Hypocrites (1915) – Lois Weber

Hypocrisy the only evil that walks invisible, except to God alone.” 

Truth indeed came into the world with her Divine Master, and was a perfect shape most glorious to look on; but when He ascended, and his Apostles after Him were laid asleep, then straight arose a wicked race of deceivers, who took the virgin Truth, hewed her lovely form into a thousand pieces, and scattered them to the four winds.“ 

Ovaj natpis iz novina (citat iz Miltonovog „Izgubljenog raja“) zapao je za oko protestantskom svešteniku nakon završetka propovedi svojoj pastvi o licemerju iz jevanđelja po Mateju. Uz natpis se nalazi i reprodukcija slike Adolphe Faugeron-a, La Vérité ili „Istina“ (koja je poslužila rediteljki ovog filma, Lois Veber, kao inspiracija, pre svega za simbolični lik istine u vidu eteričnog ogoljenog devojačkog tela). Razočarani sveštenik uveren u iskvarenost svoje pastve, zakamufliranu u krute građanske norme, ostaje sam u crkvi nad slikom obnažene „istine“, sa bolom u grudima, kontemplirajući nad sveopštom hipokrizijom.

 Ono što sledi do kraja filma je njegovo snoviđenje, koje zadobija formu religiozne alegorije. Njegova „vizija“ prvo nas premešta u jedan brdoviti pejzaž, gde vernici u početku slede pastora uz brdo na putu ka „vratima istine“, ali kako put postaje strmiji sve više se osipaju. Vremenom uz njega ostaju samo dve devojke čija navodna vera ih održava sposobnim da istraju. Ipak, neposredno pred samim ciljem na vrhu brda, jedna za drugom odustaju, dok pastor sreće „istinu“, koju moli da, pošto njegova pastva ne može do nje, ona siđe ka vernicima.


 Sveštenikovo snoviđenje zatim se premešta u srednji vek i prati sudbinu isposnika Gabrijela. U svojoj osami on u kamenu kleše lik „istine“ s namerom da u svom okruženju, među redovnicima, ali i među vernicima u običnom narodu izazove uzvišena osećanje i skrene ih sa pogrešnog puta poroka ka smernom bogougodnom življenju. Kada konačno završi svoj vajarski rad i pred mnoštvom okupljenih na seoskom vašaru otkrije obnaženu figuru lepe devojke, biva kamenovan do smrti zbog skarednosti prikaza. Kip „istine“ u tom trenutku napušta ljude gubeći svoje obrise do potpunog nestajanja.


 U poslednjoj alegoričnoj viziji jedan sveštenik zajedno sa prozirno-eteričnom figurom „istine“ ophodi moderno društvo i hvata u njenom ogledalu istine lažljive ljudske predstave; iskvarenog političara sa parolom „moja platforma je iskrenost“, pomodne društvene kružoke, koji bi primili „istinu“ u njihovo društvo, ali samo pod adekvatnim dres-kodom, zatim iskrenu ljubav dvoje mladih, koja je u ogledalu istine ljubav iz interesa ogrezla u poroke ili idealnu građansku porodicu iza čije fasade se krije „prljav veš“. Na kraju, ni sveštenik nije savršen; u susretu sa jednom mladom devojkom „istina“ mu potura ogledalo pred lice i on u svom oku vidi „trun“, to jest odraz svog sopstvenog zabludelog pogleda.


 Pre nego što se vratimo iz ovog razuđenog snoviđenja u stvarnost, vidimo da sveštenik sa „istinom“ prolazi kroz „vrata istine“ i napušta ovaj svet laži. Vrativši se u stvarnost zaista saznajemo da je ovaj snevač u stvari proživljavao svoje poslednje životne trenutke kroz opisane vizije i dok mu glava klone ka slici La Vérité u raširenim novinama, pastva ga okružuje i sažaljeva ga kroz, pretpostavljam, krokodilske suze.


