Najbolji filmovi klasičnog film noara

Tokom tridesetih godina prošlog veka u Holivudu se formirala pozamašna kolonija filmadžija, koji su bežeći pred nacističkom čizmom izbegli učešće u Gebelsovoj propagandnoj mašineriji, da bi u Americi formirali filmsku poetiku koja je bazirana prevashodno na tekovinama nemačkog ekspresionizma. Tehničke inovacije koje su doneli sa sobom, kao što su slobodno kretanje kamere sa neobičnim uglovima snimanja, kontrastno osvetljenje sa dubokim senkama, ali i psihološka produbljenost likova raspetih nemaštinom i beznađem posleratne Nemačke, našli su plodno tle u tadašnjoj Americi. Velika ekonomska kriza, a zatim i II svetski rat stvorili su i tamo osećaj beznađa. Najpre se taj fatalistički ton donešen iz Vajmarske republike našao u krimićima iz tridesetih, da bi kulminirao stvaranjem novog žanr ili samo osobenog stila na razmeđu krimića i melodrame. Tematski ti filmovi su bazirani na petparačkim krimi romanima popularnim tokom tridesetih godina, a stilski im je kao uzor sve više služilo bogato mračno nasleđe nemačkog ekspresionizma, tako da su prvi filmovi, kasnije pod etiketom proto-noar, bili filmovi reditelja izbeglih sa tadašnje teritorije Trećeg rajha; na primer, Shanghai Express (1932) i The Devil Is a Woman (1935) od Jozefa fon Štenberga ili Fury (1936) i You Only Live Once (1937) od Frica Langa. Za prvi klasični noar film smatra se Stranger on the Third Floor iz 1940. godine i on je otvorio gotovo dvadesetogodišni period koji se završio poslednjim klasikom film noara, Velsovim Touch of Evil iz 1958. godine.

Osnovne karateristike film noara, pored atmosfere koju obeležava melanholija, otuđenost, pesimizam, moralna iskvarenost, zlo, očaj i paranoja, su i glavni lik - privatni detektiv, nemilosrdni policajac ili gangster, zatim različite vrste usamljenika i sociopata, koji su uglavnom u ulozi antiheroja. Njegov pandan je misteriozna femme fatale, koja je lepa i seksepilna, ali hladna i neosetljiva, dvolična, manipulativna, dakle antiheroina. Priča je često nelinearna; naracija je kompleksna, obiluje flešbekovima koji proističu iz ispovedne naracije glavnog lika. Pojava zvuka je uticala da oštri, pronicljivi i sarkastični dijalozi zamene ekspresionističke simboličke vizuelne elemente. Stoga su ovi filmovi više realistični, a mistifikuje ih samo mračna crno-bela fotografija sa oštrim usmerenim osvetljenjem (često je osvetljenje odozdo i ono lica čini sablasnim i izaziva tenziju; ili odozgo, ono koje lica ostavlja u senci zbog oboda šešira i time doprinosi tajnovitosti), mizanscen sa noćnim urbanim prizorima skrajnutih uličica, jeftinim noćnim barovima i hotelima sa pijanicama, kockarima, lopovima i ubicama, zatim napuštene zgrade, hangari, železničke stanice, luke. Tu je često i duvanski dim koji obavija likove i doprinosi utisku njihove dezorijentisanosti, otuđenosti, amoralnosti, a ambijent čini uz zamračene prozore venecijanerima klaustrofobičnim. Takođe, ekspresionistički deluje i fatalizam glavnog junaka, njegovo nesvesno utapanje u kriminal zbog mazohističke privlačnosti koju oseća prema sadistički nastrojenoj femme fatale. Ona zloupotrebljava njegovu zaslepljenost i koristi ga za sopstvene ciljeve. Takva (dez)orijentacija ga najčešće nevinog šalje u propast i time se stavlja tačka na sveukupnu mračnu viziju film noara.

Ovo što sledi je moja lista najboljih 100 klasičnih noar filmova u užem smislu, što znači da su u pitanju američki filmovi nastali u periodu od 1940. do 1958. godine. Gotovo isključivo su to crno-beli filmovi sa dominantnim odlikama ovog žanra. Nisu, međutim, uvršteni mnogi tipični predstavnici, jer ih do sada nisam gledao ili sam ih gledao vrlo davno, pa zbog izbledelog sećanja nisam mogao da ih adekvatno procenim. Ipak, mislim da su oni najbolji uglavnom uključeni u ovu listu. Sa druge strane, problem se javio kod nekih filmova koji su samo po pojedinim karakteristikama pripadnici klasičnog noara, pa su možda pogrešno determinisani. Na primer, izostavio sam „Kazablanku” i „Građanina Kejna”, a stavio sam na listu Hičkokovu „Ozloglašenu”, što često nije pravilo u ovakvim poduhvatima. U svakom slučaju, i ova lista biće blagovremeno ažurirana, čim budem gledao nešto novo, jer propustio sam mnoge noar filmove Otoa Premingera i Majkla Kertisa i pojedine filmove velikana kao što su Fric Lang, Edvard Dmitrik, Robert Oldrič, Robert Vajz i drugi. A sada, zavalite se na udoban kauč, zapalite jedan Lucky Strike, zadignite fedora šešir, uhvatite vašu femme fatale za ruku i kroz kolutove dima zaronite u mračni vir noara.

