Help Me, Eros (2007) – Lee Kang-sheng
Ako sam za prethodna tri blog-posta našao vezu u vidu zajedničkog motiva
ogledala, kao medija u kom se odražava razobručena duša protagonista (OVDE), u
poslednja tri nalaze se dva filma i jedna kratka priča s motivom požude, ali
takve požude koja je intenzivirana spoljašnjim nadražajima u tolikoj meri da su
novonastale posledice nadrealne prirode. Dok se u filmu Door III (OVDE) požuda razbuktava dejstvom parazita i feromonima
koje on indukuje, u priči „Ispovest jednog ljubavnika“ (OVDE) okidač za
raspomamljeni seksualni poriv je „krvavi mesec“ i nesavladivi životinjski
impuls u čoveku. Konačno, u filmu koji danas predstavljam, Help Me, Eros, glavni junak podjaruje strast marihuanom koju uzgaja
u svom stanu. Rezultat u sva tri slučaja je divlji seks koji svojim
visceralijama manje polno nadražuje a više zastrašuje, jer se životna iskra, želja za
spajanjem u ljubavi, pretvara u destrukciju i borbu do smrti dokazujući još
jednom da je tanka linija između Erosa i Tanatosa.
„Pomozi mi, Erose“, za
razliku od Kurosavinih „Vrata“ i pomenute Filmoonirijine priče, nije horor, već gorko-humorna
drama sa nadrealnim elementima. Sasvim je u stilu onoga što radi čuveni
tajvanski sineasta Tsai Ming-liang, mentor i životni partner Lee Kang-sheng-a, reditelja i
glavnog glumca u ovom filmu. Pošto je Lee Kang-sheng pre svega glumac, koji se
okušavao tek povremeno kao režiser, teško je poverovati da u ovaj kompleksan i
sasvim zrelo režiran film (što ne reći – odličan film) njegov mentor i partner nije umešao
svoje prste. Uostalom, Tsai Ming-liang je producirao Help Me, Eros, bio i zvanični umetnički dizajner, a i ustupio je
svog prekaljenog direktora fotografije, Liao Pen-jung-a.
Jie uspeva da zavede Shin i odvuče je u svoj stan gde oni, naduvani
marihuanom, dožive klimaks upražnjavajući „akrobatski“ seks. Preko Shin on u
narko-seksualne igrice uvlači i njene koleginice, što za rezultat ima svađu
između njih dvoje. Shin napušta grad i prekida sve veze sa Jie-om. Kada i
njegov flert sa Chyi doživi fijasko, Jie ponovo pada u očaj, prodaje preostale
stvari iz stana i kupuje loto-tiket pribegavajući tako poslednjoj slamci spasa od
pada u bedu totalnog siromaštva. Tiket nije dobitni i onda preostaje samo
jedno: hermetički se zatvoriti u kuhinji i potom odvrnuti ventil na plinskoj
boci. Da postoji, ipak, tračak nade i vere u budućnost, govori nam to što je
Jie obavestio Chyi šta namerava da učini ostavljajući joj, pritom, svoju adresu. I dok ona žuri
ka distriktu betel-lepotica, a Shin pristiže sa sela nazad u lokal u kojem ponovo
počinje da radi, sa neba počinju da veju loto-listići. Nadrealnom scenom, u
kojoj neonsku noć metropole oplemenjuju mlade, lepe devojke sa anđeoskim
krilima, dok tiketi kao konfete podražavaju idilično padanje snega koji, uzgred
budi rečeno, na Tajvanu nikada ne pada, zapečaćena je sudbina glavnog junaka.
On, teturajući se, otvara prozor i nestaje negde u toj fantastičnoj vejavici
između potkrovlja u kojem živi i blještavih lokala obujmljenih uličnom gužvom.
Help Me, Eros je hipertaktilan film. On
gotovo nagriza sva naša čula. Preko vida i sluha ježi kožu i ulazi čak i u našu
utrobu. Osećamo miris marihuane, ukus betel-oraha i sve one hrane koja se
sprema živa; ukus istranžiranog šarana na način da se on i u tanjiru još uvek
bori za vazduh i život, tek izleglog nojevog mladunčeta na žaru ili klupka
pokretljivih jegulja koje čekaju da se iz kade preruče u lonac. Naravno da nam
se ovi specijaliteti nude kao metafora za Jie-ov upropašteni život. Kao i onaj
šaran, i Jie se bori za svaki udah, udah marihuane koji produžava život bar za
jedan dan, a koji on prosleđuje dalje uduvavajući opojni dim i u usta
betel-lepotica, još jedne vrste autsajdera, potrošne robe konzumerističkog društva.
Njihovo dopingovanje i neinhibirani seksualni odnosi su odraz beznađa koje
produkuje nihilizam. Ne samo da je Jie na tom putu bez povratka, već kao i da
čitavo društvo tone u tom lepom i veličanstvenom gradu, u tom predivno stilizovanom
futurističkom arhitektonskom svetu. Za ovaj kontrastni iskorak u lepotu forme
naspram mučne sadržine života protagonista zaslužan je Tsai Ming-liang sa
svojim izborom mizanscena i organizacijom snimanja kojim je rukovodio Liao
Pen-jung. Vizuelni utisak, koji ostavlja neonski jarko osvetljena zabavna
gradska četvrt ili geometrijski sterilni luksuzni stanovi, minimalistički
uređeni, u kombinaciji sa fluidno-amorfnim kolopletima golih ljudskih tela
izuvijanih kao jegulje u onom klupku u kadi, je ništa manje do fascinantan.
Ove manjkavosti utiču da se filmu mora
pristupiti uz punu koncentraciju. Ja sam tek nakon drugog gledanja uhvatio puni
smisao svih tih razgranatih distanciranih dešavanja, ali sam neke stvari, i pored toga, morao
da razjasnim pretragama na internetu. Osim toga, taj nadrealni završetak filma pomalo je
izveštačen i u tom „fabrikovanju“ ostale su neke stvari nejasne, nenamerno
nejasno predstavljene. Recimo, ta simbolika vejavice loto-tiketa možda nije značenski upitna,
ali je kadrirana širokim planom, pa se i ne vidi da su u pitanju listići za
loto, dok su krila anđela na Shin-inom kostimu preupadljiva, preterano
insinuirajuća. Uprkos tome, ukupan utisak je pozitivan zahvaljujući
prvenstveno, još jednom da pomenem, fascinantnom filmskom simulakrumu neonske
urbane džungle, scenografskim i kostimografskim zahvatima, kao i koreografiji kulinarskih
i scena seksa, uz pomoć kojih Help Me, Eros
postaje veličanstvena vizuelna poema.
Comments
Post a Comment