
Od studiranja na Akademiji lepih umetnosti u
Filadelfiji, pa sve do svog prvog dugometražnog igranog filma, Eraserhead, dakle tokom cele jedne
dekade, Dejvid Linč je, čini se, tražio sebe. Inicijalno se bavio slikanjem,
ali kada je došao u posed kamere, počeo je da snima te svoje groteskno nacrtane
humanoidne kreature i uz pomoć stop-animacije montira i prve filmove. U stvari,
samo prvi njegov rad, Six Men Getting
Sick, bio je u punom smislu reči animirani film. Već naredna tri, nastala
takođe 1967. godine, Absurd Encounter
with Fear, Fictitious Anacin
Commercial i Sailing with Bushnell
Keeler, uvode žive likove, odnosno glumce-naturščike, ali i potvrđuju Linčov
umetnički senzibilitet uspostavljen njegovim prvencem. A on podrazumeva korišćenje uznemirujućih prizora i
zvukova koji izazivaju gađenje i strah ili, drugačije rečeno, korišćenje audio-vizuelnih fantazmi toliko apsurdnih u svojoj naglašenoj
ekspresivnosti da neminovno proizvode kod zabezeknutih gledalaca nemo cerenje sa knedlom u
grlu. Nešto kasnije pojavila su se i Linčova dva najambicioznija rana kratkometražna filma, The Alphabet 1969. i The Grandmother 1970, ostvarenja u
kojima je kombinovao stop-animaciju i igrane delove, a onda, 1974. godine, i poslednji, The Amputee, u kojem prvi put
možemo da čujemo ljudski govor, koji sada zamenjuje atmosferičnu pozadinsku
muziku i zvukove, ali pritom se ni malo ne gubi onaj večiti linčovski osećaj duboke
strepnje i uznemirenosti. Poetika Dejvida linča, ispoljena u ovih sedam „šortsa”,
našla je svoj puni izraz u Eraserhead-u,
prvom njegovom dugometražnom igranom filmu, koji mu je ujedno bio i prvo
internacioanalno priznato ostvarenje donoseći mu kultni
status među filmofilima ogrezlim u ekstremnoj sinemi.
Six Men Getting Sick (1967). Ova animacija u jednom fiksiranom kadru prikazuje
šest ljudskih poprsju sa ogoljenim probavnim trktom. Tokom jednog minuta vidimo
kako spajanjem dve figure od pet prisutnih nastaje i šesta, a zatim kako se
njihov želudac kroz jednjak puni drečavom fluidnom masom, da bi odmah potom taj
sadržaj bio izbljuvan kroz usta na ukočenim licima - voštanim maskama. Ovaj proces
ulučivanja i izlučivanja ponavlja se šest puta. Višestruka repeticija jednog te istog
dešavanja prikazana kroz kontinuirano repriziranje iste stop-moušn scene kao da ima za cilj
da šokira gledaoca gnusnim, sakatim telima, njihovim ogavnim bljuvotinama, ali
i iritantnim ponavljanjima i zavijajućim zvukom sirene. Bolesno!
Absurd Encounter with Fear (1967). U svega dva minuta osetimo strah, neizvesnost,
začuđenost, zaprepašćenost. Naime, jedan čovek se približava ženi koja sedi sama
na livadi okrenuta mu leđima. Kamera je u poziciji njenog temena i uperena u
čoveka koji se iz daljine preteći približava. Tenziju podiže dramatična muzika,
ali kad on stane iza njenih leđa i otkopča šlic, iz pantalona počinje da vadi
poljsko cveće. Prekida ga u toj radnji nešto sa strane. Kada pogleda tamo, u
objektiv kamere koja je sada na tom mestu, pada kao pokošen. Nakon što se
oporavimo od šoka i priberemo misli, osetimo da se u ovom filmu suprotstavljaju
seks i ljubav, naši tajni porivi i društveni obziri.
