
Posle
najduže pauze u svojoj višedecenijskoj karijeri, nakon filma „Tokijska sonata“,
Kjoši Kurosava je preko kratke televizijske serije Penance ušao u radnu 2013. godinu u kojoj je snimio tri igrana
filma: dva srednjemetražna i jedan celovečernji. Taj bioskopski film, Real, mi nije bio inspirativan da bih o njemu
nešto napisao, ali Beautiful New Bay Area
Project i Seventh Code jesu, pa
sada, nakon što sam konačno odgledao ovaj prvi, a drugi ponovio u visokoj
rezoluciji slike, iznosim ih pred vas kroz moj subjektivni osvrt na njihove
teme, motive, mane i vrline. Jer, kao što smo navikli, i Kurosavin pristup pravljenju
filmova je krajnje subjektivan. Oni kao da nastoje da što više urone u autorovo
nesvesno i da se time puka stvarnost mistifikuje, ali, isto tako, u tom duboko
ličnom nalazi se i viši smisao, univerzalna istina koju sami moramo da dokučimo,
nikako drugačije, nego intuicijom. Bar je takav moj osećaj kada gledam Kurosavine
filmove...
Beautiful New Bay Area
Project i Seventh Code su reperna tačka Kurosavine
karijere u smislu da se u njima prvi put jednom ženskom liku daje tolika pažnja.
Ne samo da su ti likovi glavni junaci, to jest glavne junakinje, već su oni
gotovo voajerski praćeni od početka do kraja filma. Međutim, nemojte misliti da
se Kurosava ciljano bavi takvim tričarijama kao što su spoljašnji izgled i seksepil, niti, ne pomišljajte to ni u ludilu, da on želi da predstavi
žene kao „osnažene“ i dominantne u odnosu na suprotni pol iako se u oba filma njegove
krhke junakinje premeću u surove, vešte borce koji svojom fizičkom snagom
savlađuju mnogo korpulentnije muškarce. Ne, nipošto! Te njegove heroine su, de fakto, njegova anima, zapravo ljudska duša uopšte, koja za protivnika ima
bezdušnu korporaciju poznog kapitalizma ili beskrupuloznu mafiju kao nusprodukt
istog tog kapitalizma. No, krenimo od početka.
Akiko
stiže u Vladivostok u potrazi za Matsunagom. On joj se svideo na prvi pogled
kada su se jedne noći sreli tokom provoda u svom rodnom Tokiju. Iako se tada između
njih ništa konkretno nije desilo, Akiko je čvrsto rešila da ga pronađe i
proživi s njim svoj budući život. Njena potraga ju je dovela do ovog ruskog
grada na krajnjoj istočnoj obali Sibira. Lutajući ulicama konačno nabasa na Matsunagu,
ali on se ne seća da ju je ikada sreo. Seda u svoj metalik tirkizni ruski
oldtajmer i brzo se odveze, ali Akiko ne odustaje. Nalazi posao u restoranu
japanskih specijaliteta čiji je vlasnik njen zemljak Saito. Zbliži se i sa
njegovom ženom, kineskinjom Sjaojen. Jednom prilikom, kada je blistava tirkizna
volga prošla pored restorana, Akiko zajedno sa Saitom krene za njom i prati je
sve dok se ne zaustavi kraj jedne ruinirane ogromne zgrade. Tu oni ugledaju
Matsunagu u srdačnom razgovoru sa nekim sumnjivim tipovima. Kada su prišli
uvideli su da je taj objekat okružen žicom pod naponom, a da je na ulazu
potrebno ukucati šifru kako bi nesmetano mogli da uđu. Kasnije tokom praćenja i
prisluškivanja Akiko i Saito saznaju da je Matsunaga uključen u trgovinu
kritronom, elektronskim uređajem neophodnim prilikom izrade nuklearne bombe.
Shvataju da su se upleli u opasne kriminalne radnje, ali bilo je već kasno.
Saito biva ubijen, a Akiko preko Matsunage zahvaćena kandžama ruske mafije.
Međutim, stvari se iz korena menjaju. Ispostavlja se da je ova lepuškasta
Japanka sve vreme igrala duplu igru sa Matsunagom. Ona je, u stvari, špijun
angažovan od određene grupe ruskih političara da zavede Matsunagu i da od njega
otme taj famozni kritron.