 Lois Veber je za nastanak ovog filma inspirisalo slikarsko delo La Vérité, a mene je film Hypocrites pre svega asocirao na fotografiju „Dva životna puta“ Oskara Rejlandera. Jer sličnost je ne samo tematska, već i stilska, strukturna. Alegorija dva puta, puta vrline i puta razvrata, nastala je sklapanjem trideset negativa, slično kao što je na filmu korišćena višestruka ekspozicija uz propratne efekte zamućenja slike posredstvom promene fokusa. Ovim tehničkim zahvatima i na fotografiji i na filmu težilo se  iskoraku izvan pukog fotografskog, odnosno filmskog kopiranja stvarnosti. Ovom fotografijom Rejlander je fotografiju kao dokumentarni medij približio slikarstvu, to jest preveo je u umetničku fotografiju i time postao osnivač piktorijalizma. Nekom vrstom piktorijalizma može se smatrati i Hypocrites od Lois Veber, jer je stilizacijom postignuta osobenost filmskog izraza u vreme kada je za film važila etiketa „snimljeno pozorište“.

Još jedan od tehničkih noviteta primenjenih u ovom filmu, ne toliko sam po sebi, koliko u funkciji naracije, jeste pokretljivost kamere. U sceni u crkvi na početku filma kamera skokovito prati živopisne likove tražeći sitne migove iskrenosti u njima iza izveštačene spoljašnjosti. U masovnoj sceni iz srednjovekovnog perioda dugački far i povremeno vertikalno švenkovanje kamere opet traži naprsline u uštogljenoj spoljašnjosti likova ili pak njihove intimne trenutke kada popuštaju okovi nameštene spoljašnjosti.

 Kompleksan tehnički aspekt filma samo sledi složenu fantastičnu narativnu strukturu. Gotovo čitavo trajanje filma obuhvata alegorijska slika ljudske dvoličnosti kroz predsmrtnu viziju sveštenika. U tih par trenutaka se odvija čitav film. Tu je smešteno i sadašnje i davno prošlo vreme i isto tako široko prostranstvo. Tu su prisutni i svi mogući ljudski karakteri vidljivi i iznutra u „ogledalu istine“. Pažljivo su prikazani motivi i postupci koji tipološki definišu karaktere ljudi, pre svega njihove slabosti. Recimo, pri usponu ka „vratima istine“ jedan čovek nije u stanju da prati pastora zbog težine vreće sa zlatom koju nosi na leđima, drugi se sporo kreće u pratnji svoje nejake žene i sa detetom u naručju, pa na kraju mora da odustane, dok bi jedna devojčica išla gore, ali mora da odustane zbog svojih roditelja koji to nisu u stanju.


 Kroz sve pojedinačne priče uz sveštenika se pojavljuje jedna pokorna vernica (isti glumci glume u svakoj od nezavisnih priča) i do kraja filma ostaje nerešeno pitanje da li je ta osoba smerno posvećena bogu ili se samo takvom predstavlja, jer je u stvari zaljubljena u sveštenika. Videli smo da i sam sveštenik nije bez mana, jer u poslednjoj priči pronalazi sebi „trun u oku“, strast koju oseća prema ženi. I to je samo dosledna realizacija osnovne zamisli Lois Veber, jedne od najinteligentnijih rediteljki u u eri nemog filma, da prikaže licemerstvo i iskvarenost ljudske prirode od kojih svi mi više-manje patimo. Čak i odbor za cenzuru filmova, koji je imao prigovor na obnaženu pojavu personifikovane istine i postavio pitanje moralne podobnosti, nije mogao ili licemerno nije hteo da vidi ovu prozirnu krhku pojavu anđeoske čistote i aseksualnosti upravo kao kontrapunkt moralnoj iskvarenosti prefarbanih, presvučenih „normalnih“ ljudi.

Lois Weber (photo from Wikipedia)

Comments

Popular posts from this blog

Perfect Days (2023) – Wim Wenders

Lee Chang-dong: The Art of Irony (2022) – Alain Mazars

For 13 Days, I Believed Him (2022) - Kiyoshi Kurosawa