Najbolji filmovi klasičnog film noara

Tokom tridesetih godina prošlog veka u Holivudu se formirala pozamašna kolonija filmadžija, koji su bežeći pred nacističkom čizmom izbegli učešće u Gebelsovoj propagandnoj mašineriji, da bi u Americi formirali filmsku poetiku koja je bazirana prevashodno na tekovinama nemačkog ekspresionizma. Tehničke inovacije koje su doneli sa sobom, kao što su slobodno kretanje kamere sa neobičnim uglovima snimanja, kontrastno osvetljenje sa dubokim senkama, ali i psihološka produbljenost likova raspetih nemaštinom i beznađem posleratne Nemačke, našli su plodno tle u tadašnjoj Americi. Velika ekonomska kriza, a zatim i II svetski rat stvorili su i tamo osećaj beznađa. Najpre se taj fatalistički ton donešen iz Vajmarske republike našao u krimićima iz tridesetih, da bi kulminirao stvaranjem novog žanr ili samo osobenog stila na razmeđu krimića i melodrame. Tematski ti filmovi su bazirani na petparačkim krimi romanima popularnim tokom tridesetih godina, a stilski im je kao uzor sve više služilo bogato mračno nasleđe nemačkog ekspresionizma, tako da su prvi filmovi, kasnije pod etiketom proto-noar, bili filmovi reditelja izbeglih sa tadašnje teritorije Trećeg rajha; na primer, Shanghai Express (1932) i The Devil Is a Woman (1935) od Jozefa fon Štenberga ili Fury (1936) i You Only Live Once (1937) od Frica Langa. Za prvi klasični noar film smatra se Stranger on the Third Floor iz 1940. godine i on je otvorio gotovo dvadesetogodišni period koji se završio poslednjim klasicima film noara, Velsovim Touch of Evil i Hičkokovim Vertigom iz 1958. godine.

Osnovne karateristike film noara, pored atmosfere koju obeležava melanholija, otuđenost, pesimizam, moralna iskvarenost, zlo, očaj i paranoja, su i glavni lik - privatni detektiv, nemilosrdni policajac ili gangster, zatim različite vrste usamljenika i sociopata, koji su uglavnom u ulozi antiheroja. Njegov pandan je misteriozna femme fatale, koja je lepa i seksepilna, ali hladna i neosetljiva, dvolična, manipulativna, dakle antiheroina. Priča je često nelinearna; naracija je kompleksna, obiluje flešbekovima koji proističu iz ispovedne naracije glavnog lika. Pojava zvuka je uticala da oštri, pronicljivi i sarkastični dijalozi zamene ekspresionističke simboličke vizuelne elemente. Stoga su ovi filmovi više realistični, a mistifikuje ih samo mračna crno-bela fotografija sa oštrim usmerenim osvetljenjem (često je osvetljenje odozdo i ono lica čini sablasnim i izaziva tenziju; ili odozgo, ono koje lica ostavlja u senci zbog oboda šešira i time doprinosi tajnovitosti), mizanscen sa noćnim urbanim prizorima skrajnutih uličica, jeftinim noćnim barovima i hotelima sa pijanicama, kockarima, lopovima i ubicama, zatim napuštene zgrade, hangari, železničke stanice, luke. Tu je često i duvanski dim koji obavija likove i doprinosi utisku njihove dezorijentisanosti, otuđenosti, amoralnosti, a ambijent čini uz zamračene prozore venecijanerima klaustrofobičnim. Takođe, ekspresionistički deluje i fatalizam glavnog junaka, njegovo nesvesno utapanje u kriminal zbog mazohističke privlačnosti koju oseća prema sadistički nastrojenoj femme fatale. Ona zloupotrebljava njegovu zaslepljenost i koristi ga za sopstvene ciljeve. Takva (dez)orijentacija ga najčešće nevinog šalje u propast i time se stavlja tačka na sveukupnu mračnu viziju film noara.

Ovo što sledi je moja lista najboljih 100 klasičnih noar filmova u užem smislu, što znači da su u pitanju američki filmovi nastali u periodu od 1940. do 1958. godine. Gotovo isključivo su to crno-beli filmovi sa dominantnim odlikama ovog žanra. Nisu, međutim, uvršteni mnogi tipični predstavnici, jer ih do sada nisam gledao ili sam ih gledao vrlo davno, pa zbog izbledelog sećanja nisam mogao da ih adekvatno procenim. Ipak, mislim da su oni najbolji uglavnom uključeni u ovu listu. Sa druge strane, problem se javio kod nekih filmova koji su samo po pojedinim karakteristikama pripadnici klasičnog noara, pa su možda pogrešno determinisani. Na primer, izostavio sam „Kazablanku” i „Građanina Kejna”, a stavio sam na listu Hičkokovu „Ozloglašenu”, što često nije pravilo u ovakvim poduhvatima. U svakom slučaju, i ova lista biće blagovremeno ažurirana, čim budem gledao nešto novo a vredno, jer propustio sam mnoge noar filmove Otoa Premingera i Majkla Kertisa i pojedine filmove velikana kao što su Fric Lang, Edvard Dmitrik, Robert Oldrič, Robert Vajz i još poneki. A sada, zavalite se na udoban kauč, zapalite jedan Lucky Strike, zadignite fedora šešir, uhvatite vašu femme fatale za ruku i kroz kolutove dima zaronite u mračni vir noara.

