Najbolji filmovi klasičnog film noara

Tokom tridesetih godina prošlog veka u Holivudu se formirala pozamašna kolonija filmadžija, koji su bežeći pred nacističkom čizmom izbegli učešće u Gebelsovoj propagandnoj mašineriji, da bi u Americi formirali filmsku poetiku koja je bazirana prevashodno na tekovinama nemačkog ekspresionizma. Tehničke inovacije koje su doneli sa sobom, kao što su slobodno kretanje kamere sa neobičnim uglovima snimanja, kontrastno osvetljenje sa dubokim senkama, ali i psihološka produbljenost likova raspetih nemaštinom i beznađem posleratne Nemačke, našli su plodno tle u tadašnjoj Americi. Velika ekonomska kriza, a zatim i II svetski rat stvorili su i tamo osećaj beznađa. Najpre se taj fatalistički ton donešen iz Vajmarske republike našao u krimićima iz tridesetih, da bi kulminirao stvaranjem novog žanr ili samo osobenog stila na razmeđu krimića i melodrame. Tematski ti filmovi su bazirani na petparačkim krimi romanima popularnim tokom tridesetih godina, a stilski im je kao uzor sve više služilo bogato mračno nasleđe nemačkog ekspresionizma, tako da su prvi filmovi, kasnije pod etiketom proto-noar, bili filmovi reditelja izbeglih sa tadašnje teritorije Trećeg rajha; na primer, Shanghai Express (1932) i The Devil Is a Woman (1935) od Jozefa fon Štenberga ili Fury (1936) i You Only Live Once (1937) od Frica Langa. Za prvi klasični noar film smatra se Stranger on the Third Floor iz 1940. godine i on je otvorio gotovo dvadesetogodišni period koji se završio poslednjim klasikom film noara, Velsovim Touch of Evil iz 1958. godine.

Osnovne karateristike film noara, pored atmosfere koju obeležava melanholija, otuđenost, pesimizam, moralna iskvarenost, zlo, očaj i paranoja, su i glavni lik - privatni detektiv, nemilosrdni policajac ili gangster, zatim različite vrste usamljenika i sociopata, koji su uglavnom u ulozi antiheroja. Njegov pandan je misteriozna femme fatale, koja je lepa i seksepilna, ali hladna i neosetljiva, dvolična, manipulativna, dakle antiheroina. Priča je često nelinearna; naracija je kompleksna, obiluje flešbekovima koji proističu iz ispovedne naracije glavnog lika. Pojava zvuka je uticala da oštri, pronicljivi i sarkastični dijalozi zamene ekspresionističke simboličke vizuelne elemente. Stoga su ovi filmovi više realistični, a mistifikuje ih samo mračna crno-bela fotografija sa oštrim usmerenim osvetljenjem (često je osvetljenje odozdo i ono lica čini sablasnim i izaziva tenziju; ili odozgo, ono koje lica ostavlja u senci zbog oboda šešira i time doprinosi tajnovitosti), mizanscen sa noćnim urbanim prizorima skrajnutih uličica, jeftinim noćnim barovima i hotelima sa pijanicama, kockarima, lopovima i ubicama, zatim napuštene zgrade, hangari, železničke stanice, luke. Tu je često i duvanski dim koji obavija likove i doprinosi utisku njihove dezorijentisanosti, otuđenosti, amoralnosti, a ambijent čini uz zamračene prozore venecijanerima klaustrofobičnim. Takođe, ekspresionistički deluje i fatalizam glavnog junaka, njegovo nesvesno utapanje u kriminal zbog mazohističke privlačnosti koju oseća prema sadistički nastrojenoj femme fatale. Ona zloupotrebljava njegovu zaslepljenost i koristi ga za sopstvene ciljeve. Takva (dez)orijentacija ga najčešće nevinog šalje u propast i time se stavlja tačka na sveukupnu mračnu viziju film noara.

Ovo što sledi je moja lista najboljih 100 klasičnih noar filmova u užem smislu, što znači da su u pitanju američki filmovi nastali u periodu od 1940. do 1958. godine. Gotovo isključivo su to crno-beli filmovi sa dominantnim odlikama ovog žanra. Nisu, međutim, uvršteni mnogi tipični predstavnici, jer ih do sada nisam gledao ili sam ih gledao vrlo davno, pa zbog izbledelog sećanja nisam mogao da ih adekvatno procenim. Ipak, mislim da su oni najbolji uglavnom uključeni u ovu listu. Sa druge strane, problem se javio kod nekih filmova koji su samo po pojedinim karakteristikama pripadnici klasičnog noara, pa su možda pogrešno determinisani. Na primer, izostavio sam „Kazablanku” i „Građanina Kejna”, a stavio sam na listu Hičkokovu „Ozloglašenu”, što često nije pravilo u ovakvim poduhvatima. U svakom slučaju, i ova lista biće blagovremeno ažurirana, čim budem gledao nešto novo, jer propustio sam mnoge noar filmove Otoa Premingera i Majkla Kertisa i pojedine filmove velikana kao što su Fric Lang, Edvard Dmitrik, Robert Oldrič, Robert Vajz i drugi. A sada, zavalite se na udoban kauč, zapalite jedan Lucky Strike, zadignite fedora šešir, uhvatite vašu femme fatale za ruku i kroz kolutove dima zaronite u mračni vir noara.

