
U sveopštoj krizi u kojoj se nalazi savremena kinematografija
(ne mislim tu na filmsku industriju koja uvek nalazi svoje načine da privuče
masu i zgrne novac) sve ređa su ostvarenja koja su validne autentične autorske tvorevine
ili barem takva da vrcaju od uloženog entuzijazma svojih autora da stvore
renomirano delo prihvaćeno podjednako i među gledoacima i među kritičarima.
Korejska kinematografija je jedna od najvitalnijih danas, pa ne čudi da se u
okviru nje mogu naći primeri i za prvu i za drugu vrstu filmova pored, svakako,
i onih mnogobrojnih koji se mogu okvalifikovati kao promašaji ili puko
podražavanje ili uspešnih formula ili samih pojedinačnih radova već svrstanih u
klasike sedme umetnosti. U ovom postu predstaviću dva korejska filma koja su
primer najpre za prvu, a onda i drugu opisanu vrstu. Odnosno, osvrnuću se na
film Seire, koji predstavlja vanserijsko
ostvarenje u okvirima horor žanra, ali i na Midnight,
film koji, iako ne donosi bogzna šta novo i originalno, niti sasvim kredibilno,
zrači energijom i entuzijazmom mlade ekipe koja je radila na njemu. A autori Kang
Park i Oh-Seung Kwon, u dvostrukim ulogama scenariste i režisera navedenih
filmova, su još uvek na ovim svojim prvencima i na njima, kao čvrstoj osnovi, gradiće svoje buduće uspešne karijere. Barem se takva očekivanja i nade mogu
gajiti u svetlu ova njihova dva uradka koja su injektirala svežinu u
katatonično telo aktuelne bioskopske produkcije (a ovo jesu tzv. bioskopski filmovi),
telo stuporizovano zakonima novca i političke korektnosti.
Naziv ovog filma, polatinjena verzija izvorne
korejske reči, Seire, odnosi se na
tradicionalni običaj da se tek rođena beba izoluje i zaštiti od uroka i zlih
duhova. Slično kao i naše babine, seire
zahteva da se beba ne posećuje prvih nekoliko nedelja (kod nas 40 dana, dok u
Koriji 21) kako bi se mladi, krhak duh prihvatio za telo i stabilizovao u novom
životu. Woo-jin i Hae-mi su tek dobili bebu i majka, sujeverna kao i njena
baka, traži od skeptičnog muža da poštuje ovaj drevni običaj. Kao što kod nas
bebi vezuju crveni konac oko zglavka, tako ovi Korejci kite bebu i ceo stan
različitim amajlijama, izbegavaju da prihvate posete i daju pristup bebi bilo
kome, osim najužoj rodbini, a posebno insistiraju da niko od najrođenijih ne
ide na pogreb tokom prve tri nedelje života deteta. Međutim, u to vreme Woo-jin-u
umire bliska drugarica iz škole i on reši da, uprkos molbi svoje žene, ode na
bdenje. On je uporan, jer je dotična Se-young bila, zapravo, njegova ljubavnica
koju je ostavio pre mesec dana. Se-young je tada bila prinuđena da pobaci, a
onda u nervnom rastrojstvu i da oduzme sebi život. Ovakvo breme Woo-jin nosi na
svojoj savesti i nije čudno da je on, videvši na bdenju sestru bliznakinju svoje
pokojne ljubavnice, počeo da halucinira i da umišlja da duh Se-young ugrožava
njegovo novorođenče. Ili, možda, ipak ne umišlja; u tom košmaru kroz koji prolazi uznemireni otac
ima i poneko zrnce istine.

Reditelj nas vešto provodi kroz situacije na granici
realnog i natprirodnog održavajući neizvesnost i, čak, postepeno dižući tenziju
sve do zastrašujućeg kraja. I tada, na samom kraju, i dalje nismo sigurni da li
se pred našim očima odvija realan život ili smo samo uvedeni u Woo-jin-ovu
izvitoperenu percepciju. Nagoveštaj da se ipak radi o njegovim košmarnim
vizijama dat nam je već u prvom delu filma. On tada nožem polovi jabuke i u
svakoj nalazi trulo jezgro, dok njegova žena Hae-mi, kojoj prinosi ove sveže
presečene polovine, ništa ne primećuje. (Jabuke se u Koreji nude nekome kao
znak izvinjenja. Woo-jin-a muči savest, jer nije priznao ženi aferu sa Se-young.)
Međutim, tu je i scena u kojoj Woo-jin pri povratku sa bdenja ulazi u svoju
zgradu i penje se stepeništem uzrokujući automatsko palenje i gašenje sijalica
sa senzorima za pokret. Dok je on već na drugom spratu, mi iz spoljašnje,
neutralne perspektive vidimo da se u prizemlju pali sijalica, iako tamo nikoga
nema. Iz ovakvih primera možemo zaključiti da se, i pored Woo-jin-ovih
halucinacija, dešavaju i natprirodne stvari. A one su posledica verovanja ne
samo u seire, već i u reinkarnaciju.
Naime, duh tek preminule osobe odvojen od svoje fizičke egzistencije luta
tražeći telo novorođenčeta. Se-young je za života bila odana Woo-jin-u, pa je
njen duh bio privučen ka njegovom detetu. Na neki način to bi bilo ne samo
zadovoljenje njenih afiniteta, već i svojevrsna osveta za njegovu preljubu.
