Ukratko o još nekim filmovima VII – Rani kratki filmovi Dejvida Linča

 


Od studiranja na Akademiji lepih umetnosti u Filadelfiji, pa sve do svog prvog dugometražnog igranog filma, Eraserhead, dakle tokom cele jedne dekade, Dejvid Linč je, čini se, tražio sebe. Inicijalno se bavio slikanjem, ali kada je došao u posed kamere, počeo je da snima te svoje groteskno nacrtane humanoidne kreature i uz pomoć stop-animacije montira i prve filmove. U stvari, samo prvi njegov rad, Six Men Getting Sick, bio je u punom smislu reči animirani film. Već naredna tri, nastala takođe 1967. godine, Absurd Encounter with Fear, Fictitious Anacin Commercial i Sailing with Bushnell Keeler, uvode žive likove, odnosno glumce-naturščike, ali i potvrđuju Linčov umetnički senzibilitet uspostavljen njegovim prvencem. A on podrazumeva korišćenje uznemirujućih prizora i zvukova koji izazivaju gađenje i strah ili, drugačije rečeno, korišćenje audio-vizuelnih fantazmi toliko apsurdnih u svojoj naglašenoj ekspresivnosti da neminovno proizvode kod zabezeknutih gledalaca nemo cerenje sa knedlom u grlu. Nešto kasnije pojavila su se i Linčova dva najambicioznija rana kratkometražna filma, The Alphabet 1969. i The Grandmother 1970, ostvarenja u kojima je kombinovao stop-animaciju i igrane delove, a onda, 1974. godine, i poslednji, The Amputee, u kojem prvi put možemo da čujemo ljudski govor, koji sada zamenjuje atmosferičnu pozadinsku muziku i zvukove, ali pritom se ni malo ne gubi onaj večiti linčovski osećaj duboke strepnje i uznemirenosti. Poetika Dejvida linča, ispoljena u ovih sedam „šortsa”, našla je svoj puni izraz u Eraserhead-u, prvom njegovom dugometražnom igranom filmu, koji mu je ujedno bio i prvo internacioanalno priznato ostvarenje donoseći mu kultni status među filmofilima ogrezlim u ekstremnoj sinemi.



Six Men Getting Sick (1967)
. Ova animacija u jednom fiksiranom kadru prikazuje šest ljudskih poprsju sa ogoljenim probavnim trktom. Tokom jednog minuta vidimo kako spajanjem dve figure od pet prisutnih nastaje i šesta, a zatim kako se njihov želudac kroz jednjak puni drečavom fluidnom masom, da bi odmah potom taj sadržaj bio izbljuvan kroz usta na ukočenim licima - voštanim maskama. Ovaj proces ulučivanja i izlučivanja ponavlja se šest puta. Višestruka repeticija jednog te istog dešavanja prikazana kroz kontinuirano repriziranje iste stop-moušn scene kao da ima za cilj da šokira gledaoca gnusnim, sakatim telima, njihovim ogavnim bljuvotinama, ali i iritantnim ponavljanjima i zavijajućim zvukom sirene. Bolesno!



Absurd Encounter with Fear (1967)
. U svega dva minuta osetimo strah, neizvesnost, začuđenost, zaprepašćenost. Naime, jedan čovek se približava ženi koja sedi sama na livadi okrenuta mu leđima. Kamera je u poziciji njenog temena i uperena u čoveka koji se iz daljine preteći približava. Tenziju podiže dramatična muzika, ali kad on stane iza njenih leđa i otkopča šlic, iz pantalona počinje da vadi poljsko cveće. Prekida ga u toj radnji nešto sa strane. Kada pogleda tamo, u objektiv kamere koja je sada na tom mestu, pada kao pokošen. Nakon što se oporavimo od šoka i priberemo misli, osetimo da se u ovom filmu suprotstavljaju seks i ljubav, naši tajni porivi i društveni obziri.



