
Sovjetska
filmska škola i njeni dometi u teoriji i praksi dali su ogroman doprinos
razvoju filma, kako nemog, tako i zvučnog, a taj uticaj se oseća i dan-danas. Inovativna
tehnika montaže je njeno glavno obeležje. Počev od metode „kino-oka” Dzige
Vertova, preko „Kulješovljeve radionice”, do dijalektičke montaže Sergeja
Ajzenštajna, ova škola je težila da asocijativnim povezivanjem kadrova agituje
za novo, socijalističko društvo. Otuda su ovi filmovi najčešće propagandni
epski (pseudo)dokumentarci, ideološki filmovi koji se, radije nego psihologijom
individue, bave mentalitetom klase. Ali, Ajzenštajn, Pudovkin, Dovženko i drugi
uspevali su da oduševe, a uspevaju i danas, ne tom svojom dubioznom sadržinom filma,
već blistavom formom, estetikom baziranom na upečatljivim, simboličkim slikama
i sekvencama nastalim bilo „spoznajnim povezivanjem sličica”, bilo njihovom „kognitivnom
kolizijom u svesti gledalaca”. Nasuprot ovim sovjetskim pregaocima, u periodu
pre Oktobarske revolucije, najznačajniji filmski autori, Jevgenije Bauer i
Jakob Protazanov pre svih, pravili su intimne filmove; psihološki produbljene
drame najčešće nastale prema književnim delima i snimane mahom u kamernim
uslovima, onako kako je to bilo tipično za tadašnju skandinavsku kinematografiju.
.jpg)
Tokom
ere nemog filma na prostoru bivšeg Sovjetskog Saveza nije snimljen veliki broj
filmova, a onda i od tog nevelikog broja vrlo malo njih je sačuvano. Zbog toga
na listi najboljih sovjetskih i predsovjetskih nemih filmova predstavljam svega
nešto više od 50 dela. Taj broj obuhvata sve ono što sam gledao, a onda i
gotovo sve što je danas dostupno a iole vredi. Nisu tu samo dugometražni igrani
filmovi, već i oni dokumentarni, eksperimentalni i kratki. Vertovljev
dokumentarizam ili kraći edukativno-moralizatorski poludokumentarni uradci, na primer, Starevičeve eksperimentalne animacije, Ajzenštajnovi
avangardni kratki filmovi ili narativne minijature od svega nekoliko minuta sa
početka druge decenije prošlog veka a u režiji istočnoevropskih pionira sedme umetnosti. Uostalom, sovjetska kinematografija je
bila osebujna u odnosu na svetske trendove, pa bi se svođenjem na uobičajene
aršine dugometražnog igranog filma izgubila sva ona raznovrsnost,
polivalentnost formalnog izraza, koja čini filmsku školu SSSR-a tokom dvadesetih godina XX
veka toliko autentičnom.
Već
ste navikli na moj sistem vrednovanja svrstavanjem filmova u kvalitativne grupe:
remek-dela, izuzetni filmovi, zatim odlični, vrlo dobri, dobri, prosečni i ispotprosečni.
Rangirani su po brojevima od poslednjeg ka prvom, odnosno od najlošijeg ka
najboljem. Lista će biti ažurirana tokom vremena, onda kada budem odgledao neki
od propuštenih filmova vrednih da zauzmu mesto među ovih najboljih pedeset i
kusur.
56. Romance with a Double Bass (1911) - Kai Hansen
55. Princess Tarakanova (1910) - Kai Hansen, Maurice Matre
54. Queen of Spades (1910) - Pyotr Chardynin
53. Prostitute/Slain by Life (1927) - Oleg Frelikh
52. The Devils Wheel (1926) - Grigoriy Kozintsev, Leonid
Trauberg
51. King of Paris (1917) - Yevgeni Bauer
50. The Overcoat (1926) - Grigoriy Kozintsev, Leonid
Trauberg
49. Silent Witnesses (1914) - Yevgeni
Bauer
48. Christmas Eve (1913) - Wladyslaw Starewicz
47. The Forty First (1927) - Yakov Protazanov
46. The Little House in Kolomna (1913) - Pyotr Chardynin
45. The House on Trubnaya (1928) - Boris Barnet
44. The Queen of Spades (1916) - Yakov Protazanov
43. Aelita, the Queen of Mars (1924) - Yakov Protazanov
42. Women's Misery - Women's Happiness (1930) - Sergei M.
Eisenstein
41. The Extraordinary Adventures of Mr. West in the Land of
the Bolsheviks (1924) - Lev Kuleshov
40. The Night Coachman (1929) - Georgi Tasin
39. Revolutionary (1917) - Yevgeni Bauer
38. Man from the Restaurant (1927) - Yakov Protazanov
37. Daydreams (1915) - Yevgeni Bauer
36. The Happiness of Eternal Night (1915) - Yevgeni Bauer
35. Children of the Age (1915) - Yevgeni Bauer
34. Bed and Sofa (1927) - Abram Room
33. The Cigarette Girl of Mosselprom (1924) - Yuri
Zhelyabuzhsky
32. Alone (1931) - Grigoriy Kozintsev, Leonid Trauberg
31. A Life for a Life (1916) - Yevgeni Bauer
30. Three Thieves (1926) - Yakov Protazanov
29. The Death Ray (1925) - Lev Kuleshov
28. After Death (1915) - Yevgeni Bauer
27. Child of the Big City (1914) - Yevgeni Bauer
26. Twilight of a Woman's Soul (1913) - Yevgeni Bauer
25. Dnevnik Glumova (1923) - Sergei M. Eisenstein
24. For Luck (1917) - Yevgeni
Bauer
23. Anniversary of the Revolution (1918) - Dziga Vertov
22. Chess Fever (1925) - Vsevolod Pudovkin
21. Fragment of an Empire (1929) - Fridrikh Ermler
20. The Portrait (1915) - Wladyslaw Starewicz
19. The New Babylon (1929) - Grigoriy Kozintsev, Leonid
Trauberg
18. By the Law (1926) - Lev Kuleshov
17. Father Sergius (1918) - Yakov Protazanov
16. The Dying Swan (1917) - Yevgeni
Bauer
15. Zvenigora (1928) - Aleksandr Dovzhenko
14. Turksib (1929) - Victor A. Turin
13. The Revenge of a Kinematograph Cameraman (1912) - Wladyslaw
Starewicz
12. Storm Over Asia (1928) - Vsevolod Pudovkin
11. Earth (1930) - Aleksandr
Dovzhenko
10. Sentimental Romance (1930) - Sergei M. Eisenstein
09. The End of St. Petersburg (1927) - Vsevolod Pudovkin
08. Strike (1925) - Sergei M. Eisenstein
07. Que viva Mexico (1932) - Sergei M. Eisenstein
06. October/Ten Days that Shook the World (1928) - Sergei
M. Eisenstein
05. Three Songs of Lenin
(1934) - Dziga Vertov
04. Mother (1926) - Vsevolod Pudovkin
03. Old and New (1929) - Sergei M. Eisenstein
02. Man with a Movie Camera (1929) - Dziga Vertov
01. Battleship Potemkin (1925)
- Sergei M. Eisenstein
Comments
Post a Comment