Fictitious Anacin Commercial (1967). Ova parodija na televizijske reklame za
predmet ima fiktivni lek protiv bolova, anacin. Jedan čovek sedi u svom
dvorištu i sa glavom u rukama previja se od bolova. Intenzitet bola je dočaran
tenzičnom, da ne kažem torzičnom muzikom, i mrdajućim krupnim kadrovima bolnih
grimasa bolesnika kroz koje kamera prodire do otvorenog plamena kao simboličnog
prikaza razarajuće glavobolje. Ali kada naš junak popije tabletu anacina, hitro
skoči na noge i potrči kroz dvorište brzinom kojom se kretanje odvijalo u nemim
slepstik komedijama. Na kraju, osmeh izlečenog, koji otkriva jedan izbijen
prednji zub, govori više od reči.
Sailing with Bushnell Keeler (1967). Kao kućni video snimljen na jedrenju, ovaj
film prikazuje Bušnela Kilera, Linčovog mentora sa fakulteta, ali i samog
mlađanog Linča za kormilom jedrilice. Međutim, Linčov home movie nije bilo kakav home
movi. On je ovde uključio i brata blizanca njegovog mentora, Dejva, kako bi
ostvario svojevrsnu psihodeličnu predstavu dvojnika. Psihodelija se manifestuje
kroz snimanje iz ruke, i to iz neobičnih uglova kojima se horizont nikad ne
dovodi u horizontalu. Iz žablje perspektive, na primer, kojom se vidno polje
prevlači belinom jedra ili belim usijanjem sunca (film je u crno-beloj tehnici),
a ispred kojih se kretanje na palubi odvija u povremenom sloumoušnu i mekim
fokusima i zamućenjima. Sve to je propraćeno oštrim šumom vetra uhvaćenog u jedrima.

The Alphabet (1969). Naziv ovog petominutnog filma odnosi se na
strah od učenja abecede koji je imala jedna devojčica iz Linčove familije, a koji se
manifestovao kroz njenu noćnu moru. U tom košmaru vidimo devojku u belom koja
sedi u stolici za ljuljanje bočno postavljenoj između objektiva kamere i visećeg
ogledala u kojem se odražava njen njišući profil. Ona ispija čaj s gađenjem dok
ne shvati da se u samovaru nalazi otkinuta glava lutke. Uzima je i posadi u
bašti. Kasnije, dok zaliva baštu, iz mračnog kutka njenog dvorišta izviruje jedna crna
ruka dozivajući je. Potom naglo prelazimo u virtuelni prostor optičkih varki; u
vidnom polju nam je udvojeni lik te devojke simetrično odražen u dvostrukom
ogledalu. Deformacije i dupliranja lika devojke navode nas na pomisao o višeslojnosti
ličnosti, o krizi i cepanju identiteta, izronjavanju atavističkih slojeva psihe i tome slično. Sablasna scenografija, koja se sastoji od pozorišnih kulisa svedenih na jednu
stolicu, sto, ogledalo i šematski prikaz bašte, a uronjenih u mrak oštrim,
usmerenim osvetljenjem, pridružuje se jezivoj pojavi devojke i njenih telesnih
mutacija i transformacija i na taj način gradi jedan košmarni filmski svet. The Alphabet je, uz poslovično mračnu,
jezivu pozadinsku zvučnu sliku, najstrašniji Linčov film iz faze koja prethodi „Glavi za brisanje”.

The Grandmother (1970). „Baka”
je najduži među ovim kratkim filmovima i traje čitavih 34 minuta. Sasvim
dovoljno vremena i prostora da se razvije određeni narativ, za šta je bilo malo
ili nimalo mesta u prethodno navedenim filmovima. Animiranom početnom sekvencom
svedočimo fantastičnom rođenju jednog dečaka. Nadalje taj dečak postaje živi
lik zajedno sa svojom mamom i tatom, pa pratimo njegovo odrastanje u porodici u
kojoj su narušeni međusobni odnosi. Otac se iživljava na njemu, dok ga majka
ignoriše. Očajan, on pokušava da izgradi svoj svet u kojem će da oseti ljubav.
