Najbolji filmovi klasičnog film noara
Tokom tridesetih godina prošlog veka u Holivudu se formirala pozamašna kolonija filmadžija, koji su bežeći pred nacističkom čizmom izbegli učešće u Gebelsovoj propagandnoj mašineriji, da bi u Americi formirali filmsku poetiku koja je bazirana prevashodno na tekovinama nemačkog ekspresionizma. Tehničke inovacije koje su doneli sa sobom, kao što su slobodno kretanje kamere sa neobičnim uglovima snimanja, kontrastno osvetljenje sa dubokim senkama, ali i psihološka produbljenost likova raspetih nemaštinom i beznađem posleratne Nemačke, našli su plodno tle u tadašnjoj Americi. Velika ekonomska kriza, a zatim i II svetski rat stvorili su i tamo osećaj beznađa. Najpre se taj fatalistički ton donešen iz Vajmarske republike našao u krimićima iz tridesetih, da bi kulminirao stvaranjem novog žanr ili samo osobenog stila na razmeđu krimića i melodrame. Tematski ti filmovi su bazirani na petparačkim krimi romanima popularnim tokom tridesetih godina, a stilski im je kao uzor sve više služilo bogato mračno nasleđe nemačkog ekspresionizma, tako da su prvi filmovi, kasnije pod etiketom proto-noar, bili filmovi reditelja izbeglih sa tadašnje teritorije Trećeg rajha; na primer, Shanghai Express (1932) i The Devil Is a Woman (1935) od Jozefa fon Štenberga ili Fury (1936) i You Only Live Once (1937) od Frica Langa. Za prvi klasični noar film smatra se Stranger on the Third Floor iz 1940. godine i on je otvorio gotovo dvadesetogodišni period koji se završio poslednjim klasikom film noara, Velsovim Touch of Evil iz 1958. godine.
Osnovne karateristike film noara, pored atmosfere koju obeležava melanholija, otuđenost, pesimizam, moralna iskvarenost, zlo, očaj i paranoja, su i glavni lik - privatni detektiv, nemilosrdni policajac ili gangster, zatim različite vrste usamljenika i sociopata, koji su uglavnom u ulozi antiheroja. Njegov pandan je misteriozna femme fatale, koja je lepa i seksepilna, ali hladna i neosetljiva, dvolična, manipulativna, dakle antiheroina. Priča je često nelinearna; naracija je kompleksna, obiluje flešbekovima koji proističu iz ispovedne naracije glavnog lika. Pojava zvuka je uticala da oštri, pronicljivi i sarkastični dijalozi zamene ekspresionističke simboličke vizuelne elemente. Stoga su ovi filmovi više realistični, a mistifikuje ih samo mračna crno-bela fotografija sa oštrim usmerenim osvetljenjem (često je osvetljenje odozdo i ono lica čini sablasnim i izaziva tenziju; ili odozgo, ono koje lica ostavlja u senci zbog oboda šešira i time doprinosi tajnovitosti), mizanscen sa noćnim urbanim prizorima skrajnutih uličica, jeftinim noćnim barovima i hotelima sa pijanicama, kockarima, lopovima i ubicama, zatim napuštene zgrade, hangari, železničke stanice, luke. Tu je često i duvanski dim koji obavija likove i doprinosi utisku njihove dezorijentisanosti, otuđenosti, amoralnosti, a ambijent čini uz zamračene prozore venecijanerima klaustrofobičnim. Takođe, ekspresionistički deluje i fatalizam glavnog junaka, njegovo nesvesno utapanje u kriminal zbog mazohističke privlačnosti koju oseća prema sadistički nastrojenoj femme fatale. Ona zloupotrebljava njegovu zaslepljenost i koristi ga za sopstvene ciljeve. Takva (dez)orijentacija ga najčešće nevinog šalje u propast i time se stavlja tačka na sveukupnu mračnu viziju film noara.
Ovo što sledi je moja lista najboljih 100 klasičnih noar filmova u užem smislu, što znači da su u pitanju američki filmovi nastali u periodu od 1940. do 1958. godine. Gotovo isključivo su to crno-beli filmovi sa dominantnim odlikama ovog žanra. Nisu, međutim, uvršteni mnogi tipični predstavnici, jer ih do sada nisam gledao ili sam ih gledao vrlo davno, pa zbog izbledelog sećanja nisam mogao da ih adekvatno procenim. Ipak, mislim da su oni najbolji uglavnom uključeni u ovu listu. Sa druge strane, problem se javio kod nekih filmova koji su samo po pojedinim karakteristikama pripadnici klasičnog noara, pa su možda pogrešno determinisani. Na primer, izostavio sam „Kazablanku” i „Građanina Kejna”, a stavio sam na listu Hičkokovu „Ozloglašenu”, što često nije pravilo u ovakvim poduhvatima. U svakom slučaju, i ova lista biće blagovremeno ažurirana, čim budem gledao nešto novo, jer propustio sam mnoge noar filmove Otoa Premingera i Majkla Kertisa i pojedine filmove velikana kao što su Fric Lang, Edvard Dmitrik, Robert Oldrič, Robert Vajz i drugi. A sada, zavalite se na udoban kauč, zapalite jedan Lucky Strike, zadignite fedora šešir, uhvatite vašu femme fatale za ruku i kroz kolutove dima zaronite u mračni vir noara.
