
Ja-sâm
je tokijski fotograf koji je rešio da živi pod kartonskom kutijom, samo sa
prorezom za oči na njoj. On je umoran od društvenog života, „života pod maskom“
i pod udarima okruženja. Izolovan u kutiji skriven je od pogleda, pa onda nije
ni izložen surovostima međuljudskih odnosa kao ni presiji da pristojno izgleda
i da se ponaša prema očekivanjima drugih. Fokusiran je na samog sebe i na svoje
misli koje beleži u svesku i na zidove kutije, a koje su i plod njegovih intimnih
želja i nada provociranih pažljivim posmatranjem dela sveta vidljivog kroz
prorez na kartonu. Međutim, svestan je da njegova učaurena egzistencija bode
oči onima koji su stekli svest o prednostima takvog načina života, jer,
uostalom, i on sam je posmatrao i pratio jednog drugog „kutijaša“ sve dok,
konačno, nije ušao u kutiju da više nikad iz nje ne izađe. Jedan doktor bez
licence ga pomno prati s drugačijim ciljem; da preuzme njegov skriveni
identitet i tako stekne alibi za ubistvo penzionisanog generala, ubistvo koje
planira da izvede kako bi se dokopao generalovog nasledstva preko Joko, svoje
mlade i lepe saradnice. Možda je, pak, „doktorova“ ideja da dok Joko zavodi Ja-sâma,
on prepravi njegovu beležnicu pokušavajući da ga preko nje poveže sa generalom
i tako mu podmetne ubistvo. „Doktorovi“ motivi u ovoj zbrci oko umetnute priče
sa generalovim nasledstvom nisu jasni i skreću misli u pogrešnom smeru. Osnovna potka, koja bi trebalo da se prati bez ovog usiljenog podzapleta, uključuje dešavanja u Ja-sâmovoj kutiji.
Išijev problem je predstavljalo to što bi takva „zatvorena“ priča bila sasvim
nefilmična. To bi, zapravo, bio jedan dugačak hermetičan (unutrašnji) monolog o
smislu postojanja, o otuđenosti i usamljenosti u prenatrpanom svetu, o ekstrovertnosti i
introvertnosti, o objektivnosti i subjektivnosti, konačno, o telesnosti i
duhovnosti.

Pravac
kojim bi Iši u ovom slučaju trebalo da ide (da filmovi inače nisu namenjeni
(širokoj) publici) je filozofska spekulacija bez vidljivih događanja, metafizika ispred fizike, jer je
ovde isključivo interesantna ideja potpunog zatvaranja u sebe, u svoju
samosvest. Čudan je sticaj okolnosti da sam „Čoveka-kutiju“ gledao za vreme
čitanja Delezovog „Nabora“ u kojem se ovaj francuski savremeni filozof bavi
Lajbnicovom monadologijom. Ova knjiga me je usmeravala ka pregnantnim idejama u
filmu i navodila da ga tumačim na način kako Delez kroz Lajbnica vidi svet –
kao sistem monada. Monade su, po Lajbnicu, proste supstancije, tačkasta suština
ili duševno biće koje "nema prozore" i ne utiče na druge monade, već ’odslikava’
univerzum prema svojoj tački gledišta kroz preetabliranu harmoniju. Pošto film
sam po sebi, po svojim sinematskim kvalitetima, ne zavređuje posebnu pažnju,
akcenat ovog osvrta bih stavio na njegovu idejnost i filozofski pristup koji
nam autor nameće. Pokušaću da ga prepričam i interpretiram koristeći filozofsku
parabolu, na osnovu misli i ideja iznetih u „Naboru“.
Lajbnic
i Delez bi rekli da je Ja-sâm (Myself) jedna monada u obliku kutije, odnosno
čoveka-kutije, i da ona predstavlja manifestaciju više, umne duše, a onda i celog univerzuma svedenog na jedno ljudsko biće. Za razliku od spoljašnjeg sveta u kojem su sve
monade, odnosno činioci tog sveta, iste važnosti, s obzirom da tamo ne postoji
jedinstveno gledište čoveka-kutije, u svetu ograničenom Ja-sâmovom ličnošću i njegovom tačkom
posmatranja jasno se izražava samo posebni određeni deo sveta, koji je njemu od
najvećeg interesa. To što svaka monada izražava svet iz
sopstvene tačke gledanja je preduslov da se monada Ja-sâma, to jest njegova duša, razlikuje od svih drugih monada-duša. Monadu posmatramo kao
vertikalnu apsolutnu formu koja je sasvim odvojena od druge monade i njene
vertikalne apsolutne forme, isto kao što su dve melodije nezavisne u
kontrapunktu barokne muzike. Saglasja i transformacije
strogo su unutrašnji procesi u svakoj monadi. Svaka monada ima i svoje mračno
dno sastavljeno od beskonačno malih elemenata koje ona ne može da izvuče na
čistinu, ili iz kojih ne izvlači saglasja. Stoga, njena jasna oblast je, naime,
delimična, selektivna, i konstituiše, prema afinitetima same date monade, samo
malu zonu sveta koji je u nju uključen.