U svojoj dvokrevetnoj sobi, u potkrovlju, uzima krtolu krompira i poseje je
u busenu zemlje postavljenom na slobodni krevet. Narednih dana zaliva tu zemlju
iz koje počinje da izrasta neobičan stubast plod. Kada on dostigne veličinu
čoveka, napukne i iz njega se rodi jedna starica. Dečak nastavi da neguje sada
ovu staru ženu i zbližava se s njom. Konačno ima nekoga koga voli i ko njega
voli, pa postaje srećan. Ali sreća ne traje doveka. Baka se razboli i umire…
Još jedan Linčov eksperiment u kojem kombinuje
stop-animaciju i igrane scene. Animirani delovi se odnose na polno opštenje,
zametanje ploda i rađanje, i oni su svedočanstvo eksplozivno bujne mašte autora,
dok se „živom akcijom” predstavlja svakodnevni život ove nefunkcionalne
porodice, i tu je Linč svedeniji i konvencionalniji. Groteskno našminkana lica roditelja, dečaka i bake u belo
signaliziraju da se radi o maskama, obrazinama koje inače navlačimo u javnosti i koje
svedoče o potiskivanju našeg istinskog bića. Zbog toga, ali i zbog njihove sablasne beline, sve
vreme osećamo nespokoj, uznemireni smo, a povremeno i uplašeni. Scene u kojima
se bakino lice sa jezivo-misterioznim osmehom pojavljuje u vrlo krupnom planu, a zatim i
scena na groblju gde je baka posađena u stolicu i predstavlja svoj živi (mrtvi)
spomenik, izmeštaju ovu živopisnu fantaziju u horor domen.
The Amputee (1974).
Ovaj crno-beli kratki igrani film u jednom statičnom kadru prikazuje ženu u
fotelji koja piše pismo prijatelju ili ljubavniku. Dok mi slušamo njen
unutrašnji glas koji joj diktira pisanje, medicinska sestra se vrzma oko njenih
patrljaka. Amputirane su joj obe noge i upravo je vreme za previjanje.
Nezgrapna medicinska radnica aljkavo obavlja posao, pa prouzrokuje obilno
krvarenje. Ustaje i odlazi glavom bez obzira ne uspevajući da odvuče pažnju našoj
osakaćenoj junakinji koja, zanesena pisanjem, ništa ne primećuje. Kontrast
između svakodnevnog i neuobičajenog, normalnog i bizarnog, kao Linčov
trejdmark, i ovde izaziva šok efekat kroz apsurdni humor. Dok slušamo o
ljubavnoj aferi u kojoj učestvuju Džim, Džoan, Henri i Helen, i njihovim brojnim
razmiricama i burnim osećanjima, obilato krvarenje iz iskasapljenih donjih
ekstremiteta nas podseća da smo svi mi smrtni i da pred smrću sve ove skandalozne (ne)zgode,
proizašle iz ega i sujete, ali i iz nepatvorene emocije, gube bilo kakvu
vrednost ili smisao.
*
Gledajući Linčove filmove, posebno te rane
eksperimente, nameće se zaključak da se ovaj beskompromisni umetnik vođen jakom
imaginacijom fokusira uvek na sam proces stvaranja, a ne i na njegov cilj,
odnosno rezultat u vidu završenog, zaokruženog dela. „Jer, kada se čini da
jedan proces postaje predmet (sazreva u delo), onda idemo prema sledećem
procesu, zbog toga što smo primetili da je prethodni proces postao predmet. I
baš zbog toga u našem radu razvijamo ideje koje mogu dovesti do slobodnijeg
razvijanja sledećeg procesa. Ali, da bismo u tome uspeli, odnosno da bismo
mogli da proverimo sve ponude, pre svega treba da budemo ‘prazni’. A to samo
retkima uspeva, to smirenje želja, smirenje Sopstva. Suzuki kaže: ‘Sopstvo može
da se ponaša kao barijera prema sopstvenom iskustvu (kako spoljašnjem, tako i unutrašnjem),
ili može biti u skladu s njim. To bi značilo biti u stanju prihvatanja.’” – napisao je filozof i muzičar Masimo Dona govoreći
o kompozitoru Džonu Kejdžu. Ja mogu samo da dodam da su, čini se, istočnjačke
meditacione tehnike, koje je Linč koristio kako bi unapredio svoju kreativnost,
i postigle svoj cilj oslobađajući ga balasta života i otvarajući mu široko
polje beskrajnih mogućnosti iz kojeg je crpeo svoje ideje. Bile su to zaumne
ideje do kojih su mu bila otvorena tajna vrata, a koje opčinjavaju koliko i zgranjavaju
brojne njegove fanove širom sveta.
Comments
Post a Comment