Lessons of Darkness (1992) – Werner Herzog

 


Pre više od trinaest godina pisao sam u komentarima ispod jednog teksta o Verneru Hercogu sledeće: „Mada nisam neki veliki ljubitelj dokumentaraca, u sećanju mi se već dvadesetak godina vrte slike iz jednog takvog filma, filma o nekom poznatom nemačkom alpinisti. U skorije vreme, nakon što sam se upoznao sa značajnijim primercima Hercogove filmografije, uključujući i neke njegove dokumentarne filmove, posumnjao sam da iza moje višedecenijske misterije stoji Hercog lično. I stvarno, otkrih da je u pitanju televizijski dokumentarac Dark Glow of the Mountain, koji je ovaj proslavljeni nemački reditelj snimio 1985. godine.“ Tada sam se zarekao da ću odgledati i sve njegove najbolje radove te vrste, međutim prošlo je, evo, preko decenije, a moj saldo je i dalje približan nuli. Jeste, overio sam Family Romance, LLC i Reveries of the Connected World, ali njegova najuvažavanija ostvarenja ostadoše neapsolvirana... Sve do danas kada mi dopade šaka Lessons of Darkness i kada, nadam se, predstoji moja sezona konzumacije Hercogovih docu-masterpiece-ova.


Jedno sam, već na osnovu malog uzorka, zapazio. Hercog svoj dokumentarni materijal propraća sopstvenim tekstom i naracijom govoreći sporo, ali jasno, koncizno i sugestivno. Dopušta da slika govori više od reči, mada ni same reči nisu puko prenošenje fakata, već on svojim verbalnim izrazom transcendira stvarnost. Pretvara je u nešto više od uobičajenog, prizemnog značenja koje joj daje oveštala logička sprega stvari, događaja i prišivenih im pojmova. Konkretno, u Lessons of Darkness Hercog rekontekstualizuje posledice Zalivskog rata i filmski materijal izgrađen od prizora ratnih razaranja na kuvajtskim naftnim poljima pretvara u prizore apokalipse na nekom nama dalekom i nepoznatom svetu. Prikaz zapaljenih naftnih bušotina, koje eruptiraju naftu pretvorenu u buktinju momentalno po izbijanju iz zemlje, zatim izlivenih ugljovodonika u prostrana crna jezera čija sjana površina reflektuje okolnu vatrenu stihiju i crni dim koji pomračuje nebo, a onda i ljudska bića garavih lica, koja u svojim radničkim kombinezonima i sa vozilima i mašinama, kao David protiv Golijata, nastupaju u toj beznadežnoj borbi da se nepregledni požar ugasi, sve to nam je, kažem, predstavljeno u vidu odsudne bitke na nekoj nepoznatoj planeti, bitke koju vode čovekolika bića ratobornih došljaka sa negostoljubivom prirodom jednog vanzemaljskog, nehumanog sveta i njegovim nesrećnim domorodačkim stanovništvom.


Već sam početak i pogled iz letelice u usporenom letu na pustu površinu planete izrovane kraterima, letelice čiji zvuk motora potiskuje klasična vagnerovska muzika, stvara ugođaj naučno-fantastičnog distopijskog filma. Odmah potom ulećemo u gust crni dim koji nagoveštava vatreni pakao. Probijamo se kljunom letelice i kroz vatru, pa letimo iznad velikih sjajnih, crnih jezera. Nadlećemo puste ruševine gigantskih objekata da bi se onda opet našli pred požarnom zavesom koja prekriva ceo horizont. Tu se spuštamo i prilazimo bićima sjajnih, crnih lica pod šlemovima obučenih u jednoobrazne jednodelne uniforme. Pratimo njihovu borbu oružjem u vidu šmrkova protiv neugasivog plamenog entiteta, njihovo miniranje izvora tih plamenih eruptivnih stanja, ali i njihovo iznenadno paljenje i raspaljivanje onih eruptivnih mlazeva koji nemaju plamenu oblandu. Ovakvi kontradiktorni postupci tih stvorenja nas zbunjuju i dovode do zaključka da su te čovekolike kreature neka nerazumna bića, osiona, nasilna i destruktivna. U takvom zaključku nas utvrđuje i ispovest dva suprotstavljena im predstavnika vrste koja nastanjuje tu planetu, dve jedinke čije su figure sasvim umotane u crnu tkaninu. One govore svojim neobičnim jezikom o zverstvima agresora i o žrtvama koje su same podnele.


Ovakva konverzija jednog našeg ovozemaljskog događaja-incidenta većih razmera u prizore smaka sveta na nekoj fiktivnoj opustošenoj planeti je efektan način da se uputi kritika sopstvenoj civilizaciji i njenoj (ne)svesnoj težnji ka samouništenju kroz ratove i nebrigu o prirodi. Hercog u Lessons of Darkness takav efekat zaista i postiže streljajući nas spektakularnim slikama pakla na zemlji izazvanog ratnim razaranjima. Spektakularnost tih slika se postiže tečnim, sporim kretanjem kamere iznad zapaljenih naftnih polja, snimanjem iz ptičje perspektive sprženog tla ili iz žablje zamračenog neba crnim gustim dimom. Zatim i zaranjanjem kamere u vatru i dim kada je kompozicija kadra sastavljena od apstraktnih plamtećih ili začađavljenih fluidnih formi simulirajući tako utrobu paklenog ognja koji nas sve proždire. To kliženje kamere nad dubinama pakla ozvučeno je sažižućim buktanjem vatre, ali i tišinom iz koje izvire himnična, svečana muzika klasike. Njome se stvara kontrast i naglašava kataklizmično stanje. Takođe, i Hercogov glas uzvišenog tona daje do znanja da se bliži veliki dan – sudnji dan. Dakle, predočava nam se sve ono što se odseca banalnim informativnim izveštavanjem medija tokom Zalivskog rata, gde se u krvavim pojedinostima ne vidi krvava suština, odnosno čemu sva ta puškaranja vode. Hvala bogu, tu je Hercog i ostali pronicljivi umetnici sa vizijom sposobni da naše „male ratove“ aproksimiraju globalnim trendovima sunovrata, koji kroz njihov „potez četkice“, kroz estetsko uobličenje, zadobijaju auru arhetipskih istina. Samo kroz takva dela istina živi, jer se izdiže iznad one druge, takozvane istine, istine kao medijskog polufabrikata.

Comments

Popular posts from this blog

House of Sayuri (2024) & A Strange House (2024)

Azijski filmski bum VII – Novije kratke japanske (sci-fi i melo) drame

Killers on Parade (1961) vs. Our Marriage (1962) – Masahiro Shinoda