Najbolji filmovi nemačkog ekspresionizma

 

Nije slučajno što liste filmova na ovom blogu započinjem sa nemačkim ekspresionizmom ili onim što su kritičari takođe nazivali i „filmom fantazije i užasa“. Nije samo stvar u ličnim afinitetima, već pre svega u specifičnoj poetici, tematici i tehničkim sredstvima, koji su uticali na dalji razvoj fiilmske umetnosti u celini, a konkretno i direktno na nastanak značajnih filmskih pravaca kao što su film noar, horor, art i eksperimentalni film. Period nemačkog ekspresionizma na filmu nastaje pred I svetski rat, traje tokom kriznog poratnog vremena i završava se sa potpunim slomom sistema vrednosti zasnovanim u Vajmarskoj republici i dolaskom nacizma 1933. godine. Kulminacija ovog filmskog trenda bila je između 1919. i 1922, kada je porazom u ratu narod ostao bez vrhovnog autoriteta, a u novonastaloj sveopštoj bedi zavladala je apatija i beznađe. Umetnici na filmu pokušavaju da vizualizuju tu krizu identiteta koja vodi ka fatalizmu i ludilu, tako što subjektiviziraju spoljašnjost čineći da naturalistički prikaz stvarnosti prelazi u ekspresionistički; prikazuju se deformisane figure, zgrade i pejzaži kroz narušenu perspektivu i proporcije, izrazit je kontrast svetlosti i senki, prenaglašenu glumu dopunjuju ekstravagantni kostimi i šminka, a sve to je dato s ciljem da se otkriju i predstave mračni kutci ljudske duše. Ovakva specifična upotreba dekora, osvetljenja i glumaca ne samo da unosi psihološku komponentu i poetsku dimenziju na izrazito simboličan način u filmsku umetnost, već je i ključna pretpostavka „dubinskog i zastrašujućeg zahvata u same temelje sopstvenog postojanja“.

Na predstojećoj listi su prikazani filmovi nemačkog ekspresionizma u užem smisli reči; oni koji su nastali u Nemačkoj u gore navedenom periodu (1913-1933) i poseduju ako ne sve, a ono barem većinu karakteristika ovog filmskog pravca. Međutim, kao u svakoj umetnosti stvari nisu crno-bele, pa je ovde uključena nekolicina filmova koji se mogu smatrati marginalnim primercima žanra. Sa druge strane, nekolicinu filmova koji ovde pripadaju a nema ih na listi, kao što su Opium (1919), The Treasure (1923), Raskolnikow (1923), Variety (1925), još uvek nisam gledao. Kada se to desi, lista će biti ažurirana, ali nikad konačna, jer izvestan broj filmova, kao što je, na primer, prva verzija Golema, izgubljen je za sva vremena. Takođe, problem kod prikaza ultimativne liste predstavlja i kvalitet sačuvanih kopija, koje su često u vrlo lošem stanju i onemogućuju potpuni doživljaj. U svakom slučaju, ovde sam predstavio 61 film i time obuhvatio gotovo sve što se danas može podvesti pod etiketu nemačkog ekspresionizma u užem smislu. Nadam se da će vam ova moja lista biti pouzdan vodič u daljem traganju za ispuštenim biserima ovog autentičnog filmskog pravca.

 

Ispodprosečni filmovi:

61. Hoffmann`s Stories (1916) - Richard Oswald

60. The Other (1913) - Max Mack

59. The Jew of Mestri (1923) - Peter Paul Felner

58. Fear (1917) - Robert Wiene

57. Different from the Others (1919) - Richard Oswald

56. Four Around the Woman (1921) - Fritz Lang

 

Prosečni filmovi:

55. Hilde Warren and Death (1917) - Joe May

54. The Eyes of the Mummy (1918) - Ernst Lubitsch

53. The City Without Jews (1924) - Hans Karl Breslauer

52. Alraune - A Daughter of Destiny (1928) - Henrik Galeen

51. Jealousy (1925) - Karl Grune

50. Vanina (1922) - Arthur von Gerlach

49. Tartuffe (1925) - F.W. Murnau

48. The Haunted Castle (1921) - F.W. Murnau

47. Genuine: The Tragedy of a Vampire (1920) - Robert Wiene

46. The Devious Path (1928) - Georg Wilhelm Pabst

45. Eerie Tales (1919) - Richard Oswald

44. Journey into the night (1921) - F.W. Murnau

 

Dobri filmovi:

43. Devil`s Church (1919) - Hans Mierendorff

42. Sappho/Mad Love (1921) - Dimitri Buchowetzki

41. Algol, Tragedy of Power (1920) - Hans Werckmeister

40. Backstairs (1921) - Leopold Jessner, Paul Leni  

39. Lucrezia Borgia (1922) - Richard Oswald

38. Earth Spirit (1923) - Leopold Jessner

37. The Plague in Florence (1919) - Otto Rippert

36. The Cat and the Canary (1927) - Paul Leni

35. Nerves (1919) - Robert Reinert

34. New Year's Eve (1924) - Lupu Pick

33. Phantom (1922) - F.W. Murnau

32. The Chronicles of the Gray House (1925) - Arthur von Gerlach

 

Vrlo dobri filmovi:

31. Homunculus (1916) - Otto Rippert

30. The Testament of Dr. Mabuse (1933) - Fritz Lang

29. The Student of Prague (1926) - Henrik Galeen

28. The Doll (1919) - Ernst Lubitsch

27. Diary of a Lost Girl (1929) - Georg Wilhelm Pabst

26. Spies (1928) - Fritz Lang

25. Waxworks (1924) - Paul Leni

24. The Student of Prague (1913) - Stellan Rye

23. Secrets of a Soul (1926) - Georg Wilhelm Pabst

22. The Street (1923) - Karl Grune

 

Odlični filmovi:

21. From Morn to Midnight (1920) - Karl Heinz Martin

20. Asphalt (1929) - Joe May

19. The Love of Jeanne Ney (1927) - Georg Wilhelm Pabst

18. Woman in the Moon (1929) - Fritz Lang

 

Izuzetni filmovi:

17. Shattered (1921) - Lupu Pick

16. The Man Who Laughs (1928) - Paul Leni

15. M (1931) - Fritz Lang

14. The Hands of Orlac (1924) - Robert Wiene

13. The Golem (1920) - Paul Wegener

12. Faust (1926) - F.W. Murnau

11. Warning Shadows (1923) - Arthur Robison

10. Destiny (1921) - Fritz Lang

09. The Cabinet of Dr. Caligari (1920) - Robert Wiene

08. The Last Laugh (1924) - F.W. Murnau

07. Sunrise (1927) - F.W. Murnau

06. Pandora's Box (1929) - Georg Wilhelm Pabst

 

Remek-dela:

05. The Nibelungs (1924) - Fritz Lang

04. Vampyr (1932) - Carl Theodor Dreyer

03. Metropolis (1927) - Fritz Lang

02. Dr. Mabuse: The Gambler (1922) - Fritz Lang

01. Nosferatu (1922) - F.W. Murnau

Comments

Popular posts from this blog

Chime (2024) – Kiyoshi Kurosawa

Najbolji vestern filmovi

House of Sayuri (2024) & A Strange House (2024)