Ežen Atže – pariska skitnica sa fotoaparatom
Film,
kao medij i kao umetnost, ne bi postojao da prethodno nije postojala
fotografija. Princip nastanka filmskih sličica je isti kao i princip nastanka
fotografije, dakle stvaraju se dejstvom svetlosti propuštene kroz objektiv na
svetlosno osetljivu površinu unutar mračne komore aparata. Taj foto-senzor na
analognim aparatima je celuloidni film, dok je na digitalnim elektronski čip.
Tako se dobija negativ od kojeg hemijskim tretmanom tog svetlosnog otiska nastaje
fotografija koja je u pozitivu, ili se u samom aparatu elektronskim putem
negativ prevodi u pozitiv. Kod filmskog medija se u kontinuitetu stvara niz
negativa, koji se potom projektuju na platno ili ekran brzinom najčešće između
24 i 30 sličica u sekundi kako bi se predstavio pokret. Ali, kažem, osnova
filma je jedna jedina sličica, odnosno jedna fotografija. Ona predstavlja zaustavljeno kretanje i kao
takva izaziva ljudsko oko da se, umesto na pokret u njegovom odvijanju kroz vreme, usredsredi na
detalj i trenutak u kojem je on zamrznut. U drugoj polovini XIX veka, pre nastanka filma, kada su
likovne umetnosti jedine vizuelno podražavale prostornost i protežnost materijalnog sveta sa svim njegovim kvalitetima, beležeći ih u
određenom vremenskom trenutku i prenoseći tu sliku i kontekst, takvi kakvi su, nepromenljivi, u buduća vremena, pojava
fotografije je značila još verniju i još bržu zabelešku, nastanak pouzdanog
istorijskog dokumenta, prikaza prirode, objekata i ljudi u različitim situacijama tipičnim za tadašnji momentum.
Ežen
Atže, jedan od pionira fotografije, koristio je novi medij upravo da bi sačuvao izgled svog okruženja za neka buduća pokolenja i kroz njega ovekovečio duh tog vremena, dakle stvarao je dokumentarnu fotografiju. Živeći u
Parizu imao je želju da fotografiše pariske zgrade, ulice, parkove i,
konačno, same Parižane. Budući siromašan, u početku, tokom devedesetih godina
XIX veka, bio je prinuđen da fotografije prodaje slikarima, arhitektama ili pozorišnim scenografima kao ispomoć u njihovom radu, s obzirom da ovi s njih preuzimaju teme i motive za svoja dela. Posebno
slikarima-impresionistima je bilo važno da sačuvaju povoljno trenutno ambijentalno
osvetljenje na fotografijama kako bi imali vremena da prizor pri datoj svetlosnoj konstelaciji, koja je nastala pa nestala u treptaju oka, reprodukuju na
platnu. Atže je za takve usluge adekvatno novčano nagrađivan, ali je tek od
1898, sklopivši ugovor sa muzejem Karnavale i Istorijskom bibliotekom Pariza,
počeo da zarađuje na onom što ga sve vreme preokupira, a to je fotografisanje
Pariza na početku druge industrijske revolucije, u eri modernizma, s ciljem da se zabeleži arhitektura i, uopšte, urbani milje grada koji se ubrzano menja. Sve do svoje smrti, do 1927.
godine, on se time bavio načinivši tokom te tri
decenije na hiljade fotografija grada i gradskog okruženja. On sam je smatrao
svoj posao faktografskim beleženjem stvarnosti, ali se u njegovoj dokumentarnoj
fotografiji vremenom uobličio osobeni stil, pa je taj njegov lični pečat, uslovljen i
uticajem moderne umetnosti, doprineo da se danas Ežen Atže stavlja u red eminentnih ranih
stvaraoca umetničke fotografije.
Krajem
XIX veka tadašnji fotografi nastoje da svoju profesiju podignu na nivo
umetnosti i da ona ne bude samo tehnička ispomoć drugim umetnostima ili puko objektivno hvatanje stvarnosti. Ta težnja je prerasla u pokret koji je
divergirao u dva smera; ka tome
da fotografija oponaša slikarstvo (piktorijalizam) ili ka tome da se stavi akcenat na
osobenosti fotografske predstave uzrokovane tehničkim karakteristikama
fotografskog aparata. Atže je, čini se, nesvesno inkorporirao obe ove ideje u
svoje oslikavanje pariskih prizora. Njegove fotografije su faktografske slike stvarnosti u oštrom fokusu, snimljene direktno, bez bilo
kakvog izobličavanja perspektive ili naknadnih intervencija da bi se postigli određeni
specijalni efekti, ali one su, ujedno, i
atmosferični, poetski prizori nastali korišćenjem specifične
opreme i specifičnog fotografskog postupka. A Atže je koristio drvenu kameru na
stalku sa mehom i sa staklenom pločom velikog formata, dimenzija 18x24 cm, premazanom želatinoznom srebrnom
emulzijom. Takva oprema je već tada bila zastarela, ali je
ona sadržavala objektiv i mehanizam koji je omogućavao da se prave linije, na
primer ivice zidova zgrada, prikažu bez distorzije uobičajene prilikom upotrebe
širokougaonih objektiva. Njemu je to bilo neophodno zbog objektivnog foto-otiska arhitekture
Pariza, ali sam proces delovanja svetlosti na ploču, koji iziskuje dugu ekspoziciju na
korišćenoj vrsti emulzije, rezultira izvesnim zamućenjima, pa daje zapis sličan onom koji su dobijali pikturijalisti korišćenjem mekog fokusa. Zbog toga Atžeove „arhivske
fotografije“ sadrže tačan i precizan prikaz stvarnosti i, ujedno, maglovito-snovitu
atmosferu koja je oplemenjujuća nadgradnja tog objektivnog odslikavanja realnosti.
![]() |
| Pantheon |
![]() |
| Cour du Rouen (1922) |
*Sve
priložene fotografije deo su zbirke u vlasništvu MoMA-e, a dostupne su i
onlajn na njihovom sajtu.
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
%20(1898).jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Comments
Post a Comment