri i privoli na aktivniji život, dok baki na kraju ipak kaže i to „doviđenja“. Neminovno je, pak, da posle snevanja mora da usledi povratak u realnost i susret sa majkom onakvom kakva ona danas jeste, ali i sa spoznajom da baka više nije živa.


Neli i malu Marion glume dve sestre bliznakinje. Ne samo zbog njihove fizičke sličnosti, nego i zbog njihove uverljive interakcije, koja se često uspostavlja bez teksta, samo mimikom i pokretima tela, mi smo uvučeni u priču i radoznali da vidimo taj „nedorasli“ odnos majka-ćerka. Želimo zapravo da razmotrimo ideju veće bliskosti između majke i ćerke ukoliko ne postoji generacijski i starosni jaz. Međutim, da bismo to ostvarili morali bi i da više toga saznamo o odrasloj Marion. Ona je, doduše, vrlo kratko prisutna u filmu da bi mogao biti dublje predstavljen i njen karakter i odnos sa ćerkom. Ali, ako i prihvatimo da je ta ženska linija posmatrana kroz vreme dovoljno razvijena, muško-ženska je potpuna nepoznanica. Otac i muž je beskarakteran lik. Sasvim skrajnut u neki drugi plan i bez uticaja na dramu koja se na ekranu odigrava. To je česta mana tzv. ženskih filmova, onih u kojima se scenaristkinja i rediteljka bavi svojim ženskim likovima secirajući ih do u sitna crevca, a muške zapostavlja do te mere da su oni blede senke ljudi; klimači glavom i nosači zamrznutog osmeha. Otprilike, kao papirne figure koje su ove žene, dok su bile devojčice, isecale iz novina i lepile u svoje spomenare.


Ipak, ovde to ne uzimam kao manu. Jednostavno, Petite Maman posmatram kao mali film čvrsto usmeren u jednom pravcu – ka dešifrovanju odnosa između majke i ćerke. Pohvalno je to što se koristi fantastični motiv povratka u prošlost kojim se iz novog, sasvim neobičnog ugla posmatra pomenuti odnos roditelj-dete. Rezultat je jedna topla priča o nevinosti odrastanja, ali i o krhkosti i bolnim stranama detinjstva. Pre svega o strahu deteta od gubitka majke ili voljene bake. Kao da Neli strahuje od toga da će njena majka ili baka kad-tad zapevati: „Cveta trešnja u planini / proleće se na put sprema / sve je isto u mom kraju / samo mene više nema. / Zeleni se loza vita / oko starog kućnog trema / sve je isto kao nekad / samo mene vise nema.“ Zapravo, ovi stihovi se meni i danas vrte u glavi i prizivaju scenu od juče u kojoj jedna baka u četrnaestom minutu ćutanja pada u nesvest. Ili onu, kada mladi otac detetu na ruci zapisuje broj svog telefona, jer „ukoliko se izgubiš u ovoj gužvi“, kaže mu on, „reci čiki pored tebe da pozove na ovaj broj“. Da, život je pun opasnosti, realnih opasnosti od kojih je dete zaštićeno u svom svetu mašte. Ali detinjstvo ne traje dugo i kada se ono završi mašta više nema snagu da nadvladava stvarnost. Postepeno prevladava gorčina...

Comments

Popular posts from this blog

House of Sayuri (2024) & A Strange House (2024)

Azijski filmski bum VII – Novije kratke japanske (sci-fi i melo) drame

Killers on Parade (1961) vs. Our Marriage (1962) – Masahiro Shinoda