Paris Asleep (1924) - René Clair
Pedesetominutni nemi igrani film „Paris Qui Dort” ili „Dok Pariz spava” Rene
Klera iz 1924, prikazivan i pod nazivima The
Crazy Ray i At 3:25, je komična fantazija o grupi ljudi koji su osvanuli
u Parizu zaglavljenom u vremenu, i to doslovno.
Osim za protagoniste filma za sve ostale vreme je stalo jedne noći u 3 i 25.
Albert, noćni čuvar na Ajfelovom tornju, kreće kući iz noćne smene i pritom primećuje neuobičajenu tišinu i prazne ulice, a tu i tamo nailazi na pojedince „zamrznute” u trenutku obavljanja određenih aktivnosti. Neki od njih su taksista u svom automobilu, pijanac pri povratku iz noćnog provoda, policajac u pokušaju da ščepa lopova sa ukradenim satom u ruci, pa čak i samoubica na obali Sene sa oproštajnom porukom na kojoj piše: „Ovo činim zbog ritma modernog života. Ne mogu više da podnesem užurbanost i buku ovoga grada.” Albert konačno nailazi na grupu ljudi nepotpalih pod uticaj opšteg mrtvila i saznaje da su njih petoro doputovali iz Marselja. Među njima su pilot, detektiv koji sprovodi internacionalnog kriminalca, bogati trgovac i jedna putnica željna da oseti ritam grada svetlosti. Razmišljajući o situaciji koja ih je zadesila, zaključuju da su u vreme koje pokazuju zaustaljeni gradski časovnici, a to je 3 i 25, svi oni bili visoko u vazduhu; Albert na Ajfelovoj kuli, a ostali u avionu. Zbog toga se odlučuju da se popnu na Ajfelovu kulu i tamo prenoće, kako ih ne bi zatekla sudbina „uspavanih” Parižana.
Sutradan silaze u grad u potrazi za hranom. Sve im je na raspolaganju i to naravno besplatno, jer nema ko da naplati. Čak i zaključani objekti kao što su prodavnice i banke uspevaju da otvore zahvaljujući internacionalnom kriminalcu, inače profesionalnom obijaču. Život u izobilju je udoban, ali vremenom prelazi u dosadu. Pored toga, rađaju se čarke između muškaraca i nastaje borba da se šarmira sada jedina preostala žena na svetu. U takvoj atmosferi dani sporo prolaze sve dok jednog trenutka na radio stanici, na vrhu Ajfelove kule, ne dobiju poziv da se pojave na određenoj adresi. Poziv je oberučke prihvaćen i svi složno kreću na označenu adresu očekujući da se tamo uvere da nisu sami, a možda i da odgonetnu enigmu „okamenjenog” grada. Poziv je uputila nećakinja profesora Krejza. Ona ih dočekuje i obaveštava da je njen ujak izumeo neobično zračenje, koje kad se emituje zaustavlja vreme u radijusu svog delovanja. Na nju zračenje nije delovao, jer ju je ujak zatvorio u izolovanu sobu, a ostali sada shvataju zašto ih je boravak visoko u vazduhu stavio van dometa zračenja. Profesorova nećakinja ih na njihovo insistiranje odvodi do njega i tamo mu naređuju da „odmrzne vreme”, što on na kraju i čini i vraća Pariz u uobičajeno stanje brzog življenja jedne svetske metropole.
Rene Kler u „Dok Pariz spava” približava se „čistom filmu”, a to znači povratak elementarnim osnovama filma - vizuelnosti i pokretu. Sinopsis je krajnje jednostavan, dok se naracija ostvaruje, koliko god je to moguće, vizuelni sredstvima kroz pokret, kompoziciju i ritam, što je, naravno, u eri nemog filma donekle i iznuđeno. Uticaj pionira francuskog filma kroz kombinaciju realizma braće Limijer sa stop-frejm fotografijom Melijesa ogleda se u smeni pokretljivosti i statičnosti, što preispituje odnos filma i fotografije kao nezavisnih umetnosti, a što u ovom konkretnom slučaju na poseban način utiče na prožimanje stvarnosti i snova.
Rene Kler je „Dok Pariz spava” snimio
1924. godine, na početku svoje karijere, u vreme saradnje sa
dadistima Frensisom Pikabiom i Erikom Satijem. Sa njima je pripremao svoj
naredni film „Entr'acte” ili „Intermeco”, u kojem se pojavljuju i fotograf Man Rej i još
jedan umetnik nadrealističkog opredeljenja, Marsel Dišam.
Eksperimentalna priroda ovog drugog filma, pre svega u vizuelnim efektima, donekle
je prisutna i u filmu „Dok
Pariz spava”. Ljudi u trku uhvaćeni u sloumoušnu, vraćanje filma unazad, snimanje
iz neobičnih uglova (balerina uhvaćena odozdo kroz staklenu ploču). Ove
eksperimentalne tehnike snimanja u „Dok Pariz spava” najviše se ogledaju u stop-moušnu, što ovaj film
približava fotografskom medijumu. Puste ulice dnevnog Pariza sa retkim
prolaznicima okruženim urbanom arhitekturom i sve to dato u poetičnom ključu, evocira
na stvaralaštvo pariskog fotografa Ežena Atžea. Atžeova fotografija je
okarakterisana kao dokumentarna, međutim kritičari pronalaze u njegovom
stvaralaštvu elemente magičnog relizma, a posle Bretonovog „Manifesta nadrealizma”
Man Rej i njegov nadrealistički kružok ga svojataju, jer na njegovim
fotografijama pronalaze začudnost i nekakvu nadrealnu atmosferu u slici
stvarnosti.
Za razliku od Atžea koji je s naporom vukao
svoju tešku, zastarelu fotografsku opremu i zbog toga bio limitiran kod biranja
uglova snimanja, Klerova kamera je vrlo pokretljiva i omogućuje mu da švenkuje
vertikalno duž Ajfelovog tornja, da snima iz ptičje perspektive pariske ulice
ili iz auta u pokretu. Otuda čak i stop-kadrovi imaju dinamiku, koja je
nedostižna Atžeovoj statičnoj fotografiji. Smena zamrznutih i pokretnih
kadrova, kao jedno od preimućstava filma kao medijuma nad fotografijom, omogućila
je Kleru da istražuje protok vremena relativizujući ga i svodeći ga na ubrzano
ili usporeno filmsko vreme, koje se odmotava unapred ili unazad ili ga
zaustavljajući u jednom trenutku, na taj način opšteći i sa fotografskim
medijem i njegovim ograničenjima i prednostima. Prednost fotografije u ovom
smislu očigledna je na radovima Ežena Atžea i ogleda se u suptilnom intenzitetu
i tehničkoj savršenost, koji pojačavaju utisak stvarnosti u tolikoj meri, da se
čini da je vreme zauvek zaustavljeno, a to filmska kamera teško može da
zabeleži.
Comments
Post a Comment