 

Prosečni filmovi:

100. Shield for Murder (1954) - Howard W. Koch, Edmond O'Brien

099. Shoot to Kill (1947) - William Berke

098. Affair in Trinidad (1952) - Vincent Sherman

097. The House on Telegraph Hill (1951) - Robert Wise

096. Suddenly (1954) - Lewis Allen

095. Side Street (1950) - Anthony Mann

094. Sirocco (1951) - Curtis Bernhardt

093. The Limping Man (1953) - Cy Endfield

092. Man in the Dark (1953) - Lew Landers

091. Johnny O'Clock (1947) - Robert Rossen

090. Hangmen Also Die! (1943) - Fritz Lang

089. Desperate (1947) - Anthony Mann

088. Moontide (1942) - Archie Mayo, Fritz Lang

087. Leave Her to Heaven (1945) - John M. Stahl

086. Dead Reckoning (1947) - John Cromwell

085. Shed No Tears (1948) - Jean Yarbrough

084. Blonde Ice (1948) - Jack Bernhard

083. Behind Locked Doors (1948) - Budd Boetticher

082. The Man with the Golden Arm (1955) - Otto Preminger

081. The Bigamist (1953) - Ida Lupino 

Dobri filmovi:

080. The Glass Key (1942) - Stuart Heisler

079. The Strange Woman (1946) - Edgar G. Ulmer, Douglas Sirk

078. Strangers in the Night (1944) - Anthony Mann

077. Secret Beyond the Door... (1947) - Fritz Lang

076. The Red House (1947) - Delmer Daves

075. Kansas City Confidential (1952) - Phil Karlson

074. To the Ends of the Earth (1948) - Robert Stevenson

073. Pushover (1954) - Richard Quine

072. Night and the City (1950) - Jules Dassin

071. Railroaded! (1947) - Anthony Mann

070. The Chase (1946) - Arthur Ripley

069. The Naked City (1948) - Jules Dassin

068. The Enforcer (1951) - Bretaigne  Windust

067. The Great Flamarion (1945) - Anthony Mann

066. Cloak and Dagger (1946) - Fritz Lang

065. A Double Life (1947) - George Cukor

064. Clash by Night (1952) - Fritz Lang

063. Mr. Arkadin (1955) - Orson Welles

062. Odd Man Out (1947) - Carol Reed

061. The Lost Moment (1947) - Martin Gabel

060. Sleep, My Love (1948) - Douglas Sirk

059. Killer`s Kiss (1955) - Stanley Kubrick

058. Road House (1948) - Jean Negulesco

057. T-Men (1947) - Anthony Mann

056. Panic in the Streets (1950) - Elia Kazan

055. Too Late for Tears (1949) - Byron Haskin

054. The Hitch-Hiker (1953) - Ida Lupino

053. Niagara (1953) - Henry Hathaway

052. Spellbound (1945) - Alfred Hitchcock

 

Vrlo dobri filmovi:

051. Gaslight (1944) - George Cukor

050. The Amazing Mr. X (1948) - Bernard Vorhaus

049. Ruthless (1948) - Edgar G. Ulmer

048. Fear in the Night (1947) - Maxwell Shane

047. The Strange Affair of Uncle Harry (1945) - Robert Siodmak

046. The File on Thelma Jordan (1949) - Robert Siodmak

045. They Live by Night   (1948) - Nicholas Ray

044. The Stranger (1946) - Orson Welles

043. Gilda (1946) - Charles Vidor

042. Brute Force (1947) - Jules Dassin

041. House by the River (1950) - Fritz Lang

040. The Strange Love of Martha Ivers (1946) - Lewis Milestone

039. The Reckless Moment (1949) - Max Ophüls

038. The Big Combo (1955) - Joseph H. Lewis

037. Act of Violence (1948) Fred Zinnemann

036. The Big Heat (1953) - Fritz Lang

035. Raw Deal (1948) - Anthony Mann

034. Caught (1949) - Max Ophüls

 

Odlični filmovi:

033. He Walked by Night (1948) - Alfred L. Werker, Anthony Mann

032. Out of the Past (1947) - Jacques Tourneur

031. Scarlet Street (1945) - Fritz Lang

030. The Woman in the Window (1944) - Fritz Lang

029. The Big Sleep (1946) - Howard Hawks

028. Pickup on South Street (1953) - Samuel Fuller

027. The Lost Weekend (1945) - Billy Wilder

026. The Killers (1946) - Robert Siodmak

025. Phantom Lady (1944) - Robert Siodmak

024. Double Indemnity (1944) - Billy Wilder

023. Kiss Me Deadly (1955) - Robert Aldrich

022. Shock (1946) - Alfred L. Werker

021. Christmas Holyday (1944) - Robert Siodmak

020. The Killing (1956) - Stanley Kubrick

019. Notorious (1946) - Alfred Hitchcock

018. The Postman Always Rings Twice (1946) - Tay Garnett

017. Sweet Smell of Success (1957) - Alexander Mackendrick

 

Izuzetni filmovi:

016. The Night of the Hunter (1955) - Charles Laughton

015. The Prowler (1951) - Joseph Losey

014. Force of Evil (1948) - Abraham Polonsky

013. D.O.A. (1950) - Rudolph Maté

012. Shadow of a Doubt (1943) - Alfred Hitchcock

011. Criss Cross (1949) - Robert Siodmak

010. Strangers on a Train (1951) - Alfred Hitchcock

009. The Maltese Falcon (1941) - John Huston

008. Key Largo (1948) - John Huston

007. In a Lonely Place (1950) - Nicholas Ray

006. Detour (1945) - Edgar G. Ulmer

005. Laura (1944) - Otto Preminger

 

Remek-dela:

004. Touch of Evil (1958) - Orson Welles

003. The Third Man (1949) - Carol Reed

002. Sunset Blvd. (1950) - Billy Wilder

001. The Lady From Shanghai (1947) - Orson Welles

Comments

Popular posts from this blog

Chime (2024) – Kiyoshi Kurosawa

Najbolji vestern filmovi

House of Sayuri (2024) & A Strange House (2024)