Međutim,
evo i prvog paradoksa u svemu tome. Uzalud
su monade zatvorene, to nisu monaške ćelije (uostalom, postoji prorez na Ja-sâmovoj
kutiji). Budući da sve one uključuju isti svet, naš univerzum, solidarne su, a
ne usamljene. S jedne strane, monade
uključuju čitav jedan svet koji izvan njih ne postoji više nigde kao takav,
ustrojen na baš takav način (Ja-sâmova beležnica i slike na unutrašnjem zidu
kutije); s druge strane, taj svet pretpostavlja prvi izbor, izbor
konvergencije, budući da se razlučuje od drugih potencijalnih svetova, mogućih
ali divergentnih, od svetova koji isključuju one monade koje posmatramo, a
koje, recimo, uzrokuju fetišizaciju ženskih nogu kod Ja-sâma. Taj prvi izbor
povlači i drugi izbor, izbor konsonance, sazvučja, budući da će svaka monada
sebi skrojiti zonu jasnog izražavanja u svetu kojeg uključuje (Ja-sâmova naklonost
prema Joko, na primer). Tako se ostvaruje preetablirana harmonija, što je svojevrsni
plan imanencije; unutrašnje saglasje monada koje ne implicira njihov spoljašnji
odnos.
Svet
je impliciran u svakoj duši. Upravo to je gest prelaska s transcendencije u
imanenciju, odnosno otvaranje prostora mogućnosti, (sa)mogućnosti i ne(sa)mogućnosti. Ono iz čega svet nastaje nije spoljašnje tome svetu; svet
nastaje iz sebe samog, kao larva, kao klica, on se odvija (eksplicira) kao
svitak, on se razvija kao biće koje raste. Nastaje i raste iz pojedinačne duše
i duha kao koncept. Ipak, duh je nejasan, dno duha je mračno, a upravo ta
mračna priroda eksplicira i zahteva telo. Reklo bi se da u nama ne postoji ono
nejasno zato što imamo telo, već mi moramo da imamo telo zato što u nama
postoji ono nejasno. Zbog toga ni Ja-sâm ne može pobeći od tela i telesnosti,
od ženskih nogu i Joko. On se na kraju zatvara u jednoj prostoriji sa svojom
izabranicom, pokriva sve otvore prema spoljašnjosti čineći, kako kaže, da se
ceo svet nađe u kutiji. Ali Joko ipak odlazi, jer ona ima svoj svet zatvoren u
sopstvenoj monadi, zapravo tone niže u Ja-sâmovom svetu-monadi kao podređena
monada.
U
tom svom svetu Ja-sâm nalazi i druge poznate likove u svojim kartonskim
kutijama sa prorezom, kao monade drugog reda. Pažnju mu, međutim,
privuče kutija iz koje ne proviruju ničije oči. Približi se i zaviri unutra.
Ono što ugleda je sala sa bioskopskim gledaocima koji ga netremice posmatraju. Zamisli
se, a zatim i kaže gledajući nas u oči: „U ovoj iluziji svi su lažni. Oni su
samo proizvod imaginacije. A pravi čovek-kutija je konstantno virio kroz prorez
i pratio dešavanja sa interesovanjem, proživljavajući radost i očaj. Da. Čovek-kutija
si zapravo Ti!” Šta se u stvari desilo? Ja-sâmova monada je zakačila divergentne nizove, nizove koji pripadaju ne(sa)mogućim
svetovima. Reklo bi se da se ova monada, dok jezdi kroz konvergentne nizove
(sa)mogućih svetova, održava poluotvorenom i, u meri u kojoj svet sada
konstituišu divergentni nizovi (haosmos), monada više ne može da uključuje
čitav svet kao u zatvorenom krugu, već se otvara za putanju u vidu spirale koja
se širi i sve više udaljava od središta. Udaljava se od središta koje je u
sopstvenom filmskom svetu filma „Čovek-kutija“, pa i od ovog našeg realnog, njemu
divergentnog sveta vrebajući krajičkom oka i potencijalne druge ne(sa)moguće,
paralelne svetove.
Comments
Post a Comment