Prosečni filmovi:
100. Shield for Murder (1954) - Howard W. Koch, Edmond O'Brien
099. Shoot to Kill (1947) - William Berke
098. Affair in Trinidad (1952) - Vincent Sherman
097. The House on Telegraph Hill (1951) - Robert Wise
096. Suddenly (1954) - Lewis Allen
095. Side Street (1950) - Anthony Mann
094. Sirocco (1951) - Curtis Bernhardt
093. The Limping Man (1953) - Cy Endfield
092. Man in the Dark (1953) - Lew Landers
091. Johnny O'Clock (1947) - Robert Rossen
090. Hangmen Also Die! (1943) - Fritz Lang
089. Desperate (1947) - Anthony Mann
088. Moontide (1942) - Archie Mayo, Fritz Lang
087. Leave Her to Heaven (1945) - John M. Stahl
086. Dead Reckoning (1947) - John Cromwell
085. Shed No Tears (1948) - Jean Yarbrough
084. Blonde Ice (1948) - Jack Bernhard
083. Behind Locked Doors (1948) - Budd Boetticher
082. The Man with the Golden Arm (1955) - Otto Preminger
081. The Bigamist (1953) - Ida Lupino
Dobri filmovi:
080. The Glass Key (1942) - Stuart Heisler
079. The Strange Woman (1946) - Edgar G. Ulmer, Douglas Sirk
078. Strangers in the Night (1944) - Anthony Mann
077. Secret Beyond the Door... (1947) - Fritz Lang
076. The Red House (1947) - Delmer Daves
075. Kansas City Confidential (1952) - Phil Karlson
074. To the Ends of the Earth (1948) - Robert Stevenson
073. Pushover (1954) - Richard Quine
072. Night and the City (1950) - Jules Dassin
071. Railroaded! (1947) - Anthony Mann
070. The Chase (1946) - Arthur Ripley
069. The Naked City (1948) - Jules Dassin
068. The Enforcer (1951) - Bretaigne Windust
067. The Great Flamarion (1945) - Anthony Mann
066. Cloak and Dagger (1946) - Fritz Lang
065. A Double Life (1947) - George Cukor
064. Clash by Night (1952) - Fritz Lang
063. Mr. Arkadin (1955) - Orson Welles
062. Odd Man Out (1947) - Carol Reed
061. The Lost Moment (1947) - Martin Gabel
060. Sleep, My Love (1948) - Douglas Sirk
059. Killer`s Kiss (1955) - Stanley Kubrick
058. Road House (1948) - Jean Negulesco
057. T-Men (1947) - Anthony Mann
056. Panic in the Streets (1950) - Elia Kazan
055. Too Late for Tears (1949) - Byron Haskin
054. The Hitch-Hiker (1953) - Ida Lupino
053. Niagara (1953) - Henry Hathaway
052. Spellbound (1945) - Alfred Hitchcock
Vrlo dobri filmovi:
051. Gaslight (1944) - George Cukor
050. The Amazing Mr. X (1948) - Bernard Vorhaus
049. Ruthless (1948) - Edgar G. Ulmer
048. Fear in the Night (1947) - Maxwell Shane
047. The Strange Affair of Uncle Harry (1945) - Robert Siodmak
046. The File on Thelma Jordan (1949) - Robert Siodmak
045. They Live by Night (1948) - Nicholas Ray
044. The Stranger (1946) - Orson Welles
043. Gilda (1946) - Charles Vidor
042. Brute Force (1947) - Jules Dassin
041. House by the River (1950) - Fritz Lang
040. The Strange Love of Martha Ivers (1946) - Lewis Milestone
039. The Reckless Moment (1949) - Max Ophüls
038. The Big Combo (1955) - Joseph H. Lewis
037. Act of Violence (1948) Fred Zinnemann
036. The Big Heat (1953) - Fritz Lang
035. Raw Deal (1948) - Anthony Mann
034. Caught (1949) - Max Ophüls
Odlični filmovi:
033. He Walked by Night (1948) - Alfred L. Werker, Anthony Mann
032. Out of the Past (1947) - Jacques Tourneur
031. Scarlet Street (1945) - Fritz Lang
030. The Woman in the Window (1944) - Fritz Lang
029. The Big Sleep (1946) - Howard Hawks
028. Pickup on South Street (1953) - Samuel Fuller
027. The Lost Weekend (1945) - Billy Wilder
026. The Killers (1946) - Robert Siodmak
025. Phantom Lady (1944) - Robert Siodmak
024. Double Indemnity (1944) - Billy Wilder
023. Kiss Me Deadly (1955) - Robert Aldrich
022. Shock (1946) - Alfred L. Werker
021. Christmas Holyday (1944) - Robert Siodmak
020. The Killing
(1956) - Stanley Kubrick
019. Notorious (1946) - Alfred Hitchcock
018. The Postman Always Rings Twice (1946) - Tay Garnett
017. Sweet Smell of Success (1957) - Alexander Mackendrick
Izuzetni filmovi:
016. The Night of the Hunter (1955) - Charles Laughton
015. The Prowler (1951) - Joseph Losey
014. Force of Evil (1948) - Abraham Polonsky
013. D.O.A. (1950) - Rudolph Maté
012. Shadow of a Doubt (1943) - Alfred Hitchcock
011. Criss Cross (1949) - Robert Siodmak
010. Strangers on a Train (1951) - Alfred Hitchcock
009. The Maltese Falcon (1941) - John Huston
008. Key Largo (1948) - John Huston
007. In a Lonely Place (1950) - Nicholas Ray
006. Detour (1945) - Edgar G. Ulmer
005. Laura (1944) - Otto Preminger
Remek-dela:
004. Touch of Evil (1958) - Orson Welles
003. The Third Man (1949) - Carol Reed
002. Sunset Blvd. (1950) - Billy Wilder
001. The Lady From Shanghai (1947) - Orson Welles
Comments
Post a Comment