Iznenadni
obrt upriličen pred kraj filma tera nas da ponovo promislimo o svemu što smo do
tada videli. Svakako, bilo je neobično to što Akiko zna ruski, zatim i to što
poznaje i šifru za ulaz u onaj ruinirani objekt, ali i to što je se Matsunaga
uopšte ne seća. Kockice se sada uklapaju i pred sobom imamo potpunu sliku
dešavanja koja imaju i svoju glavu i svoj rep, odnosno uzroke i posledice
posađene u logici ovoga sveta. Deluje da je Kurosava snimio jedan sasvim
konvencionalan špijunski triler. A da li je to baš tako? Tmurno rano leto u
Vladivostoku gradi spoljašnju mističnu auru ove priče. Unutrašnu mističnu auru
čini ambivalentni lik Akiko. Transformacija iz jedne obične šiparice u figuru
sposobnog agenta, pronicljive žene od akcije, i to kakve akcije (pogledajte onu
tuču sa krupnim Matsunagom), deluje zaprepašćujuće, nestvarno. Kao da smo u
glavi tinejdžera koji fantazira o sebi kao superjunaku. Posle njenog uspešno
obavljenog zadatka iznenada vidimo Akiko pred mikrofonom na bini kako peva neku pop-rok
pesmicu. Smenjuje se njen pogled u kameru sa prizorima iz imaginarnog Seventh Code sveta. Ovaj kredibilni triler
se polako pretvara u svoju sopstvenu dekonstrukciju, rastapanje u plahovitoj
ironiji. Ne znamo o čemu Akiko peva, ali možda možemo da pretpostavimo...
Ranije je Kineskinja Sjaojen govorila Akiko o tome šta je pokreće u životu;
steći novac, a potom i moć da se pokori svet. Njen muž Saito obrće stvari;
najpre moć (nejasno je u kom smislu je on priziva), a tek potom novac. Kako
god, ovakva razlika u stavovima je Sjaojen primorala da napusti muža i Vladivostok
i krene sama u široka prostranstva Rusije, a odatle i u „osvajanje sveta“. Na
oproštaju ona Akiko izdeklamuje stihove: „Now, for my heavenly days / Moving
golden vehicle / The east winds of the hurricane / Come
now and encourage me“. Na pitanje ove druge šta je to, ona samo kaže: „Josano
Akiko“. Akiko, japanski pop idol, dobila je i svoj sopstveni superherojski film
i to, ni manje ni više, u režiji Kjoši Kurosave.
Beautiful New Bay Area
Project (2013)
Beautiful New Bay Area
Project je deo
antologije pod nazivom Beautiful, koju
čine kratki filmovi nastali na temu lepog. Kurosavin rad pod „lepim“
podrazumeva novi urbanistički projekat lučnog dela grada na čijem čelu stoji Amano,
mladi direktor investicione kompanije. Jednog dana, prilikom obilaska luke u
kojoj su planirani radovi, Amano zapazi zgodnu lučku radnicu Takako. Momentalno
se zaljubi u nju, ali ona ga odbija. Mi čujemo njen unutrašnji glas koji nam
objašnjava njeno poreklo; ona potiče sa dna okeana, iz sveta u kojem ju je otac
učio da velika riba jede malu, ali i da su i veliki i mali svesni svoje
pozicije, pa se i mire s njom, prihvataju poredak takav kakav jeste. Spolja, Amano
je i dalje opseda želeći da je privoli da napusti taj prljavi, fizički posao i
da živi lagodno s njim u bogatstvu. Na kraju, kada ona kaže da voli to što radi
i da joj ne pada na pamet da menja svoj život, on joj traži da mu barem kaže svoje
ime. Ona neće, pa Amano uzima njenu identifikacionu oznaku i beži s njom u
svoju kancelariju. Takako dotrči za njim, probije se kroz obezbeđenje zgrade
demonstrirajući svoju borilačku veštinu i sučeli se tamo oči u oči sa mladim
direktorom. Pošto on ne želi da joj vrati radničku identifikacionu karticu, ona
ga ubije od batina i ponosno odlazi sa scene čvrsto stiskajući pločicu na kojoj
je ispisano njeno ime i prezime.