Fictitious Anacin Commercial (1967)
. Ova parodija na televizijske reklame za predmet ima fiktivni lek protiv bolova, anacin. Jedan čovek sedi u svom dvorištu i sa glavom u rukama previja se od bolova. Intenzitet bola je dočaran tenzičnom, da ne kažem torzičnom muzikom, i mrdajućim krupnim kadrovima bolnih grimasa bolesnika kroz koje kamera prodire do otvorenog plamena kao simboličnog prikaza razarajuće glavobolje. Ali kada naš junak popije tabletu anacina, hitro skoči na noge i potrči kroz dvorište brzinom kojom se kretanje odvijalo u nemim slepstik komedijama. Na kraju, osmeh izlečenog, koji otkriva jedan izbijen prednji zub, govori više od reči.



Sailing with Bushnell Keeler (1967)
. Kao kućni video snimljen na jedrenju, ovaj film prikazuje Bušnela Kilera, Linčovog mentora sa fakulteta, ali i samog mlađanog Linča za kormilom jedrilice. Međutim, Linčov home movie nije bilo kakav home movi. On je ovde uključio i brata blizanca njegovog mentora, Dejva, kako bi ostvario svojevrsnu psihodeličnu predstavu dvojnika. Psihodelija se manifestuje kroz snimanje iz ruke, i to iz neobičnih uglova kojima se horizont nikad ne dovodi u horizontalu. Iz žablje perspektive, na primer, kojom se vidno polje prevlači belinom jedra ili belim usijanjem sunca (film je u crno-beloj tehnici), a ispred kojih se kretanje na palubi odvija u povremenom sloumoušnu i mekim fokusima i zamućenjima. Sve to je propraćeno oštrim šumom vetra uhvaćenog u jedrima.



The Alphabet (1969)
. Naziv ovog petominutnog filma odnosi se na strah od učenja abecede koji je imala jedna devojčica iz Linčove familije, a koji se manifestovao kroz njenu noćnu moru. U tom košmaru vidimo devojku u belom koja sedi u stolici za ljuljanje bočno postavljenoj između objektiva kamere i visećeg ogledala u kojem se odražava njen njišući profil. Ona ispija čaj s gađenjem dok ne shvati da se u samovaru nalazi otkinuta glava lutke. Uzima je i posadi u bašti. Kasnije, dok zaliva baštu, iz mračnog kutka njenog dvorišta izviruje jedna crna ruka dozivajući je. Potom naglo prelazimo u virtuelni prostor optičkih varki; u vidnom polju nam je udvojeni lik te devojke simetrično odražen u dvostrukom ogledalu. Deformacije i dupliranja lika devojke navode nas na pomisao o višeslojnosti ličnosti, o krizi i cepanju identiteta, izronjavanju atavističkih slojeva psihe i tome slično. Sablasna scenografija, koja se sastoji od pozorišnih kulisa svedenih na jednu stolicu, sto, ogledalo i šematski prikaz bašte, a uronjenih u mrak oštrim, usmerenim osvetljenjem, pridružuje se jezivoj pojavi devojke i njenih telesnih mutacija i transformacija i na taj način gradi jedan košmarni filmski svet. The Alphabet je, uz poslovično mračnu, jezivu pozadinsku zvučnu sliku, najstrašniji Linčov film iz faze koja prethodi „Glavi za brisanje”.



The Grandmother (1970)
. „Baka” je najduži među ovim kratkim filmovima i traje čitavih 34 minuta. Sasvim dovoljno vremena i prostora da se razvije određeni narativ, za šta je bilo malo ili nimalo mesta u prethodno navedenim filmovima. Animiranom početnom sekvencom svedočimo fantastičnom rođenju jednog dečaka. Nadalje taj dečak postaje živi lik zajedno sa svojom mamom i tatom, pa pratimo njegovo odrastanje u porodici u kojoj su narušeni međusobni odnosi. Otac se iživljava na njemu, dok ga majka ignoriše. Očajan, on pokušava da izgradi svoj svet u kojem će da oseti ljubav. U svojoj dvokrevetnoj sobi, u potkrovlju, uzima krtolu krompira i poseje je u busenu zemlje postavljenom na slobodni krevet. Narednih dana zaliva tu zemlju iz koje počinje da izrasta neobičan stubast plod. Kada on dostigne veličinu čoveka, napukne i iz njega se rodi jedna starica. Dečak nastavi da neguje sada ovu staru ženu i zbližava se s njom. Konačno ima nekoga koga voli i ko njega voli, pa postaje srećan. Ali sreća ne traje doveka. Baka se razboli i umire…


