
Arirang je tradicionalna korejska
pesma koja govori, ili još bolje – peva i zapeva, o nedostižnoj lepoti dirajući
u nacionalni sentiment, ali i u intimu pojedinca i izazivajući kod njega čežnju
za nečim što mu više ne pripada, tugu, melanholiju... U takvom duševnom stanju
našao se Kim Ki-duk nakon što je završio film Dream 2008. godine. Tada, tokom snimanja se desio incident koji je
mogao da završi smrću glavne glumice. To je Ki-duka ostavilo u šoku i, potom, možda i uz zasićenje poslom, nateralo da se povuče u osamu jedne planinske kolibe i tamo se preispita;
razmisli o svom dosadašnjem životu, smislu onoga što radi, a onda i odluči šta
i kako dalje. Tokom te tri godine on je živeo kao isposnik, ali nije mogao bez
kamere, pa je svoju dnevnu rutinu i povremene razgovore samog sa sobom snimao,
da bi 2011, opredelivši se ipak da nastavi svoju karijeru režisera, izmontirao
snimljeni materijal i od njega napravio celovečenji dokumentarac, zapravo
mono(doku)dramu.
Kim
Ki-duk je unutar te kolibe na osami razvukao šator i u njemu spavao. Kao da je hteo da što
više odstrani okruženje i da se usredsredi na svoju unutrašnjost, na svoje
najličnije misli i osećanja. Kako bi izbegao da govori sam sa sobom, on je
pričao u kameru, ali tako kao da vodi dijalog. Izvlačio je iz sebe bolne teme i
postavljao sebi pitanja, a onda pokušavao da odgovori. Donekle je rekapitulirao
svoj prethodni život sa akcentom stavljenim na profesiju kojom se bavi. Do tada je već bio
svetski priznati filmski stvaralac nagrađivan na najvećim svetskim festivalima. Ali kopkaju ga neke stvari. To, na primer, koliko je za takav njegov status zaslužan sticaj
okolnosti. Da nije prepoznat i slavljen u Evropi ostao bi jedan od bezbroj neshvaćenih
umetnika čije opskurne filmove malo ko želi da gleda, pa bi mu se onda vrlo
brzo završila i karijera, jer ko će, uostalom, da finansira filmove koji nemaju
publiku? Takođe, pogađaju ga i kritike pojedinih stručnjaka za film i kritički nastrojenih gledalaca, koji mu zameraju da su njegovi filmovi grubi, sirovi, pomalo naivni
i kao da su rađeni na brzinu, bez mnogo promišljanja. On sebe pokušava da
opravda tvrdeći da radi iskreno, iz svojih najdubljih poriva...
Umesto
detaljnijih odgovora na lebdeće pitanje – zašto su njegovi filmovi takvi kakvi
jesu, Kim Ki-duk se potom vraća u prošlost i bavi svojim karakterom prepuštajući
gledaocima da sami dešifruju razloge te grubosti, ali i nežnosti razmekšane do patetike,
koje izbijaju iz svakog njegovog ostvarenja. Naime, on zaključuje da je imao
veoma težak život. Radio je u fabrici fizički posao, a onda i kao ulični
umetnik jedva sastavljao kraj s krajem. Ni njegova filmska karijera nije
bila med i mleko. A glavni razlog zašto je sve to bilo tako, misli on, leži
u njegovom karakteru. On je oduvek bio usamljenik. Njegov najbolji i, ujedno,
jedini drug tokom školovanja bio je dečak čiji je otac američki crnac, dakle
melez koga su svi izbegavali. Ki-duk pominje svoj film Address Unknown, jer je tamo prikazao tog tamnoputog tinejdžera. Sada shvatam
da tamo vidimo i lik samog Ki-duka i da na osnovu tog filma možemo da razumemo ovog nesrećnog čoveka. Taj mladić u filmu, rediteljev alterego, je šikaniran,
zlostavljan od školskih drugova, izneveren od devojke koju voli. U njemu se
skuplja bes koji na kraju i eksplodira u vidu nekontrolisanog nasilja. U Arirangu, posle ovakvog izliva iskrenosti i
potpunog otvaranja duše, Kim Ki-duk zapeva „Arirang“ roneći suze u beskrajnom sažaljevanju samog sebe...

Kao
i u svojim fikcijama sada naš usamljenik uzima u ruke pištolj i kreće u obračun
sa svojim zlotvorima. Konačno izlazimo iz kolibe, sedamo u kola i odlazimo u
grad. Stajemo kod određene zgade, vidimo Ki-duka s leđa kako ulazi u zgradu,
čujemo pucanj, pa vidimo njegov povratak. Vozi nas autom dalje po gradu
odrađujući svoje egzekucije na još nekoliko mesta, da bi se potom, po obavljenom poslu, dovezao nazad u svoju
kolibu. Sada mu preostaje još jedan metak; montira pištolj na uzicu koja
zapinje za okidač, seda naspram cevi, povlači uzicu, BUM... Posle ovakvog
završetka više ne znamo šta je zapravo istina od svega onoga što smo čuli iz
usta Kim Ki-duka. Shvatamo da se on igra s nama. On mora, ima suštu potrebu,
da struktuiše i ovaj dokumentarac kao fikciju, odnosno kao dramsko delo. Pitamo
se, stoga, da li je njegova patetična ispovest i ponašanje u kolibi autentično ili
nije. Ipak, ne možemo da poreknemo osećaj da nam ovaj umetnik iznosi svoju
dušu na dlanu. Ta njegova ogorčenost i samosažaljenje izbijaju i iz svih njegovih
igranih filmova, a tamo to ne bi tako plastično i uverljivo bilo prikazano da
nam on u njima ne daje i samog sebe.

Ali
takvo ispovedanje, neprekidno sipanje reči tokom celog filma, nije dobar način za
jednu vizuelno predstavljačku umetnost. Nekom ko nije toliko upućen u Ki-dukova dela i ko nije
njegov fan, Arirang je dosadan i
gotovo nepodnošljiv. Međutim, onima koji obožavaju njegove filmove, svakako da
je zanimljivo da sat i po posmatraju ekspresiju lica u krupnom planu ovog virtuoza, balansera između brutalnosti i prenaglašene čuvstvenosti, dok nam on iznosi svoje tajne, ili čak i dok nas laže, jer i u tim lažima se
odgoneta deo njegove ličnosti. Posebno je to zanimljivo posle skore, iznenadne smrti autora od
kojeg su mnogi, uključujući i moju malenkost, očekivali još mnoga vredna dela.
Nažalost, njegov opus je sada zaokružen, pa uz reprize nekih njegovih
masterpisova i onih manje vrednih, ali isto tako vanrednih, samosvojnih ostvarenja, imamo za vijek i vijekova i ovo svedočanstvo iz prve ruke; Kim
Ki-dukovu ispovest par ekselans pod devizom „patetika kao poetika“. Dirnuti
do suza, a sa oporim ukusom u ustima, podstaknuti smo da uz eho Ki-dukovog
drhtavog glasa, koji kao da stiže sa nebesa, zapevamo: „Arirang, Arirang, Ararijo... 아리랑 고개로 넘어간다. / 나를 버리고 가시는 님은 / 십리도 못가서 발병난다.“
Comments
Post a Comment