 

Prosečni filmovi:

100. Affair in Trinidad (1952) - Vincent Sherman

099. The House on Telegraph Hill (1951) - Robert Wise

098. Suddenly (1954) - Lewis Allen

097. Side Street (1950) - Anthony Mann

096. Sirocco (1951) - Curtis Bernhardt

095. The Limping Man (1953) - Cy Endfield

094. Man in the Dark (1953) - Lew Landers

093. Johnny O'Clock (1947) - Robert Rossen

092. Hangmen Also Die! (1943) - Fritz Lang

091. Desperate (1947) - Anthony Mann

090. Moontide (1942) - Archie Mayo, Fritz Lang

089. Leave Her to Heaven (1945) - John M. Stahl

088. Dead Reckoning (1947) - John Cromwell

087. Shed No Tears (1948) - Jean Yarbrough

086. Blonde Ice (1948) - Jack Bernhard

085. Behind Locked Doors (1948) - Budd Boetticher

084. The Man with the Golden Arm (1955) - Otto Preminger

083. The Bigamist (1953) - Ida Lupino 

Dobri filmovi:

082. The Glass Key (1942) - Stuart Heisler

081. The Strange Woman (1946) - Edgar G. Ulmer, Douglas Sirk

080. Strangers in the Night (1944) - Anthony Mann

079. Secret Beyond the Door... (1947) - Fritz Lang

078. The Red House (1947) - Delmer Daves

077. Kansas City Confidential (1952) - Phil Karlson

076. To the Ends of the Earth (1948) - Robert Stevenson

075. Pushover (1954) - Richard Quine

074. Night and the City (1950) - Jules Dassin

073. Railroaded! (1947) - Anthony Mann

072. The Chase (1946) - Arthur Ripley

071. The Naked City (1948) - Jules Dassin

070. The Enforcer (1951) - Bretaigne  Windust

069. The Great Flamarion (1945) - Anthony Mann

068. Cloak and Dagger (1946) - Fritz Lang

067. A Double Life (1947) - George Cukor

066. Clash by Night (1952) - Fritz Lang

065. Mr. Arkadin (1955) - Orson Welles

064. Odd Man Out (1947) - Carol Reed

063. The Lost Moment (1947) - Martin Gabel

062. Sleep, My Love (1948) - Douglas Sirk

061. Killer`s Kiss (1955) - Stanley Kubrick

060. Road House (1948) - Jean Negulesco

059. T-Men (1947) - Anthony Mann

058. Panic in the Streets (1950) - Elia Kazan

057. Too Late for Tears (1949) - Byron Haskin

056. The Hitch-Hiker (1953) - Ida Lupino

055. Niagara (1953) - Henry Hathaway

054. Spellbound (1945) - Alfred Hitchcock

 

Vrlo dobri filmovi:

053. Scandal Sheet (1952) - Phil Karlson

052. Gaslight (1944) - George Cukor 

051. The Amazing Mr. X (1948) - Bernard Vorhaus

050. Ruthless (1948) - Edgar G. Ulmer

049. Fear in the Night (1947) - Maxwell Shane

048. The Strange Affair of Uncle Harry (1945) - Robert Siodmak

047. Human Desire (1954) - Fritz Lang 

046. The File on Thelma Jordan (1949) - Robert Siodmak

045. They Live by Night   (1948) - Nicholas Ray

044. The Stranger (1946) - Orson Welles

043. Gilda (1946) - Charles Vidor

042. Brute Force (1947) - Jules Dassin

041. House by the River (1950) - Fritz Lang

040. The Strange Love of Martha Ivers (1946) - Lewis Milestone

039. The Reckless Moment (1949) - Max Ophüls

038. The Big Combo (1955) - Joseph H. Lewis

037. Act of Violence (1948) Fred Zinnemann

036. The Big Heat (1953) - Fritz Lang

035. Raw Deal (1948) - Anthony Mann

034. Caught (1949) - Max Ophüls

 

Odlični filmovi:

033. He Walked by Night (1948) - Alfred L. Werker, Anthony Mann

032. Out of the Past (1947) - Jacques Tourneur

031. Scarlet Street (1945) - Fritz Lang

030. The Woman in the Window (1944) - Fritz Lang

029. The Big Sleep (1946) - Howard Hawks

028. Pickup on South Street (1953) - Samuel Fuller

027. The Lost Weekend (1945) - Billy Wilder

026. The Killers (1946) - Robert Siodmak

025. Phantom Lady (1944) - Robert Siodmak

024. Double Indemnity (1944) - Billy Wilder

023. Kiss Me Deadly (1955) - Robert Aldrich

022. Shock (1946) - Alfred L. Werker

021. Christmas Holyday (1944) - Robert Siodmak

020. The Killing (1956) - Stanley Kubrick

019. Notorious (1946) - Alfred Hitchcock

018. The Postman Always Rings Twice (1946) - Tay Garnett

017. Sweet Smell of Success (1957) - Alexander Mackendrick

 

Izuzetni filmovi:

016. The Night of the Hunter (1955) - Charles Laughton

015. The Prowler (1951) - Joseph Losey

014. Force of Evil (1948) - Abraham Polonsky

013. D.O.A. (1950) - Rudolph Maté

012. Shadow of a Doubt (1943) - Alfred Hitchcock

011. Criss Cross (1949) - Robert Siodmak

010. Strangers on a Train (1951) - Alfred Hitchcock

009. The Maltese Falcon (1941) - John Huston

008. Key Largo (1948) - John Huston

007. In a Lonely Place (1950) - Nicholas Ray

006. Detour (1945) - Edgar G. Ulmer

005. Laura (1944) - Otto Preminger

 

Remek-dela:

004. Touch of Evil (1958) - Orson Welles

003. The Third Man (1949) - Carol Reed

002. Sunset Blvd. (1950) - Billy Wilder

001. The Lady From Shanghai (1947) - Orson Welles

Comments

Popular posts from this blog

House of Sayuri (2024) & A Strange House (2024)

Najbolji vestern filmovi

Chime (2024) – Kiyoshi Kurosawa