Još jedan Linčov eksperiment u kojem kombinuje stop-animaciju i igrane scene. Animirani delovi se odnose na polno opštenje, zametanje ploda i rađanje, i oni su svedočanstvo eksplozivno bujne mašte autora, dok se „živom akcijom” predstavlja svakodnevni život ove nefunkcionalne porodice, i tu je Linč svedeniji i konvencionalniji. Groteskno našminkana lica roditelja, dečaka i bake u belo signaliziraju da se radi o maskama, obrazinama koje inače navlačimo u javnosti i koje svedoče o potiskivanju našeg istinskog bića. Zbog toga, ali i zbog njihove sablasne beline, sve vreme osećamo nespokoj, uznemireni smo, a povremeno i uplašeni. Scene u kojima se bakino lice sa jezivo-misterioznim osmehom pojavljuje u vrlo krupnom planu, a zatim i scena na groblju gde je baka posađena u stolicu i predstavlja svoj živi (mrtvi) spomenik, izmeštaju ovu živopisnu fantaziju u horor domen.



The Amputee (1974)
. Ovaj crno-beli kratki igrani film u jednom statičnom kadru prikazuje ženu u fotelji koja piše pismo prijatelju ili ljubavniku. Dok mi slušamo njen unutrašnji glas koji joj diktira pisanje, medicinska sestra se vrzma oko njenih patrljaka. Amputirane su joj obe noge i upravo je vreme za previjanje. Nezgrapna medicinska radnica aljkavo obavlja posao, pa prouzrokuje obilno krvarenje. Ustaje i odlazi glavom bez obzira ne uspevajući da odvuče pažnju našoj osakaćenoj junakinji koja, zanesena pisanjem, ništa ne primećuje. Kontrast između svakodnevnog i neuobičajenog, normalnog i bizarnog, kao Linčov trejdmark, i ovde izaziva šok efekat kroz apsurdni humor. Dok slušamo o ljubavnoj aferi u kojoj učestvuju Džim, Džoan, Henri i Helen, i njihovim brojnim razmiricama i burnim osećanjima, obilato krvarenje iz iskasapljenih donjih ekstremiteta nas podseća da smo svi mi smrtni i da pred smrću sve ove skandalozne (ne)zgode, proizašle iz ega i sujete, ali i iz nepatvorene emocije, gube bilo kakvu vrednost ili smisao.
 
 
 *
Gledajući Linčove filmove, posebno te rane eksperimente, nameće se zaključak da se ovaj beskompromisni umetnik vođen jakom imaginacijom fokusira uvek na sam proces stvaranja, a ne i na njegov cilj, odnosno rezultat u vidu završenog, zaokruženog dela. „Jer, kada se čini da jedan proces postaje predmet (sazreva u delo), onda idemo prema sledećem procesu, zbog toga što smo primetili da je prethodni proces postao predmet. I baš zbog toga u našem radu razvijamo ideje koje mogu dovesti do slobodnijeg razvijanja sledećeg procesa. Ali, da bismo u tome uspeli, odnosno da bismo mogli da proverimo sve ponude, pre svega treba da budemo ‘prazni’. A to samo retkima uspeva, to smirenje želja, smirenje Sopstva. Suzuki kaže: ‘Sopstvo može da se ponaša kao barijera prema sopstvenom iskustvu (kako spoljašnjem, tako i unutrašnjem), ili može biti u skladu s njim. To bi značilo biti u stanju prihvatanja.’” – napisao je filozof i muzičar Masimo Dona govoreći o kompozitoru Džonu Kejdžu. Ja mogu samo da dodam da su, čini se, istočnjačke meditacione tehnike, koje je Linč koristio kako bi unapredio svoju kreativnost, i postigle svoj cilj oslobađajući ga balasta života i otvarajući mu široko polje beskrajnih mogućnosti iz kojeg je crpeo svoje ideje. Bile su to zaumne ideje do kojih su mu bila otvorena tajna vrata, a koje opčinjavaju koliko i zgranjavaju brojne njegove fanove širom sveta.

Comments

Popular posts from this blog

Chime (2024) – Kiyoshi Kurosawa

Najbolji vestern filmovi

House of Sayuri (2024) & A Strange House (2024)