Seire
je, dakle, pažljivo strukturiran s ciljem da postepeno podiže tenziju kroz
suptilnu stravu, odnosno kroz znakovite uznemirujuće situacije; realne, kao što
je bolest deteta, ali i one koje se smatraju pukim praznoverjem, kao što je, recimo,
predstava da je uzrok te dečje bolesti ukradeni predmet preko koga su nečiste
sile prešle na dete. Pomalo deluje neubedljivo da je Se-young živela sa sestrom
bliznakinjom za koju Woo-jin nije znao, ali ova činjenica doprinosi da mrtvo
telo njegove ljubavnice i pogotovo njen duh osetimo živim i prisutnim kroz lik
njene sestre. Time se intenzivira strah kod gledalaca, dakle samom tom činjenicom,
a onda i Woo-jin-ovom pometenošću i njegovim sve učestalijim košmarnim vizijama,
što u konačnici dovodi do toga da se sinusoide terora iz realne svakodnevice i
sfere natprirodnog poklope u svojim maksimumima. Seo Hyun-woo kao Woo-jin
uspešno nam prenosi i nelagodnost koju uopšte ima muškarac kao novopečeni otac,
njegove egzistencijalne strepnje. Uostalom, ova priča može da bude
fantazmagorična u tom smislu. Umesto uobičajene majčine psihoze zbog
novorođenčeta, sada se bavimo očevim traumama. Tu su, kao kosturi iz ormara,
bivše ljubavi neslavno okončane, sva ona potencijalna neželjena deca, teret
koji nosi mesto glave porodice, time ukinuta sloboda momačkog života. Sve se to
ogleda u znojavom, stegnutom, uplašenom licu Woo-jin-a. Kako reče jedna
kritičarka, prvi put posle Linčovog Eraserhead-a
imamo tako plastično i stravično dočaranu traumu koju nosi žig očinstva, tj.
žig pater familias-a.
Midnight (2021) - Oh-Seung Kwon
Za jedan slešer upakovan u formu psihološkog
trilera o manijakalnom ubici, kakav je zapravo Midnight, neobično je da nema ljudskih žrtava, ako ne računamo
dvoje nasumično odabranih prolaznika koji zaginu još pre najavne špice.
Štaviše, ni ta ubistva se ne dešavaju u kadru, već van njega. Ali akcenat ovde
i nije na setpisevima ubistava, na domišljatosti i maštovitosti u načinima
ubijanja, koliko u napetoj igri mačke i miša između ubice i njegovih, naizgled
bespomoćnih žrtava. Jer potencijalne žrtve su dve gluvoneme žene, majka i
ćerka. Naime, tokom noći, u pustom delu grada, Kyeong-mi se u društvu majke
vraća kući s posla i pred svojom zgradom se mimoilazi sa ubicom, zgodnim
mladićem koji baš u tom trenutku vreba So-Jung, jednu drugu devojku pri
povratku iz provoda. Kyeong-mi prisustvuje napadu nožem na So-Jung, koju potom,
još uvek živu, ubica zatvara u svom kombiju. Sada se on okreće ka Kyeong-mi i
njenoj majci uvidevši da su one živi svedoci njegovih ubilačkih namera i prave
prirode njegove poremećene ličnosti. Pred njim je, reklo bi se, lagan zadatak,
jer ima posla sa gluvonemim pripadnicama slabijeg pola. Međutim, Talija je na
njihovoj strani. Nekako, one mu uvek za dlaku izmiču ne samo zahvaljujući
srećnim okolnostima, već i zbog pomoći koju dobijaju od brata povređene So-Jung,
utreniranog pripadnika privatnog obezbeđenja.

Vrlo jednostavan zaplet olakšava nam da se
usredsredimo na samu uzbudljivu poteru koju, i pored toga što je nužno da suzbijemo
nevericu da bi poverovali u taj famozni spas u zadnji čas, pratimo na ivici
sedišta i sa obilatom naklonošću usmerenom ka simpatičnoj i veštoj Kyeong-mi i
njenoj bespomoćnoj ali optimistički nastrojenoj majci. Toliko puta viđeno, to nadigravanje
u borbi na život i smrt između nemilosrdnog ubice i „poslednje devojke”, ovde
je osveženo time što je progonjena osoba nema i gluva. Posledica toga je da
njeno ojačano čulo vida nadomešćuje odsustvo recepcije zvuka, a poznavanje
znakovnog jezika omogućuje otvorenu komunikaciju s majkom u prisustvu ubice,
što sve zajedno otvara nove mogućnosti u kreiranju defanzivnih/ofanzivnih
taktičkih poteza progonjene. Njena (tj. scenaristička) domišljatost kulminira u
završnom obračunu kada ona svesno rizikuje život kako bi pred brojnim svedocima
prikazala ubicu u pravom svetlu. Osveženje predstavlja i ubitačni ritam filma
koji je postignut konstantnim trčanjem protagonista, pokretljivom, nemirnom
kamerom i oštrim fokusom na prednji plan. Ritam daje i pozadinska muzika koja
je, gotovo kao i u filmu „Trči, Lola, trči!”, sasvim u funkciji održavanja
dinamičnog pulsa akcione radnje. Za razliku od filma Seire, koji je idejno i sadržinski kompleksan, i kao takav
funkcioniše i kao psihološka drama, Midnight
svojom svedenošću sadržaja i dinamiziranjem forme pobuđuje na visceralni
doživljaj borbe za goli život. Ali, kao takav, on potpuno zadovoljava pumpajući
neprestano tokom svog trajanja adrenalin u vene gledalaca. Seire vs. Midnight – sukob suprotnosti u mnogome – idealan komplementarni spoj
za celovečernji dabl bil hepening.
Gde si gledao ovaj Seire? Našao sam nekoliko link-torrenta ali nijedan se ne puni već danima.
ReplyDeletehttps://nkiri.com/seire-2022-download-korean-movie/
ReplyDeleteHvala.
Delete