Za
razliku od Seventh Code-a, Beautiful New Bay Area Project, koji
traje svega pola sata, gotovo da ne razvija bilo kakvu radnju, već samo jednu latentnu
ideju (latentnu u svojim detaljima, a jasnu okvirno) kroz simboličke slike. Ta
ideja se odnosi na ustrojenost modernog kapitalističkog društva, na striktnu
podvojenost i suprotstavljenost interesa između kapitalista i radnika. Te slike
su, recimo, ona u kojoj vidimo konopac ispred lučkog stovarišta, koji sprečava
poslodavce da se pomešaju sa radnicima među kojima vlada norovirus. Zatim,
scena borbe između odlučne i snažne Takako i direktora Amanoa, koji je samoživi
beskičmenjak razmažen svojim bogatstvom. A onda i slikovite metafore koje
iznosi Amanoov saradnik rekavši da su svi oni, poslovni ljudi, samo zupčanici u
jednoj dobro podmazanoj mašini, a da je on, Amano, glavni, pogonski zupčanik.
Takođe, slikovitu metaforu nudi nam i Takako kroz unutrašnji monolog na temu
njenog podvodnog društva zvanog „veća zverka jede manju“, društva u kojem je sve
determinisano u staleže i pozicije i u kojem, stoga, svako zauzima sebi
odgovarajuću ulogu i kao šraf u jednoj funkcionalnoj mašini doprinosi radu kompleksne
društvene mašinerije. Jasno je i na čijoj je strani Kurosava u ovoj
konfrontiranosti između radnika i poslodavaca, ali on nam to ne natura na nos.
Više se trudi da nas zbuni Takakinom ličnošću, njenom nepokolebljivošću da
zadrži svoj podređeni status. Ipak, u tom njenom „netalasanju“, težnji da se
ostvari status kvo, izbija ponos poštenog radnika.
Kjoši
Kurosava nam u ovim svojim kraćim filmovima, puštajući mašti na volju, donosi
fantastične pripovesti formalizovane u miksu različitih žanrova. Pomešani su
romansa, drama, triler, akcija, fantazija, parodija i farsa sa sve muzičkim
spotom. Tehnički su oba filma snimljena na visokom nivou poštujući sve uzuse
profesije i tako da svojom misterioznom atmosferom, produkovanom formalno-tematskom nepredvidljivošću i ambijentalnim
dubokim zvukovima grada i lučkog stovarišta,
održavaju pažnju gledalaca. Iznenađujući obrti, kada krhka ženstvenost postaje
dominantna psiho-fizička i moralna sila, kao da idu u pravcu mode i aktuelnih
trendova koje podstiče Women's Empowerment, pokret za jačanje ženskih prava. Možda
se, pak, nekima čini da se time Kurosava ironički postavlja prema takvim
stremljenjima. Međutim, kako rekoh na početku, meni se čini da su njegove
heroine, Akiko i Takakote, u stvari, njegova anima, ili osećajna strana ljudske
duše, kojom je jedino još moguće savladati današnji nehumani, tehnologizovani društveni
poredak.
Ali
oba filma su sasvim otvorena za različita tumačenja, što je posledica
Kurosavinog flerta sa podsvešću i intuitivno-iracionalnim putevima filmovanja
priče. U tome i takvome njegovom pristupu se nalazi i razlog potpune
raspolućenosti publike kad su u pitanju njegova ostvarenja. Dok oni širokih
shvatanja i otvorenog duha blagonaklono i, čak, sa žarom prihvataju svu tu
njegovu „snoviđajnu igrariju“, ovi drugi, čvrsto stojeći na zemlji i utemeljeni
u konvencionalnim pričama, imaju odbojan stav prema tim „nastranostima“. I to
je sasvim u redu. Ljudi su različiti. Međutim, problem nastaje kada i oni
otvoreni za iracionalno u filmovima počnu da vrte glavom tražeći najtanje
moguće niti smisla u moru apsurdnog. Ne kažem da su ova dva filma takva, ali
rasplet u Seventh Code-u i (ne)narativna
potka u Beautiful New Bay Area Project-u
utiču da se gledalac nađe izgubljen u suviše slobodnim metaforama i
alegorijama. Kako postaviti granicu između smisla i besmisla u filmovima, odnosno
odbaciti neki film kao nerelevantan, pogotovo što i u besmislu ipak postoji
neki smisao kada mi, gledaoci, upregnemo snage da taj besmisao osmislimo? Kao
da to Kurosava i želi. Našu interakciju i našu kreaciju. Da budemo aktivni
posmatrači koji će kroz sito sopstvene podsvesti da (i)racionalizuju
rediteljeve mračne dubine duše.
Comments
Post a Comment