 

Prosečni filmovi:

100. Suddenly (1954) - Lewis Allen

099. Sirocco (1951) - Curtis Bernhardt

098. The Limping Man (1953) - Cy Endfield

097. Man in the Dark (1953) - Lew Landers

096. Johnny O'Clock (1947) - Robert Rossen

095. Hangmen Also Die! (1943) - Fritz Lang

094. Desperate (1947) - Anthony Mann

093. Moontide (1942) - Archie Mayo, Fritz Lang

092. Leave Her to Heaven (1945) - John M. Stahl

091. Dead Reckoning (1947) - John Cromwell

090. Shed No Tears (1948) - Jean Yarbrough

089. Blonde Ice (1948) - Jack Bernhard

088. Behind Locked Doors (1948) - Budd Boetticher

087. The Man with the Golden Arm (1955) - Otto Preminger

086. The Bigamist (1953) - Ida Lupino 

 

Dobri filmovi:

085. The Glass Key (1942) - Stuart Heisler

084. The Strange Woman (1946) - Edgar G. Ulmer, Douglas Sirk

083. Strangers in the Night (1944) - Anthony Mann

082. Secret Beyond the Door... (1947) - Fritz Lang

081. The Red House (1947) - Delmer Daves

080. Stage Fright (1950) - Alfred Hitchcock 

079. Kansas City Confidential (1952) - Phil Karlson

078. To the Ends of the Earth (1948) - Robert Stevenson

077. Pushover (1954) - Richard Quine

076. Night and the City (1950) - Jules Dassin

075. Railroaded! (1947) - Anthony Mann

074. The Chase (1946) - Arthur Ripley

073. The Naked City (1948) - Jules Dassin

072. The Enforcer (1951) - Bretaigne  Windust

071. The Great Flamarion (1945) - Anthony Mann

070. Cloak and Dagger (1946) - Fritz Lang

069. A Double Life (1947) - George Cukor

068. Clash by Night (1952) - Fritz Lang

067. Mr. Arkadin (1955) - Orson Welles

066. The Wrong Man (1956) - Alfred Hitchcock 

065. Odd Man Out (1947) - Carol Reed

064. The Lost Moment (1947) - Martin Gabel

063. Sleep, My Love (1948) - Douglas Sirk

062. Killer`s Kiss (1955) - Stanley Kubrick

061. Road House (1948) - Jean Negulesco

060. T-Men (1947) - Anthony Mann

059. Panic in the Streets (1950) - Elia Kazan

058. Too Late for Tears (1949) - Byron Haskin

057. The Hitch-Hiker (1953) - Ida Lupino

056. Niagara (1953) - Henry Hathaway

055. Spellbound (1945) - Alfred Hitchcock

 

Vrlo dobri filmovi:

054. Scandal Sheet (1952) - Phil Karlson

053. Gaslight (1944) - George Cukor 

052. The Amazing Mr. X (1948) - Bernard Vorhaus

051. Ruthless (1948) - Edgar G. Ulmer

050. Fear in the Night (1947) - Maxwell Shane

049. The Strange Affair of Uncle Harry (1945) - Robert Siodmak

048. Human Desire (1954) - Fritz Lang 

047. The File on Thelma Jordan (1949) - Robert Siodmak

046. They Live by Night   (1948) - Nicholas Ray

045. The Stranger (1946) - Orson Welles

044. Gilda (1946) - Charles Vidor

043. Brute Force (1947) - Jules Dassin

042. House by the River (1950) - Fritz Lang

041. The Strange Love of Martha Ivers (1946) - Lewis Milestone

040. The Reckless Moment (1949) - Max Ophüls

039. The Big Combo (1955) - Joseph H. Lewis

038. Act of Violence (1948) Fred Zinnemann

037. The Big Heat (1953) - Fritz Lang

036. Raw Deal (1948) - Anthony Mann

035. Caught (1949) - Max Ophüls

 

Odlični filmovi:

034. He Walked by Night (1948) - Alfred L. Werker, Anthony Mann

033. Out of the Past (1947) - Jacques Tourneur

032. Scarlet Street (1945) - Fritz Lang

031. The Woman in the Window (1944) - Fritz Lang

030. The Big Sleep (1946) - Howard Hawks

029. Pickup on South Street (1953) - Samuel Fuller

028. The Lost Weekend (1945) - Billy Wilder

027. The Killers (1946) - Robert Siodmak

026. Phantom Lady (1944) - Robert Siodmak

025. Double Indemnity (1944) - Billy Wilder

024. Kiss Me Deadly (1955) - Robert Aldrich

023. Shock (1946) - Alfred L. Werker

022. Christmas Holyday (1944) - Robert Siodmak

021. The Killing (1956) - Stanley Kubrick

020. Notorious (1946) - Alfred Hitchcock

019. The Postman Always Rings Twice (1946) - Tay Garnett

018. Sweet Smell of Success (1957) - Alexander Mackendrick

 

Izuzetni filmovi:

017. The Night of the Hunter (1955) - Charles Laughton

016. The Prowler (1951) - Joseph Losey

015. Force of Evil (1948) - Abraham Polonsky

014. D.O.A. (1950) - Rudolph Maté

013. Shadow of a Doubt (1943) - Alfred Hitchcock

012. Criss Cross (1949) - Robert Siodmak

011. Strangers on a Train (1951) - Alfred Hitchcock

010. The Maltese Falcon (1941) - John Huston

009. Key Largo (1948) - John Huston

008. In a Lonely Place (1950) - Nicholas Ray

007. Detour (1945) - Edgar G. Ulmer

006. Laura (1944) - Otto Preminger

 

Remek-dela:

005. Touch of Evil (1958) - Orson Welles

004. The Third Man (1949) - Carol Reed

003. Sunset Blvd. (1950) - Billy Wilder

002. The Lady From Shanghai (1947) - Orson Welles

001. Vertigo (1958) - Alfred Hitchcock 

Comments

Popular posts from this blog

House of Sayuri (2024) & A Strange House (2024)

Azijski filmski bum VI – Neki novi dobri japanski psiho-trileri

Najbolji vestern filmovi